Lokasi Terbaru Iftar Di Terengganu Tolong Jangan Buang Sampah Merata Rata


SEKALI pandang seperti lokasi pelancongan terkenal di luar negara, namun siapa sangka ia sebenarnya di Terengganu sahaja.
Mercu tanda terbaharu negeri itu, jambatan angkat yang menghubungkan Muara Selatan Pusat Bandaraya dan Muara Utara Seberang Takir (Kuala Terengganu – Kuala Nerus) menjadi lokasi pilihan penduduk setempat untuk berbuka puasa sepanjang Ramadan ini.
Foto pemandangan cukup mempesonakan dengan sinaran mentari senja yang menghiasi langit itu dimuat naik oleh jurugambar, Fadzil Ismail pada Isnin.
Ia pantas menarik perhatian ramai sehingga menerima ratusan perkongsian daripada pelayar Facebook.
Fadzil, 26, jurugambar yang merakam gambar tersebut berkata, penularan foto berkenaan disifatkan sebagai satu kaedah untuk mempromosikan negeri Terengganu kepada orang luar.

“Jambatan ni merupakan mercu tanda baharu negeri ini. Walaupun belum rasmi, kawasan sekitar seperti padang di pekarangan pesisir Payang tu dah jadi lokasi tumpuan.
“Sebenarnya idea untuk rakam gambar tu timbul secara spontan sahaja. Ia dirakam pada Isnin. Kebetulan pula cuaca elok, dapat pemandangan matahari terbenam.
“Saya rakam guna dron sekitar pukul 7 petang. Saya turunkan dron dalam tiga minit, terus masuk waktu berbuka puasa,” katanya.

Menurut Fadzil, orang ramai memilih lokasi itu untuk berbuka puasa kerana kawasannya yang lapang, ditambah pula dengan pemandangan jambatan ikonik berkenaan.
Selain itu, terdapat juga bazar dan ekspo Ramadan berdekatan lokasi berkenaan, sekali gus memudahkan mereka untuk membeli juadah berbuka puasa.
Bagaimanapun, Fadzil berasa bimbang andai keindahan kawasan itu tidak kekal lama, menyebabkan dia meluangkan masa lebih lama untuk melihat keadaan yang ditinggalkan oleh orang awam selepas berbuka puasa di situ.
“Orang buka puasa sambil nak tengok view. Tambah-tambah pula ia mercu tanda baharu. Cuma saya harap kebersihan dijaga di lokasi itu.
“Alhamdulillah, pada hari tu saya tunggu sampai semua beredar, tahap kebersihan memuaskan. Orang tak buang sampah merata.

Dalam pada itu, netizen turut meninggalkan komen berhubung keindahan tarikan terbaharu itu.
Malah, segelintir netizen turut memberi peringatan berhubung isu sama memandangkan pernah tular sebelum ini mengenai sekumpulan remaja yang membuang sampah di lokasi berkenaan.
“Pastikan jaga kebersihan ye, Terengganu negeri molek orangnya, bersih negerinya.
“Pic lawo dah. Ramai-ramai iftar. Mohon jaga kebersihan. Tak mahu nanti ada orang up gambar lepas iftar penuh sampah,” tulis netizen menerusi ruangan komen posting itu.
Untuk rekod, Fadzil merupakan jurugambar sepenuh masa kelahiran Kampung Sungai Rengas, Kuala Terengganu dan sudah berkecimpung dalam bidang itu selama tiga tahun.



Sumber: kulihatlangitbiru.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/05/lokasi-terbaru-iftar-di-terengganu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sri Temukan Mayat Bayi Saat Buang Sampah Di Tepi Sungai Sedati Kebumen

Sri Temukan Mayat Bayi Saat Buang Sampah Di Tepi Sungai Sedati Kebumen

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 224 hits
Kasubbag Humas Polres Kebumen AKP Suparno mengatakan mayat bayi tersebut telah dibawa ke RSUD Kebumen guna dilakukan pemeriksaan lebih lanjut Saat ini kepolisian telah berkoodinasi dengan pihak RSUD Kebumen dan mengambil langkah awal terhad...
Jangan Buang Biji Kurma Ketahui Manfaatnya

Jangan Buang Biji Kurma Ketahui Manfaatnya

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 256 hits
Satu Ramadan yang jatuh pada Isnin depan pastinya bulan yang ditunggu tunggu umat Islam kerana dapat melakukan amal ibadah Malah sudah pasti hampir setiap rumah akan ada sekurang kurangnya sekotak kurma tidak kiralah ia dari jenis apa pun I...
Mungkin Mereka Mahu Penjawat Awam Tinggal Merata Rata

Mungkin Mereka Mahu Penjawat Awam Tinggal Merata Rata

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 481 hits
Kerajaan BN dahulu sedar akan rungutan serta kepayahan penjawat awam yang mahu memiliki rumah sendiri dengan ruang selesa pada harga mampu milik Kita juga faham bahawa gaji penjawat awam masih lebih rendah berbanding gaji sektor swasta Saya...
Buang Jangan Sesiapa Guna Lagi Tragedi Sup Tulang 15 Minit Sebelum Berbuka

Buang Jangan Sesiapa Guna Lagi Tragedi Sup Tulang 15 Minit Sebelum Berbuka

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 347 hits
Buang jangan sesiapa guna lagi Tragedi sup tulang 15 minit sebelum berbuka Tragedi Ramadan kerana sup tulang begitulah yang dapat digambarkan mengenai kisah duka seorang ibu dan anaknya yang cedera akibat periuk tekanan mele tup minggu lalu...
Jangan Pecahkan Jemaah Ini Kata Timbalan Presiden Amanah

Jangan Pecahkan Jemaah Ini Kata Timbalan Presiden Amanah

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 256 hits
Jangan pecahkan jemaah ini dan jangan renggangkan ukhuwah ini kerana inilah kekuatan kita dan inilah Parti AMANAH kita kata Timbalan Presiden AMANAH Datuk Salahuddin Ayub ketika berucap dalam majlis iftar bersama pimpinan di Wisma Amanah se...
Puasa Sehat Jangan Tidur Habis Makan Sahur

Puasa Sehat Jangan Tidur Habis Makan Sahur

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 345 hits
Jangan langsung tidur selepas makan sahur kalau enggak mau sakit Tidak ada faedahnya kalau habis sahur kita tidur lagi Padahal puasa menyehatkan tubuh manusia dan itu sudah terbukti secara ilmiah Hasil penelitian Dr Ebrahim Kazim dari Trini...
Jangan Disepelekan Ini 5 Manfaat Makan Di Waktu Sahur

Jangan Disepelekan Ini 5 Manfaat Makan Di Waktu Sahur

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 277 hits
Bagi sebagian orang tantangan puasa tak hanya seputar menjalani ibadah puasanya saja tetapi juga terkait godaan untuk bangun sahur Ya banyak orang yang merasa malas ataupun sulit untuk bangun sahur karena jam sahur memang berada di jam jam ...
Benarkah Ungkapan Jangan Beribadah Kerana Ramadhan

Benarkah Ungkapan Jangan Beribadah Kerana Ramadhan

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 354 hits
Soalan Benarkah ungkapan Jangan beribadah kerana Ramadhan kerana Ramadhan akan pergi tetapi beribadahlah kerana Allah Adakah salah jika kita beribadah lebih banyak di bulan Ramadhan berbanding di bulan lain Jawapan Menjawab persoalan di ata...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy

Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash

Jamuan Saka Di Ruang Tamu