Lima Risiko Games Of Thrones Nak Jadi Pm


Dr Rais Hussin 
   ULASAN | Matlamat menjadi ahli politik adalah untuk berkuasa.

Di Malaysia, walaupun dengan populasi yang kecil, namun, orang yang terlibat dalam arena politik telah mengerakkan politik Malaysia ke satu tahap yang berbeza, boleh dikatakan sebagai “Games of Thrones” yang tidak berkesudahan dengan persoalan siapa akan menjadi perdana menteri.

Ironinya, walaupun telah diketahui sebelum pilihan raya ke-14 bahawa kelemahan PH adalah dengan konfrontasi atau saingan daripada BN , terutamanya Umno.
Oleh itu, semua ahli majlis tertinggi Pakatan Harapan telah mencalonkan Anwar Ibra
him sebagai bakal perdana menteri sejurus selepas Dr Mahathir Mohamad kembali menjadi perdana menteri.

Namun, politik di dalam Pakatan Harapan tidak harus menjadi seperti apa yang sedang terjadi sekarang, dengan menteri hal ehwal ekonomi saling berbalah dengan ketua partinya sendiri.

Lima strategi bahaya
Terdapat lima strategi bahaya yang perlu disedari, dalam persaingan merebut kuasa untuk menakluki pejabat perdana Menteri, dan ia akan mendatangkan kekacauan kepada Malaysia Baru ini secara tidak sedar.

Pertama, dengan kembalinya bekas perdana menteri, Najib Abdul Razak sebagai pengerusi lembaga penasihat BN, ini bermaksud beliau bila-bila masa sahaja akan bergiat semula di dalam politik.

Di samping itu, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi telah kembali dari cutinya. Dalam erti kata lain, kepala ular masih boleh mematuk, walaupun telah terpisah daripada badannya.
BN dan PAS sedang berusaha menambahkan kekuatannya. Mereka bersedia, serta tidak melakukan sesuatu dengan melulu dan serius, demi memenangi pilihan raya ke-15.

PH boleh ditewaskan keseluruhannya dan membolehkan golongan kleptokrasi ini kembali menakluki dan merampas semula kuasa daripada rakyat Malaysia yang mengundi pada Mei lepas - kerajaan yang bersih dan amanah.

Penjawat awam jadi pemerhati senyap
Kedua, Malaysia mempunyai satu sistem birokrasi yang diamanahkan kepada 1.5 juta kakitangan awam di seluruh 13 negeri. Mereka tidak harus menjadi ahli politik dan tidak boleh menjadi ahli politik.

Tetapi apabila kerajaan Pakatan Harapan tidak berfungsi seiring dengan janji yang tertulis di dalam manifesto pilihan raya, maka para penjawat awam tiada motivasi untuk bekerja dengan lebih efektif dalam berkhidmat untuk rakyat.

Mereka akan menjadi pemerhati, secara senyap, untuk melihat siapa yang akan memenangi “Game of Thrones” ini sebelum membuat apa-apa keputusan.

Dengan kata lain, mereka hanya bertindak secara neutral berdasarkan apa yang mereka perhatikan, dengar dan tidak berkata apa-apa, tanpa perlu berpihak kepada sesiapa.
Kesemua ini akan mengakibatkan ketidakstabilan dalam politik ekonomi di Malaysia kerana terdapat lebih daripada 900 GLCs yang memiliki ekuiti atau kepentingan kewangan sebanyak 70 peratus di dalam Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL).

Apabila kakitangan kerajaan tidak mengambil langkah aktif untuk menambahbaik kesejahteraan rakyat Malaysia, GLCs tidak dapat bekerjasama dengan kerajaan untuk membuahkan hasil seperti yang diharapkan.

Hasilnya, “Malaysia Inc” akan lumpuh secara perlahan, dimana syarikat korporat yang dahulunya mempunyai “pelaburan” di dalam parti politik, hilang pendapatan disebabkan parti tempat mereka membuat “pelaburan” kalah dalam pilihan raya ke-14, akan mengambil kesempatan dan menunggu saat kebangkitan parti pilihan mereka yang boleh menjamin kepentingan mereka.

Kehilangan pelabur asing
Keempat, sekiranya “Game of Thrones” yang tidak berkesudahan ini terus berlanjutan, dengan atau tanpa merujuk kepada video seks yang telah dibuktikan sahih oleh Ketua Polis Negara sendiri, pelabur asing akan lebih cenderung melabur di negara-negara lain.

Kemboja dan Laos merupakan dua ekonomi yang berkembang paling pesat di Asia Tenggara dengan kadar pertumbuhan 6.9 dan 7.1 peratus masing-masing. Mata wang mereka terikat kepada Dollar Amerika, dan mereka diberi sokongon kewangan oleh China. Mengapa dunia perniagaan harus memandang serius dengan Malaysia?
Mereka tidak akan, selagi wujudnya mainan politik untuk menyingkirkan Anwar, yang dipilih untuk menggantikan Mahathir.

Akhirnya, penyokong “Game of Thrones” yang tidak berkesudahan ini akan hilang kesemuanya jika mereka terus menyokong Azmin tanpa batasan rasional.

'Tiada siapa tahu kedudukan sebenar S'gor'
Dasar ekonomi Azmin berada di Selangor. Tidak seperti di zaman Abdul Khalid Ibrahim, menteri besar dahulunya yang telah menguatkan kedudukan kewangan Selangor, sekarang tiada siapa yang tahu kedudukan sebenar kewangan Selangor.

Seperti yang diketahui, mungkin Selangor reserves sudah berkurangan secara besar. Ini mungkin boleh menjelaskan mengapa ekonomi Malaysia semakin merudum, kerana 25 peratus GDP datangnya daripada Selangor.

Politik Malaysia tidak boleh dipisahkan dari ekonomi, dan sebab inilah, semuanya mahu memegang jawatan-jawatan tertinggi di kerajaan.

Tetapi jika mereka asyik gaduh sama sendiri, termasuk menikam presiden parti itu sendiri, ini bermaksud mereka belum bersedia untuk memimpin Malaysia.

Maka, merekalah yang bertanggungjawab ke atas kegagalan Malaysia Baru ini. Fikir-fikirkanlah.

DR RAIS HUSSIN ialah presiden dan ketua pegawai eksekutif badan pemikir berfokuskan penyelidikan dasar berteraskan data, Emir Research. Ia ditunjangi nilai-nilai konsultansi, kesederhanaan dan kerapian.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/07/lima-risiko-games-of-thrones-nak-jadi-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Belajar Di Mahsa University Bidang Diploma Ijazah Jom Sertai Kami

Nak Belajar Di Mahsa University Bidang Diploma Ijazah Jom Sertai Kami

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 423 hits
PELUANG PERTAMA SELEPAS UPU UNTUK SAMBUNG DIPLOMA DAN IJAZAH DI MAHSA UNIVERSITYHUBUNGI EN AM ditalian 017 6842 836 atau klik whatsapp ini http Untuk Pelajar lepasan SPM sambung DIPLOMA dan Lepasan STPM Matrikulasi A Level untuk sambung IJA...
Mengapa Nak Sambung Belajar Diploma Ijazah Di Mahsa University

Mengapa Nak Sambung Belajar Diploma Ijazah Di Mahsa University

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 300 hits
PELUANG PERTAMA SELEPAS UPU UNTUK SAMBUNG DIPLOMA DAN IJAZAH DI MAHSA UNIVERSITYHUBUNGI EN AM ditalian 017 6842 836 atau klik whatsapp ini http Untuk Pelajar lepasan SPM sambung DIPLOMA dan Lepasan STPM Matrikulasi A Level untuk sambung IJA...
Kalau Ada Jodoh Saya Memang Nak Terus Kahwin

Kalau Ada Jodoh Saya Memang Nak Terus Kahwin

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 166 hits
Orangnya memang cantik sudah tentu ramai lelaki impikan untuk menjadi kekasih penyanyi wanita ini Namun Kilafairy mengakui dia lebih selesa hidup solo The post appeared first on
Viral Hitamkan Mata Tak Nak Anak Ketagih Gajet Menipu Prank Bukan Cara Mendidik

Viral Hitamkan Mata Tak Nak Anak Ketagih Gajet Menipu Prank Bukan Cara Mendidik

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 1506 hits
Semalam viral di media sosial tentang taktik berbentuk prank untuk mengekang anak daripada leka dengan gajet atau telefon pintar Tolong jangan tiru kurang baik untuk perkembangan mental emosi kanak kanak Posting yang telah tular di Facebook...
Fariza Nak Adik Lelaki Ke Perempuan

Fariza Nak Adik Lelaki Ke Perempuan

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 701 hits
hai assalammualaikumFariza Nak Adik Lelaki Ke Perempuan Haritu singgah ziarah tengok anak buah baru Adik ipar baru dapat baby ni anak ke empat mereka Tengok baby memang best kan Bau baby memang best tapi nak menjaganya hahaha kena la bertah...
Bila Isteri Merajuk Kemain Susah Nak Pujuk Mahu Peluk Dia Jadi Biawak Hidup

Bila Isteri Merajuk Kemain Susah Nak Pujuk Mahu Peluk Dia Jadi Biawak Hidup

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 386 hits
Perkongsian seorang lelaki di laman Facebooknya menarik perhatian penulis Dalam penulisannya itu Najmi Nawawi bercerita tentang emosi wanita yang sentiasa berubah dan seharusnya suami memahami situasi tersebut Berikut apa yang ditulis Najmi...
Nak Sertai Mma Airasia Tawar Biasiswa Jalani Latihan Mma

Nak Sertai Mma Airasia Tawar Biasiswa Jalani Latihan Mma

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 146 hits
Anda berminat dengan sukan seni bela diri campuran Ingin menyertai sukan lasak ini UFC organisasi terkemuka bagi sukan ini telah membuka permohonan Biasiswa Latihan AirAsia UFC bagi tahun 2019 Biasiswa yang telah memasuki tahun kedua ini me...
Syafiq Dibelasah Dari Jam 1 Hingga 5 Petang Ibu Saudara Dakwa Mangsa Dibelasah Kerana Tak Nak Ikut Ponteng Sekolah

Syafiq Dibelasah Dari Jam 1 Hingga 5 Petang Ibu Saudara Dakwa Mangsa Dibelasah Kerana Tak Nak Ikut Ponteng Sekolah

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 389 hits
Susulan kes pelajar lelaki dibuli lima suspek ibu saudara kepada mangsa tampil berkongsi kronologi kejadian yang menyebabkan anak saudaranya itu kini mengalami trauma Menurut Myza Jalil anak saudaranya Syafiq dibelasah lima suspek hanya ker...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas