Mahasiswa Jangan Contohi Rafizi Ramli



IBARAT menanam tebu di tepi bibir, tebunya tiada, bibirnya berkudis. Setelah puas Rafizi Ramli memberi formula dan janji-janji, akhirnya pelaksanaannya tiada malah parti dan kerajaan kian huru-hara. Susuk tubuh Rafizi Ramli memang terkenal dengan seorang yang aktif dalam dunia politik. Melonjak naik dengan idea dan formulanya berkenaan pembangunan dan kos sara hidup.
Akhirnya, segala apa yang difikirkan dan dilontarkan oleh Rafizi Ramli langsung tidak mendatangkan hasil. Harga minyak juga makin meningkat dan tidak turun ke nilai yang dijangkakan olehnya. Keadaan ini menjadi bukti segala idea dan formulanya langsung tidak memberi apa-apa kesan kepada rakyat.
Lebih mengejutkan, dikhabarkan Rafizi Ramli telah membuat keputusan untuk akhiri dunia politik dan ingin menceburi bidang teknologi.
Inilah yang dikatakan sebagai pemimpin yang tidak bertanggungjawab. Pada pandangan saya sebagai seorang mahasiswa, kepimpinan Rafizi Ramli merupakan kepimpinan yang tidak patut dicontohi oleh mahasiswa dan anak muda. Keputusan yang dibuat oleh Rafizi Ramli ini akan memberi kesan kepada dua aspek utama.
Tidak bertanggunjawab terhadap parti
Di saat partinya dalam keadaan yang tenat, bergaduh sana sini, Rafizi dengan mudah mengambil tindakan untuk tidak lagi berkecimpung dalam dunia politik. Ke mana beliau disaat partinya tidak berada dalam keadaan yang stabil ? Siapa yang akan menjana idea dan formula yang akan menyelesaikan segala isu pergaduhan sepertimana yang telah berlaku di Kongres Keadilan baru-baru ini?
Tidak bertanggungjawab terhadap rakyat
Formula yang difikirkan dan dicanangkan olehnya sebelum ini bukan hanya tidak dilaksanakan malah tiada tindakan susulan yang diambil. Sekiranya benar formula tersebut boleh mendatangkan hasil kepada rakyat terutamanya, mengapa tidak dihantar idea dan formula tersebut ke kementerian yang terlibat? Kemungkinan juga boleh dihantar ke kementerian Rafizi? Tapi, janganlah sampai bertumbuk pula.
Oleh itu, sebagai mahasiswa dan anak muda, bukan hanya idea yang kita perlukan, pastikan segala idea dan manifiesto yang dilaungkan dapat membantu mereka yang memerlukan.
Terakhir, tindakan yang dilakukan oleh Rafizi Ramli ini wajar dijadikan teladan oleh setiap mahasiswa. Pertama, sekiranya sudah tekad untuk berada di bawah mana-mana parti atau badan organisasi, belajarlah untuk bertanggungjawab dengan amanah yang telah diberikan seperti menunaikan manifiesto yang dilaungkan sebelum memenangi apa-apa kedudukan atau jawatan. Jadilah pemimpin yang bukan hanya mempunyai idea, tetapi mempraktikkan apa yang telah dfikirkan demi manfaat buat keseluruhan mahasiswa atau anak muda. Pastikan idea tersebut dapat dilaksanakan dan bukan hanya bersifat idealistik semata-mata.
Kedua, sekiranya telah diberi kepercayaan oleh mahasiswa atau masyarakat, perbanyakkan aktiviti yang melibatkan masyarakat. Lebih-lebih lagi mahasiswa di Universiti Kebangsaan Malaysia kerana sesuai dengan penubuhan universiti tersebut melalui hasrat rakyat. Maka wajar sekiranya mahasiswa memperbanyakkan lagi aktiviti-aktiviti bersifat kemasyarakatan dan itulah semangat demokrasi sebenar “dari rakyat untuk rakyat”.
Akhir kata, jadilah sebaik-baik pemimpin. Janganlah sesekali berputus asa dengan apa jua halangan di hadapan.
Kata Hamka menerusi bukunya yang berjudul Peribadi, “Bebanmu akan berat. Jiwamu harus kuat. Tetapi aku percaya langkahmu akan jaya. Kuatkan peribadimu.”
Selamat berjuang mahasiswa dan anak muda.
Najihah Abd Razak,
Mahasiswa UMNO UKM,
Kelab Mahasiswa UMN0
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/12/12/mahasiswa-jangan-contohi-rafizi-ramli/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rafizi Ramli Umum Keluar Politik

Rafizi Ramli Umum Keluar Politik

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 401 hits
Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mengumumkan keluar dari dunia politik untuk menumpukan pada kehidupan baru mengatakan beliau berada pada peringkat kehidupan di mana beliau perlu belajar Ia jelas saya diciap kerana saya menjelaskan bahawa say...
Lagi Ramai Mahasiswa Ancam Dosen Pakai Hadis Saat Presentasi Duh Jangan Main Main Begini Dong

Lagi Ramai Mahasiswa Ancam Dosen Pakai Hadis Saat Presentasi Duh Jangan Main Main Begini Dong

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 289 hits
Main main pakai hadis agama di lingkup akademis itu double trouble banget Udah bukan bercandaan lagi Cuy
Berpuluh Formula Tipu Rakyat Sekarang Larikan Diri Jangan Jadi Seperti Rafizi Farhan

Berpuluh Formula Tipu Rakyat Sekarang Larikan Diri Jangan Jadi Seperti Rafizi Farhan

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 349 hits
Kepada semua anak muda janganlah mencontohi sikap Rafizi Ramli tegas Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Farhan Khairuddin Katanya setiap individu perlu ada perasaan tanggungjawab ke atas segala apa yang telah lakukannya Hebat setelah berj...
Pu Abu Tunai Umrah Netizen Pesan Jangan Jumpa Aura Lain

Pu Abu Tunai Umrah Netizen Pesan Jangan Jumpa Aura Lain

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 310 hits
Semalam Pencetus Ummah Abu Sufyan memuat naik satu video di Instagram miliknya memohon maaf kepada semua pihak PU Abu turut meminta The post appeared first on
Pp Muhammadiyah Soal Penghapusan Un Jangan Ada Kesan Ganti Menteri Ganti Kebijakan

Pp Muhammadiyah Soal Penghapusan Un Jangan Ada Kesan Ganti Menteri Ganti Kebijakan

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 161 hits
Ketua Umum PP Muhammadiyah Haedar Nasir menyampaikan pesan kepada Menteri Pendidikan Nadiem Makarim terkait rencana penghapusan Ujian Nasional
Jangan Buat Lagi Tertuduh Ke 5 Dedah Zulfarhan Menjerit Ketika Dia Tekap Seterika Wap Ke Kaki

Jangan Buat Lagi Tertuduh Ke 5 Dedah Zulfarhan Menjerit Ketika Dia Tekap Seterika Wap Ke Kaki

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 592 hits
Tertuduh kelima dalam kes bunuh Zulfarhan Osman Zulkarnain Mohamad Shobirin Sabri 23 mengakui menekap seterika wap ke badan mangsa sekali sahaja secara spontan Mohamad Shobirin menjelaskan perbuatan itu dilakukan di bahagian kaki mangsa ses...
Ubat Gigi Anak Jangan Main Letak Je Ada Kuantiti Sepatutnya Doktor Kongsikan Jumlah Tepat

Ubat Gigi Anak Jangan Main Letak Je Ada Kuantiti Sepatutnya Doktor Kongsikan Jumlah Tepat

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 397 hits
Bila anak anak sudah tumbuh gigi sudah menjadi tanggungjawab kita sebagai ibu bapa untuk mendidik anak anak menjaga gigi yang dikurniakan pada kita Namun tanpa kita tahu bahawa menjaga gigi juga perlukan ilmu dan cara tepat Malah hendak mel...
Jangan Suka Suka Cium Bayi Doktor Beri Amaran Kerana Virus Rsv Meningkat

Jangan Suka Suka Cium Bayi Doktor Beri Amaran Kerana Virus Rsv Meningkat

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 330 hits
Jangan suka suka ya cium bayi orang lain memang nampak cute dan geram bila tengok bayi kan Kenapa tak boleh cium Ini penjelasan dari doktor kanak kanak Gejala selesema sekarang ini makin menjadi jadi lebih lebih lagi bila dah masuk musim hu...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag