Mahkamah Aset Hampir Rm1 Bilion Milik Ku Nan Didedah



“ANDA lihat sekarang, saya mempunyai masalah kerana selepas aset saya didedahkan hampir RM1 bilion, mereka akan mahu sensasikannya,” kata bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dalam keadaan berang, lapor Malay Mail Online.
Beliau berkata demikian ketika prosiding bela diri bagi kes rasuahnya di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Terdahulu, ketika menjawab soalan peguam, Datuk Tan Hock Chuan, beliau mengesahkan bahawa nilai hartanya pada 2001 adalah sebanyak RM 938,643,566.16, manakala pada 2006 (RM 711,325,822), 2013 (RM 691,770,649) dan 2016 (RM782,748,061).

Menurutnya, nilai yang dinyatakan itu adalah ketika pengisytiharan aset yang hanya untuk pengetahuan Perdana Menteri.



TAN: Datuk Seri mengisytiharkan harta kepada Perdana Menteri pada 2001, 2006, 2013 dan 2016. Siapakah Perdana Menteri pada ketika itu?

TENGKU ADNAN: Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 2001, Tun Abdullah Ahmad Badawi (2006) serta Datuk Seri Najib Razak bagi 2013 dan 2016.

TAN: Mengenai RM2 juta dari Pengarah Aset Kayamas Sdn Bhd (AKSB) Tan Sri Chai Kin Kong, adakah nilai itu ada kaitan dengan tugas Datuk Seri sebagai Menteri Wilayah Persekutuan?

TENGKU ADNAN: Tidak.

TAN: Jadi duit itu untuk apa?

TENGKU ADNAN: Sumbangan politik untuk BN (Barisan Nasional) yang mana ketika itu untuk dua pilihan raya kecil di Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Bagaimanapun, ketika sesi soal balas oleh Timbalan Pendakwa Raya, Julia Ibrahim, Ahli Parlimen Putrajaya itu gagal mengawal perasaan serta meninggikan suara.

JULIA : Merujuk kepada perenggan lapan pernyataan saksi anda, anda berkata, “...ramai yang cemburu dan mahu lihat kejatuhan Tadmansori Holdings Sdn Bhd (syarikat Tengku Adnan), saya tidak peduli dengan kedudukan politik saya kerana apa yang saya lakukan secara politik adalah demi kepentingan negara dan rakyat saya.”

Saya cadangkan ini adalah pendapat peribadi anda. Setuju atau tidak?

TENGKU ADNAN: Tidak saya tidak setuju dengan cadangan itu. Apa yang cuba saya sampaikan Yang Arif...

JULIA: Datuk Seri, ini adalah pemeriksaan balas, anda hanya boleh jawab sama ada setuju atau tidak bersetuju?

TENGKU ADNAN: Tidak saya tidak bersetuju! Anda lihat sekarang saya mempunyai masalah kerana selepas aset saya didedahkan hampir RM1 bilion, mereka akan mahu sensasikannya.

Terdahulu, mahkamah menolak permohonan Tengku Adnan supaya prosiding perbicaraan kesnya dibuat secara tertutup.

Tengku Adnan membuat permohonan itu supaya ia dibuat secara tertutup berikutan terdapat soalan tambahan oleh peguamnya berhubung dokumen yang mengandungi maklumat pengisytiharan aset miliknya.

Hakim Mohamed Zaini dalam keputusannya berkata, orang awam berhak mengetahui maklumat dalam dokumen itu.

“Perbicaraan kes itu perlu dibuat secara telus demi perbicaraan yang adil. Saya mengambil kira fakta bahawa tertuduh adalah bekas menteri dan kes ini menarik perhatian umum.“Perbicaraan bukan sahaja dibuat secara adil tetapi ia juga perlu dilihat adil. Untuk perbicaraan dibuat secara adil ia perlu dibuat secara telus.“Oleh itu, orang awam mempunyai hak untuk mendengar apa yang mahkamah dengar dan lihat apa yang mahkamah lihat,” katanya.
Menurutnya, dengan cara itu orang awam akan menghargai apa jua keputusan yang dibuat mahkamah dan tidak tertanya-tanya berhubung bukti yang dirahsiakan.


Pada 23 Januari tahun lalu, Tengku Adnan mengaku tidak bersalah atas pertuduhan sebagai seorang penjawat awam iaitu Menteri Wilayah Persekutuan didakwa menerima suapan untuk dirinya wang berjumlah RM2 juta daripada Pengarah Aset Kayamas Sdn Bhd (AKSB) Tan Sri Chai Kin Kong melalui cek Hong Leong Islamic Bank milik Aset Kayamas.

Tengku Adnan juga menghadapi pertuduhan lain atas dakwaan menerima suapan iaitu wang berjumlah RM1 juta daripada ahli perniagaan Datuk Tan Eng Boon melalui cek Public Bank milik syarikat Pekan Nenas Industries Sdn Bhd yang didepositkan ke dalam akaun CIMB Bank kepunyaannya (Tengku Adnan).

Tengku Adnan turut menghadapi pertuduhan pilihan iaitu didakwa menerima wang berjumlah RM1 juta yang juga barangan berharga daripada Eng Boon tanpa sebarang balasan melalui cek ke dalam akaun tertuduh mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun, atau dengan denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. - myMetro

#Banyaknyeeeee aset dia.bestkan jadi ahli politik.

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2020/03/mahkamah-aset-hampir-rm1-bilion-milik.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ku Nan Berang Lepas Asetnya Hampir 1 Bilion Didedah Di Mahkamah

Ku Nan Berang Lepas Asetnya Hampir 1 Bilion Didedah Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 297 hits
Situasi tegang ketika Setiausaha Agung BN Tengku Adnan Tengku Mansor disoal tentang pengisytiharan harta yang dibuatnya ketika berada dalam kabinet Menurut Malay Mail Tengku Adnan mula berang ketika disoal pihak pendakwaan mengenai perkara ...
Ku Nan Mengaku Miliki Hampir Rm1 Bilion Aset

Ku Nan Mengaku Miliki Hampir Rm1 Bilion Aset

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR Bekas menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor memberitahu perbicaraan rasuah di Mahkamah Tinggi hari ini beliau mengisytiharkan hampir RM1 bilion aset miliknya kepada 3 bekas perdana menteri sejak menyertai keraj...
Tengku Adnan Tidak Senang Duduk Aset Hampir Rm1 Bilion Didedahkan

Tengku Adnan Tidak Senang Duduk Aset Hampir Rm1 Bilion Didedahkan

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 567 hits
Siapa tidak berang bila rahsia yang disimpannya dengan begitu baik akhirnya terbongkar dan menjadi perbualan ramai Ini dihadapi Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang tidak berpuas hati dan marah kerana asetnya yang bernilai hampir RM1 ...
Hampir Rm1 Billion Aset Ku Nan

Hampir Rm1 Billion Aset Ku Nan

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 310 hits
ANDA lihat sekarang saya mempunyai masalah kerana selepas aset saya didedahkan hampir RM1 bilion mereka akan mahu sensasikannya kata bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dalam keadaan berang Beliau berkata...
Dah Jadi Kerajaan Ku Nan Marah Aset Hampir 1billion

Dah Jadi Kerajaan Ku Nan Marah Aset Hampir 1billion

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 445 hits
Situasi tegang ketika Setiausaha Agung BN Tengku Adnan Tengku Mansor disoal tentang pengisytiharan harta yang dibuatnya ketika berada dalam kabinet Tengku Adnan mula berang ketika disoal pihak pendakwaan mengenai perkara itu Bila saya katak...
Aset Ku Nan Lebih Rm900 Juta Pada Tahun 2001

Aset Ku Nan Lebih Rm900 Juta Pada Tahun 2001

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 245 hits
KUALA LUMPUR Bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengesahkan kepada Mahkamah Tinggi di sini hari ini jumlah hartanya pada 2001 lalu mencecah lebih RM900 juta Ketika prosiding bela diri bagi kes rasuah di ...
Berpuluh Bilion Aset Khazanah Telah Dijual Tapi Hanya Untung Rm7 36 Bilion

Berpuluh Bilion Aset Khazanah Telah Dijual Tapi Hanya Untung Rm7 36 Bilion

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 534 hits
Sebahagian penjualan seperti berikut Ada lagi anak anak syarikat yang tidak disenaraikan di bawah 1 IHH Berhad telah dijual oleh Khazanah kepada Jepun iaitu Mitsui Co Ltd dengan nilai RM8 41 bilion2 Axiata Group Bhd melalui anak syarikatnya...
As Tangguh Pulangkan Rm1 Bilion Dana 1mdb Kepada Malaysia

As Tangguh Pulangkan Rm1 Bilion Dana 1mdb Kepada Malaysia

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 212 hits
Sumber berkata DoJ pada mulanya dijadual mengembalikan dana 1MDB yang ditemui itu menerusi bayaran berikutnya pada 19 Feb lalu tetapi berlaku masalah teknikal dan ia tidak dipindahkan KUALA LUMPUR Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat menanggu...
Bajetterengganu2018 Rm1 996 Bilion Diperuntukkan

Bajetterengganu2018 Rm1 996 Bilion Diperuntukkan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 130 hits
Kerajaan negeri mengumumkan peruntukan RM1 996 bilion untuk Bajet 2018 yang bertemakan Masa Hadapan Yang Lestari Pada pembentangan bajet terakhir sebelum Pilihan Raya Umum Ke 14 itu Terengganu mengganggarkan hasil sebanyak RM1 815 bilion se...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu