Ma63 Undi 18 Perlu Diluluskan Dalam Sidang Kali Ini Anwar



Pakatan Harapan (PH) mendesak agar Kerajaan Persekutuan bersedia untuk meluluskan Perjanjian Malaysia (MA63) yang menjamin kedudukan saksama Semenanjung dan Malaysia Timur pada sesi Parlimen yang akan berakhir pada pertengahan Disember ini.
Ahli Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH-Port Dickson) berkata, MA63 sudah terlalu lama tertangguh dan ia perlu diluluskan melalui bacaan kali kedua tanpa menunggu sesi tahun hadapan.
“Perjanjian Malaysia 1963 ini perkara utama ditekankan dalam memorandum (kerjasama PH – Kerajaan) dan kita mahu supaya ia diluluskan dalam sesi ini.
“Saya mendapat jaminan daripada Menteri dan PM semalam, akan diusahakan sebaik mungkin. Begitu juga Undi 18, ada beberapa teknikal tentang kedudukan Duli Yang Maha Mulia Raja-raja, soal teknikal ini tidak boleh dilengahkan, maknanya harus diluluskan pada sesi ini juga, bulan Disember,” katanya dalam sesi perbahasan Dewan Rakyat sebelah pagi.
Selain itu, Pengerusi PH itu juga meminta kajian segera dilakukan ke atas hal berkaitan Akta Anti-Lompat Parti dan isu-isu kesukaran rakyat menghadapi kemerosotan ekonomi akibat Covid 19.
“Saya faham Menteri menyebut beberapa permasalahan terkait undang-undang Anti Lompat Parti dan memang ada 3 wakil dari PH dan kerajaan akan bekerjasama menyegerakan, walaupun saya faham ia tak dapat diluluskan dalam sesi ini kerana draf belum selesai.
“Saya juga menyebutkan dalam sesi ini bahawa libat urus dengan Menteri Kewangan mengenai ha hal yang dibawa oleh PH, RM45 bilion tambahan untuk Covid , RM10 bilion tabung kemiskinan langsung kepada rakyat miskin yang telah disampaikan, dan moratorium bank. Ini kita mendesak hal ini tidak boleh ditolak ansur,” katanya.
Berkenaan tatakelola serta kebebasan kehakiman, Anwar menekankan perlunya kerajaan menjamin kebebasan serta ketelusan agar kejayaan negara yang dibina tidak terkorban kerana sistem perundangan yang lintang pukang.
“Permasalahan paling besar adalah tatakelola yang dimasuk di sini, ialah kebebasan institusi kehakiman dan ini amat memprihatinkan. Ada bezanya, sebelum kita ada MoU dan kita cabai kemajuan setakat ini. Berbeza dengan parti yang bersekutu di dalam kerajaan yang tidak menggesa melakukan apa apa selain kedudukan mereka sebagai menteri.
“Tetapi yang saya nak tegaskan ini adalah kebebasan badan kehakiman dan ini termasuk peranan Peguam Negara yang dalam beberapa hal kita lihat ada kelemahan dasar. Jadi saya mahu penegasan dari PM bahawa MoU ini dianggap sah dan bertahan sekiranya ada semangat menjaga tatakelola kerajaan, termasuk badan kehakiman bebas dan Peguam Negara yang tidak tunduk kepada kuasa kerajaan.
“Iaitu jangan memilih untuk menyelamatkan VVIP dan mendera orang miskin, termasuk hukuman mati. Minta penegasan kerana ini sangat penting. Kejayaan besar kita capai akan terkorban kalau badan kehakiman itu diporak perandakan,” katanya lagi.
Menteri Undang-undang dan Parlimen Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menjawab beliau akan memastikan MA63 diluluskan pada sesi Disember dan untuk itu tempoh sidang Parlimen diminta tambah 2 hari persidangan.
Manakala mengenai Undi 18 pula, katanya, kerajaan tiada pilihan selain melaksanakannya sebelum berakhir 2021. Sekiranya gagal, kata beliau, kerajaan akan didapati menghina keputusan mahkamah mengenainya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33554

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Geng Anwar Abah Tersungkur Prn Melaka Rakyat Swing Undi Bn Semula

Geng Anwar Abah Tersungkur Prn Melaka Rakyat Swing Undi Bn Semula

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 301 hits
Sudah jatuh tersembam lagi Rakyat memberi undi swing kepada BN walaupun isu mahkamah umno didendangkan isu RM100juta permohonan najib digemburkan Tetapi rakyat melaka tetap kembali memilih BN dengan memberi undi majoriti PH Bersekongkol den...
Berulang Kali Salah Strategi Anwar Perlu Berundur Dari Memimpin Ph

Berulang Kali Salah Strategi Anwar Perlu Berundur Dari Memimpin Ph

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 262 hits
Kekalahan Pakatan Harapan di Melaka termasuk kekalahan besar PKR merupakan referendum jelas terhadap kepimpinan Anwar Ibrahim Anwar berkali kali memperlihatkan bahawa dia sanggup membuat keputusan yang akhirnya dipersoalkan dalam usahanya m...
Desak Anwar Lepas Jawatan Pkr Beri Notis 24 Jam Kepada Adun Bilut Lee Chin Chen

Desak Anwar Lepas Jawatan Pkr Beri Notis 24 Jam Kepada Adun Bilut Lee Chin Chen

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 195 hits
KUANTAN Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri PKR Pahang Fuziah Salleh menyelar ADUN Bilut Lee Chin Chen Semalam Lee mendesak Anwar berundur setelah kekalahan PH dalam PRN Melaka dan menggesa pembangkang meneroka hala tuju dan konsensus baru sec...
Ucaptama Anwar Terbaru Ph Akan Bangkit Selepas Pru Melaka Kejayaan L

Ucaptama Anwar Terbaru Ph Akan Bangkit Selepas Pru Melaka Kejayaan L

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 152 hits
UCAPTAMA ANWAR TERBARU PH AKAN BANGKIT SELEPAS PRU MELAKA KEJAYAAN LALU PEMANGKIN KEBANGKITAN PH SILA SUPPORT SUBSCRIBE MABA CHANNEL SILA SUBSCRIBE LINK DIBAWAH KREDIT TO FB ANWAR IBRAHIM
Adun Dap Desak Anwar Letak Jawatan Ini Jawapan Anwar Prn Melaka

Adun Dap Desak Anwar Letak Jawatan Ini Jawapan Anwar Prn Melaka

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 212 hits
dun DAP menggesa Anwar Ibrahim berundur sebagai ketua pembangkang berikutan kekalahan Pakatan Harapan pada pilihan raya negeri Melaka baru baru ini Menulis di Facebook Adun Bilut Lee Chin Chen berkata pakatan pembangkang perlu meneroka hala...
Kalah Di Prn Melaka Adun Dap Pahang Gesa Anwar Berundur Sebagai Ketua Pembangkang

Kalah Di Prn Melaka Adun Dap Pahang Gesa Anwar Berundur Sebagai Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR Seorang Adun DAP menggesa Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berundur sebagai ketua pembangkang berikutan kekalahan Pakatan Harapan pada pilihan raya negeri Melaka baru baru ini Menulis di Facebook ADUN Bil...
Anwar Ibrahim Menjawab Soalan Mengenai Keputusan Pilihan

Anwar Ibrahim Menjawab Soalan Mengenai Keputusan Pilihan

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 169 hits
23 11 2021Bangi Resort Hotel Bandar Baru Bangi Selangor Peluncuran Buku Jejak Jejak Pencerahan Umat Karya Dr Muhammad Nur Manuty Video Courtesy Suara Keadilan
Didesak Berundur Anwar Berdolak Dalik Cari Jalan Selamatkan Diri

Didesak Berundur Anwar Berdolak Dalik Cari Jalan Selamatkan Diri

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 242 hits
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didesak meletak jawatan mencari jalan untuk menyelamatkan kedudukannya dengan mengumumkan pula satu pembentukan jawatankuasa penilaian bagi mengkaji kekalahan Pilihan Raya Negeri Melaka Anwar ...
Tak Jawab Soalan Berkait Ltsaas Hsr Anwar Belasah Tengku Zafru

Tak Jawab Soalan Berkait Ltsaas Hsr Anwar Belasah Tengku Zafru

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 121 hits
November 24 2021 4 45 PMAnwar Ibrahim berkata Tengku Zafrul Abdul Aziz boleh memberi jawapan bertulis kepadanya jika beliau tidak mempunyai masa untuk berucap di Parlimen KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz menjadi perhat...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Packing Barang Kucing Kesayangan

Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air