Mahathir Dan Muslihat Di Sebalik Cadangan Kerajaan Ala Mageran


 
Saya ingin mulakan tulisan kali ini dengan ketawa berdekah-dekah terlebih dahulu – kahkahkahkahkahkah…
Saya ketawa kerana Tun Mahathir Mohamad akhirnya mengakui beliau telah mencadangkan penubuhan kerajaan ala Mageran dalam pertemuannya dengan Yang Dipertuan Agong, petang tadi.
Alasannya ialah oleh kerana Mageran telah berjaya mengatasi krisis politik dan ekonomi pada 1969 dahulu, beliau yakin kerajaan ala Mageran juga mampu mengatasi masalah yang dihadapi negara ketika ini.
Dengan penubuhan kerajaan ala Mageran, bermakna ia lebih ketat daripada darurat yang ada sekarang dan memungkinkan Parlimen terus digantung untuk tempoh yang lebih lama, tidak mustahil selama dua tahun atau sehingga tahun 2023.
Ertinya, cadangan Tun Mahathir ini betul-betul mengarut kerana jelas berlawanan dengan keinginan rakyat yang mahu darurat segera ditamatkan dan Parlimen dibenar bersidang semula seperti biasa.
Penubuhan kerajaan ala Mageran ini dengan sendirinya juga bermakna Tun Mahathir menolak pembentukan kerajaan baharu menggantikan PN yang mungkin diketuai oleh Anwar Ibrahim yang melibatkan PH, BN dan lain-lainnya.
Lebih mudah untuk difahami ialah idea kerajaan ala Mageran itu, tujuan besarnya, tidak lain hanyalah untuk menghalang Anwar daripada menjadi Perdana Menteri.
Nampaknya dengan perlembangan terbaru ini Tun Mahathir akan terus hidup bersama dendam kesumatnya terhadap Anwar sehingga ke hujung nyawanya.
Saya seterusnya ketawa lebih kuat lagi kerana Tun Mahathir juga mengakui beliau telah menawarkan dirinya untuk mengetuai kerajaan ala Mageran yang dicadangkannya itu
Kahlahkahkahkahkahkah…ini sudah betul-betul masuk bakul angkat sendiri namanya.
Oleh kerana Tun Mahathir menyatakan Mageran telah berjaya mengatasi krisis politik dan ekonomi pada 1969 dahulu, bermakna kali ini beliau percaya hanya dirinya saja yang boleh menyelesaikan semua masalah dalam negara ini melalui kerajaan ala Mageran.
Ehhh…ini nak menyelesaikan masalah negara atau untuk menghalang kemaraan Anwar?
Semakin ternampak jelas, umpama bersuluh di siang hari tujuan Tun Mahathir mencadangkan penubuhan kerajaan ala Mageran dan seterusnya mahu dirinya mengetuai kerajaan tersebut.
Jadi Perdana Menteri 22 bulan selama ini pun kacau bilau dan huru-hara PH serta negara dibuatnya, bayangkan jika orang yang ada niat jahat terselindung ini diberi kuasa sekali lagi mengetuai negara ini melalui kerajaan baharu ala Mageran dan tanpa Parlimen bersidang?
Masalah negara belum tentu selesai, agenda dendam peribadinya saja yang sudahnya berjaya dipenuhinya.
Yang ternampak jelas juga di sini, walaupun tiada parti dan bilangan Ahli Parlimen yang bersamanya kurang daripada jumlah jari jangan, kemaruk Tun Mahathir untuk berkuasa semula dan menghalang Anwar tidak pernah padam.
Kali ini, melalui cadangan kerajaan ala Mageran dan dalam keadaan dirinya tiada parti dan tiada jawatan dalam kerajaan, ia sebenarnya jauh lebih buruk dan lebih teruk daripada menubuh kerajaan dengan cara menebuk atap atau melalui pintu belakang.
Bagaimanapun, dalam pertemuan dengan Agong itu, baginda bertitah bahawa pembentukan kerajaan ala Mageran harus datang daripada kerajaan sendiri.
Dalam erti kata lain, kerajaan ala Mageran hanya mungkin menjadi kenyataan jika Mahiaddin sendiri yang mencadangkannya.
Tak tahulah jika niat lain Tun Mahathir mencadangkan kerajaan baharu ala Mageran itu ialah supaya Mahiaddin menjadikannya kenyataan di mana Perdana Menteri sendiri yang akan mengetuainya.
Maknanya, secara terselindung Tun Mahathir mahu Mahiaddin terus kekal mengetuai negara ini, kali ini melalui kerajaan ala Mageran yang akan disokongnya dan dalam masa yang sama niat menghalang lagi kemaraan Anwar turut terlaksana sama.
Menoleh ke belakang sejenak, bayangkan apa jadi jika Anwar setuju dengan perjanjian menjadikan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri hanya selama enam bulan saja selepas beliau meletakkan jawatannya pada tahun lalu? 
(ShahbudinHusin 10/06/2021)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/mahathir-dan-muslihat-di-sebalik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Mahathir Beri Cadangan Bentuk Mageran Kepada Agong

Dr Mahathir Beri Cadangan Bentuk Mageran Kepada Agong

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 205 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan Penubuhan sebuah pentadbiran seperti Majlis Gerakan Negara bagi menangani masalah masalah yang dihadapi oleh negara sekarang susulan penularan Covid 19 ketika menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Ab...
Apakah Cadangan Kerajaan Mageran Akan Menguntungkan Dap Zahid Anwar Dan Najib

Apakah Cadangan Kerajaan Mageran Akan Menguntungkan Dap Zahid Anwar Dan Najib

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 216 hits
Yang tidak terjejas berat tentulah Muhyiddin Hadi Mat SABU Shafie parti Sarawak dan umno KEMBALI bersih Persoalan ITU Makin sah jika mereka bantah tidak setuju Pembangkang hanya ada dua pilihan kerajaan mageran atau kerajaan Perpaduan cadan...
Cadangan Mageran Tidak Relevan Cubaan Dr Mahathir Kembali Berkuasa

Cadangan Mageran Tidak Relevan Cubaan Dr Mahathir Kembali Berkuasa

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 154 hits
Kamarul Zaman Yusoff Malaysia Now Secara tiba tiba dunia politik negara yang agak sunyi sejak beberapa bulan kebelakangan ini kembali mendapat perhatian bila Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah mengambil inisiatif untuk ...
Mat Sabu Kini Tak Walak Mahathir Bantah Mageran

Mat Sabu Kini Tak Walak Mahathir Bantah Mageran

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 127 hits
June 10 2021 Presiden AMANAH Mohamad Sabu menegaskan partinya menolak penubuhan sebuah badan seperti Majlis Gerakan Negara seperti dicadangkan Tun Dr Mahathir Mohamad Bekas Menteri Pertahanan itu berpendapat Mageran seperti satu lagi siri d...
Perancangan Dan Idea Kerajaan Mageran Mula Diterima Akal

Perancangan Dan Idea Kerajaan Mageran Mula Diterima Akal

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 297 hits
Ia tidak mengubah kerajaan yang sedia ada tetapi menjadi lebih baik Seorang tua yang MASIH licik berpolitik Cadangan MAGERAN memberi keberuntungan kepada kerajaan PN untuk terus survive wajar dipertimbangkan Dalam keadaan sekarang untuk ber...
Mageran Mahathir Pun Mati Kutu

Mageran Mahathir Pun Mati Kutu

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 165 hits
Kecelaruan pentadbiran kerajaan itu yang dilihat berlaku Sekiranya parlimen dibuka semestinya menteri akan dihentam secukupnya kerana gagal dalam memastikan covid19 dikawal dan terkawal Tanpa perlu mageran cukup saja dengan darurat pada mas...
Kalau Mahathir Pengarah Mageran

Kalau Mahathir Pengarah Mageran

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 212 hits
Pelik Tun M ni Dia bantah darurat dia bantah gantung parlimen tapi dia cadang MAGERAN Kemudian dia tawar diri untuk kembali berkhidmat Sudah tentu sebagai Pengarah MAGERAN Kalau Tun M jadi pengarah pasti MAGERAN sukar ditamatkan Mujur dia b...
Mageran Amp Mahathir Polemik Alih Isu

Mageran Amp Mahathir Polemik Alih Isu

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 198 hits
Dr Mahathir Secara tiba tiba cadangan mewujudkan MAGERAN menjadi perhatian rakyat selepas Tun Mahathir mengadap Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong Ada netizen dan pemerhati politik yang berpendapat polemik MAGERAN yang ditimbulkan Tun...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level