Liga Malaysia Muflis Jika Penyokong Tidak Dibenarkan Ke Stadium


STADIUM kosong ketika Covid-19.
Kantung pasukan bolasepak bocor tanpa penyokong
Saingan Liga Malaysia (Liga M) bakal berdepan krisis terbesar dalam sejarah penganjurannya apabila dijangka berdepan risiko muflis seandainya penyokong bola sepak tempatan masih tidak dibenarkan ke stadium musim depan jika pandemik Covid-19 berterusan. J angkaan itu hadir susulan kebergantungan kewangan setiap pasukan Liga M adalah daripada hasil kutipan tiket perlawanan selain wang tajaan yang diterima daripada syarikat swasta serta badan bukan kerajaan.



Menurut Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi UiTM Shah Alam, Mohd Sadek Mustafa, hampir RM100 juta kerugian secara keseluruhan bakal ditanggung oleh 24 pasukan Liga M iaitu dari Liga Super dan Liga Perdana yang boleh mengheret mereka ke kancah bankrap.

Katanya, jualan tiket perlawanan adalah elemen terpenting dalam ekosistem bola sepak di Malaysia memandangkan hasil daripada hak penyiaran dan wang kemenangan tidak semewah liga di luar negara.

Lantas, hasil kutipan tiket sememangnya penting bagi memastikan industri bola sepak terus hidup dan bernyawa di kala negara ketika ini sedang berdepan ketidaktentuan ekonomi disebabkan oleh pandemik Covid-19.



"Bermula tahun depan, Liga M dah bergerak secara swasta di mana ia dimiliki oleh pihak individu yang bergelar usahawan ataupun dimiliki secara konsortium iaitu pemilikan secara bersama.

"Jadi maksudnya, sumber kewangan pasukan datangnya daripada pemilik sendiri tanpa mengharapkan dana daripada kerajaan negeri lagi.

"Sudah tentu ia berkait dengan soal keuntungan kerana setiap pelabur pastinya mahu melihat ROI atau pulangan pelaburan dan dalam hal ini, pemilik tentunya tidak mahu rugi.



"Salah satu keuntungan dalam bola sepak adalah menerusi kutipan tiket. Bayangkan kalau penonton masih tidak dibenarkan masuk ke stadium musim depan, saya jangka kelab ini tidak akan mampu bertahan dan mungkin boleh bankrap," katanya ketika dihubungi, semalam.

Jelasnya, pihak penaja juga mungkin akan sukar untuk menaja kerana sedar ROI yang diterima tidak sepadan dengan pulangan hasil penajaan kepada pasukan.




"Bila penonton tak boleh masuk stadium, secara kitaran dalam ekonomi juga menunjukkan logo atau pemasaran jenama penaja takkan dilihat oleh ribuan mata.

"Di situ nanti, penaja melihat tidak berbaloi untuk mereka menaja kerana kitaran itu tidak lengkap ekoran tiadanya audiens untuk melihat jenama mereka," katanya.

Beliau berkata, bukan itu saja, syarikat pengeluar baju sukan juga bakal menerima tempias berikutan halangan ke stadium.

"Pengeluar jersi juga akan rugi. Biasanya penonton akan ke stadium dengan memakai jersi baharu tetapi kalau tahun depan tak boleh lagi, buat apa penyokong nak beli sedangkan mereka tak boleh nak ke stadium.

"Jadi sebenarnya banyak kesan dan implikasinya kepada bola sepak negara kalau penyokong masih dihalang ke stadium. Keghairahan secara perlahan-lahan akan hilang dan akhirnya liga akan 'mati' dan dilupakan oleh penyokong.




"Saya harap pihak berwajib seperti MKN (Majlis Keselamatan Negara) dan pentadbir bola sepak negara dapat duduk berbincang cari solusi terbaik, dengan ambil contoh liga di luar yang membolehkan penonton masuk dengan mengamalkan SOP ketat," katanya.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://obsesbola.blogspot.com/2020/12/liga-malaysia-muflis-jika-penyokong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beri Peluang Penyokong Hadir Ke Stadium

Beri Peluang Penyokong Hadir Ke Stadium

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 293 hits
Bekas pemain kebangsaan Rezal Zambery Yahya percaya penyokong Liga Malaysia sudah matang untuk memastikan mereka sentiasa mematuhi Prosedur Operasi Standard sekiranya diberi lampu hijau hadir ke stadium pada musim depan BERI PELUANG PENYOKO...
Jadual Liga Premier Malaysia 2021

Jadual Liga Premier Malaysia 2021

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 317 hits
Jadual Liga Premier Malaysia 2021 BILAKAH tarikh aksi perlawanan Liga Premier Malaysia musim 2021 bakal berlangsung Untuk makluman anda Liga Perdana Malaysia 2021 atau juga dikenali sebagai Liga Premier dijangka bakal berlangsung secara ras...
Yang Turun Di Malaysia Ni Hanya Maruah

Yang Turun Di Malaysia Ni Hanya Maruah

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 238 hits
Hari ini kecoh harga bawang India yang naik mencanak dari RM3 sekarang di laporkan berharga RM8 sekilo Nampaknya semuanya memang naik yang menggila bawa kereta melawan arus pun turut mendadak naik Anak anak semakin meminggirkan ibu bapa mac...
Anggota Pasukan Gerakan Am Maut Ditembak Di Sempadan Malaysia Thailand

Anggota Pasukan Gerakan Am Maut Ditembak Di Sempadan Malaysia Thailand

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 262 hits
Terkini Seorang anggoa Pasukan Gerakan Am yang sedang bertugas di pos sempadan Malaysia Thailand dilaporkan maut akibat ditembak dalam kejadian awal pagi Selasa 24 November 2020 Komander PGA Briged Udara Senior Asisten Komisioner Abdul Ghan...
Make Public Govt S Report On Malaysia Agreement 1963 Sapp

Make Public Govt S Report On Malaysia Agreement 1963 Sapp

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 266 hits
The government s report on the Malaysia Agreement 1963 should be made public so that the people can keep track of and evaluate the implementation of the agreement says Sabah Progressive Party president Yong Teck Lee The former Sabah chief m...
Covid 19 Malaysia Sets Another Record With 1 884 New Cases

Covid 19 Malaysia Sets Another Record With 1 884 New Cases

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 312 hits
COVID 19 The Health Ministry today reported 1 884 new Covid 19 infections a new record high in daily cases The previous record was set on Nov 6 with 1 755 new cases The spike was largely contributed by the Teratai cluster which involves wor...
Tahap Penguatkuasaan Malaysia Lemah Rais Yatim

Tahap Penguatkuasaan Malaysia Lemah Rais Yatim

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 237 hits
Oleh Azman Bin Ibrahim RAIS YATIMKUALA LUMPUR Bekas Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Tan Sri Dr Rais Yatim mempertikaikan tahap penguatkuasaan negara yang masih lemah dan mudah diceroboh Yang Dipertua Dewan Negara memberitahu ne...
Safawi Rasid Tenang Semua Jaga Nama Malaysia

Safawi Rasid Tenang Semua Jaga Nama Malaysia

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 518 hits
Pemain sayap negara Safawi Rasid menggesa agar semua pihak untuk kekal tenang dan terus menjaga nama baik Malaysia di peringkat antarabangsa Menerusi laman media sosial rasmi Twitter miliknya Safawi memuat naik tweet yang meminta agar semua...
Kadar Bayaran Ujian Pengesanan Covid 19 Di Malaysia

Kadar Bayaran Ujian Pengesanan Covid 19 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 287 hits
Covid 19 masih menghantui kehidupan kita Segala yang dulu sudah tidak lagi sama Banyak perkara yang perlu dipraktikan dalam keadaan dikatakan norma baharu Bukan hanya berlaku di negara kita tetapi juga di seluruh dunia Virus yang tidak mamp...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan