Madu Vs Cinnamon Aka Kulit Kayu Manis



MADU vs KULIT KAYU MANIS | Mesti ramai yang tak pernah terfikir, kadang tu, tak pernah terbayang pun dua benda ni boleh dicampurkan, dan apa pula khasiat nya. Ramai yang dah sedia tahu tentang kebaikan madu dan kulit kayu manis ni. Ianya juga sering digunakan dalam perubatan tradisional. Tapi, persoalannya, apa akan jadi kalau dicampur kan kedua-duanya


Madu merupakan satu-satunya makanan atas muka bumi yang tidak akan basi mahupun rosak. Apa yang terjadi hanyalah ianya ''bertukar jadi gula''. Realiti sebenarnya, madu tetap madu.Bagaimanapun, bila ditinggalkan di tempat yang gelap dan sejuk pada waktu yang lama ianya akan men''hablur'' atau kristallized. Apabila ini berlaku , didihkan sedikit air dan masukkan bekas yang berisi madu ke dalam air panas , dan tutup api dari terus menyala, dan biarkan madu cair secara biasa tanpa pendidihan. Ianya akan tetap kekal sebagai madu dari segi perubatan dan keadaan.Jangan didihkan madu atau masukkan ke dalam mikrowave, ini akan membunuh atau merosakkan enzim-enzim berguna di dalam madu.
Syarikat ubat (ubat-ubatan moden) tidak suka perkara ini kecoh di dalam masyarakat yang mana fakta menunjukkan campuran madu dan kayu manis boleh menyembuhkan hampir kesemua penyakit. Madu boleh didapati di semua negara dunia. Para saintis juga menerima bahawa madu merupakan ubatan ''Ram Ban'' (paling berkesan) terhadap semua jenis penyakit. Madu boleh digunakan tanpa tanpa sebarang kesan sampingan untuk apa-apa jenis penyakit. Sains moden juga mengatakan bahawa walaupun madu adalah manisan, tetapi apabila diambil pada dos yang betul sebagai ubat , ianya tidak akan memberi kesan buruk termasuk pada pengidap kencing manis.
INI ANTARA KAJIAN DARI SAINTIS BARAT

1. Penyakit Jantung Buatkan serbuk kayu manis. Sapukan madu dan serbuk kayu manis pada roti dan makan secara tetap setiap hari semasa sarapan (sebagai ganti dari jem). Ini akan mengurangkan kolesterol di dalam pembuluh darah (arteri) dan menyelamatkan pesakit dari serangan jantung (heart attack). Juga, bagi yang sedia ada atau pernah diserang serangan jantung , apabila amalan ini dibuat secara harian, ianya akan menjauhkan pesakit berbatu-batu dari serangan seterusnya. Penggunaan secara tetap amalan di atas akan mengurangkan kesukaran bernafas (membetulkan pernafasan) dan akan menguatkan jantung mengepam. Di Amerika dan kanada , pelbagai jururawat di rumah telah merawat pesakit secara jayanya dan juga didapati bahawa pada satu tahap umur, pembuluh dan salur darah (arteri dan vein) akan hilang flexibilitinya (kekenyalan) dan akan mudah tersumbat , madu dan kayu manis akan mengembalikan semula sifat asalnya.


2. Radang sendi (arthritis) Pesakit arthritis boleh mengambil secara harian (pagi dan malam) satu cawan air suam bersama 2 sudu teh madu dan satu sudu serbuk kayu manis. Apabila ini diambil secara tetap , pesakit kronik arthritis juga boleh sembuh. Di dalam kajian terbaru yang diketuai oleh Universiti Copenhagen , mereka mendapati bawa doktor-doktor yang merawat pesakit mereka dengan campuran 1 sudu madu dan 1/2 sudu serbuk kayu manis sebelum sarapan pagi, mereka mendapati bahawa di dalam satu minggu (dari 200 orang pesakit yang dirawat) - 73 pesakit hilang kesakitannya di dalam seminggu dan di dalam sebulan , hampir kesemua pesakit yang tidak boleh berjalan atau bergerak disebabkan radang (arthritis) sudah boleh berjalan tanpa sebarang kesakitan.



3. Jangkitan Pundi KencingAmbil dua sudu serbuk kayu manis dan satu sudu madu di dalam air suam dan minum.Ianya akan membunuh kuman di dalam pundi.



4. Kolesterol  Dua sudu besar madu dan tiga sudu teh serbuk kayu manis dicampurkan dengan 16 auns air teh diberikan pada pesakit kolesterol , didapati bahawa kandungan kolesterol di dalam badan pesakit turun sebanyak 10% hanya selepas 2 jam. Apabila ini diambil sebanyak 3 kali sehari , sebarang penyakit kolesterol tahap kronik akan sembuh. Melalui maklumat yang diterima dari Journal , madu asli yang diambil secara harian bersama makanan mengurangkan komplen(keluhan) terhadap kolesterol.

5. SelesemaBagi yang terseksa dengan selesema perlu mengambil 1 sudu besar madu bersama 1/4 sudu serbuk kayu manis 3 kali sehari. Proses ini akan menyembuhkan kesemua batuk yang terus, demam , dan membersihkan sinus (ruang udara di dalam tengkorak sekeliling hidung).


6. Perut MeragamMadu diambil bersama kayu manis menyembuhkan sakit perut dan membersihkan atau menyembuhkan perut dari sebarang ulcers Kembung (gas). Kajian yang dibuat di Jepun dan India, mendapati bahawa madu yang diambil bersama-sama kayu manis akan mengeluarkan gas dari perut.


7. Imun SistemPenggunaan harian madu dan serbuk kayu manis menguatkan sistem pertahanan (imun) dan melindungi badan dari serangan kuman dan bakteria. Saintis mendapati bahawa madu mempunyai pelbagai vitamin dan zat besi dalam jumlah yang besar. Penggunaan madu secara tetap akan menguatkan korpuskel sel darah putih (dimana mengandungi dna) untuk melawan penyakit yang disebabkan bakteria dan kuman (virus).


8. Tak HadamSerbuk kayu manis dicampur bersama 2 sudu besar madu yang diambil sebelum tidur akan merembeskan asid dan menghancurkan makanan berat.


9. InfluenzaSaintis dari sepanyol membuktikan bahawa madu mempunyai kandungan semula jadi yang membunuh kuman influenza dan menyelamatkan pesakit dari flu.



10. Umur PanjangTeh yang dibuat bersama madu dan serbuk kayu manis,bila diambil secara tetap , mengelakkan kerosakan disebabkan bertambahnya usia. Pengambilan 4 sudu teh madu, 1 sudu teh serbuk kayu manis dan 3 mangkuk kecil air panas untuk membuat teh. Minum 1/4 mangkuk - 3-4 kali sehari. Ini akan mengekalkan kesegaran kulit, kelembutan dan ketegangan. Jangka hayat dipanjangkan , dan mereka yang berumur 100 tahun sekalipun boleh memulakan aktiviti seperti berumur 20 tahun. Dalam Islam , kita ada beberapa amalan untuk panjang umur amalkan di atas , bersedekah dan menyambungkan silaturrahim  Insyaallah, umur kita akan panjang.

11. Sakit TekakApabila tekak rasa tidak selesa , ambil satu sudu madu dan minum sambil telan sedikit demi sedikit sehingga habis. Ulang setiap 3 jam sehingga tekak hilang simptom sakit atau ketidakselesaan.

12. JerawatCampurkan 3 sudu besar madu dan 1 sudu teh serbuk kayu manis, gaul sehingga jadi paste. Sapukan paste ini di atas jerawat sebelum tidur dan basuhnya tika bangun keesokan pagi dengan air suam. Jika diamalkan selama dua minggu , ia akan membuang jerawat dari akarnya.


13. Jangkitan KulitSapukan campuran madu dan serbuk kayu manis dalam nisbah yang sama pada kulit yang terkesan , akan menyembuhkan ekzema , dan semua jenis jangkitan kulit.

14. Hilangkan berat badanPagi , sejam setengah sebelum sarapan pagi dan tika perut kosong , dan pada waktu malam sebelum tidur , minum madu dan serbuk kayu manis di dalam air suam. Jika diambil secara tetap, ianya akan mengurangkan berat walaupun pada mereka yang berlebihan berat badan. Jika minum secara tetap , ianya tidak akan membenarkan lemak untuk berkumpul dalam badan walaupun individu tersebut mengambil makanan yang tinggi kalori.


15. KanserKajian terbaru di Jepun dan Australia mendedahkan bahawa kanser perut dan tulang telah berjaya dirawat dengan jayanya. Pesakit yang mengidap penyakit ini perlu mengambil setiap hari satu sudu madu bersama satu sudu teh serbuk kayu manis 3 hari sekali selama satu bulan.

16. LemahKajian baru-baru ini menunjukkan gula yang terkandung di dalam madu adalah sangat membantu dalam mengembalikan kekuatan badan berbanding gula buatan. Masyarakat yang mengambil madu dan serbuk kayu manis dengan ratio yang sama didapati lebih peka dan flexible. Dr. Milton , yang menjalankan kajian ini , mengatakan separuh sudu besar madu yang diminum bersama segelas air yang dicampur dengan serbuk kayu manis, jika diambil setiap hari selepas gosok gigi dan tengah hari (sekitar 3 petang) - akan mengembalikan kecerdasan badan dalam masa seminggu.

17. Sukar BernafasPenduduk di Amerika selatan berkumur dengan satu sudu madu dan serbuk kayu manis dicampur dengan air suam , sebagai rutin harian pertama pada waktu pagi , bagi membolehkan pernafasan mereka sentiasa segar sepanjang hari.Banyak khasiat madu dan kulit kayu manis yang masih kita belum tahu. Apa pun, kita sebagai manusia, kena ikhtiar dan berusaha untuk mengkaji, mencuba dan mengetahui "rahsia alam" yang Allah swt  telah ciptakan untuk kita


Sabda Rasulullah S.A.W.
Daripada Abu Said Al’Kudri r.a. katanya :
“Seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah S.A.W. lalu ia berkata, “Saudaraku sakit perut sehingga dia buang-buang air”, Sabda Rasulullah SAW. “Minumlah madu lebah kepadanya”Lalu diminumkan madu kepadanya. Kemudian dia datang balik kepada Rasulullah S.A.W lalu katanya ” Telah ku minumkan madu kepadanya tetapi sakitnya bertambah”,Rasulullah S.A.W pula menyuruhnya meminumkan madu supaya berulang tiga kali. Dia datang lagi untuk kali keempat. Nabi S.A.W. terus menyuruhnya supaya meminum madu, Kata orang itu, “Aku telah menyuruhnya meminumnya Ya Rasulullah, namun sakitnya bertambah juga”. Sabda Rasulullah S.A.W. “Allah Maha Besar, perut saudaramu itulah yang dusta”. Lalu diminumnya pula madu, maka sembuhlah saudaranya”.
Rujukan : Dr Zulkifli SharifKredit : Garmbar - Google

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://izatiesalim.blogspot.com/2018/12/madu-vs-cinnamon-aka-kulit-kayu-manis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aktivitas Sby Usai Ditinggal Bu Ani Bermain Dengan Cucunya Yang Manis

Aktivitas Sby Usai Ditinggal Bu Ani Bermain Dengan Cucunya Yang Manis

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 137 hits
Gaia mirip sekali dengan Ibu Ani Yudhoyono semoga Gaia selalu membawa kebahagiaan dan kekuatan untuk seluruh keluarga ya
Segelas Bubble Tea Mengandungi 20 Sudu Gula Nak Sangat Kencing Manis Bolehlah Minum Setiap Hari

Segelas Bubble Tea Mengandungi 20 Sudu Gula Nak Sangat Kencing Manis Bolehlah Minum Setiap Hari

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 823 hits
Satu per satu stor minuman Bubble Tea muncul dengan ciptaan minuman baharu yang kelihatan hampir sama semuanya mempunyai bubble pada dasar botol minuman tetapi hakikatnya pembeli mudah untuk menentukan perbezaan rasa pada kesemua minuman Bu...
4987 Hati Hati Ayat Manis Along Harian Metro 17 06 2019

4987 Hati Hati Ayat Manis Along Harian Metro 17 06 2019

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 650 hits
Cepat ekspres dan senang lulus Itu antara ayat manis pihak memberikan kemudahan pinjaman yang tentunya membuatkan ramai tertarik apatah lagi ketika terdesak untuk mendapatkan wang Ini ditambah dengan perkhidmatan dalam talian yang tidak mem...
Hasil Manis Di Edisi Pertama Festival Crossborder Keerom Kembali Digelar

Hasil Manis Di Edisi Pertama Festival Crossborder Keerom Kembali Digelar

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 253 hits
Festival Crossborder Keerom adalah event yang digulirkan Kementerian Pariwisata Sesuai dengan nama kegiatan event ini dimaksudkan untuk menarik wisatawan di perbatasan Tak hanya panggung hiburan Festival Crossborder Keerom juga diisi berbag...
Ibu Kencing Manis Masa Mengandung Elok Minum Susu Rendah Lemak Secawan Sehari Cukup

Ibu Kencing Manis Masa Mengandung Elok Minum Susu Rendah Lemak Secawan Sehari Cukup

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 489 hits
Kencing manis semasa hamil seringkali terjadi Pemilihan jenis sajian yang tepat penting untuk mengawal paras gula Ibu hamil amat memerlukan zat zat nutrisi seimbang demi memastikan tahap kesihatan dan pertumbuhan bayi berada pada tahap opti...
Penantian Panjang Untan Demi Peringkat Akreditasi A Berujung Manis

Penantian Panjang Untan Demi Peringkat Akreditasi A Berujung Manis

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 203 hits
Sebuah tulisan di laman online PontianakPost Co Id yang berjudul UNTAN Raih Akreditasi A secara langsung membuat Blogger Borneo penasaran untuk segera membacanya Bagaimana tidak sebagai salah seorang alumni lulusan Fakultas Ekonomi Jurusan ...
Manfaat Dan Khasiat Minyak Kayu Putih

Manfaat Dan Khasiat Minyak Kayu Putih

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 346 hits
Minyak kayu putih atau juga dikenali sebagai eucalyptus oil memiliki pelbagai kegunaan manfaat dan khasiat untuk kesihatan manusia yang telah diwarisi sejak turun temurun dari dahulu lagi Penggunaan minyak kayu putih amat popular dan satu k...
Kulit Telur Cegah Serangga Perosak Tanaman

Kulit Telur Cegah Serangga Perosak Tanaman

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 495 hits
Kulit telur cegah serangga perosak tanaman Kakak abang kalau ada sarang telur dan kulit telur tu jangan buang buat macam En Planter dan rakan rakan buat niKulit telur tu panaskan dalam oven atau boleh je jemur kering Kemudian blend halus Ta...
Mahasiswa Umm Gunakan Kulit Semangka Sebagai Gel Anti Aging

Mahasiswa Umm Gunakan Kulit Semangka Sebagai Gel Anti Aging

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 185 hits
Tahapan yang dilalui yaitu persiapan bahan uji ekstrasi kulit buah pembuatan gel anti kusam pengujian mutu fisik dan pengujian aktivitas antioksidan gel
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega