Mahathir Pejuang Tak Boleh Pergi Jauh Tanpa Pakatan Harapan


Dua penganalisis berkata kemenangan besar Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Slim pada Sabtu bukti Dr Mahathir Mohamad dan parti barunya Pejuang tidak boleh pergi jauh tanpa bergabung dengan Pakatan Harapan (PH).
Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, keputusan PRK itu menunjukkan populariti Mahathir semakin lemah, sementara Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berpendapat calon Pejuang hanya mendapat 1/3 daripada undi diperoleh PH pada 2018.
Awang Azman berkata, Mahathir amat popular pada suatu ketika kerana sokongannya kepada Anwar Ibrahim untuk mengambil alih jawatan perdana menteri, tetapi popularitinya semakin merosot ketika beliau menolak pencalonan Anwar sebagai perdana menteri.
Sebilangan besar penyokong PH, menolak Mahathir kerana marah dan kecewa.
“Jika Pejuang sudah berasa tersekat, maka ia harus mengakui dasar dan pendirian PH. Tanpa PH, Mahathir dan Pejuang tidak boleh pergi jauh,” kata Awang Azman.
“Sekiranya mereka bergabung dengan PH, tetapi tidak bersetuju mengenai perkara asas seperti pencalonan Anwar, maka Mahathir dan Pejuang akan dianggap hanya memecah-belahkan PH. Oleh itu, PH harus menolak Mahathir dan Pejuang,” katanya.
Jika PH memilih untuk menolak Mahathir dan partinya, ini boleh menjadi “pengakhiran” kepada parti itu, kata Awang Azman.
Pejuang perlu keluar daripada bayangan Mahathir jika parti itu benar-benar ingin membuat percaturan politik, yang boleh dilakukan dengan memberi lebih banyak ruang kepada pemimpin muda untuk menyuarakan pandangan mereka dan menentukan arah tuju parti.
Muafakat lonjak BN, Pejuang hilang pengundi PH
Azmi Hassan berkata, majoriti besar BN pada PRK itu dibantu oleh gabungan Muafakat Nasional (MN) Umno dan PAS, sementara calon Pejuang hanya mendapat sekitar 1/3 undi yang diperoleh PH pada 2018.
Katanya, itu adalah isu yang Mahathir perlu lihat, sambil menambah pemimpin PH tidak bersungguh-sungguh berkempen untuk calon yang disokong Pejuang, mungkin menjadi salah 1 sebab utama ianya suram.
“Saya rasa Pejuang harus bersama PH, dan bukan hanya menjadi parti bebas yang mesra PH, kerana ia nampaknya tidak berjaya di Slim.
“Bebas daripada PH akan memperoleh undi simpati orang Melayu, itu objektif utama Pejuang. Tetapi hasil pada PRK jelas menunjukkan strategi itu gagal, sebagaimana PPBM gagal menentang Umno pada pilihan raya 2018,” katanya.
Pejuang tidak boleh bersendirian. Ia memerlukan sokongan bukan Melayu. Bergabung dengan PH akan menjamin mereka mendapat sokongan DAP dan PKR, kata Azmi.
Pada PRK Slim, calon BN Mohd Zaidi Aziz dipilih sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) baru.
Beliau memperoleh 13,060 undi dengan majoriti 10,945 berbanding calon bebas disokong Mahathir, Amir Khusyairi Mohamad Tanusi, mendapat 2,115 undi.
Kemenangan BN memulihkan semula penampilannya yang suram pada pilihan raya 2018 apabila mengekalkan kerusi itu dengan majoriti hanya 2,183. FMT
The post Mahathir, Pejuang tak boleh pergi jauh tanpa Pakatan Harapan appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/01/mahathir-pejuang-tak-boleh-pergi-jauh-tanpa-pakatan-harapan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Harapan Cukuplah Dengan Mahathir

Pakatan Harapan Cukuplah Dengan Mahathir

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 287 hits
1 Apabila Mahathir tak henti menghina dan memperlekeh DSAI maka tiada sebab untuk KEADILAN bekerjasama dan membantu beliau 2 Aku membantah keras mana mana pemimpin dan Anggota KEADILAN membantu kempen PRK Slim River 3 Ingat Mahathir manusia...
Afnan Hamimi Semua Penipuan Pentadbiran Pakatan Harapan Mestilah Di Dedahkan

Afnan Hamimi Semua Penipuan Pentadbiran Pakatan Harapan Mestilah Di Dedahkan

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 318 hits
DEWAN Pemuda PAS Malaysia mengikuti rapat pendedahan Menteri Kewangan YB Senator Dato Sri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkenaan sejumlah 101 projek bernilai RM6 61 bilion telah diberikan oleh kerajaan secara rundingan terus di zaman pen...
Mahathir Mukhriz Dan Pejuang Bukan Sahaja Tak Ada Tempat Tapi Tak Sedar Diri

Mahathir Mukhriz Dan Pejuang Bukan Sahaja Tak Ada Tempat Tapi Tak Sedar Diri

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 304 hits
Kemenangan calon BN Mohd Zaidi Aziz pada pilihan raya kecil Dun Slim menunjukkan pengundi tidak lagi menyokong bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan Mukhriz untuk memimpin negara calon yang disokongnya gagal menarik sokongan penyoko...
Calon Pejuang Kalah Teruk Ini Alasan Mukhriz Mahathir

Calon Pejuang Kalah Teruk Ini Alasan Mukhriz Mahathir

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 239 hits
Presiden Parti Pejuang Tanah Air Mukhriz Mahathir berpendapat adalah menjadi satu kebiasaan bagi pengundi bukan Melayu memilih calon parti kerajaan pada pilihan raya kecil Nota Editor Sudah banyak kali pengundi bukan Melayu tidak memberi un...
Mahathir Pejuang Yang Tiada Tempat

Mahathir Pejuang Yang Tiada Tempat

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 172 hits
MEMANG PUN SEJAK KEKALAHAN DI ERA PH DAH RAMAI INGATKAN OT95 TAPI JENIS MUKA TEBAL BIASAKLA PRK SLIM Kemenangan calon BN pada PRK Slim menunjukkan pengundi tidak lagi menyokong Mahathir kata ketua pembangkang Perak
Mahathir Dah Boleh Bersara Duk Rumah Tarbiah Anak Cucu

Mahathir Dah Boleh Bersara Duk Rumah Tarbiah Anak Cucu

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 313 hits
Keputusan slim river sudah memberi petanda utama kepada mahathir dan juga balaci yang cuba membentuk satu lagi aliran politik melayu yang kononnya menggelarkan diri mereka pejuang Konon Undi solid BN di dun slim river kekal dengan 8k lebih ...
Ekonomi Merudum Salah Pakatan Harapan

Ekonomi Merudum Salah Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 248 hits
Ianya hanya dipindahkan kepada syarikat tujuan khas Urusharta Jamaah Sdn Bhd yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan Beliau berkata demikian semasa menjawab soalan Ahli Parlimen PAKATAN HARAPAN Parit Buntar Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa ...
Azmin Bohong Kata Pemimpin Pakatan Harapan

Azmin Bohong Kata Pemimpin Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 195 hits
Ini satu fitnah dan pembohongan kerana ia adalah sebaliknya Kerajaan dah maklum kementerian kesihatan malaysia dan menteri pada masa itu juga boleh sahkan bahawa kerajaan akan berikan segala sumber yang perlu untuk pastikan petugas barisan ...
Ph Sudah Boleh Lupakan Tun Mahathir Jika Mahu Semua Kaum Menyokong Kita

Ph Sudah Boleh Lupakan Tun Mahathir Jika Mahu Semua Kaum Menyokong Kita

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 273 hits
Penolakan rakyat bukan sahaja orang orang Melayu bahkan kaum kaum lain juga berlaku terhadap Mahathir Bermula dari PRK Tg Piai lagi kita telah beri amaran kepada Mahathir betapa penyokong penyokong PH dan juga mereka di atas pagar majoritin...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan