Desak Anwar Lepas Jawatan Pkr Beri Notis 24 Jam Kepada Adun Bilut Lee Chin Chen


 

KUANTAN - Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) PKR Pahang, Fuziah Salleh menyelar ADUN Bilut Lee Chin Chen.
Semalam, Lee mendesak Anwar berundur setelah kekalahan PH dalam PRN Melaka, dan menggesa pembangkang meneroka hala tuju dan konsensus baru secepat mungkin.
Dia turut menggesa DAP mempertimbangkang untuk keluar PH jika Anwar tidak mengundur diri, dengan menyifatkan pembangkang tidak harus membandingkan gabungan mereka dengan parti politik Melayu yang hanya akan menyebabkan kekalahan PRN Melaka berulang.
Fuziah berkata, pemimpin DAP Pahang itu terus enggan menarik balik kenyataannya terhadap Anwar meskipun telah diberikan notis 24 jam supaya berbuat demikian.
“Kami memberi notis 24 jam untuk YB Bilut menarik balik kenyataannya. Tetapi dia enggan,” kata Fuziah kepada Malaysiakini.
Menurut Fuziah, kenyataan Lee itu sebagai tidak beradab, angkuh, dangkal, dan tidak mencerminkan kedudukannya sebagai ketua pembangkang DUN Pahang.
“Pihak MPN PKR Pahang tidak berminat untuk menjawab kenyataan pramatang Adun Bilut tersebut kerana menonjolkan tahap pemikiran politik beliau yang kelihatan cetek dan tidak setara dengan kedudukan beliau sebagai ketua pembangkang di DUN Pahang.
“Ugutan beliau dengan menyarankan kepimpinan DAP untuk keluar dari PH sekiranya Anwar tidak melepaskan jawatan ketua pembangkang adalah satu tindakan tidak beradab dan langsung tidak menghormati rakan-rakan sekutu di dalam PH yang telah sepakat memilih ahli parlimen Port Dickson itu sebagai ketua pembangkang.
“Hanya Majlis Presiden PH yang berhak menentukan kedudukan Anwar sebagai ketua pembangkang dan juga pengerusi PH, bukannya oleh pihak lain mahupun seorang Adun,” kata ahli parlimen Kuantan itu.
Sebelum ini, susulan kenyataan itu, Lee juga mengundang kemarahan Naib Ketua Pemuda PKR S Thiban yang mencabar Adun DAP itu untuk menamakan seorang pemimpin yang mampu menggantikan Anwar.
Katanya, hanya sekadar tewas pada satu PRN, Lee mengugut keluar PH, seolah-olah memang wujud perancangan untuk menubuhkan satu pakatan baru tanpa PKR dan jika itu yang dimahukan oleh pimpinan DAP maka mereka boleh keluarkan PKR daripada PH.
Setiausaha Pemuda PKR Syukri Razab pula melahirkan harapan bahawa pandangan Lee adalah pandangan peribadi yang tidak mencerminkan pendirian DAP, walaupun dia mengambil maklum bahawa Pengarah Pendidikan Politik DAP Liew Chin Tong juga menyuarakan sentimen yang sama.
Pengerusi PKR Perak Farhash Wafa Salvador turut mempertahankan Anwar dengan menyatakan bahawa kekalahan di Melaka pada Sabtu lalu tidak sepatutnya ditanggung oleh seorang individu sahaja.
PRN Melaka menyaksikan BN mencapai kemenangan besar dengan menyapu 21 kerusi dan memperoleh majoriti dua pertiga kerusi DUN. PH hanya berjaya memenangi lima kerusi, manakala PKR tewas di semua kerusi ditandinginya.
Lee yang juga adalah setiausaha DAP Pahang turut mengkritik tindakan membenarkan ‘katak’ bertanding sebagai calon PH dalam PRN itu – bawah tiket PKR dan Amanah – sebagai memperolok pengundi, sedangkan PH berikrar untuk menggubal undang-undang antilompat parti.
Mengulas lanjut, Fuziah, berakata, PKR Pahang menyokong agar Anwar kekal sebagai ketua pembangkang, selari dengan pendirian beberapa rakan PH seperti penasihat DAP Lim Kit Siang dan ahli parlimen Sepang dari Amanah Hanipa Maidin yang tidak mahu menyalahkan Anwar atas kekalahan di Melaka.
“PKR Pahang berpandangan Adun Bilut itu disarankan agar terus memberi fokus dan memperbaiki prestasinya sebagai ketua pembangkang di DUN Pahang daripada menilai kedudukan ketua ppembangkang di Parlimen,” katanya lagi. #sumber

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2021/11/desak-anwar-lepas-jawatan-pkr-beri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aktivis Dan Penyokong Ph Negeri Pahang Serah Memorandum Bantahan Kepada Adun Bilut Yb Lee Chin Chen

Aktivis Dan Penyokong Ph Negeri Pahang Serah Memorandum Bantahan Kepada Adun Bilut Yb Lee Chin Chen

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 164 hits
Petang tadi Isnin sekitar jam 2 30 petang beberapa aktivis dan penyokong PH Pahang telah menghantar memorandum bantahan kepada Adun Bilut YB Lee Chin Chen di pejabatnya di Bentong Memorandum bantahan tersebut adalah berkaitan kenyataan biad...
Adun Dap Desak Anwar Letak Jawatan Ini Jawapan Anwar Prn Melaka

Adun Dap Desak Anwar Letak Jawatan Ini Jawapan Anwar Prn Melaka

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 215 hits
dun DAP menggesa Anwar Ibrahim berundur sebagai ketua pembangkang berikutan kekalahan Pakatan Harapan pada pilihan raya negeri Melaka baru baru ini Menulis di Facebook Adun Bilut Lee Chin Chen berkata pakatan pembangkang perlu meneroka hala...
Wahai Adun Dap Bilut Hormati Anwar Ibrahim Presiden Kami Prn Me

Wahai Adun Dap Bilut Hormati Anwar Ibrahim Presiden Kami Prn Me

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 183 hits
Kenyataan ADUN daripada DAP yang menggesa agar Dato Seri Anwar Ibrahim mengambil tanggungjawab dengan berundur daripada menjadi Ketua Pembangkang akibat kekalahan dan kegagalan Pakatan Harapan dalam Pilihan raya Negeri Melaka telah mendapat...
Keadilan Pahang Kenyataan Adun Bilut Mendesak Anwar Ibrahim Berundur Adalah Tindakan Tidak Beradab Dan Angkuh

Keadilan Pahang Kenyataan Adun Bilut Mendesak Anwar Ibrahim Berundur Adalah Tindakan Tidak Beradab Dan Angkuh

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 166 hits
1 Merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh ADUN Bilut YB Lee Chin Chen seperti yang disiarkan melalui Malaysiakini bertarikh 22 November 2021 MPN Pahang memandang serius terhadap kenyataan tersebut kerana ia menjurus kepada serangan s...
Anwar Perlu Letak Jawatan Atau Kami Keluar Ph Kata Seorang Adun Dap

Anwar Perlu Letak Jawatan Atau Kami Keluar Ph Kata Seorang Adun Dap

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 196 hits
agendaily com22 11 2021DAP dan Amanah mungkin akan menyingkirkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu meletak jawatan sebagai Ketua Pembangkang atau DAP perlu menimbang keluar daripada Pakatan Ha...
Mustahil Anwar Letak Jawatan

Mustahil Anwar Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 231 hits
Video player from Dailymotion Nak saya letak jawatan boleh teliti tapi jangan angkuh kata AnwarDuration 01 09 1 day agoKetua Pembangkang Anwar Ibrahim sedia meneliti apa apa pandangan supaya meletak jawatan sebagai Pengerusi Pakatan Harapan...
Najib Tamak Minta Ganjaran Mahathir Tamak Tak Mahu Lepaskan Jawatan Kepada Anwar

Najib Tamak Minta Ganjaran Mahathir Tamak Tak Mahu Lepaskan Jawatan Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 191 hits
November 24 2021Pindaan terhadap Akta Saraan Ahli Parlimen 1980 bertujuan untuk memberi sedikit ganjaran kepada bekas perdana bukan memberikan kemewahan atau kekayaan kepada mereka kata Dr Mahathir Mohamad Dia mengulas kenyataan Najib Razak...
Pkr Lenyap Lepas Prn Sarawak Pbb Jangan Celupar

Pkr Lenyap Lepas Prn Sarawak Pbb Jangan Celupar

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 161 hits
Kenyataan pemimpin Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Datuk Seri Abdul Karim Hamzah kononnya KEADILAN akan lenyap selepas Pilihan Raya Negeri Sarawak hujung tahun ini dilihat angkuh dan tidak berpijak di bumi nyata Menurut Ketua Penerangan KEA...
Pertemuan 1 Jam Husam Dengan Anwar Cetus Spekulasi

Pertemuan 1 Jam Husam Dengan Anwar Cetus Spekulasi

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 152 hits
Mohamad Sayuti Omar dalam satu postingnya di facebook beliau malam tadi menulis Husam Musa berjumpa dengan Datuk Seri Anwar Musa malam tadi lebih satu jam Saya terima kiriman gambar Husam Musa kelihatan keluar dari bilik presiden Keadilan A...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil