Adik Aku Minta Maaf Sebab Panggil Dia Abang Kisah Agong Menyamar Jadi Rakyat Biasa Yang Tidak Pernah Diceritakan


Siapa Sebenarnya Sultan Kelantan Yang Selama Ini DIRAHSIAKAN. Mengalir Air Mata Rakyat Tengok YANG DIPERTUAN AGONG Kita Yang baru Letak Jawatan Ini.
Pepatah menyebut ‘Raja yang adil/baik raja disayangi rakyat, raja yang zalim lagi keji raja dibenci.’ Peribahasa ni aku dah ubah.
Hari ni aku bercerita tentang sultan, sultan yang menjadi kesayangan rakyat, siapa lagi kalau bukan putera Sultan Kelantan yang sudah dinobat menjadi sultan Kelantan tidak lama dulu. Sebelum ni mana pernah aku kisah pun pasal sultan. “Hadoo aku kesahh?”
‘Perkongsian status kawan FB aku’

” Ada cerita disebalik peristiwa Sultan Kelantan ini. Ya, macam orang biasa. Adik aku kawan kepada seorang tentera ada kat situ. Dah duduk-duduk baru ada yang perasan tu Sultan, minum kopi dalam cawan polisterin dan dia duduk sebelah adik aku.
” Adik aku tanya, abang dari mana. Dia jawab, dia orang sini. Lepas berbual lama baru tahu itu Sultan. Adik aku minta maaf sebab panggil dia abang. Dia peluk jer adik aku..
” Bila dah tahu Sultan, Mejar tak pandai dah nak arah. Sultan duduk dalam kumpulan sukarelawan.
” Ini mesej dari kawan. Baikkan Sultan Kelantan, sanggup turun padang senyap-senyap…”
Sementara itu, kisah yang diceritakan di atas cuma sebahagian cerita yang pernah tular tentang peribadi mulia Sultan Kelantan.

Kenapa kelantan? Aku kan org pahang. Ceritalah sultan Pahang ke, yang Dipertua Negeri.Sembilan ke? At least atuk sebelah abah aku asal Negeri Sembilan? Tidak. Tidak. Aku takkan bercerita tentang sultan negeri lain, hatta negeri Pahang yang kecoh dengan kontroversi.
Jauh sekali nak cerita pasal sultan negeri Johor, Selangor atau maca-macam negeri lain lagi. Hanya Sultan Muhammad v Kelantan yang bertahta dihati, iaitu Tuanku Muhammad Faris Petra yang ingin aku perkatakan. Kenapa? Sebab dia disayangi dan disukai ramai org bukan hanya dari kelantan malah rakyat dari negeri lain termasuk aku.
Banyak yang aku baca tentang Tuanku Muhammad Faris Petra ni. Selain rajin imamkan solat, baginda jugak rajin melawat rakyat-rakyatnya, sempoi dan penuh sederhana. Tak menyombong diri mahupun berlagak. Wajahnya saja dah terpamer jiwa kerendahan budi, Insyaallah.
Setakat ni kita tak mendengar cerita-cerita negatif tentang baginda ( kecuali tentang perkahwinan dengan gadis Rusia, itu pun ikutkan cerita positif sebab mendirikan masjid), dan sememangnya kita tak mahu mendengarnya. Apa yang boleh aku katakan, alhamdulillah dikurniakan Sultan yang begini. Tuanku Muhammad Faris Petra satu dalam seribu Sultan.

Beruntungnya kelantan memiliki ulama yang disegani seperti Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz dan ramai lagi ulama dan guru agama, begitu juga Sultan yang baru ini, penuh budi-pekerti merendah diri. Semoga Allah SWT melimpahkan rahmat kasih-sygNya kpd para ulama dan sultan seperti baginda walau dimana jua berada.
Sedikit Info mengenai baginda, ahir pada 6 October 1969. Hensem pula orangnya tu. Mudah lmembahasakan diri SAYA atau KITA, adalah putera sulung. Pernah mendirikan rumahtangga tetapi jodoh tidak panjang, baginda tidak dikurniakan cahaya mata ketika bersama isteri.
Baginda menukarkan laungan “Daulat tuanku” kepada “Allahuakbar” supaya rakyatnya mendapat pahala apabila melaungkan laungan tersebut. Gambar ketika muda yang tu adalah ketika ditabalkan sebagai Tengku Mahkota Kelantan pada Oktober 1985.
Baginda menjawat jawatan itu sehingga 13 September 2010 sebelum Dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang ke- 29. Mulai 13 Disember 2011, baginda telah dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong untuk satu penggal (5 Tahun).
Baginda dikenali sebagai seorang Raja Melayu yang warak, mesra rakyat dan mengutamakan Agama Islam dalam setiap hal.

Setakat tu dulu info mengenai baginda, kalau ada aku tambah lagi. Bukan dah tak ada tapi penat so, nk berehat seketika bersama kit kat. Oh ya, baginda jugak suka pakai jubah. Yerlah, raja-raja ,anak raja, dan orang-orang kebanyakkan macam kita mana suka selalu berjubah ni. Aku tahu pun melalui apa yang ditulis oleh media dan gambar-gambar sebagai bukti.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
sumber : ohkisahtentangkita
The post “Adik Aku Minta Maaf Sebab Panggil Dia Abang”. Kisah Agong Menyamar Jadi Rakyat Biasa Yang Tidak Pernah Diceritakan appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2019/01/06/adik-aku-minta-maaf-sebab-panggil-dia-abang-kisah-agong-menyamar-jadi-rakyat-biasa-yang-tidak-pernah-diceritakan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Undang Undang Terpakai Pada Semua Raja Menteri Rakyat Biasa Pm

Undang Undang Terpakai Pada Semua Raja Menteri Rakyat Biasa Pm

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 233 hits
Diterbitkan Hari ini 10 32 malam Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menegaskan tiada peruntukan yang mengecualikan sesiapapun daripada kedaulatan undang undang Perdana menteri berkata kedaulatan undang undang terpakai kepada semua orang darip...
Orang Yang Tidak Pernah Minta Maaf Kemungkinan Benci Dirinya Sendiri

Orang Yang Tidak Pernah Minta Maaf Kemungkinan Benci Dirinya Sendiri

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 243 hits
Menjalin pertemanan dengan orang yang tidak pernah meminta maaf kadang membuat kita merasa bingung dan sering sakit hati Berteman dengan orang yang merasa selalu benar memang sulit Bagi kalian semua yang punya teman seperti ini baru baru in...
Rakyat Terkejut Agong Letak Jawatan Kali Pertama Dalam Sejarah Malaysia

Rakyat Terkejut Agong Letak Jawatan Kali Pertama Dalam Sejarah Malaysia

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 1042 hits
Rakyat Terkejut Agong Letak Jawatan Kali Pertama Dalam Sejarah Malaysia Rakyat seluruh negara dikejutkan dengan keputusan Sultan Muhammad V meletakkan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong yang berkuatkuasa mulai 6 Januari semalam Buat pert...
Saya Benar Benar Minta Maaf Hina Ydp Agong Eric Liew Dikecam Netizen Dan Bakal Dipecat Majikan

Saya Benar Benar Minta Maaf Hina Ydp Agong Eric Liew Dikecam Netizen Dan Bakal Dipecat Majikan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 999 hits
Padah memuat naik komen biadab dan menghina Sultan Muhammad V yang meletak jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong XV semalam individu bernama Eric Liew dikecam netizen Kebiadaban Eric Liew itu mengundang kemarahan ramai yang menuntut pihak b...
Kisah Uwais Al Qarni Lelaki Yang Solatnya Tidak Pernah Ditolak Dan Doanya Sentiasa Dimakbulkan Allah Swt Rileks Media

Kisah Uwais Al Qarni Lelaki Yang Solatnya Tidak Pernah Ditolak Dan Doanya Sentiasa Dimakbulkan Allah Swt Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 256 hits
Seorang manusia boleh berbangga apabila ia terkenal di seluruh dunia Tetapi itu tidak menjamin dirinya menjadi terkenal di kalangan penduduk langit Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa di langit ada ribuan malaikat yang selalu mengucapkan k...
Abang Tendang 2 Adik Tirinya Sehingga Cedera Kerana Bengang Mereka Buat Bising

Abang Tendang 2 Adik Tirinya Sehingga Cedera Kerana Bengang Mereka Buat Bising

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 249 hits
Abang tendang 2 adik tirinya sehingga cedera kerana bengang mereka buat bisingDua kanak kanak cedera akibat ditendang oleh abang tirinya yang geram melihat mereka membuat bising lapor Dalam kejadian jam 11 pagi Khamis lalu suspek berusia 35...
Sudah Tiba Masanya Ph Minta Maaf Kepada Rakyat Malaysia

Sudah Tiba Masanya Ph Minta Maaf Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 233 hits
Kerajaan Pakatan Harapan akhirnya mengaku bahawa kos sara hidup terus meningkat Justeru itu mereka perlu meminta maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana memfitnah pelaksanaan cukai Barangan dan Perkhidmatan sebagai punca kenaikan harga b...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte