Mahathir Dakwa Muhyiddin Dijangkiti Penyakit Umno Dalam Usaha Singkirkan Beliau


Kumara Sabapatty

Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam sidang media bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Bersatu di Petaling Jaya, Selangor. foto FAREEZ FADZIL
KUALA LUMPUR – Tun Dr. Mahathir Mohamad mendakwa Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melakukan banyak tindakan yang bertentangan dengan dasar dan prinsip perlembagaan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dalam usaha menyingkirkan beliau daripada jawatan pengerusi.
Tindakan tersebut, kata Dr Mahathir, termasuk tidak menjemput beliau untuk mempengerusikan mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu yang disifatkan sebagai satu kesalahan serius.
Turut tidak dijemput ke mesyuarat itu Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Dr Mukhriz Mahathir.
“Kalau hendak singkirkan saya pun, jemputlah saya ke mesyuarat itu dulu. Kalau dulu biasa menjadi pengerusi dalam UMNO yang mana UMNO menyingkir Anwar Ibrahim, tetapi Anwar dijemput dan dibenarkan berucap dalam mesyuarat itu.
“Tetapi dalam PPBM hari ini, saya tak dijemput dan berucap itu adalah kesalahan besar sekali. Sebab itu, saya dapati mungkin Muhyiddin dijangkiti oleh penyakit UMNO kerana suka membuat sesuatu yang tidak mengikuti perlembagaan parti,” kata yang bersiaran di laman Facebook hari ini.
Menurut Dr Mahathir, beliau telah dilantik sebagai pengerusi Bersatu sejak parti itu ditubuhkan dan kedudukannya adalah yang terkanan sekali diikuti diikuti presiden, timbalan presiden dan naib presiden.
“Pengerusi biasanya mesti mempengerusikan mesyuarat MKT Bersatu dan akan menentukan segala dasar parti.
“Jadi saya lihat mereka tidak jemput saya dan Mukhriz untuk mesyuarat tersebut maka saya dapati bercanggah dengan undang-undang tubuh perlembagaan parti itu dan mesyuarat itu tidak sah,” katanya.
Menurut bekas perdana menteri itu, satu lagi kesalahan Muhyiddin adalah jemputan  dibuat oleh Setiausaha Kerja tanpa disebut siapa yang memberi arahan tersebut.
“Kalau saya beri arahan setiausaha kerja mestilah sebut bahawa saya yang arahkan tapi dalam kes ini saya tidak beri arahan,” katanya.
Dr Mahathir menambah, hanya beliau seorang yang boleh memberi arahan untuk memanggil mesyuarat dan Muhyiddin sebagai Presiden cuma boleh bagi arahan atau mempengerusikannya kalau saya tidak mampu, sakit atau tidak ada dalam negara untuk mempengerusikan majlis.
Sehubungan dengan itu, katanya, tindakan Muhyiddin mengumumkan bahawa beliau memangku jawatan pengerusi parti buat sementara waktu tidak mempunyai asas dalam perlembagaan parti dan bercanggah sama sekali.
Tambah beliau, tujuan mesyuarat itu bersidang supaya ahli ahli tahu perkara yang akan dibincangkan dalam mesyuarat itu juga tidak dinyatakan dalam jemputan berkenaaan.
Dr Mahathir juga menyentuh mengenai pelantikan Datuk Seri Hamzah Zainuddin sebagai  Setiausaha Agung Bersatu.
Katanya, Muhyiddin tidak sedar bahawa Hamzah tidak boleh memegang jawatan tersebut kerana pelantikan itu dibuat tanpa berunding dengan pengerusi seperti mana diperuntukkan dalam perlembagaan.
Menurutnya yang menjadi Setiausaha Agung Bersatu sebenarnya Datuk Marzuki Yahaya dari Pulau Pinang yang telah dilantik oleh Muhyiddin dan tidak dibantah pengerusi parti memandangkan ia sah disisi perlembagaa nparti.
Katanya, ia antara sebab utama perisytiharan Hamzah sebagai pengganti Marzuki adalah salah di sisi perlembagaan Bersatu, katanya sambil melahirkan rasa sedih kerana Muhyiddin dakwanya telah gagal berbegang kepada peraturan parti. – MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/mahathir-dakwa-muhyiddin-dijangkiti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mujahid Dakwa Muhyiddin Takut Dengan Usul Mahathir

Mujahid Dakwa Muhyiddin Takut Dengan Usul Mahathir

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 444 hits
Takut usul Dr Mahathir Muhyiddin gadai usul k jaan Mujahid Kerajaan Perikatan Nasional lebih mengutamakan usaha mempertahankan Langkah Sheraton daripada membahaskan krisis Covid 19 secara bersama di Parlimen Bekas menteri di jabatan perdana...
Kesah Sebenar Mengapa Muhyiddin Lawan Dr Mahathir

Kesah Sebenar Mengapa Muhyiddin Lawan Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 376 hits
Kesah Sebenar Mengapa Muhyiddin Lawan Dr Mahathir Ramai terpengaruh dengan jalan cerita kononnya Dr Mahathir hendak menghalang Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri Tidak kurang yang terpengaruh dengan cerita kononnya Muhyiddin dan ramai dalam...
Wan Saiful To Tajuddin Where To Put Zahid If Muhyiddin Returns To Umno

Wan Saiful To Tajuddin Where To Put Zahid If Muhyiddin Returns To Umno

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 308 hits
A Bersatu leader does not think it would be feasible for prime minister and Bersatu president Muhyiddin Yassin toUmno There is no need to invite Bersatu to join Umno said Bersatu supreme council member Wan Saiful Wan Jan When this is being ...
Muhyiddin Should Rejoin Umno Says Tajuddin

Muhyiddin Should Rejoin Umno Says Tajuddin

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 247 hits
INTERVIEW As the tension between Bersatu and Umno in Johor continues to simmer one high ranking Umno figure believes that problems between the two parties can be resolved if Bersatu members join Umno According to Umno supreme council member...
Muhyiddin Sebaiknya Tinggalkan Bersatu Dan Kembali Semula Kepada Umno

Muhyiddin Sebaiknya Tinggalkan Bersatu Dan Kembali Semula Kepada Umno

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 217 hits
Meneliti dua pendedahan rakaman audio setakat ini yang melibatkan usaha membawa Bersatu keluar meninggalkan PH jelas bahawa Muhyiddin Yassin tidak bercakap benar melakukan pembohongan dan bersikap curang demi kepentingan peribadinya Hakikat...
We Established The Party To Replace Umno Dr Mahathir Reminds Bersatu Members In Special May 9 Address

We Established The Party To Replace Umno Dr Mahathir Reminds Bersatu Members In Special May 9 Address

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 405 hits
Parti Pribumi Bersatu Malaysia chairman Tun Dr Mahathir Mohamad today reminded his party that it was established to replace Umno as the latter has abandoned its responsibilities to the Malay and Bumiputera community In a special May 9 addre...
It S Not Over Mahathir Warns Muhyiddin No Confidence Won T Go Away The Next Time You Won T Be So Lucky

It S Not Over Mahathir Warns Muhyiddin No Confidence Won T Go Away The Next Time You Won T Be So Lucky

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 406 hits
PUTRAJAYA Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad today expressed hope that MPs from both sides of the political divide will come to their senses and support him when he moves his motion of no confidence against Prime Minister Tan Sri...
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 361 hits
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin YassinrePublish Berita Terkini MalaysiaTun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin Medium perkongsian sosial berbentuk media Arti...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City