Mahathir Khianat Anwar Dan Enggan Bersama Ph Saifuddin Nasution



Dr Mahathir Mohamad sendiri memilih tidak bersama Pakatan Harapan (PH) selepas meletakkan jawatan sebagai perdana menteri, kata Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail.
Saifuddin berkata, bekas pengerusi Bersatu itu menolak jemputan menghadiri mesyuarat PH, selepas berlaku krisis politik pada Feb 2019 yang menyaksikan kerajaan PH tumbang.
“Sejurus selepas letak jawatan perdana menteri, saya sendiri yang menghubungi Tun menyampaikan jemputan PH minta hadir menyertai mesyuarat PH.
“Tun enggan hadir dengan alasan jika hadir mesyuarat PH, Tun juga mesti hadir perjumpaan dengan pihak-pihak bukan PH yang menyokong beliau.
“Dengan keputusan itu jelas Tun memilih tidak bersama PH yang telah meletakkan beliau sebagai PM ke-7. Apa perlu lagi Tun mahu disokong sebagai PM ke-8,”
Saifuddin berkata demikian ketika mengulas tulisan Dr Mahathir hari ini yang memperincikan bagaimana kerajaan PH tumbang dan Muhyiddin Yassin dilantik sebagai perdana menteri ke-7.
Mahathir berkata tidak munasabah untuk dia terus menjadi perdana menteri selepas PH tidak lagi menjadi kerajaan.
Tambahnya, walaupun Anwar berminat untuk menjadi perdana menteri namun PH sudah hilang majoriti untuk membolehkannya memegang jawatan itu.
“Tetapi Anwar hanya dapat 92 pencalonan dari PH sahaja. Sabah dan Sarawak tolak Anwar. Saya dapat 62 pencalonan kerana PH tolak saya.
“Jika PH calon saya seperti yang saya berhak dapat, saya akan dapat 154 undi. Saya sanggup kembali sebagai perdana menteri walaupun Bersatu tolak saya,” tulis Mahathir.

Kenapa Dr M tidak sokong Anwar?
Bagaimanapun, Saifuddin mendakwa tindakan Mahathir sendiri merupakan suatu pengkhianatan dan memungkiri janji yang telah disepakati dalam PH.
“Perjanjian PH yang Mahathir dan Muhyiddin mewakili Bersatu bersetuju Anwar gantikan Tun sebagai PM ke-8.
“Apabila Tun letak jawatan (tanpa bincang lagi) maka sokongan PH ke atas beliau sebagai PM berakhir. Langkah seterusnya ialah tunaikan janji letak Anwar sebagai PM ke-8.
“Jika Muhyiddin khianati, kita faham yang dia tak sokong Anwar. Tetapi kenapa Tun tak boleh sokong Anwar sebagai PM ke-8 seperti mana terakam dalam perjanjian PH yang Tun ikut tandatangan?”
“Dengan menyokong Anwar sebagai PM ke-8, PH hanya tunaikan apa yang dijanji. Bak kata pepatah “lembu dipegang pada tali, manusia dipegang pada janji”, tambahnya.
Untuk rekod, selepas Mahathir meletak jawatan, dia dilantik sebagai perdana menteri sementara oleh Yang di-Pertuan Agong.
Kesemua 222 wakil rakyat kemudian diberi peluang oleh Yang di-Pertuan Agong untuk mencadangkan calon mereka bagi dilantik sebagai perdana menteri.
PH mencadangkan nama Anwar, manakala Bersatu bersama 10 ahli parlimen diketuai bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali dan parti Warisan menyokong Mahathir kembali menjadi perdana menteri.
Seri Paduka bagaimanapun mendapati tidak ada sesiapa mempunyai sokongan majoriti mudah iaitu sebanyak 112 anggota parlimen.
Keadaan ini mendorong baginda memanggil ketua-ketua parti untuk memilih calon perdana menteri yang layak.
Muhyiddin akhirnya diangkat sebagai perdana menteri selepas mendapat sokongan BN, PAS dan GPS.
The post Mahathir Khianat Anwar dan Enggan Bersama PH – Saifuddin Nasution appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/06/mahathir-khianat-anwar-dan-enggan-bersama-ph-saifuddin-nasution/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mahathir-khianat-anwar-dan-enggan-bersama-ph-saifuddin-

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pilih Anwar Sebagai Pm Adalah Punca Ph Tumbang Mahathir

Pilih Anwar Sebagai Pm Adalah Punca Ph Tumbang Mahathir

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 163 hits
PETALING JAYA Punca kejatuhan pentadbiran Pakatan Harapan yang sebelum ini disokong PPBM DAP PKR dan Amanah adalah disebabkan pemilihan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri kata bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Mahathir berkata se...
Tun Mahathir Dakwa Ph Jatuh Sebab Namakan Anwar Sebagai Pm

Tun Mahathir Dakwa Ph Jatuh Sebab Namakan Anwar Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 218 hits
149 total views 149 views today Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan tindakan beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri telah menjadi punca kepada kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpinnya ketika itu Sebali...
Proklamasi Darurat Menyesalkah Datuk Seri Anwar Dan Tun Dr Mahathir

Proklamasi Darurat Menyesalkah Datuk Seri Anwar Dan Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 308 hits
by1Media my January 23 2021Dr Kamarul Zaman Yusoff UUM 22 Januari 2021 Pada 9 Mei 1994 Datuk Seri Anwar Ibrahim yang waktu itu adalah Timbalan Perdana Menteri telah membentangkan satu rang undang undang di Parlimen bagi memasukkan Fasal ke ...
Selepas Salahkan Anwar Kini Mahathir Salahkan Kit Siang Pula

Selepas Salahkan Anwar Kini Mahathir Salahkan Kit Siang Pula

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 170 hits
Mahathir salahkan Anwar bila dia tak dpt jadi PM lagi sekali Terbaru dia salahkan Kit Siang juga Manusia kutuk ini tidak pernah salahkan dirinya yg sengaja letak jawatan hanya untuk sekat kemaraan Anwar Dia sedar jika dia letak jawatan dan ...
Ingatkan Mahathir Yang Dapat Anwar No 26 Dunia

Ingatkan Mahathir Yang Dapat Anwar No 26 Dunia

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 154 hits
RINA HAMZAHIngatkan madeylah yang dapattttt Al maklumlah madeykan pernah kata DSAI ni liberal Dia tahu tak maksud liberal tu Anak anak DSAI Tak ada pula berniaga meniaga arak macam anak kutty betul tak Aurat anak anak perempuan tutup isteri...
Setiakawan Ph Putus Jika Amanah Benar Parti Mahathir Guna Logo Kata Penyokong Anwar

Setiakawan Ph Putus Jika Amanah Benar Parti Mahathir Guna Logo Kata Penyokong Anwar

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 236 hits
freemalaysiatoday com January 29 2021 8 51 AMKumpulan penyokong Anwar Ibrahim Otai Reformis berkata langkah Amanah menggunakan logo sendiri bersama Pejuang akan merugikan PH kerana bakal kehilangan 15 20 kerusi yang dimenangi parti itu dala...
Ph Jatuh Sebab Pilih Anwar Jadi Pm Kata Dr Mahathir

Ph Jatuh Sebab Pilih Anwar Jadi Pm Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 218 hits
SHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan tindakan beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri menjadi punca kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan Sebaliknya beliau berkata PH jatuh kerana memilih Presiden Parti Kead...
Dr Mahathir Pakatan Govt Would Ve Stayed In Power If I Was Chosen As Pm Candidate Instead Of Anwar

Dr Mahathir Pakatan Govt Would Ve Stayed In Power If I Was Chosen As Pm Candidate Instead Of Anwar

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 163 hits
Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad has once again slammed Pakatan Harapan leaders for not backing him as prime minister during last year s leadership crisis which led to the fall of the coalition s government In a blog post today...
Saifuddin Nasution Mengapi Apikan Isu Ruu355

Saifuddin Nasution Mengapi Apikan Isu Ruu355

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 155 hits
Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail mempersoalkan mengapa tiada desakan daripada ahli parlimen PAS berhubung pindaan Akta Mahkamah Syariah 1965 yang dikenali sebagai RUU355 Jelasnya meskipun sudah setahun menjadi kerajaan masih t...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional