Lim Guan Eng Nilai Rundingan Terus Pakatan Harapan Rm352 Juta Bukannya Rm6 61 Bilion


 

KUALA LUMPUR -- Sehari selepas Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz mengeluarkan senarai 101 projek rundingan terus bernilai RM6.61 bilion, Lim Guan Eng hari ini tampil menjelaskan bahawa nilai rundingan terus sepanjang pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan (PH) adalah bernilai RM352 juta.
Lim yang merupakan bekas Menteri Kewangan berkata kebanyakan projek daripada kesemua 101 projek rundingan terus yang didedahkan itu bukan inisiatif baharu PH tetapi mendakwa ia projek yang diwarisi atau sambungan dari zaman kerajaan Barisan Nasional (BN).
Ahli Parlimen Bagan itu berkata ini termasuk projek menaik taraf kemudahan infrastruktur Landasan Berkembar Elektrik di Lembah Klang Fasa 2 (KVDT2) yang ditawarkan kepada syarikat Dhaya Maju Tabung Angkatan Tentera (LTAT) Sdn Bhd bernilai RM4.475 bilion.
“Sebenarnya projek ini telah ditawar kepada syarikat itu dengan harga RM5.265 bilion oleh kerajaan BN secara rundingan terus. Setelah mengambil alih kerajaan, PH mendapati harga ini terlampau tinggi dan Jemaah Menteri bersetuju membatalkan kontrak ini.
“Akan tetapi pihak kontraktor merayu kepada kerajaan. Setelah rundingan menyeluruh, kerajaan PH bersetuju meneruskan projek ini dengan harga jauh lebih rendah. Ia juga bagi mengelakkan sebarang tindakan mahkamah antara syarikat dengan kerajaan dan mengurangkan kelewatan ke atas projek jika ia ditender semula,” katanya pada sidang akhbar di bangunan Parlimen, di sini.
Pada sidang akhbar yang turut disertai beberapa bekas menteri PH bagi menjawab senarai projek rundingan terus yang didedahkan semalam itu, Lim berkata selain itu, 31 daripada 101 projek berkenaan bernilai RM1.753 bilion turut dikenal pasti sebagai projek yang diwarisi daripada kerajaan BN yang melibatkan sambungan dan penambahbaikan bekalan dan perkhidmatan.
Menjawab mengenai perbelanjaan bagi tayangan Piala Dunia FIFA 2018 bernilai RM29.9 juta yang mendapat perhatian ramai kerana diumum sebelum ini tidak akan melibatkan sebarang kos kerajaan, beliau berkata perkara itu sepatutnya tidak dimasukkan dalam senarai 101 itu.
“Walaupun RTM di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia membayar RM29.9 juta, kesemua kos ini telah dikutip balik daripada penaja iaitu AirAsia dan Maxis. Dalam kata lain, AirAsia dan Maxis bayar RTM, RTM bayar Sports Media & Distributor.
“Tambahan pula syarikat berkenaan sememangnya memegang hak monopoli ke atas penyiaran Piala Dunia di Malaysia. Oleh sebab itu, tender terbuka tidak dapat dijalankan dalam situasi ini,” katanya.
Ditanya sama ada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ada memanggilnya untuk memberi kenyataan berhubung pendedahan berkenaan, Lim berkata setakat ini tiada.
Mengenai sama ada pihaknya akan membuat laporan terhadap BN kepada SPRM berhubung projek-projek rundingan terus itu, katanya beliau menyerahkan perkara itu kepada kebijaksanaan SPRM untuk menyiasat. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/08/guan-eng-nilai-rundingan-terus-pakatan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berikan Senarai Tender Itu Pinta Lim Guan Eng Mof Tunaikan Tunjuk 101 Projek Rundingan Terus Di Zaman Ph

Berikan Senarai Tender Itu Pinta Lim Guan Eng Mof Tunaikan Tunjuk 101 Projek Rundingan Terus Di Zaman Ph

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 615 hits
Berikan senarai tender itu Pinta Lim Guan Eng MOF tunaikan tunjuk 101 projek rundingan terus di zaman PHIsnin lalu Tengku Zafrul pada persidangan Dewan Rakyat memberitahu rekod menunjukkan Kementerian Kewangan ketika diterajui Lim sebelum i...
Jahat Gila Lim Guan Eng Luluskan Rm 6 6 Billion Projek Rundingan Terus Biar Aku Dedah Kan

Jahat Gila Lim Guan Eng Luluskan Rm 6 6 Billion Projek Rundingan Terus Biar Aku Dedah Kan

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 339 hits
Sebenarnya masa live sidang Parlimen Aku kebetulan tengah makan tengah hari Makan lewat sikit lalu video live jawab isu riuh isu tender RM 6 6 Billion yang diluluskan Kementerian Kewangan Masa tonton tu aku senyum jer Kalau aku ada di Parli...
Saya Dengan Ini Mengesahkan Bahawa Rundingan Terus Tersebut Telah Dijalankan Oleh Lim Guan Eng Sendiri

Saya Dengan Ini Mengesahkan Bahawa Rundingan Terus Tersebut Telah Dijalankan Oleh Lim Guan Eng Sendiri

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 627 hits
Semalam saya telah memaklumkan bahawa saya akan menyiasat tuduhan daripada pihak pembangkang Pakatan Harapan berkenaan dua projek yang dianugerahkan secara Rundingan Terus oleh KPKT Seperti yang dijanjikan siasatan telah dijalankan dan kini...
Lim Guan Eng Dedah Projek Diwarisi Dari Bn Dalam Senarai 101 Projek Rundingan Terus Ph

Lim Guan Eng Dedah Projek Diwarisi Dari Bn Dalam Senarai 101 Projek Rundingan Terus Ph

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 386 hits
PH hanya luluskan 70 projek rundingan terus Oleh Muhammad Yusri Muzamir yusri muzamir bh com my KONGSI ARTIKEL Share Tweet KUALA LUMPUR Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendakwa hanya 70 daripada 101 projek rundingan terus diluluskan sep...
Astaghfirullahalazim Rm6 Bilion Rundingan Terus Di Bawah Kerajaan Ph Dewan Kecoh

Astaghfirullahalazim Rm6 Bilion Rundingan Terus Di Bawah Kerajaan Ph Dewan Kecoh

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 250 hits
Dewan Rakyat hari ini kecoh apabila Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz mendakwa bahawa sejumlah 101 projek rundingan terus bernilai RM6 61 bilion diluluskan oleh kementerian tersebut sewaktu pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan Semas...
Lim Guan Eng Ruu Covid 19 Pembangkang Sokong Jika Di Ganda Kepada Rm90 Bilion

Lim Guan Eng Ruu Covid 19 Pembangkang Sokong Jika Di Ganda Kepada Rm90 Bilion

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 288 hits
KUALA LUMPUR Pihak pembangkang bersetuju memberi sokongan secara bersyarat kepada Rang Undang Undang yang dinamakan Akta Langkah Langkah Sementara bagi Pembiayaan Kerajaan 2020 jika suntikan dana digandakan daripada RM45 bilion kepada RM90 ...
Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Rukun Bacaan Dalam Solat Jenazah

Marsha Hening Rindu Chord

Cara Mengatasi Insomnia Dengan Sangat Mudah

Resepi Kerang Goreng Kesukaan Ramai

Panas Mb Perlis Kena Tahan Sprm Disyaki Salah Guna Kuasa

Laporan Cftc Keyakinan Terhadap Dolar Semakin Kuat