Lihat Sejarah Lupakanlah Tun Mahathir




Sebelum ini pada 17 Jun lalu, Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke menggesa Anwar Ibrahim dan PKR memberi jawapan “ya” atau “tidak” berhubung pencalonan Tun Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri PH Plus.

Katanya, pencalonan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri itu turut disusuli dengan kedudukan Anwar sendiri sebagai Timbalan Perdana Menteri yang seterusnya akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri selepas enam bulan Pengerusi Bersatu yang terpecat itu menyandang jawatan tersebut.

Berikutan itu, PKR telah mengadakan mesyuarat MPP pada semalam, 19 Jun untuk membincangkan perkara itu dan hasilnya menolak pencalonan Tun Mahathir serta kekal dengan konsensus PH sebelum ini yang menamakan Anwar sebagai calon Perdana Menteri.

Maknanya, keputusan mesyuarat PKR semalam adalah jawapan kepada gesaan yang dibuat oleh Anthony Loke pada 17 Jun lalu itu.

Malangnya, hanya beberapa jam kemudian, Anthony Loke dan Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad telah mengeluarkan kenyataan media bersama yang maksudnya boleh difahami sebagai menolak pendirian PKR itu.

Kata mereka, opsyen meletakkan Anwar sebagai calon Perdana Menteri telah gagal menjadi kenyataan berikutan tidak cukup nombor yang diperlukan dengan asas utamanya ialah Warisan, sekutu dalam PH Plus, tidak sedia memberi sokongan.

Sehubungan itu, kedua-dua mereka mahu PKR kembali kepada opsyen kedua iaitu mencalonkan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri.

Tindakan Anthony Loke dan Khalid Samad mengeluarkan kenyataan media ini langsung tidak kena kerana mereka berada secara rasmi dalam PH, tetapi nampaknya lebih berusaha menonjolkan PH Plus yang ada Tun Mahathir dan Shafie Apdal didalamnya.

Malah, hanya kerana Shafie menolak Anwar, mereka sebaliknya lebih mengutamakan pandangan tersebut dengan menuntut PKR menerima Tun Mahathir yang disokong oleh Warisan.

Adakah Warisan yang hanya ada 9 kerusi lebih penting daripada PKR yang ada 38 kerusi dan PH yang ada 91 kerusi?

Jika Anwar ditolak oleh Warisan yang hanya ada 9 kerusi, bukankah kedudulan pencalonan Tun Mahathir jauh lebih buruk kerana ditolak oleh 38 kerusi PKR?

Dalam hal ini, Anthony Loke dan Khalid Samad sepatutnya berusaha memujuk Warisan menerima calon PH dan bukannya menggesa PKR tunduk kepada Warisan dan menerima calon PH Plus.

Lebih daripada itu, tindakan mereka yang tetap berusaha agar Anwar dan PKR menerima Tun Mahathir menunjukkan mereka tidak mahu belajar daripada sejarah tentang tingkah laku dan putar belit bekas Perdana Menteri itu selama ini.

Tun Mahathir pada hakikatnya tidak pernah ikhlas dan setuju terhadap Anwar dan sentiasa berusaha menghalangnya untuk menjadi Perdana Menteri.

Setelah berjaya melengah-lengahkan janji peralihan kuasa dalam tempoh dua tahun sebagaimana diikrarkannya sendiri sebelum ini, Tun Mahathir juga cuba melupuskan janji serah kuasa kepada Anwar dengan meletakkan jawatan dan kemudian mahu menjadi Perdana Menteri semula melalui idea kerajaan perpaduan tanpa parti yang cuba diilhamkannya.

Melalui idea tersebut, beliau telah menolak saranan Yang Dipertuan Agong agar tidak meletakkan jawatan dan terus kekal sebagai Perdana Menteri.

Idea Tun Mahathir ialah melalui kerajaan perpaduan tanpa parti itu, beliau bukan saja akan berkuasa lebih luas, bahkan tidak terikat lagi dengan sebarang janji peralihan kuasa kepada Anwar.

Makanya, dengan sokongan yang diperolehi oleh Bersatu, UMNO, Pas, GPS dan Warisan, selain keyakinannya bahawa DAP, Amanah dan Geng Azmin dalam PKR juga akan menyokongnya, beliau boleh kekal sebagai Perdana Menteri sehingga akhir hayatnya.

Bagaimanapun, idea beliau itu tidak menjadi kenyataan kerana dibantah oleh UMNO serta Pas dan Muhyiddin kemudian mengambil kesempatan memintasnya untuk menjadi Perdana Menteri.

Selebihnya daripada segala peristiwa itu, termasuk kehadirannya dalam Kongres Maruah Melayu adalah suatu sejarah pahit selama 22 bulan bagi PH yang seharusnya memberi pengaran kepada kita semua.

Yang penting harus disedari, idea kerajaan perpaduan tanpa parti digerakkan oleh Tun Mahathir, bukan saja untuk memungkiri janji, membunuh karier politik Anwar dan menghalangnya daripada menjadi Perdana Menteri, tetapi juga untuk menghancurkan PH.

Kenapakah masih ada kalangan dalam PH masih mahu mempercayai Tun Mahathir lagi?

Kalau janji dua tahun pun dimungkiri dan dilengah-lengahkan dengan alasan seperti APEC, sehingga ekonomi pulih dan macam-macam lagi, jangankan logik akal, logik kepala lutut juga tidak boleh menerima janji enam bulan Tun Mahathir mahu menduduki kerusi Perdana Menteri buat kali ketiga ini.

Lupakanlan Tun Mahathir mulai sekarang seperti mana kita patut melupakan kekasih yang curang, dalam partinya sendiri pun beliau sudah terbuang.

Melorongkannya semula mengetuai kerajaan bererti mengundang kemungkinan janji dikhianati sekali lagi, seterusnya memungkinkan PH dalam keadaan bermasalah di sepanjang laluan.

Tanpa Tun Mahathir dan PH komited dengan Anwar sebagai satu-satunya calon Perdana Menteri, yakinlah gabungan itu akan lebih aman dan mampu bergerak ke hadapan dengan cemerlang, kalau pun tidak mengambil semula kerajaan, harapan tetap ada dalam PRU15 akan datang. (Shahbudindotcom 20/06/2020)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/06/lihat-sejarah-lupakanlah-tun-mahathir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentasan Mingguan 071 Panas Ini Punca Tun Mahathir Perlu Dicalonkan Sebagai Pm 9

Rentasan Mingguan 071 Panas Ini Punca Tun Mahathir Perlu Dicalonkan Sebagai Pm 9

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 230 hits
MENARIK DALAM RENTASAN MINGGUAN 0711 MENGAPA UMNO MAHU PARLIMEN BUBAR 2 TINGGALKANLAH ASOBIYAH ITU 3 KATA PENGANALIS LUPAKAN IMPIAN PERDANA MENTERI KALI KETIGA 4 BUBAR DEWAN UNDANGAN NEGERI JOHOR DAHULU KATA AMANAH
Anwar Jangan Berpaling Bersama Tun Mahathir Lawan Muhyiddin

Anwar Jangan Berpaling Bersama Tun Mahathir Lawan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 283 hits
Biarpun tersebar spekulasi mendakwa Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak lagi mahu meneruskan rundingan membentuk kerajaan Pakatan Harapan 2 0 dengan Tun Mahathir dan didakwa ingin mencari sekutu baharu namun pemimpin DAP tetap menyeru agar per...
Rentasan 700 Panas Tun Mahathir Akui Tidak Akan Bekerjasama Dengan Keadilan

Rentasan 700 Panas Tun Mahathir Akui Tidak Akan Bekerjasama Dengan Keadilan

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 288 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 7001 MASIHKAH ADA JALAN MENANG MENANG 2 AMANAH KOMITED KUKUHKAN GABUNGAN PAKATAN HARAPAN 3 BERAPA BILANGAN PEKERJA ASING YANG SEBENARNYA 4 KERAJAAN PERLU TEGAS BANTERAS WARGA ASING BERNIAGA
Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 372 hits
PKR tetap mahu Anwar menjadi calon PM Rasmi PKR tolak Mahathir sebagai calon PM Pemimpin pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekali lagi Perkara itu disuarakan dalam kenyataan me...
Yes Lupakanlah Mahathir

Yes Lupakanlah Mahathir

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 280 hits
Ada lima kerusi tapi masih ditampuk teratas King Maker 99 undi cina dan 99 silent voters berada di belakangnya bukan kerana dia Melayu tetapi prinsip dan nilai Islam yang dibawanya no sale Tak perlu cium tangan setiap rumah agam untuk tunju...
Buat Tun Mahathir Don T Overstay Your Welcome

Buat Tun Mahathir Don T Overstay Your Welcome

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 432 hits
Don t overstay your welcome demikian kata kata yang pernah diucapkan oleh Tun Mahathir Mohamad ketika kehangatan musim pertandingan antara Anwar Ibrahim dengan Tun Ghafar Baba bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO pada tahun 1993 dahulu Tun M...
Nombor Tidak Menyebelahi Tun Mahathir

Nombor Tidak Menyebelahi Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 291 hits
WALAUPUN bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pernah mendakwa menerima sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk menyokong hasrat beliau kembali berkuasa situasi terkini sudah berubah Seperti yang didakwa Datuk Seri Najib Tun Razak ser...
Pkr Tidak Percaya Kepada Mahathir Amk Tidak Setuju Tun M Dilantik Pm Sekali Lagi

Pkr Tidak Percaya Kepada Mahathir Amk Tidak Setuju Tun M Dilantik Pm Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 262 hits
Kenyataan Media Akmal percaya pendirian AMK itu mewakili suara akar umbi Parti Keadilan Rakyat dan pendokong PH Gambar failKUALA LUMPUR Angkatan Muda Keadilan tetap menganggap Tun Dr Mahathir sebagai penyebab runtuhnya kerajaan Pakatan Hara...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja

Menyantuni Rumah Terbuka

Hadits Arbain Nawawi 2 Islam Iman Ihsan

Yerba Mate Teh Hijau Banyak Manfaat

Beringatlah Semua

From Mr Olayemi Michael Cardoso