Maaf Adik Kami Di Malaysia Terlalu Selesa Sehingga Tidak Fikir Kamu Kelaparan


‘Maaf adik, kami di Malaysia terlalu selesa sehingga tidak fikir kamu kelaparan’. Malaysia sememangnya sebuah negara aman yang kaya dengan pelbagai makanan lazat, apatah lagi di bulan Ramadan.
Dan mungkin kerana kemewahan itu, kita terlupa untuk menghargai nikmat makanan, sehingga ada yang tanpa rasa bersalah membuang sahaja juadah yang tidak habis dimakan ketika berbuka.
Bagi mereka yang cenderung mengamalkan tabiat yang tidak baik ini, foto-foto yang dikongsi seorang pengguna Facebook dengan nama Syria Care ini mungkin boleh menjadi sesuatu untuk direnungkan.
Petugas Misi Kemanusiaan Syria Care berkongsi beberapa keping gambar anak-anak pelarian disana.

USD27 sebulan dah dikira beruntung Pelarian Syria di Arsal, Lubnan tidak mampu membuat sebarang persiapan bagi berdepan dengan sebarang bencana alam. Keadaan yang serba kekurangan menyebabkan mereka mustahil untuk melakukan perkara itu.
Memiliki khemah, pakaian dan makanan sudah dianggap satu kesempurnaan walaupun ia berada dalam keadaan amat dhaif. Bagi mereka di sini, memiliki tempat berlindung yang dipasang dengan penebat bagi berdepan dengan cuaca sejuk melampau dianggap perkara yang cukup mewah. Itu belum dikira dengan bekalan makanan dan pakaian. Adakala mereka terpaksa mengikat perut dan mencatu makanan untuk mengelak kebuluran.
Disumbang Rakyat Malaysia
Ketika bersama petugas Syria Care mengagihkan bantuan yang disumbangkan rakyat Malaysia di beberapa kem pelarian di Arsal seperti di Ra’is Sin dan At Taqwa, penderitaan terpampang di mana-mana. Berbeza dengan pengalaman lalu berada di khemah pelarian di dalam Syria sebelum ini, mereka kelihatan lebih ramah. Wajah-wajah ceria ada di mana-mana dan ketibaan kami seolah-olah selebriti. Ada sahaja yang ingin bergambar. Namun di sebalik keceriaan yang dipamer, setiap seorang dari mereka ada cerita dan kisah lara.
Ada yang bernasib baik mempunyai suami dan anak-anak sebagai tempat bergantung, namun tidak kurang juga bergelar ibu tunggal dan anak-anak yatim. Bagi mereka yang mempunyai kudrat untuk bekerja, peluang untuk mencari rezeki belum tentu ada, segalanya bergantung kepada nasib. Tiada pekerjaan tetap untuk mereka wa ima sebagai buruh kasar.
Menerima Bantuan
Sesetengah mereka dianggap “beruntung” kerana menerima bantuan bulanan USD27 sebulan dari Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR), namun jumlah itu amat kecil dan jauh dari mencukupi.
“Saya tinggal di sini bersama suami dan tiga orang anak. Saya berada di sini sudah lima tahun, kami makan dengan apa yang orang di sini makan. Saya ada mendapat kad dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tetapi tidak banyak, suami ada bekerja tetapi bukan kerja tetap.”Luah Hasanah Haidir.
Ceritanya lagi, dia kini hilang sumber pendapatan kerana suaminya mencari pendapatan sebagai pembuat blok bata, kini menganggur di musim sejuk. Rata-rata khemah pelarian di Arsal berada di kawasan tinggi dan cerun. Kem Ra’is Sin misalnya berada pada ketinggian 1,900 meter dari paras laut. Bayangkan pada ketinggian itu, tahap kesejukkan dan angin kencang yang terpaksa mereka hadapi. Suhu di bawah paras beku dan salji tebal menjadi perkara lumrah di sini.
Tiada Duit Yang Cukup
“Saya tinggal di kawasan bukit, sangat sukar naik turun dan saya juga tidak mempunyai kewangan mencukupi untuk membeli diesel, pakaian dan sebagainya,” kata ibu muda Sabah Al Jibara.
Hasanah dan Sabah adalah sekelumit kisah yang dilalui lebih sejuta pelarian Syria di Lubnan. Itu belum cerita anak yatim dan ibu tunggal.
Semoga Kita sentiasa Saling Ingat
Jangan berlengah, menyumbanglah sekarang!
Akaun bank Syria Care: Maybank: 562106653575, CIMB Islamic: 8601894560. Sumbangan atas talian:
http://www.syriacare.org.my/donate
Razali Awang
Media Syria Care
The post ‘Maaf adik, kami di Malaysia terlalu selesa sehingga tidak fikir kamu kelaparan’ appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/maaf-adik-kami-di-malaysia-terlalu-selesa-sehingga-tidak-fikir-kamu-kelaparan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Tauke Jambu Mohon Maaf Terlalu Ikut Perasaan

Isteri Tauke Jambu Mohon Maaf Terlalu Ikut Perasaan

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 546 hits
SETELAH lebih seminggu rumah tangga pelawak Tauke Jambu menjadi perhatian umum akibat kontroversi melanda akhirnya isteri pelawak tersebut Nadia Affendi tampil membuat permohonan maaf Nadia menerusi status yang dimuat naik di InstaStory mil...
Skandal 1mdb Ceo Goldman Sachs Mohon Maaf Kepada Rakyat Malaysia

Skandal 1mdb Ceo Goldman Sachs Mohon Maaf Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 202 hits
Ketua Pegawai Eksekutif Goldman Sachs Inc David Solomon pada hari Rabu meminta maaf kepada rakyat Malaysia kerana peranan bekas pegawai bank itu Tim Leissner dalam skandal 1MDB tetapi berkata bank itu telah melakukan urusan sewajarnya sebel...
Congrats Adik Syatilla Syida Melvin Bakal Kahwin Bulan Januari Ini Dengan Anak Iron Lady Malaysia

Congrats Adik Syatilla Syida Melvin Bakal Kahwin Bulan Januari Ini Dengan Anak Iron Lady Malaysia

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 970 hits
1341 SHARES Syida Melvin adik kepada pelakon Syatilla akan mengakhiri zaman bujangnya bersama lelaki pilihan hati Mohamad Shafiq Azim Shaheen pada 19 Januari depan Sementara pada 26 Januari pula Syida yang juga merupakan pendatang baru dala...
4757 Fikir Mudarat Lebih Besar Utusan Malaysia 3 1 19

4757 Fikir Mudarat Lebih Besar Utusan Malaysia 3 1 19

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 392 hits
KUALA LUMPUR 2 Jan Gabungan Persatuan persatuan Pengguna Malaysia mengingatkan orang ramai agar tidak sewenang wenangnya mencagarkan MyKad kepada pihak ke tiga atas alasan kesempitan wang Timbalan Presiden FOMCA Mohd Yusof Abdul Rahman berk...
Adik Aku Minta Maaf Sebab Panggil Dia Abang Kisah Agong Menyamar Jadi Rakyat Biasa Yang Tidak Pernah Diceritakan

Adik Aku Minta Maaf Sebab Panggil Dia Abang Kisah Agong Menyamar Jadi Rakyat Biasa Yang Tidak Pernah Diceritakan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 518 hits
Siapa Sebenarnya Sultan Kelantan Yang Selama Ini DIRAHSIAKAN Mengalir Air Mata Rakyat Tengok YANG DIPERTUAN AGONG Kita Yang baru Letak Jawatan Ini Pepatah menyebut Raja yang adil baik raja disayangi rakyat raja yang zalim lagi keji raja dib...
Edi Rejang Akhirnya Memohon Maaf Kepada Rakyat Malaysia Dan Promoter Perempuan Tersebut Selepas Dibuang Kerja

Edi Rejang Akhirnya Memohon Maaf Kepada Rakyat Malaysia Dan Promoter Perempuan Tersebut Selepas Dibuang Kerja

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 412 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Saya yang dikenali sebagai Edi Rejang ingin membuat permohonan maaf secara terbuka kepada semua rakyat Malaysia terutama kepada promoter perempuan tersebut Saya akui kesalahan saya dan amat menyesal atas ...
7 Adik Beradik Selebriti Popular Malaysia

7 Adik Beradik Selebriti Popular Malaysia

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 1361 hits
Pasti ramai yang tidak pernah perasan di kalangan selebriti tanah air kita terutama pelakon kebanyakkan di kalangan mereka adalah adik beradik Jom kita lihat adik beradik selebriti popular tanah air kita 1 Pierre Andre Mikail Andre Adik ber...
Hotel Berhantu Di Malaysia Ni Cara Nak Elak Terkena Gangguan Bila Bercuti

Hotel Berhantu Di Malaysia Ni Cara Nak Elak Terkena Gangguan Bila Bercuti

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 541 hits
Rasanya sudah biasa kita dengar tentang kisah kisah hantu yang bermaharajalela di hotel dan resort penginapan Maklumlah tempat tempat penginapan ini biasanya cuma akan disewa ketika musim cuti dan hujung minggu sahaja Hari lain memang koson...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan