Mahathir Dibiarkan Berjuang Berseorangan Lagi



“...Dong Zong rasis, tak suka Melayu....”. Itu kata Tun bila berdepan dengan bantahan Dong Zong terhadap langkah Kerajaan memperkenalkan tulisan Jawi dalam buku teks bahasa Melayu.
Sementara itu, pelbagai pemimpin terutamanya bukan Melayu mempertikaikan kenyataan Tun itu. Persoalan disini, adakah Mahathir itu rasis atau Dong Zong serta penyokong mereka sendiri yang tidak memahami konteks kehidupan di Malaysia. 
Sedar atau tidak, Dong Zong sebenarnya yang mengekang masyarakat Cina daripada berkembang dan membuatkan masyarakat mereka mula ketinggalan. 


Polisi Dong Zong itu sendiri membuatkan masyarakat Cina merasa terancam dan tertindas di negara kelahiran mereka. Dong Zong sendiri yang melebarkan jurang diantara kaum di Malaysia ini. 
Apa yang Tun cuba lakukan bukanlah semata-mata untuk merapatkan jurang ekonomi diantara kaum tetapi lebih kepada merapatkan jurang diantara bangsa. Kerana beliau sedar, Malaysia akan lebih kuat jika wujudnya semangat bangsa Malaysia dikalangan Rakyatnya tanpa mengira kaum. 
Beliau sedar, dalam kalangan masyarakat majmuk, isu bangsa dan agama amat sensitif, maka, beliau cuba menyemai semangat bangsa Malaysia melalui bahasa Malaysia. Dan jawi adalah asasnya.
Yang mengejutkan apabila pemimpin Pakatan Harapan sendiri yang tidak memahami akan tindakan Tun Mahathir berbanding pemimpin luar Pakatan. Dimana juara-juara Melayu dalam DAP, dalam PKR, dalam Amanah dan paling penting dalam Bersatu?
Pemimpin-pemimpin Pakatan terutamanya DAP perlu bertanggungjawab terhadap kritikan Dong Zhong terhadap Tun Mahathir dan mengambil peluang untuk menerangkan intipati Khat Jawi yang tidak ada niat Islamisasikan rakyat Malaysia.
Yang diperlukan oleh Tun adalah sokongan. Yang diperlukan rakyat adalah penjelasan. Kalau pemimpin Pakatan sendiri tidak memahami intipati tindakan Tun, bagaimana pula mereka boleh membantu Tun dalam merealisasikan harapan Rakyat.
Tidak Islam nya mereka bila bertulisan jawi. Tidak Buddha nya mereka jika bertulisan Mandarin dan tidak Hindunya mereka kalau bertulisan Tamil. 
Jadi apa perlu gusarnya Dong Zong ini? Tidak mahukah mereka berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah bersama bangsa-bangsa lain? Rugikah mereka kalau kita semua setaraf?
Sekira pemimpin Pakatan Harapan gagal berbuat demikian, bagaimana Malaysia Baru yang sepatutnya mengangungkan Perlembagaan yang sebenar dapat di terapkan.
Saya mendesak agar pemimpin-pemimpin Pakatan perlu memberi sokongan penuh kepada Tun. Dan pemimpin-pemimpin Pakatan seperti Ronnie Liu, Charles Santiago, Hassan Karim dan pemimpin DAP Melaka jangan bersikap kurang ajar serta perlu tutup mulut untuk memastikan ikatan PH diteruskan, sekiranya tidak, untuk apa kita berkawan dalam memimpin.
Mohd Badrul Ezan Bersatu Seputeh
14 Ogos 2019

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://thekl-chronicle.blogspot.com/2019/08/mahathir-dibiarkan-berjuang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Jepun Sayang Sangat Pada Dr Mahathir

Kenapa Jepun Sayang Sangat Pada Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 289 hits
Yang pinjam dengan Jepun dulu PM 4 Selepas 1998 Jepun juga meminjamkan yang berikut kepada kerajaan Dr Mahathir 2002Projek Pemindahan Air Mentah Pahang Selangor82 bilion Yen bersamaan RM3 32 bilion 1999Projek Loji Kuasa Hidroelektrik Kenyir...
Najib Camp Drops Bombshell Husni One Of The Moles Planted By Mahathir To Bring Down 1mdb So That Najib Could Be Toppled

Najib Camp Drops Bombshell Husni One Of The Moles Planted By Mahathir To Bring Down 1mdb So That Najib Could Be Toppled

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 259 hits
Yes Husni must go back to court and tell the judge he has more to tell What he has told the court so far is just about what happened in 2016 He must tell the judge he now wants to relate to the court what happened in 2014 and 2015 as well a...
Maksud Sebenar Cash Is King Fantasticlah Najib Ini Sindir Tun Mahathir

Maksud Sebenar Cash Is King Fantasticlah Najib Ini Sindir Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 317 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad membidas Datuk Seri Najib Tun Razak kerana menyifatkannya tersalah tafsir maksud sebenar Cash Is King Pada masa sama Perdana Menteri mempersoalkan kenapa Najib tidak berkata demikian pada waktu itu Beliau juga menyif...
Tak Boleh Halau Lynas Nanti Pelabur Asing Lari Kata Dr Mahathir

Tak Boleh Halau Lynas Nanti Pelabur Asing Lari Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 230 hits
Malaysia tidak boleh menghalau Lynas setelah menjemput syarikat perlombongan nadir bumi itu melabur di negara ini hanya kerana terdapat pihak yang tidak mahu menerima kajian pakar kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Beliau berkata ...
Kenapa Tidak Bawa Sahaja Isu Anwar Ganti Mahathir Ke Mahkamah

Kenapa Tidak Bawa Sahaja Isu Anwar Ganti Mahathir Ke Mahkamah

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 278 hits
Gesaan yang gelojoh untuk Tun undur dan gantikan dengan Anwar tanpa alasan yang kukuh seperti perlakuan jenayah atau moral atau disability boleh dianggap biadab dan tidak mengikut perlembagaan Menggesa Tun berundur meletak jawatan bererti j...
3 Ngo Pro Anwar Ibrahim Desak Mahathir Undur Segera Dari Jawatan Pm

3 Ngo Pro Anwar Ibrahim Desak Mahathir Undur Segera Dari Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 237 hits
Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil Angkatan Belia Islam Malaysia dan Gabungan Bertindak Malaysia mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim selewat lewatnya pada 9 Mei 2021 3 NGO ...
Dr Mahathir Salah Faham 039 Cash Is King 039 Kata Najib

Dr Mahathir Salah Faham 039 Cash Is King 039 Kata Najib

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 219 hits
Dr Mahathir salah faham cash is king kata Najib Dikemas kini 13 minit yang lalu Diterbitkan pada 7 Aug 2019 11 51PM
Tiga Ngo Desak Mahathir Berundur Selewatnya 9 Mei 2021

Tiga Ngo Desak Mahathir Berundur Selewatnya 9 Mei 2021

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 256 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar IbrahimTiga pertubuhan bukan kerajaan sebulat suara meminta Tun Dr Mahathir Mohamad menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim selewat lewa...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran