Lepas Guna Epidural Menggigil Pening Muntah Itu Biasa Kulit Pun Boleh Gatal Gatal


Ramai gerun bila mendengar perkataan epidural, tapi sebelum membuat andaian salah mengenai kaedah pembiusan ini, 10 fakta mengenainya anda perlu tahu.
Menurut Dr Isnul Hady Ismail pakar bius SALAM Shah Alam Specialist Hospital, epidural adalah salah satu kaedah pembiusan yang paling banyak digunakan untuk proses kelahiran cara pembedahan caeserean.

“Epidural bertindak serta memberikan kesan kepada sistem saraf pusat, sistem kardiovaskular dan sistem pernafasan.
“Ia akan memberikan kesan kepada tekanan darah, pernafasan, degupan jantung dan beberapa fungsi penting badan yang lain. Prosedur epidural hanya boleh dilakukan oleh pakar bius bertauliah sahaja,” kata beliau.
KEBAIKAN BIUS EPIDURAL Membolehkan anda untuk berehat jika proses bersalin anda berpanjangan. Dengan mengurangkan ketidakselesaan melahirkan anak, ada wanita yang mengalami pengalaman kelahiran yang lebih positif.
Biasanya, epidural akan mengekalkan anda sedar dan berinteraksi dengan orang di sekeliling. Jika anda perlu melalui caesarean, bius epidural akan membuatkan anda sedar dan juga menghilangkan kesakitan yang semasa pembedahan tersebut.
9 FAKTA TENTANG BIUS EPIDURAL Kadangkala pembedahan yang dilakukan secara kecemasan setelah bayi di dalam kandungan stres dan perlu dikeluarkan segera atas pelbagai sebab. Ini menyebabkan penggunaan epidural yang tidak dijangka. Justeru para ibu bapa yang sedang menantikan kelahiran cahaya perlu mengetahui 10 info penting tentang epidural:
#1.Epidural menjadi pilihan sebagai penahan sakit bagi kelahiran secara normal. Jika ibu berupaya menahan kesakitan semasa kontraksi, maka ia tidak perlu. Selain epidural, terdapat banyak penahan sakit yang boleh digunakan iaitu suntikan pethidine dan gas entonoks. Walau apa juga pilihan, para ibu perlu memahami bahawa setiap prosedur mempunyai kesan sampingan masing-masing.
#2.Bagi pakar bius yang sudah biasa melakukannya, kadar kegagalan adalah rendah. Tetapi bagi bagi pesakit yang mempunyai ciri abnormal pada tulang belakang, risiko kecederaan pada saraf adalah tinggi. Kesan alahan atau alergi kepada ubat juga boleh berlaku yang menyebabkan pesakit mengalami kegatalan pada kulit.

#3.Epidural tidak mengganggu susu ibu kerana aliran dan fungsinya terhad pada lokasi tertentu sahaja. Ia hanya akan masuk ke dalam aliran darah dalam kuantiti yang sedikit dan tidak memberikan kesan secara langsung kepada aliran dan kualiti susu ibu. Penyusuan susu ibu boleh diteruskan dalam posisi mengiring dan elakkan daripada duduk.
#4.Pening, muntah dan menggigil kesejukan adalah antara kesan dirasai kesan daripada epidural. Epidural memberikan kesan yang lebih ringan berbanding bius  lain  dan jarang memberikan komplikasi teruk kepada pesakit.
#3.Rasa pening kepala dan muntah ialah kerana tekanan darah yang menurun. Manakala menggigil pula disebabkan oleh kesejukan kerana bius bertindak mengurangkan haba dengan cepat pada bahagian bawah badan kerana semua saluran darah sedang mengembang.

#4.Epidural lebih baik daripada bius am yang mengakibatkan pesakit tidak sedarkan diri. Perlu difahami bahawa epidural adalah dalam kategori bius setempat yang lazimnya akan digunakan untuk pembedahan pada bahagian pusat ke bawah seperti caeserean.
#5.Epidural menjadi pilihan sebagai penahan sakit bagi kelahiran secara normal. Jika ibu berupaya menahan kesakitan semasa kontraksi, maka ia tidak perlu.
Selain epidural, terdapat banyak penahan sakit yang boleh digunakan iaitu suntikan pethidine dan gas entonoks. Walau apa juga pilihan, para ibu perlu memahami bahawa setiap prosedur mempunyai kesan sampingan masing-masing.
#6.Ibu perlu bergerak seawal mungkin selepas tempoh berbaring selama lapan hingga 12 jam selepas pembedahan  untuk menggalakkan pengaliran darah.

#7.Perkara penting selepas kelahiran yang dibius ialah berbaring tanpa bantal selama lapan jam hingga 12 jam selepas pembedahan dilakukan.
#8.Memakai bengkung moden 24 jam selepas pembedahan sebagai sokongan kepada bahagian perut dan tulang belakang.
#9.Setiap individu hanya boleh mengambil epidural sebanyak dua tahun sekali sahaja.

Artikel berkaitan: Struktur Ligamen Lembut Boleh Jadi Punca, Bukan Epidural. Doktor Jelaskan Sakit Belakang Di Kalangan Ibu

 
The post Lepas Guna Epidural Menggigil, Pening & Muntah Itu Biasa. Kulit Pun Boleh Gatal-Gatal appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lepas-guna-epidural-menggigil-pening-muntah-itu-biasa-kulit-pun-boleh-gatal-gatal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Infection Kulit Bayi Sebaiknya Guna Sabun Bedak Lepas 16 Hari Lahir

Elak Infection Kulit Bayi Sebaiknya Guna Sabun Bedak Lepas 16 Hari Lahir

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 627 hits
Bab penjagaan bayi baru lahir bukan boleh dibuat main main Tambah lagi ibu muda yang pertama kali menimang cahaya mata Banyak perkara yang kena tahu dan sebaiknya rujuklah kepada orang yang lebih berpengalaman Melalui perkongsian dia ada be...
Kalau Nak Cool Lepas Mandi Kena Guna Safi Shower Cooling Tau

Kalau Nak Cool Lepas Mandi Kena Guna Safi Shower Cooling Tau

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 374 hits
Hi Korang Seriously lifestyle kite semua memang tak sama kalau yang aktif tuh siang malam aktif sampai sebelum tidur pun sibuk memain dengan anak anak ek penting tuh Tapi kalau kena yang malas balik keje di bantainya tidur hahaha Of course ...
Sampai Muntah Hijau Lelaki Ini Meninggal Dunia Lepas Makan Cicak Tokek

Sampai Muntah Hijau Lelaki Ini Meninggal Dunia Lepas Makan Cicak Tokek

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 494 hits
Mati seakan sia sia akibat berani mencuba untuk makan seekor cicak jenis Gecko atau dikenali sebagai cicak tokek dalam satu permainan cabar mencabar di sebuah parti di Brisbane Australia Selepas 10 hari dijangkiti salmonella iaitu penyakit ...
Pelik Kenapa Remote Tv Boleh Berfungsi Lepas Berkali Kali Diketuk Belakang Ini Jawapannya

Pelik Kenapa Remote Tv Boleh Berfungsi Lepas Berkali Kali Diketuk Belakang Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 369 hits
Remote Kawalan Jauh atau Remote Tv amat penting untuk kita menukar siaran tv tanpa perlu bangun dari tempat kita duduk atau baring tapi pasti diantara kita megalami masalah yang sama iaitu remote kawalan tiba tiba tidak berfungsi seperti bi...
Buat Kuih Siput Guna Macaroni Simple Sedap Boleh Jadikan Kudapan Si Kecil

Buat Kuih Siput Guna Macaroni Simple Sedap Boleh Jadikan Kudapan Si Kecil

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 790 hits
Masih berada dalam mood raya tapi kuih raya dah hampir habis Si kecil pun nampak kebosanan tiada kudap kudapan untuknya Jadi apa kata mama buatkan kuih siput berasaskan Macaroni dan yang paling penting resipi ini sesuai untuk anak anda Tapi...
Salah Sukat Bancuhan Susu Boleh Kurangkan Zat Untuk Anak Elak Guna Air Mendidih

Salah Sukat Bancuhan Susu Boleh Kurangkan Zat Untuk Anak Elak Guna Air Mendidih

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 602 hits
Membancuh susu anak ada aturannya Begitu juga pengendalian botol susu Cara yang tepat boleh membantu si kecil mendapatkan khasiatnya Adakalanya ibu bapa jadi kurang endah bab mencuci botol Mungkin kerana nak cepat ada yang mencuci dengan pe...
Cepatnya Ainul Pandai Lepas 2 Minggu Dibedah Boleh Meniarap Capai Mainan

Cepatnya Ainul Pandai Lepas 2 Minggu Dibedah Boleh Meniarap Capai Mainan

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 215 hits
Perkembangan Ainul Mardhiah semakin positif Lebih menggembirakan dia dikatakan semakin menguasai perkembangan dengan baik dari hari ke hari Kini sudah boleh meniarap dan mencapai mainan Ainul yang telah melalui pembedahan membuang ketumbuha...
Kulit Bawang Merah Boleh Jadi Baja Suburkan Tanaman

Kulit Bawang Merah Boleh Jadi Baja Suburkan Tanaman

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 325 hits
Bawang merah merupakan bahan asas dalam masakan kita seharian Rata rata resepi menjadikan bawang merah sebagai ramuan menumis Tanpa aroma bawang merah masakan seakan tidak lengkap dan kurang bahan Memandangkan bawang merah menjadi bahan yan...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven