Login E Pcb Semakan Jadual Potongan Cukai Bulanan Tuntutan


Kalkulator PCB merupakan sebuah aplikasi yang dibangunkan oleh pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk memudahkan pembayar cukai membuat kiraan potongan cukai bulanan (PCB) untuk tempoh setahun.
PCB membolehkan cukai dipotong secara berkala dalam setahun.
Dengan PCB,pembayar cukai tidak terbeban kerana perlu membayar cukai dalam jumlah yang besar sekaligus.
PCB adalah tertakluk di bawah subseksyen 107(2) Akta Cukai Pendapatan 1967 dan pemotongan cukai ini biasanya dibuat berdasarkan data peribadi pekerja yang direkodkan di Jabatan Sumber Manusia di setiap syarikat.
Hanya mereka yang layak dikenakan cukai akan dikenakan PCB dan jumlah bayaran PCB ini boleh diketahui dengan menggunakan aplikasi kalkulator PCB.
Individu yang layak dikenakan Potongan Cukai Bulanan mestilah mendaftar sebagai pembayar cukai terlebih dahulu.
Oleh itu, majikan bertanggungjawab dalam mendaftar setiap pekerjanya yang dikehendaki membuat potongan cukai tersebut.
Artikel berkaitan: Cara Daftar Cukai LHDN Untuk e-Filing 2023
Fungsi e-PCB Sistem e-PCB disediakan untuk kegunaan majikan yang tidak mempunyai sistem penggajian berkomputer untuk:
menyimpan maklumat pekerja dan bayaran PCB/CP38 mengira PCB pada setiap bulan memastikan PCB yang dikira betul dan tepat mengemukakan data bayaran PCB/CP38 secara dalam talian Sistem untuk aplikasi kalkulator PCB yang disediakan menerusi laman web LHDN ini dibangunkan sejak 2009 bukan sahaja menjimatkan masa pembayar cukai malah pengiraan boleh dilakukan pada bila-bila masa.
Untuk membuat semakan menggunakan aplikasi ini, pembayar cukai hanya perlu memasukkan maklumat lengkap yang diminta sahaja.
Dengan menggunakan kalkulator PCB ini juga, pembayar cukai boleh mengetahui sama ada kadar PCB yang dibayar cukup untuk menampung jumlah cukai bagi taksiran bagi sesuatu tahun itu atau terdapat lebihan pemotongan bagi tahun itu.
Namun, sekiranya jumlah PCB yang dipotong oleh majikan lebih daripada yang sepatutunya, mereka boleh menuntut kembali jumlah potongan bulanan berbelebihan dengan menghantar borang cukai (BE).
Kalkulator PCB boleh diakses di pautan http://calcpcb.hasil.gov.my/
Daftar akaun e-PCB Sistem e-PCB disediakan untuk kegunaan majikan yang tidak mempunyai sistem penggajian berkomputer untuk:
menyimpan maklumat pekerja dan bayaran PCB/CP38 mengira PCB pada setiap bulan memastikan PCB yang dikira betul dan tepat mengemukakan data bayaran PCB/CP38 secara dalam talian Majikan yang ingin membuat bayaran PCB bagi pekerja perlulah mendaftar akaun EPCB terlebih dahulu.
Berikut merupakan langkah-langkah unuk mendaftarkan akaun EPCB bagi majikan:
Layari laman sesawang https://mytax.hasil.gov.my seperti pada rajah di atas ini. Klik pada bahagian “e-PCB income tax”. Pengguna perlu klik pada bahagian “Pengguna Baru”. Kemudian, pengguna hendaklah mengisi butiran maklumat pendaftaran majikan dengan lengkap dan betul dan klik pada butang “Hantar”. Akhir sekali, pengguna akan menerima notifikasi pendaftaran pengguna telah berjaya. NOTA: Sila semak emel dan klik link yang diberikan untuk mengaktifkan akaun setelah mendaftar. 
Rujuk : Panduan Pengguna
Login akaun EPCB Majikan yang sudah mendaftar akaun e-PCB boleh terus log masuk ke akaun mereka melalui langkah-langkah di bawah:
Layari laman sesawang https://ekls.hasil.gov.my seperti pada Rajah di atas ini. Masukkan ID Pengguna dan kata laluan majikan sepertimana yang telah didaftarkan. Pengguna mestilah memasukkan kod keselamatan seperti yang dipaparkan. Akhir sekali, klik pada butang “Hantar”. Rujuk panduan video di sini: https://ekls.hasil.gov.my/tutorial.php?&lang=eng
Semakan Jadual Potongan Cukai Bulanan Mulai 1 Mac 2019, Jadual PCB yang dikeluarkan oleh HASiL adalah dalam bentuk elektronik iaitu e-Jadual PCB melalui e-CP39.
Sistem ini digunakan untuk menghantar data pekerja dan membuat bayaran tersebut secara atas talian.
Majikan perlulah terlebih dahulu mendaftarkan akaun di e-CP39:
Layari laman web https://ecp39.hasil.gov.my  Klik pada “Pendaftaran Kali Pertama”. Masukkan nombor rujukan majikan pada ruangan yang disediakan Klik pada butang “Semak”. Majikan perlu mengisi data maklumat yang diperlukan dengan lengkap dan betul Klik pada butang “Hantar”. Notifikasi berkenaan pendaftaran tersebut telah berjaya akan dihantar menerusi emel majikan. Buka emel tersebut dan klik pada butang “Sahkan Alamat Emel” untuk mengesahkan pendaftaran ECP39. Akhir sekali, masukkan ID Pengguna dan kata laluan yang sah bagi mengaktifkan akaun ECP39. Aplikasi mudah alih Pihak LHDN juga telah membangunkan aplikasi Kalkulator PCB bagi peranti mudah alih anda.
Untuk maklumat lanjut, sila tonton video di atas.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/e-pcb/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=e-pcb

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Login E Pcb Kalkulator Pcb Jadual Cukai 2023

Login E Pcb Kalkulator Pcb Jadual Cukai 2023

papar berkaitan - pada 28/2/2023 - jumlah : 226 hits
Kalkulator PCB merupakan sebuah aplikasi yang dibangunkan oleh pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri untuk memudahkan pembayar cukai membuat kiraan potongan cukai bulanan untuk tempoh setahun PCB membolehkan cukai dipotong secara berkala dalam s...
Semakan Cukai Tanah Pahang

Semakan Cukai Tanah Pahang

papar berkaitan - pada 19/2/2023 - jumlah : 177 hits
SEMAKAN CUKAI TANAH PAHANG Kepada warga penduduk negeri Pahang sekiranya anda mempunyai hartanah sendiri semestinya tanggungjawab anda kepada kerajaan negeri adalah untuk buat bayaran cukai tanah pada tempoh dan tarikh yang ditetapkan iaitu...
E Billing Lhdn Semakan Nombor Bil Untuk Bayaran Cukai

E Billing Lhdn Semakan Nombor Bil Untuk Bayaran Cukai

papar berkaitan - pada 6/3/2023 - jumlah : 243 hits
Pihak LHDN telah memperkenalkan sistem e Billing bagi urusan pembayaran cukai kepada pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia Malah pada awal tahun 2023 yang lalu Kerajaan telah mengumumkan kewajipan menggunakan Nombor Bil sebagai sebagai ...
Corporate Tax 2023 Cukai Perniagaan Syarikat Malaysia

Corporate Tax 2023 Cukai Perniagaan Syarikat Malaysia

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 265 hits
Malaysia Corporate Tax rate 2022 tahun 2023 Cukai Perniagaan Syarikat Malaysia Company Tax atau Cukai Korporat merupakan cukai yang dikenakan ke atas badan korporat atau syarikat yang berdaftar di Malaysia Ianya termasuklah syarikat Sendiri...
E Tt Hasil Cara Buat Bayaran Cukai Lhdn Mytax

E Tt Hasil Cara Buat Bayaran Cukai Lhdn Mytax

papar berkaitan - pada 21/2/2023 - jumlah : 155 hits
Sistem e TT Hasil telah diperkenalkan pada 1 April 2022 yang lalu dan mungkin ramai yang kurang arif menggunakannya e TT merupakan sebuah sistem yang menjana Nombor Virtual Account sebagai identiti pengenalan bayaran bagi tujuan bayaran cuk...
Belanjawan 2023 Dijangka Kekal Cadangan Kurang Cukai M40 Kenaikan Untuk T20

Belanjawan 2023 Dijangka Kekal Cadangan Kurang Cukai M40 Kenaikan Untuk T20

papar berkaitan - pada 20/2/2023 - jumlah : 144 hits
Kerajaan dijangka memotong cukai pendapatan 2 kepada M40 dan tambahan cukai 0 5 untuk T20 pada pembentangan Belanjawan 2023 kata CTIM KUALA LUMPUR Institut Percukaian Malaysia berpendapat tiada cukai baharu diperkenalkan dalam pembentangan ...
Cukai Gst Dikembalikan Dibawah Kerajaan Madani

Cukai Gst Dikembalikan Dibawah Kerajaan Madani

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 292 hits
Cukai GST Dikembalikan Dibawah Kerajaan Madani Cukai GST merujuk kepada Cukai Barang dan Perkhidmatan yang merupakan cukai nilai tambah yang telah dilaksanakan di Malaysia dari April 2015 hingga Mei 2018 Kadar GST ialah 6 bermakna 6 daripad...
Cukai Barangan Mewah 2023 Luxury Goods Tax Malaysia

Cukai Barangan Mewah 2023 Luxury Goods Tax Malaysia

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 175 hits
Cukai Barangan Mewah 2023 Senarai barang mahal dan Luxury Goods Tax Malaysia Jurang kekayaan dikalangan T20 dan golongan super kaya di Malaysia dengan rakyat marhaen semakin melebar Boleh dilihat corak perbelanjaan golongan kaya di Malaysia...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni