Mahkamah Perlu Bebaskan Najib Daripada Tuduhan Kes Src


KUALA LUMPUR - Pasukan pembelaan Datuk Seri Najib Tun Razak dalam perbicaraan kes membabitkan dana SRC International Sdn Bhd memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa mereka telah menimbulkan lebih daripada melangkaui keraguan yang munasabah terhadap kesemua tujuh tuduhan yang dihadapi oleh bekas perdana menteri itu.
Peguam utama Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata satu daripada pertuduhan, iaitu penyalahgunaan jawatan adalah ‘cacat’ dan menyalahi undang-undang kerana terdapat pertindihan.
“Tarikh pertuduhan untuk penyalahgunaan jawatan di bawah Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 adalah antara Ogos 2011 dan Mac 2012.
"Tuduhan itu ‘cacat’ dan memudaratkan pihak pembelaan dan mahkamah berkewajipan untuk membebaskan kerana tidak ada cara untuk membuat pembelaan mengenai adakah tertuduh bersalah atas kesalahan pertama atau kedua ketika pertuduhan dibentuk menjadi satu," kata Muhammad Shafee sambil memetik dua keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes pecah amanah (CBT) dan kes SPRM.
Merujuk kepada dua kes yang diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan, Muhammad Shafee berhujah tuduhan terhadap Najib bagi menyalahgunakan kedudukannya sebagai Perdana Menteri untuk mendapatkan manfaat untuk dirinya perlu ditolak.
Pihak pembelaan juga berhujah bahawa bagi tuduhan pengubahan wang haram, intipati seksyen berkenaan adalah untuk membuktikan bahawa wang yang diterima adalah daripada hasil perbuatan jenayah.
“Tidak boleh melakukan kesalahan pengubahan wang haram tanpa membuktikan bahawa wang yang diterima memang merupakan perbuatan yang tidak sah. Pihak pendakwaan tidak dapat membuktikan bahawa anak guam saya tahu atau mempunyai pengetahuan bahawa sumber wang itu adalah hasil jenayah, dan itu bukan masalahnya,” kata peguam itu.
Mengenai tiga tuduhan CBT, peguam itu berkata  terdapat peruntukan bagi ketiga-tiga tuduhan tersebut menjadi satu, kerana transaksi dilakukan dalam tempoh dua bulan.
Katanya, kesalahan pertama dan kedua masing-masing melibatkan RM27 juta dan RM5 juta, didakwa berlaku pada 26 Dis 2014 sementara yang ketiga pada 10 Feb 2015 melibatkan RM10 juta.
"Ketiga-tiga tuduhan CBT berlaku dalam masa dua bulan, namun pihak pendakwaan mengenakannya dalam tiga tuduhan yang sepatutnya tidak perlu," katanya.
Semasa mengakhiri hujahnya hari ini, Muhammad Shafee mengucapkan terima kasih kepada hakim kerana bersabar mendengar perbicaraan yang panjang dan mengatakan bahawa pihak pembelaan telah mengemukakan pembelaan lebih daripada melangkaui keraguan yang munasabah untuk beliau pertimbangkan.
"Saya memohon mahkamah agar membebaskan Najib terhadap semua (tujuh) tuduhan," katanya.
Pendakwa raya ad hoc Datuk V.Sithambaram dalam hujah balasnya berkata tiada pertindihan atau prejudis terhadap tuduhan tersebut memandangkan Najib menghadiri mesyuarat Kabinet yang meluluskan dua jaminan kerajaan (GG) kepada SRC.
Beliau berhujah mesyuarat Kabinet dan GG adalah untuk syarikat yang sama (SRC) dan dengan kapasiti yang sama sebagai pegawai awam, perdana menteri serta menteri kewangan dan untuk manfaat yang sama, oleh itu tidak ada pertindihan.
"Sekiranya mendapat manfaat RM42 juta, dipecahkan kepada dua tuduhan berasingan, ia bermakna beliau mengambil RM84 juta," katanya.
Beliau berkata Najib mempunyai kawalan dan penguasaan terhadap syarikat itu dalam kapasitinya sebagai perdana menteri, menteri kewangan dan pegawai awam.
"Ini adalah kes pendakwaan bahawa tertuduh adalah pengarah bayangan SRC," katanya menangkis hujah pembelaan.
Katanya lagi, syarikat itu juga tidak mengambil sebarang tindakan terhadap kehilangan RM42 juta itu.
“Ini jelas mengesahkan bahawa semua ini dilakukan dengan pengetahuan dan semua yang dilakukan untuk menyembunyikan kesalahan ini daripada ditunjukkan kepada dunia," katanya.
Najib berdepan tujuh pertuduhan menyeleweng RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd, terdiri tiga pertuduhan pecah amanah (CBT), tiga pertuduhan pengubahan wang haram dan satu pertuduhan menyalahgunakan kedudukan berkaitan dana SRC.
Ahli Parlimen Pekan itu dituduh melakukan kesalahan itu di AmIslamic Bank Berhad, Ambank Group Building, No 55, Jalan Raja Chulan di sini, dan di Pejabat Perdana Menteri, Presint 1, Putrajaya, antara 17 Ogos, 2011, dan 2 Mac 2015.
Selepas prosiding berkenaan, Sithambaram memberitahu media bahawa pihak pendakwaan telah berjaya membuktikan kesnya terhadap tujuh pertuduhan dan hakim kini perlu menilainya.
"Saya yakin fakta berada di pihak pendakwa. Kami telah menjalankan tugas kami dan membuktikan kes kami melangkaui segala keraguan yang munasabah,” katanya.
Sementara itu, Muhammad Shafee pula menyatakan keyakinannya yang pihak pembelaan telah mengemukakan pembelaan dengan baik untuk menangkis tujuh tuduhan yang dikenakan terhadap bekas Perdana Menteri itu. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/06/mahkamah-perlu-bebaskan-najib-dari.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bicara Kes Najib Razak Libatkan Dana Src Rm27 Juta Dilapangkan

Bicara Kes Najib Razak Libatkan Dana Src Rm27 Juta Dilapangkan

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 272 hits
Perbicaraan kes bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung tiga pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan RM27 juta dana SRC International Sdn Bhd yang sepatutnya bermula hari ini telah dilapangkan Perkara itu dimaklumkan pegu...
Tuduhan Terbukti Pendakwa Minta Mahkamah Sabitkan Najib

Tuduhan Terbukti Pendakwa Minta Mahkamah Sabitkan Najib

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 208 hits
Pihak pendakwaan meminta mahkamah mensabitkan bekas perdana menteri Najib Razak atas semua tujuh pertuduhan membabitkan kes dana SRC International Sdn Bhd Timbalan Pendakwa Raya V Sithambaram berkata pihak pendakwaan berjaya menangani tiga ...
Rentasan 689 Panas Najib Bakal Disabitkan Terhadap Pertuduhan Seleweng Rm42juta Dana Src

Rentasan 689 Panas Najib Bakal Disabitkan Terhadap Pertuduhan Seleweng Rm42juta Dana Src

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 310 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 689 1 PENDAKWA MINTA MAHKAMAH SABITKAN NAJIB 2 UMNO UNTUNG JIKA PARLIMEN BUBAR 3 APA BEZA JOHOR DAN KEDAH 4 MAMPUS PI LAH KEPADA POLITIK MENJAGA PERUT SENDIRI
End Of Najib S Src Trial Draws Near

End Of Najib S Src Trial Draws Near

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 303 hits
The high profile trial of former prime minister Datuk Seri Najib Razak involving the misappropriation of RM42mil of SRC International Sdn Bhd s funds is nearing its end with oral submissions from both the prosecution and the defence The ora...
Src Trial High Court Sets July 28 To Deliver Decision On Najib

Src Trial High Court Sets July 28 To Deliver Decision On Najib

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 300 hits
The High Court will on July 28 decide whether Datuk Seri Najib Razak is guilty of seven charges of misappropriating RM42 million in SRC International Sdn Bhd funds Judge Mohd Nazlan Mohd Ghazali fixed the date after hearing submissions from...
Time Lapse In Najib Getting Money Irrelevant Src Trial Told

Time Lapse In Najib Getting Money Irrelevant Src Trial Told

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 291 hits
Ad hoc prosecutor V Sithambaram replies to argument by defence counsel Muhammad Shafee Abdullah that the narrative put forward by the prosecution is quite outlandish KUALA LUMPUR The prosecution in Najib Razak s SRC International trial told...
Kenapa Lantik Semula Shaik Hussein Dalam Perda Ketika Masih Ada Kes Mahkamah

Kenapa Lantik Semula Shaik Hussein Dalam Perda Ketika Masih Ada Kes Mahkamah

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 255 hits
MALAYSIAKINIBekas pengerusi Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang Haniff Khatri Abdulla mempersoalkan pelantikan semula Timbalan Ketua Umno Pulau Pinang Shaik Hussein Mydin ke dalam lembaga Perda Haniff mempertikaikan pelantikan itu berdasa...
Pm Israel Hadir Ke Mahkamah Hadapi Tuduhan Rasuah

Pm Israel Hadir Ke Mahkamah Hadapi Tuduhan Rasuah

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 284 hits
Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu membidas sistem keadilan negara itu kerana mengenakan pertuduhan yang disifatkannya sebagai rekaan dan sandiwara lapor Al Jazeeera Netanyahu menjadi perdana menteri pertama menghadapi pendakwaan jen...
Bukan Najib Tapi Pihak Ke 3 Seleweng Dana Src Kata Peguam Bela

Bukan Najib Tapi Pihak Ke 3 Seleweng Dana Src Kata Peguam Bela

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 513 hits
Pihak pembelaan dalam perbicaraan SRC International Najib Razak memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini dakwaan penyelewengan dana syarikat itu dilakukan pihak ke 3 bukannya bekas perdana menteri itu Peguam Harvinderjit Singh berkata R...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance