Lepas Najib Zahid Pulak Kot



"Saya terkejut. Saya kecewa dengan keputusan mahkamah yang tidak membenarkan saya memasukkan bukti baharu yang saya sesungguhnya percaya hakim Mohd Nazlan mempunyai konflik kepentingan yang tinggi.
"Beliau pastinya mempunyai pengetahuan peribadi yang dalam tentang semua transaksi berkaitan dana 1MDB dan juga SRC, selain penyiasatan berkaitan penglibatan beliau dalam Maybank oleh SPRM," katanya kepada media di lobi Istana Kehakiman di Putrajaya, semalam.
Mohd Nazlan adalah Hakim Mahkamah Tinggi (kini Hakim Mahkamah Rayuan) yang mendapati Najib bersalah terhadap tujuh tuduhan pecah amanah, menyalahgunakan kuasa dan pengubahan wang haram dana SRC dan memerintahkannya dipenjara 12 tahun serta didenda RM210 juta pada 28 Julai 2020.
Sebab Mahkamah tak ikut kehendak dia.. maka diapun kecewalah dan penyokong-penyokong dia mulalah mendakwa yang perbicaraan itu tidak adil.. Hakim pulak yang dia nak bicarakan..
Bertabahlah Najib..
Laporan berkaitan..
PUTRAJAYA: Permohonan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menangguhkan pendengaran ra­yuan akhir kes pe­nyelewe­ngan dana SRC International Sdn. Bhd. dan memasukkan bukti baharu ditolak oleh Mahkamah Persekutuan di sini, semalam.
Dengan keputusan panel lima hakim yang diketuai Ke­tua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat itu, pendengaran rayuan akhir Najib akan diteruskan esok.
Bagaimanapun, difahamkan, pihak pembe­laan akan memfailkan semakan terhadap keputusan mahkamah itu.
Sama ada Mahkamah Persekutuan akan mem­buat keputusan terhadap rayuan akhir itu pada hari terakhir pende­ngaran 26 Ogos ini ti­dak dapat dipastikan.
Mahkamah Persekutuan telah memaklumkan kepada pihak terlibat sebanyak empat kali tiada sebarang pe­nangguhan diberikan kepada prosiding rayuan akhir bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak walaupun berlaku penukaran peguam.
Namun begitu, berdasarkan surat firma guaman, Tetuan Shafee yang sebelum ini mewakili Najib dari hari pertama beliau didakwa, Ahli Parlimen Pekan itu tetap menamatkan perkhidmatan mereka.
“Walaupun mengetahui tarikh perbicaraan telah ditetapkan le­bih awal, perayu masih menamatkan perkhidmatan peguam lama dan melantik peguam baharu. Itu adalah haknya tetapi perayu tidak sepatutnya datang ke mahkamah dan menyatakan peguamnya tidak bersedia untuk menjalankan kes.
“Berdasarkan Peraturan 6(a) Kaedah-Kaedah Profesion Undang-Undang (Amalan dan Etiket) 1978 (Kaedah 1978), seseorang peguam tidak boleh menerima sesuatu kes sekiranya tidak mampu menjalankannya. Oleh itu, apabila seorang peguam menerima sesuatu kes, beliau perlu dilihat sebagai mampu untuk menjalankan kes dan mewakili anak guamnya apabila diperlukan.
“Peraturan 1978 ini turut mengenalpasti mahkamah di negara ini tidak cenderung untuk memberikan penangguhan kecuali terdapat alasan kukuh. Peraturan asasnya ialah, peguam perlu mengambil semua langkah untuk bersedia menghadapi perbicaraan pada tarikh yang ditetapkan,” kata Hakim Tengku Maimun Tuan Mat ketika membaca penghakiman sebulat suara menolak permohonan Najib untuk menangguhkan rayuan.
Hakim Tengku Maimun bersidang bersama-sama Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Abang Iskandar Abang Hashim dan Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Nallini Pathmanathan, Datuk Mary Lim Thiam Suan dan Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah.
Menurut Hakim Tengku Maimun, panel lima hakim itu menerima pakai hak seseorang tertuduh untuk mendapatkan perbicaraan yang adil adalah sebahagian daripada hak untuk hidup dan kebebasan peribadi sebagaimana yang dinyatakan dalam Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan.
“Hak untuk tertuduh memilih peguam pilihannya adalah sebahagian daripada hak mendapatkan perbicaraan yang adil sebagaimana yang dinyatakan dalam Perkara 5(3) Perlembagaan Persekutuan. Tetapi apa yang ingin kami katakan, hak ini bukan hak mutlak.
“Kami bersetuju, dalam kes yang sesuai, sekiranya peguam tidak bersedia meneruskan kes, Mahkamah boleh mempertimbangkan untuk memberikan penangguhan. Tetapi dalam kes ini, kami tidak berfikiran begitu,” kata beliau.
Memetik kata-kata Hakim Richard Talalla dalam penghakimannya dalam kes Lai Cheng Chong lawan pendakwaan, Hakim Tengku Maimun menyatakan keadilan yang ditangguh dalam kes itu adalah keadilan yang dinafikan kepada tertuduh lain.
“Tidak boleh dipertikaikan ketika ini, keadilan tertangguh di mahkamah yang membawa kepada penafian. Terdapat begitu banyak kes tertunggak.
“Statistik menunjukkan punca utama bagi situasi malang ini ialah penangguhan perbicaraan pada tarikh yang ditetapkan, sebahagian besarnya disebabkan oleh peguam yang memohon perkara yang sama atas pelbagai alasan yang boleh dielakkan jika urusan mereka diuruskan dengan adil dan munasabah. Ini mengambil kira kewajipan peguam bukan sahaja kepada anak guam tetapi juga kepada mahkamah dan orang ramai secara amnya.”
Sementara itu, Najib dalam sidang akhbar selepas prosiding itu, menyuarakan rasa terkejut dengan keputusan mahkamah semalam. Bekas Presiden UMNO itu menyatakan permohonan untuk memasukkan bukti baharu itu cukup kuat untuk diterima mahkamah namun tidak berlaku sedemikian.
“Saya terkejut. Saya kecewa dengan keputusan mahkamah yang tidak membenarkan saya memasukkan bukti baharu yang saya sesungguhnya percaya Hakim Mohd. Nazlan mempunyai konflik kepentingan yang tinggi,” ujarnya.
Hisyam pula menyatakan, pihaknya akan berbincang mengenai langkah seterusnya berdasarkan keputusan itu dan akan memaklumkan kepada mahkamah mengenainya esok. – UTUSAN

UMNO perlu dilihat bersih dari Pemimpin-pemimpin yang korup untuk membolehkannya kembali menerajui negara.

Meletakkan Pemimpin-pemimpin mereka yang dibuktikan oleh Mahkamah sebagai korup di dalam Penjara akan memperlihatkan UMNO sebagai sebuah Parti yang tidak melindungi salah laku Pemimpin-pemimpin mereka.

Lepas Najib.. Zahid Pulak Kot


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/08/lepas-najib-zahid-pulak-kot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lcs Saga Najib Zahid Cannot Deny Responsibility Dap Says

Lcs Saga Najib Zahid Cannot Deny Responsibility Dap Says

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 159 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak and then defence minister Ahmad Zahid Hamidi must be held responsible for the littoral combat ship project scandal said DAP publicity secretary Teo Nie Ching This is true as a whopping RM1 02 billion ...
Tak Layan Teguran Tldm Najib Dan Zahid Perlu Perjelas

Tak Layan Teguran Tldm Najib Dan Zahid Perlu Perjelas

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 91 hits
Naib Presiden Ikatan Demokratik Malaysia Zaidel Baharuddin berkata sekurang kurangnya 10 surat dibuat bekas Panglima TLDM Tan Sri Abdul Aziz Jaafar ketika itu tetapi langsung tidak dilayan oleh kerajaan ketika itu Bekas Perdana Menteri Datu...
We Want Answers Anwar Tells Najib Zahid And Hisham Over Lcs Scandal

We Want Answers Anwar Tells Najib Zahid And Hisham Over Lcs Scandal

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 208 hits
The Public Accounts Committee report said Aziz had testified that he wrote two letters to Najib five letters to the defence minister 10 to the ministry s secretary general and one each to the secretary general of the Treasury and chief secr...
Najib Zahid Dan Hisham Jelaskan Skandal Lcs Gesa Anwar

Najib Zahid Dan Hisham Jelaskan Skandal Lcs Gesa Anwar

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 171 hits
Skandal projek kapal tempur persisir tidak boleh ditutup dengan mudah sebaliknya pihak yang terlibat perlu tampil memberi penjelasan kata ketua pembangkang Anwar Ibrahim Anwar turut menggesa bekas perdana menteri Najib Razak dan bekas mente...
Najib Tarik Balik Tuduhan Hakim Nazlan Terlibat Rasuah Ingat Hakim Macam Dia Kot

Najib Tarik Balik Tuduhan Hakim Nazlan Terlibat Rasuah Ingat Hakim Macam Dia Kot

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 140 hits
MOHD MUKHLIS MOHD SYARIFSetelah berbulan bulan Raja Spin tuduh Hakim Nazlan terlibat dengan rasuah bila dah hampir untuk perbicaraan di Mahkamah Persekutuan dia tarik balik akuan bersumpah bab dia tuduh Hakim Nazlan ada kaitan dengan rasuah...
Kenapa Zahid Dan Najib Kalut Nak Pilihanraya Katanya Awal Bulan 10

Kenapa Zahid Dan Najib Kalut Nak Pilihanraya Katanya Awal Bulan 10

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 229 hits
Hamdan Taha Jika orang itu ada otak dan berfikir tentulah kita boleh faham kenapa beria ia zahid hamidi ni minta pru di segerakan Sampaikan hari hari desak pru padahal dia bukan boleh bertanding lagi pun Kes dia sedang berjalan sekarang apa...
Dalam Keadaan Najib Kian Hampir Ke Penjara Adalah Tidak Berbudi Bahasa Zahid Hamidi Terus Paksa Pm Adakan Pru15 Segera

Dalam Keadaan Najib Kian Hampir Ke Penjara Adalah Tidak Berbudi Bahasa Zahid Hamidi Terus Paksa Pm Adakan Pru15 Segera

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 138 hits
Pertemuan mengejut melibatkan Ketua Ketua UMNO Bahagian di WTCKL semalam yang digerakkan oleh Ahmad Zahid Hamidi bagi tujuan untuk terus memaksa PRU15 diadakan segera akhirnya tidak dihadiri oleh Ismail Sabri Yaakob Ini bermakna Perdana Men...
Penyelewengan Projek Kapal Perang Lcs Hanguskan Rm890 Juta Najib Zahid Dan H2o Wajib Jawab

Penyelewengan Projek Kapal Perang Lcs Hanguskan Rm890 Juta Najib Zahid Dan H2o Wajib Jawab

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 289 hits
Saya mengalu alukan tumpuan masyarakat kepada nasib perajurit negara yang secara langsung berkait dengan dana awam Isu ini lebih kritikal berbanding skandal skandal lain kerana ia melibatkan pelbagai dimensi seperti 1 Penyelewengan dana rak...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd