Lepas Kutuk Ph Isu Sosma Umno Puji Dan Ajak Sokong Akta Antilompat


agendaily.com30/3/2022
Selepas kutuk PH, Zahid Hamidi ajak parti dipengerusikan cikgunya Anwar Ibrahim, berganding bahu menyokong akta anti lompat parti dengan alasan BN dan PH sama-sama merasai ada Ahli Parlimen yang keluar dan menyertai parti lain.

Ketika pembangkang menolak usul untuk melanjutkan penguatkuasaan salah satu undang-undang bagi memastikan keselamatan negara terus terjamin, Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, adalah antara Ahli Parlimen (MP) blok kerajaan yang mengecam tindakan itu.

Antara lain Zahid berkata:

“Pertama, pembangkang sebenarnya tidak berminat untuk mewujudkan kestabilan politik. Malah, PH sebenarnya sangat cenderung untuk melupakan janji dan komitmen mereka dengan mudah. Pada pandangan saya, tidak ada gunanya untuk kita terus berpegang pada janji mereka.”

Usul kerajaan untuk melanjutkan Subseksyen 4(5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) yang dibawa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin daripada Perikatan Nasional (PN), ditolak oleh Dewan Rakyat pada 23 Mac lalu.

Undian belah bahagian MP memihak kepada pembangkang sebanyak 86 undi, manakala kerajaan hanya 84 undi.

Seramai 50 MP tidak hadir – 30 daripadanya adalah MP blok kerajaan termasuk Zahid; MP Pekan Datuk Seri Najib Razak; MP Sembrong Datuk Seri Hishammuddin Hussein; dan MP Ketereh Tan Sri Annuar Musa.

Untuk rekod, SOSMA dikuatkuasakan bagi menyediakan langkah-langkah khas berkaitan kesalahan keselamatan bertujuan mengekalkan keamanan dan keselamatan negara. Ia menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA), dan diwartakan pada 22 Jun 2012, serta akan berkuat kuasa sehingga 31 Julai 2022.

Kegagalan wakil rakyat kerajaan – kerana mengutamakan diri, parti serta dendam – menyebabkan undang-undang menahan selama 28 hari ke atas individu tertentu bagi siasatan melibatkan kes-kes keselamatan bersifat kompleks, tidak dapat dilaksanakan.

Antara kes berkenaan ialah:
Kesalahan di bawah bab VI (kesalahan terhadap negara);
Kesalahan di bawah bab via (kesalahan berkaitan keganasan);
Kesalahan di bawah bab VIB (kesalahan jenayah terancang);
Kesalahan di bawah Bab IIIA akta antipemerdagangan orang dan antipenyeludupan migran 2007; dan
Akta langkah-langkah khas menentang keganasan luar negara 2015.

Mengulas lanjut keengganan PH menyokong SOSMA, Zahid berharap rakyat melihat betapa rapuh dan berisikonya bentuk kerajaan yang ada sekarang ini yang tidak lagi dihormati selain pendirian pembangkang yang tidak berpegang kepada janji.

“Namun, apabila usul yang dibentangkan kali ini gagal akibat tidak mendapat sokongan pihak pembangkang, adalah wajar untuk kita semua menyimpulkan yang mereka telah memungkiri janji, melanggar persetujuan dan mengabaikan sama sekali komitmen mereka sebelum ini,” katanya.

Keadaan itu kata Zahid, mencerminkan beberapa perkara yang mesti dipandang serius.

“Pertama, pembangkang sebenarnya tidak berminat untuk mewujudkan kestabilan politik. Malah, PH sebenarnya sangat cenderung untuk melupakan janji dan komitmen mereka dengan mudah. Pada pandangan saya, tidak ada gunanya untuk kita terus berpegang pada janji mereka.

“Kedua, kerajaan mesti mempunyai majoriti tersendiri. Majoriti yang kuat dan tidak mengharapkan ihsan serta budi bicara pembangkang.

“Kerajaan seperti dalam kedudukan sekarang tidak akan dihormati, tidak stabil dan tidak akan berupaya untuk mengemuka dan menjayakan dasar yang baik dengan lancar,” katanya seolah-olah mahukan Pilihan Raya Umum Ke-15 diadakan segera supaya Barisan Nasional (BN) boleh menjadi kuasa dominan.

Selesai mengecam PH, Zahid kini memuji dan mengajak parti dipengerusikan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk sama-sama berganding tangan menyokong akta antilompat parti pula.

Seolah menyindir MP tertentu yang pernah melompat parti, Zahid berkata:

“Bukan senang untuk membentang rang undang-undang lompat parti di Parlimen. Lebih-lebih lagi melibatkan Ahli Parlimen yang pernah melompat parti kini berada di Dewan Rakyat. Namun inilah cabaran UMNO untuk memastikan parti politik dan pembangunan akan terus stabil.

“Sudah pasti ini memerlukan komitmen tinggi kalangan semua wakil rakyat. Barisan Nasional dan PH pernah mengalami pengalaman pedih apabila dikhianati oleh wakil rakyat mereka sendiri yang melompat ke parti lain demi mengejar jawatan, menyelamatkan diri, kuasa dan kedudukan dan apa-apa jua atas nama keselesaan diri.

“BN dan PH secara bipartisan bergerak ke depan untuk membawa Malaysia ke arah kestabilan politik dan perlu disokong semua,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/lepas-kutuk-ph-isu-sosma-umno-puji-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengerusi Bbc Tajuddin Rahman Menjelaskan Kegagalan Parlimen Meluluskan Akta Sosma

Pengerusi Bbc Tajuddin Rahman Menjelaskan Kegagalan Parlimen Meluluskan Akta Sosma

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 122 hits
Pengerusi BBC Tajuddin Rahman menjelaskan kegagalan parlimen meluluskan Akta SOSMA
Tend To Your Own Backyard First Umno S Ahmad Maslan Tells Home Minister After Sosma Bill Defeat

Tend To Your Own Backyard First Umno S Ahmad Maslan Tells Home Minister After Sosma Bill Defeat

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 129 hits
Pontian MP Datuk Ahmad Maslan said Home Minister Datuk Seri Hamzah Zainudin should not attempt to pass the blame on Umno for the government s failure to secure sufficient vote to pass the Security Offences Act 2012 last week Instead the sec...
Pengeluaran Kwsp Umno Berjaya Ikrar Akan Terus Juarai Isu Rakyat

Pengeluaran Kwsp Umno Berjaya Ikrar Akan Terus Juarai Isu Rakyat

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 119 hits
SHAH ALAM Kebenaran pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja berjumlah RM10 000 bagi mereka yang memerlukan membuktikan desakan UMNO secara berterusan selama ini membuahkan hasil Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata...
Pau 2021 Isu Bubar Parlimen Ketua Pemuda Umno Bangkit Bela Pm

Pau 2021 Isu Bubar Parlimen Ketua Pemuda Umno Bangkit Bela Pm

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 153 hits
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak pernah sekali pun berkata yang dia tidak mahu membubarkan parlimen dakwa Ketua Pemuda Umno Malaysia Asyraf Wajdi Dusuki Katanya hal itu dinyatakan Ismail Sabri setelah dia menghantar mesej teks meny...
Woi Hangpa Tak Malu Ka Woiii Pas Umno Tak Ajak P Dok Sondoi Buat Apa Lain Kali P Cium Tangan Wak Zahid Taki Woiiii

Woi Hangpa Tak Malu Ka Woiii Pas Umno Tak Ajak P Dok Sondoi Buat Apa Lain Kali P Cium Tangan Wak Zahid Taki Woiiii

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 121 hits
Takiyuddin akhirnya dedah Umno tak jemput pun Pas hadir PAU kali iniMarch 17 2022 Pas mengesahkan tidak menerima jemputan untuk menghadiri Perhimpunan Agung UMNO 2021 yang sedang berlangsung di Kuala Lumpur ketika ini Menurut Setiausaha Agu...
Better Resign For Spreading Fake News Guan Eng Tells Umno Leaders After Law Minister Clarifies Sosma Vote

Better Resign For Spreading Fake News Guan Eng Tells Umno Leaders After Law Minister Clarifies Sosma Vote

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 149 hits
The Opposition Pakatan Harapan coalition has been proven to be not an oathbreaker in its political truce with the government DAP lawmaker Lim Guan Eng proclaimed today The Bagan MP said this has been proven by de facto Law Minister Datuk Se...
Gempar Impian Umno Tercapai Kerana Sosma Ph Tertipu Parlimen

Gempar Impian Umno Tercapai Kerana Sosma Ph Tertipu Parlimen

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 124 hits
Mungkin Kegagalan kerajaan untuk mendapat undi mencukupi Usul Sosma adalah sebahagian langkah licik UMNO untuk membatalkan MOU dengan pakatan harapan dan sebagai alasan membubarkan parlimen Adakah Pakatan harapan sudah terkena perangkap dan...
Tak Sokong Atau Berkecuali Usul Sosma Mou Ph Kerajaan Terbatal Dakwa Annuar

Tak Sokong Atau Berkecuali Usul Sosma Mou Ph Kerajaan Terbatal Dakwa Annuar

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 160 hits
March 23 2022 10 15 PMAnnuar Musa menyifatkan tindakan Ahli Parlimen PH menolak usul kerajaan di Dewan Rakyat hari ini sebagai blessing in disguise atau hikmah terselindung PETALING JAYA Ahli Parlimen Ketereh Annuar Musa mendakwa memorandum...
Rafizi Sahkan Saifuddin Zahid Rapat Pkr Pernah Cuba Minta Umno Sokong Anwar

Rafizi Sahkan Saifuddin Zahid Rapat Pkr Pernah Cuba Minta Umno Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 125 hits
agendaily com26 3 2022Gambar kenanngan indah Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution bertemu Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Calon Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mengesahkan bakal pencabarnya yang juga Setiausaha ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah