Mahkamah Tolak Rayuan Shahrir Ahmad Maslan Dan 30 Individu Batal Notis Kompaun Sprm


azrulhakimieKes berhubung kait dengan dakwaan terima wang dana 1MDB PUTRAJAYA – Mahkamah Rayuan di sini hari ini menolak rayuan 32 individu termasuk bekas Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad dan Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan untuk membatalkan notis kompaun Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap mereka berhubung dakwaan menerima wang dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Panel tiga hakim diketuai Datuk Suraya Othman menolak rayuan mereka dengan alasan tiada merit dalam rayuan itu.
Kesemua 32 individu tersebut merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonan kebenaran semakan kehakiman terhadap keputusan SPRM mengeluarkan notis kompaun terhadap mereka.
Hakim Suraya dalam keputusan sebulat suara berkata tindakan perayu mencabar kompaun yang dikeluarkan oleh SPRM, sebenarnya mencabar budi bicara pendakwa raya yang memberi persetujuan bagi membenarkan tawaran kompaun dikeluarkan dan dengan itu secara langsung telah mencabar kuasa pendakwa raya di bawah Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 376 Kanun Prosedur Jenayah.
“Pengeluaran tawaran kompaun itu dibuat di bawah Seksyen 92(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) dan di bawah seksyen itu, sebelum tawaran kompaun dibuat, kebenaran daripada pendakwa raya mesti diperoleh.
“Perayu selepas menerima tawaran untuk mengkompaun boleh memutuskan sama ada untuk menerima tawaran kompaun atau menolaknya. Sekiranya perayu menerima tawaran kompaun di bawah Seksyen 92(4) AMLATFPUAA, tiada pendakwaan yang dapat dimulakan terhadap mereka oleh pendakwa raya.
“Jika mereka menolak tawaran yang dibuat, maka di bawah Seksyen 92(3) AMLATFPUAA, pendakwa raya boleh memulakan pendakwaan yang akan menyebabkan pertuduhan dikemukakan terhadap mereka di mahkamah jenayah,” kata Hakim Suraya pada prosiding yang dijalankan secara maya hari ini.
Dua lagi hakim yang bersidang ialah Datuk Darryl Goon Siew Chye dan Datuk Seri Mariana Yahya.
Hakim Suraya selanjutnya berkata kuasa pendakwa raya untuk mendakwa mana-mana individu boleh dilaksanakan olehnya pada bila-bila masa.
“Dalam rayuan ini, tiada caj dikenakan terhadap semua perayu. Pada masa ini kami berpendapat bahawa adalah pramatang di pihak perayu untuk mencabar kuasa pendakwa raya dalam menjalankan budi bicaranya untuk memberi kuasa kepada responden (SPRM dan ketua pesuruhjaya SPRM) untuk mengeluarkan tawaran mengkompaun kesalahan di bawah AMLATFPUAA.
“Berdasarkan alasan di atas, rayuan ini ditolak tanpa perintah terhadap kos dan keputusan Mahkamah Tinggi bertarikh 26 Februari 2020 dikekalkan,” kata Hakim Suraya.
Peguam Mohamed Shahrul Fazli Kamarulzaman, Mohamed Baharudeen Mohamed Ariff dan Mohd Shahril Madisa mewakili perayu manakala Peguam Kanan Persekutuan Ahmad Hanir Hambaly bertindak bagi pihak SPRM.
Pada 26 Februari 2020, Mahkamah Tinggi menolak permohonan 32 individu untuk mendapatkan kebenaran bagi semakan kehakiman selepas Jabatan Peguam Negara mengemukakan bantahan awal atas alasan bahawa permohonan pemohon tidak mempunyai prima facie, kes yang boleh dipertikaikan, remeh, menyusahkan dan penyalahgunaan proses mahkamah.
Shahrir dan Ahmad Maslan serta 30 individu lain memfailkan permohonan semakan kehakiman secara berasingan pada November dan Disember 2019.
Dalam permohonan itu, kesemua pemohon memohon pengisytiharan bahawa keputusan dan tindakan responden kedua (SPRM) mengkompaun mereka melalui Tawaran Untuk Mengkompaun Kesalahan bertarikh 7 Okt 2019 sebagai ultra vires, tidak sah, batal dan tidak boleh dikuatkuasakan.
Pemohon juga memohon perintah bagi membatalkan keputusan dan tindakan SPRM mengkompaun mereka selain memohon perintah untuk melarang suruhanjaya itu daripada menguatkuasakan kompaun berkenaan atau meneruskan pendakwaan terhadap mereka.
Turut dimohon, pengisytiharan bahawa kenyataan responden pertama (Ketua Pesuruhjaya SPRM) ketika sidang media berhubung keputusan mengeluarkan notis kompaun terhadap ketiga-tiga pemohon atas alasan untuk mendapatkan semula dana 1MDB yang dikatakan wang rakyat adalah pramatang, salah tanggap dan salah guna jawatan awam.
Pada 7 Oktober 2019, Ketua Pesuruhjaya SPRM ketika itu, Latheefa Koya, dalam sidang media berkata SPRM telah mengeluarkan notis kompaun kepada 80 individu dan entiti yang menerima wang berjumlah RM420 juta dipercayai daripada 1MDB.
Latheefa berkata sembilan individu dan 71 entiti, terdiri daripada 23 syarikat, 43 organisasi politik dan lima yayasan dan organisasi menerima wang melalui cek yang melibatkan akaun bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/mahkamah-tolak-rayuan-shahrir-ahmad.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahmad Maslan 33 Yang Lain Gagal Batal Notis Kompaun Terima Duit 1mdb

Ahmad Maslan 33 Yang Lain Gagal Batal Notis Kompaun Terima Duit 1mdb

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 139 hits
freemalaysiatoday com October 15 2021 3 02 PMAhli Parlimen Pontian Ahmad Maslan dan bekas Ahli Parlimen Johor Bahru Shahrir Abdul Samad antara 34 yang memfailkan semakan kehakiman terhadap notis kompaun SPRM PUTRAJAYA Ahli Parlimen Pontian ...
Tangguh Perbicaraan Mahkamah Rayuan Tolak Permintaan Rosmah

Tangguh Perbicaraan Mahkamah Rayuan Tolak Permintaan Rosmah

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 115 hits
Mahkamah Rayuan di sini pada Isnin menolak permohonan Datin Seri Rosmah Mansor untuk menangguhkan perbicaraan kes rasuahnya esok yang membabitkan projek hibrid solar untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak sementara menunggu pelupusan rayu...
Ahmad Maslan 33 Others Fail To Quash Notices Over Receipt Of 1mdb Money

Ahmad Maslan 33 Others Fail To Quash Notices Over Receipt Of 1mdb Money

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 138 hits
Pontian MP Ahmad Maslan and former Johor Bahru MP Shahrir Abdul Samad are among the 34 who had filed for a judicial review of the MACC s compound notices PUTRAJAYA Pontian MP Ahmad Maslan and 33 others have failed again to obtain leave for ...
Mengaku Pembantu Ahmad Maslan Peniaga Didakwa Tipu Lelaki Rm50 000

Mengaku Pembantu Ahmad Maslan Peniaga Didakwa Tipu Lelaki Rm50 000

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 180 hits
Seorang peniaga dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menipu dan memperdaya RM50 000 dengan mengaku sebagai pembantu peribadi kepada bekas Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan pada 2015 Kamarul Ramizu Idrus 54 ...
Shafee Menang Rayuan Saman Fitnah Terhadap Majlis Peguam Dua Individu Lain

Shafee Menang Rayuan Saman Fitnah Terhadap Majlis Peguam Dua Individu Lain

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 154 hits
Mahkamah memutuskan Majlis Peguam Tommy Thomas dan VC George bertanggungjawab atas tindakan mereka PUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan hari ini membenarkan rayuan peguam Muhammad Shafee Abdullah berhubung saman fitnahnya terhadap Majlis Peguam k...
5984 Kurang Maklumat Punca Individu Tolak Vaksin Covid 19 Sinar Harian 15 10 2021

5984 Kurang Maklumat Punca Individu Tolak Vaksin Covid 19 Sinar Harian 15 10 2021

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 252 hits
SHAH ALAM Kekurangan maklumat berkaitan vaksin Covid 19 menjadi punca sesetengah individu menolak untuk mendapatkan pelalian tersebut Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan berkata pihak bertanggungjawab perlu me...
Ahmad Zahid Tolak Hasrat Hidupkan Umno Lama

Ahmad Zahid Tolak Hasrat Hidupkan Umno Lama

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 206 hits
bharian comOleh Oktober 9 2021 12 46pmDatuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bersama Datuk Seri Dr Noraini Ahmad hadir pada program outreach vaksinasi Hospital Canselor Tuanku Muhriz Universiti Kebangsaan Malaysia di Parlimen Bagan Datuk Foto NST...
Malacca Crisis Umno Supreme Council To Meet On Thursday Ahmad Maslan

Malacca Crisis Umno Supreme Council To Meet On Thursday Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 209 hits
The Umno Supreme Council will hold a meeting this Thursday to discuss the political crisis in Malacca its secretary general Ahmad Maslan announced State Umno liaison committee chairperson Ab Rauf Yusof together with Chief Minister Sulaiman ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api