Liberal Keliru Mengenai Hak Bersuara


Dr. Ahmad Sanusi Azmi Tak salah tegur pemerintah, tetapi harus ikut jalan yang betul

1. SITI Kasim (melalui NGO Maju) dilihat mempertahankan tindakan graduan UM yang didakwa menghina Naib Canselor UM dengan membawa plakad ke dalam Dewan Konvo untuk mendesak pemimpin universiti meletakkan jawatan sambil melaungkan perkataan ‘Tolak Rasis’; ‘Undur VC’ dan ‘Ini Tanah Malaysia’.
2. Sebahagian Liberal terkadang dilihat keliru dengan pengertian hak bersuara sehingga sanggup mempertahankan tindakan biadab yang boleh memberikan mesej yang salah kepada penuntut ilmu.
3. Tidak salah untuk menegur pemerintah, namun ia seharusnya disampaikan dengan jalan yang betul. Dengan sebab itu sebahagian salafussoleh menyatakan bahawa memiliki adab itu lebih utama dari menguasai ilmu yang luas. Apa gunanya ilmu setinggi langit andai diri tidak dihiasi dengan adab mulia. Atas dasar itu Abdullah ibn al-Mubarak menegaskan bahawa:
نحن إلى قليل من الأدَب أحوجُ منا إلى كثيرٍ من العلم
“Kita lebih memerlukan kepada adab (walau) sedikit berbanding dari memiliki ilmu yang menggunung.” (al-Khatib al-Baghdadi, al-Jami’ li Akhlaq al-Rawi)
4. Bahkan al-Imam Malik dikatakan sangat mengutamakan adab dalam pengajian beliau. Perkara ini dinukilkan oleh anak murid beliau iaitu Abdullah ibn Wahb yang menyebutkan:
ما نقَلْنا مِن أدب مالكٍ أكثرُ مما تعلمنا مِن عِلمه
“Apa yang kami pelajari daripada adab Imam Malik itu lebih banyak dari apa yang kami pelajari dari ilmunya.” (al-Asbahani, Hilya al-Aulia’)
5. al-Imam Malik dikatakan turut pernah menegur al-Imam al-Shafie yang dilihat seakan bermain-main dengan jarinya ketika majlis pengajian hadith dijalankan. Perbuatan bermain-main dengan jarinya itu seakan dilihat tidak beradab ketika pengajian hadith. al-Imam Malik lalu memanggil al-Shafie untuk bertanya tentang kelakuannya itu. al-Shafie lalu menjawab:
يا سيدي! ما كنتُ أعبث ولكني كنتُ أسجل بريقي ما تقول حتى لا أنسى؛ لأنني فقير، ولا أملك الدرهم الذي أشتري به القرطاس والقلم.
“Wahai Tuanku, aku tidak bermain-main, tetapi aku menulis dengan air liurku (di atas tapak tanganku) agar aku tidak lupa. Sesungguhnya aku adalah orang yang miskin dan tidak mempunyai dirham untuk memberi kertas dan pen.”
Rupa-rupanya al-Imam al-Shafie menulis diatas telapak tangannya menggunakan air liurnya. al-Imam Malik menyangkakan bahawa al-Shafie bermain-main dengan tangannya. Lihatlah betapa seriusnya al-Imam Malik dalam menjaga adab anak muridnya ketika pengajian ilmu sedang berjalan.
6. Bahkan sebahagin hukama menyimpulkan bahawa adab yang tinggi adalah kesan dari ibadah yang diterima. Seakan tiada gunanya buat mereka yang mempunyai amal yang banyak tetapi tidak memiliki adab yang tinggi. al-Imam Ibn al-Qayyim menukilkan:
الأدبُ في العمل علامةُ قَبول العمل
“Beradab di dalam amalan itu (salah satu daripada) tanda amalan itu diterima.” (Madarij al-Salikin)
7. Seorang Muslim seharusnya mengerti bahawa dalam menegur orang yang lebih tua, kita tidak seharusnya meninggalkan adab. Jangan jadi seperti golongan liberal yang keliru dengan pengertian hak peribadi sehingga membenarkan tindakan biadab terhadap seseorang. Janganlah seorang Muslim itu dirosakkan dengan kekeliruan pemikiran liberal yang memisahkan keutamaan hak adab islam dalam memperjuangkan hak manusiawi.
Semoga Allah membimbing kita semua.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/02/liberal-keliru-mengenai-hak-bersuara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5758 Keyboard Warrior Pengecut Atau Tak Sedar Hak Mereka Tv Ppim 20 02 2020

5758 Keyboard Warrior Pengecut Atau Tak Sedar Hak Mereka Tv Ppim 20 02 2020

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 370 hits
KEYBOARD WARRIOR PENGECUT atau TAK SEDAR HAK MEREKA Zaman teknologi kini peniaga kecil dan syarikat terkemuka menggunakan strategi yang sama dalam mempromosi dan memasarkan produk mereka menggunakan media sosial Namun terdapat juga seseteng...
Hak Hak Isteri Selepas Bercerai Mati Ramai Yang Tak Tahu

Hak Hak Isteri Selepas Bercerai Mati Ramai Yang Tak Tahu

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 433 hits
Hak hak isteri selepas bercerai mati Posting ini adalah mengenai hak hak yang boleh dituntut oleh seorang isteri di Mahkamah selepas kematian suami dibawah adalah hak seorang isteri jika bercerai mati 1 Tempat tinggal Sepanjang tempoh eddah...
Selepas Menang Ajl Baru Nak Tuntut Hak Cipta Lagu Sumpah Netizen Kritik Bekas Kekasih Naim Daniel

Selepas Menang Ajl Baru Nak Tuntut Hak Cipta Lagu Sumpah Netizen Kritik Bekas Kekasih Naim Daniel

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 360 hits
Baru sahaja beberapa minggu menikmati kejayaan berjaya menggenggam trofi Anugerah Juara lagu 34 penyanyi Naim Daniel terpalit kontroversi apabila bekas kekasihnya yang dikenali sebagai Dayana atau nama sebenar Siti Amirah Dayana menuntut ha...
Bekas Kekasih Naim Daniel Tuntut Hak Cipta Bersama Lagu Sumpah

Bekas Kekasih Naim Daniel Tuntut Hak Cipta Bersama Lagu Sumpah

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 310 hits
Bukanlah kali pertama isu ini dibangkitkan namun selepas lagu Sumpah dinobatkan sebagai juara Anugerah Juara Lagu ke 34 bekas kekasih Naim Daniel iaitu The post appeared first on
Jika Si Mati Ada Anak Lelaki Adik Beradik Si Mati Tiada Hak Atas Harta Faraid

Jika Si Mati Ada Anak Lelaki Adik Beradik Si Mati Tiada Hak Atas Harta Faraid

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 1696 hits
Faraid ialah satu ilmu berkaitan sistem pembahagian harta pusaka bagi orang Islam Ia mengandungi hukum pewarisan formula pembahagian dan kaedah pengiraan yang akan menentukan siapakah dalam kalangan keluarga yang ditinggalkan oleh si mati y...
Video Penjelasan Ali Puteh Benarkah Balu Abam Dinafikan Hak

Video Penjelasan Ali Puteh Benarkah Balu Abam Dinafikan Hak

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 484 hits
Nak dengar details play jer video ni Arwah abam meninggal tak sampai sebulan Dari penjelasan ali menyatakan Isu kereta Kereta velfire abam masih ada hutang dalam rm2500 then ali mengatakan kalau mampu bayar bulanan boleh ambil Kalau tak mam...
Dasar Tanah Pusat Kena Ikut T Ganu Demi Selamatkan Hak Bumiputera

Dasar Tanah Pusat Kena Ikut T Ganu Demi Selamatkan Hak Bumiputera

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 236 hits
Dasar Tanah Negeri Terengganu Pelihara Hak BumiputeraSETIU 20 Februari Dasar Tanah Negeri Terengganu memainkan peranan penting dalam menjaga dan memelihara kepentingan orang melayu Pengerusi Jawatankuasa Pertanian Industri Asas Tani Dan Pem...
Felda Akan Dapat Balik Hak Milik Tanah Di Jalan Semarak

Felda Akan Dapat Balik Hak Milik Tanah Di Jalan Semarak

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 124 hits
Alhamdulilah Synergy Promenade Sdn Bhd bakal menyerahkan kembali tanah kontroversi Felda di Jalan Semarak di ibu negara yang dibangunkan sebagai Kuala Lumpur Vertical City tidak lama lagi Sumber Sinar Harian melaporkan kedua dua belah pihak...
Haki Hak Atas Kekayaan Intelektual

Haki Hak Atas Kekayaan Intelektual

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 205 hits
Tahukah kamu apa yang dimaksud dengan hak atas kekayaan intelektual Nah bagi kamu yang belum mengetahui atau baru mendengar tentang maka artikel ini cocok untuk kamu baca untuk menambah pengetahuan Sebab bisa jadi besok atau lusa kamu menja...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin

Menginap Di Swiss Garden Hotel Melaka