Lynas Kesal Jadi Sasaran Dakwa Ratusan Pekerjaan Akan Hilang Secara Langsung


 

KUALA LUMPUR - Lynas Malaysia Sdn Bhd menyatakan rasa kesal kerana menjadi sasaran oleh kerajaan walaupun mematuhi peraturan yang ditetapkan.
Syarikat itu berkata ratusan pekerjaan akan hilang secara langsung jika ia terpaksa menutup kemudahan pemecahan dan larut lesapnya (cracking and leaching), dan ribuan lagi masyarakat sekitar akan turut terjejas.
“Kami tidak faham mengapa Lynas jadi sasaran oleh Menteri apabila Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) mengawal selia banyak syarikat di Malaysia yang, seperti Lynas, memproses mineral yang mengandungi bahan radioaktif (Norm) yang berlaku secara semula jadi dan menguruskan sisa yang terhasil, ” kata pengurus besar keselamatan radiasi syarikat itu, Ismail Bahari.
Dia menegaskan industri lain yang melibatkan pengendalian Norm termasuk perlombongan bijih timah dan pasir mineral, pemprosesan amang (tailing timah), dan minyak serta gas.
“Selain itu, empat ulasan saintifik, termasuk dua ulasan oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) dan Jawatankuasa Semakan Eksekutif (ERC) pada 2018 oleh bekas Menteri Pakatan Harapan (PH) Yeo Bee Yin, mendapati Lynas berisiko rendah dan mematuhi peraturan.
“ERC (Yang ditubuhkan) Pakatan Harapan tidak mengesyorkan penutupan loji pemecahan dan larut lesap,” katanya dalam satu kenyataan.
Ismail menjawab dakwaan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Chang Lih Kang yang mengatakan "tiada pihak yang berhak untuk terus menghasilkan sisa radioaktif di tanah air kita".
Pada Selasa lalu, AELB dilaporkan bersetuju untuk memperbaharui lesen Lynas selama tiga tahun mulai 3 Mac, tetapi agensi itu tidak akan menghapuskan syarat yang ditetapkan sejak Mac 2020 di bawah kerajaan PH.
Paling dipertikaikan daripada empat syarat ini ialah larangan import dan pemprosesan lantanida pekat selepas 1 Julai 2023, yang secara berkesan memaksa komponen penapisan Lynas di Gebeng ditutup.
Ini disebalik lobi Lynas dan negara asing untuk membenarkan Lynas meneruskan operasi fasilitinya, yang merupakan yang terbesar di luar China, memandangkan unsur nadir bumi berkembang dalam kepentingan geopolitiknya sebagai bahan utama untuk banyak komponen berteknologi tinggi.
Chang berkata lesen Lynas mungkin dibatalkan jika ia gagal menempatkan semula kemudahan pemecahan dan larut lesapnya sebelum tarikh akhir 1 Julai.
Walaupun Chang mengakui “Sesetengah pekerjaan" boleh hilang jika kemudahan pemecahan dan larut lesap brekenaan ditutup, Lynas berkata kenyataan menteri itu menunjukkan dia tidak memahami kesan akibat langkah sedemikian.
“Penutupan loji pemecahan dan larut lesap Lynas Malaysia akan mengakibatkan kehilangan ratusan pekerjaan langsung dan ribuan pekerjaan hilang atau terjejas dalam masyarakat kita. Sebaik sahaja ia tiada, pekerjaan dan harta intelek ini akan hilang kepada Malaysia selama-lamanya.
"Adalah tidak betul untuk mengatakan ini adalah pilihan antara ekonomi atau alam sekitar kerana bukti operasi Lynas selamat adalah jelas dan disahkan oleh empat ulasan berasingan oleh saintis pakar," kata Ketua Pegawai Eksekutif Lynas Rare Earths, Amanda Lacaze.
Dia merayu kerajaan melayani Lynas secara adil sebagai pelabur langsung asing, dan agar keputusan dibuat berdasarkan bukti saintifik.
Lacaze berkata Lynas telah mematuhi pelbagai syarat apabila dipelawa untuk melabur di Malaysia, termasuk menggaji tenaga kerja yang 99 peratus disertai oleh rakyat Malaysia. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2023/02/lynas-malaysia-sdn-bhd-kesal-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Duloh Cerita Kejamnya Wowon Kesal Anaknya Rewel Langsung Perintah Bunuh

Video Duloh Cerita Kejamnya Wowon Kesal Anaknya Rewel Langsung Perintah Bunuh

papar berkaitan - pada 6/2/2023 - jumlah : 74 hits
Solihin alias Duloh pelaku pembunuhan berantai menceritakan kekejaman Wowon alias Aki Banyu sebagai otak pelaku Sosok Wowon dengan mudahnya memerintah membunuh termasuk kepada anaknya berusia dini karena rewel
Adoiiii Aku Tak Tau Nak Kata Apa Bab Hilang Pekerjaan Ni Yang Buat Ni Jpj Ka Mak Bapa Kau Punya Syarikat

Adoiiii Aku Tak Tau Nak Kata Apa Bab Hilang Pekerjaan Ni Yang Buat Ni Jpj Ka Mak Bapa Kau Punya Syarikat

papar berkaitan - pada 12/2/2023 - jumlah : 116 hits
Jamzuri Ardani Ni sekor lagi walauntit tak malu tunjuk bodoh sendiri kat khalayak orang suruh jadi pembangkang bukan pembangang
Pekerjaan Berisiko Ratusan Pengrajin Batik Ingin Dilindungi Bpjs Ketenagakerjaan

Pekerjaan Berisiko Ratusan Pengrajin Batik Ingin Dilindungi Bpjs Ketenagakerjaan

papar berkaitan - pada 5/2/2023 - jumlah : 106 hits
Direktur Kepesertaan BPJS Ketenagakerjaan Zainudin bersama Anggota Komisi IX DPR RI Netty Prasetyani turun langsung memberikan edukasi sekaligus mengajak seluruh pengusaha maupun pengrajin batik untuk mendaftarkan seluruh pekerja dan diriny...
Budak Berusia 2 Tahun Hilang Di Kuari Ketika Tunggu Bapa Pulang Dari Kerja

Budak Berusia 2 Tahun Hilang Di Kuari Ketika Tunggu Bapa Pulang Dari Kerja

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 385 hits
Seorang kanak kanak lelaki berusia dua tahun Muhammad Rayyan Bujang Abdul Qayyum dilaporkan hilang ketika sedang bermain berdekatan dengan Kuari Batu Perigi Sematan di daerah Lundu semalam nbsp Jurucakap Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba ...
Rakyat Makin Hilang Kepercayaan Terhadap Ph Bn Ketua Pemuda Pn

Rakyat Makin Hilang Kepercayaan Terhadap Ph Bn Ketua Pemuda Pn

papar berkaitan - pada 18/2/2023 - jumlah : 115 hits
agendaily com18 02 2023Ketua Pemuda Perikatan Nasional yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas Ahmad Fadhli Shaari Dalam keadaan sikap pengundi dan penyokong Pakatan Harapan dan Barisan Nasional yang semakin hilang kepercayaan terhadap kedua dua ...
Jangan Panik Ini Cara Mudah Mengurus Kartu Atm Bri Hilang

Jangan Panik Ini Cara Mudah Mengurus Kartu Atm Bri Hilang

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 121 hits
Pertama nasabah bisa melakukan penonaktifan kartu secara mandiri menggunakan layanan Internet Banking Mobile Banking apabila sudah terdaftar di layanan tersebut
Pas Hilang Nilai Islam

Pas Hilang Nilai Islam

papar berkaitan - pada 13/2/2023 - jumlah : 116 hits
Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengeluarkan secara tidak terrizab dan untuk menarik balik semua fitnah dan tuduhan yang dilemparkan ke atas YAB dan menyatakan kekesalan dan permohonan maaf saya yang tidak terhingga ke atas ungkap...
Usah Hilang Empat Perkara Berharga Dalam Hidup

Usah Hilang Empat Perkara Berharga Dalam Hidup

papar berkaitan - pada 10/2/2023 - jumlah : 170 hits
Usah Hilang Empat Perkara Berharga Dalam Hidup Kita selalu diingatkan agar tidak terlalu leka dengan kehidupan kerana dunia ini hanyalah perhiasan yang amat indah sehinggakan penghuninya menjadi leka dan lalai Sebagai contoh kita alpa denga...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Buah Yang Berubah Ubah Rasa

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus