Lelaki Pecah Amanah Dipenjara Selama 584 Tahun Dan Sebat 146 Kali Sebatan


Mengambil harta orang tanpa keizinan adalah satu perbuatan yang berdosa dan lebih-lebih lagi harta anak-anak yatim. Sebagai orang Islam, si pelaku yang melakukan perbuatan sewajar dihukum mengikut kesalahnnya.
Itulah yang berlaku terhadap seorang lelaki apabila pecah amanah yang kemudiannya dihukum penjara selama 584 tahun manakala dikenakan sebatan sebanyak 146 sebatan akibat melakukan kesalahan pecah amanah dana biasiswa pelajar sekolah berjumlah lebih RM2.4 juta.

Memetik laporan Harian Metro, bekas pembantu tadbir Tabung Manah Pendidikan Negeri Melaka (TAPEM) itu mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Melaka hari ini dengan 146 pertuduhan yang melibatkan pecah amanah.
Hakim Datuk Mohd Nasir Nordin menjatuhkan hukuman berkenaan terhadap Mohd Hanafi Ismail, 31, sebaik tertuduh membuat pengakuan itu selepas jurubahasa membacakan semua pertuduhan dan fakta kes terhadapnya yang mengambil masa kira-kira dua jam.
Tertuduh dijatuhkan hukuman penjara selama empat tahun dari tarikh jatuh hukum bagi setiap pertuduhan dan kesemua hukuman itu berjalan serentak dan satu sebatan bagi setiap 146 pertuduhan.
Menerusi laporan, lelaki terbabit melakukan perbuatan itu ketika bertugas sebagai pembantu tadbir serta turut mempunyai penguasaan harta iaitu peruntukan biasiswa pelajar sekolah di negeri itu. Walau bagaimanapun, lelaki itu gagal menjalankan tanggungjawabnya apabila menyalahgunakan serta menyeleweng dan juga pecah amanah.
Lelaki itu telah didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 408 Kanun Keseksaan yang turut memperuntukkan hukuman penjara selama 14 tahun dan juga sebat serta denda jika disabitkan kesalahan. Perbuatan itu dilakukannya di Unit Kewangan TAPEM di Bangunan Kota Cemerlang, Ayer Keroh, Melaka.
Pendakwaan itu dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Irwan Shah Abdul Samat manakala tertuduh diwakili peguam Emirul Sarifudin Nor Azmi.
Dalam prosiding itu, pihak pendakwaan turut memohon mahkamah mengenakan hukuman sewajarnya dengan mengambil kira kesalahan dilakukan tertuduh adalah serius dan jumlah direkodkan tinggi, yang sepatutnya disalurkan kepada pelajar golongan asnaf lebih layak.
Menurut laporan itu juga, Pegawai SPRM itu iaitu Irwan Shah turut menyatakan bahawa tiada sebarang baki duit yang tertinggal daripada akaun itu dapat dipulangkan atau berjaya dirampas oleh pihak SPRM.
Mengikut fakta kes, Mohd Hanafi yang pada ketika itu bertugas di TAPEM sebagai seorang kerani dengan lantikan kontrak perjawatan pembantu tadbir telah menyalahgunakan harta dengan memasukkan peruntukan biasiswa pelajar ke dalam berbagai akaun bank miliknya sendiri, bisnesnya, kawan dan juga ahli keluarga sepanjang tempoh tersebut.
Laporan Harian Metro, tertuduh yang ditahan reman oleh pihak SPRM pada 12 Januari lalu untuk membantu siasatan kes tersebut serta telah didakwa di mahkamah yang sama atas pertuduhan yang sama pada tarikh 28 Oktober lalu.
Semoga tertuduh bertaubat serta turut berjanji tidak akan lagi mengulangi perbuatannya. Sememangnya dalam Al-Quran ada menyebut antara kesalahan atau dosa besar dan juga haram adalah dengan mengambil harta anak yatim. Semoga jadi pengajaran kepada kita semua.

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/11/lelaki-pecah-amanah-dipenjara-selama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rembat Dana Biasiswa Pelajar Sekolah Rm2 4 Juta Bekas Pembantu Tadbir Dipenjara 584 Tahun 146 Sebatan

Rembat Dana Biasiswa Pelajar Sekolah Rm2 4 Juta Bekas Pembantu Tadbir Dipenjara 584 Tahun 146 Sebatan

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 430 hits
The ReporterMahkamah Sesyen Melaka hari ini menjatuhkan hukuman penjara selama 584 tahun dan 146 sebatan terhadap bekas pembantu tadbir Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka atas pertuduhan kes pecah amanah dana biasiswa pelajar sekolah be...
Bekas Pembantu Tadbir Dipenjara 584 Tahun

Bekas Pembantu Tadbir Dipenjara 584 Tahun

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 335 hits
Bekas Pembantu Tadbir Dipenjara 584 Tahun dan dikenakan sebatan sebanyak 146 kali Agak mengejutkan apabila kita membaca tajuk berita ini bukan Tapi inilah realitinya Dan ia memang berlaku di Malaysia Bekas Pembantu Tadbir Dipenjara 584 Tahu...
Hidap Penyakit Luar Biasa Wanita Tak Sedar Kandung Bayi Mengeras Dalam Perut Selama 15 Tahun

Hidap Penyakit Luar Biasa Wanita Tak Sedar Kandung Bayi Mengeras Dalam Perut Selama 15 Tahun

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 480 hits
Seorang wanita berumur 60 tahun di Sudan didapati telah hamil seorang bayi yang mengeras di dalam perutnya selama 15 tahun Menerusi posting di Twitter wanita berkenaan dikejarkan ke sebuah hospital di Khartoum selepas mengadu sakit dan beng...
Remaja Koma Setelah Mengisap Vape Setiap Hari Selama 3 Tahun

Remaja Koma Setelah Mengisap Vape Setiap Hari Selama 3 Tahun

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 453 hits
Seorang remaja asal Utah Amerika Serikat mengalami koma setelah mengisap vape selama bertahun tahun Pemudi berusia 18 tahun Maddie Nelson mengalami koma awal bulan ini karena dia menderita nyeri dada dan mual Dikutip dari Mirror co uk 2 Sep...
Penyebab Suami Jajan Di Luar Diungkap Seorang Psk Yang Layani 10 Ribu Pria Selama 12 Tahun

Penyebab Suami Jajan Di Luar Diungkap Seorang Psk Yang Layani 10 Ribu Pria Selama 12 Tahun

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 213 hits
Tahukah anda penyebab pria sering jajan di luar rumah atau penyebab pria suka main dengan wanita lain di luar rumah Diketahui penyebab laki laki sering jajan di luar rumah tersebut diungkap oleh seorang wanita yang sudah layani 10 ribu pria...
Hasil Paru Paru Perokok Selama 30 Tahun

Hasil Paru Paru Perokok Selama 30 Tahun

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 894 hits
Tengoklah paru paru ni masih berani nak merokok Hasil dari merokok selama 30 tahun Video menunjukkan paru paru seorang pesakit yang juga perokok tegar selama 30 tahun berwarna kehitaman berbanding paru paru normal yang berwarna merah jambu ...
Lelaki Pedo Dipenjara 17 Tahun Ditemui Mati Dalam Penjara

Lelaki Pedo Dipenjara 17 Tahun Ditemui Mati Dalam Penjara

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 443 hits
Lelaki pedo dipenjara 17 tahun ditemui mati dalam penjaraSeorang lelaki pedofilia yang dihukum penjara 17 tahun kerana mendera bayi dan kanak kanak ditemui mati dalam penjara Jared Perry ditemui mati pada 3 November ketika ditahan di Parc P...
Suami Kerja Keras Selama 10 Tahun Tekad Penuhi Impian Kanak Kanak Sang Isteri

Suami Kerja Keras Selama 10 Tahun Tekad Penuhi Impian Kanak Kanak Sang Isteri

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 329 hits
Semua orang punyai impian dan cita cita namun tak semuanya mampu untuk kita realisasikan Macam Ohmedia impian Ohmedia nak mengembara ke Eropah ambil gambar lawa lawa sambil buat vlog Namun tu cuma impian je poket Ohmedia masih belum mampu n...
Tengoklah Paru Paru Ni Masih Berani Nak Merokok Hasil Dari Merokok Selama 30 Tahun

Tengoklah Paru Paru Ni Masih Berani Nak Merokok Hasil Dari Merokok Selama 30 Tahun

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 990 hits
Video menunjukkan paru paru seorang pesakit yang juga perokok tegar selama 30 tahun berwarna kehitaman berbanding paru paru normal yang berwarna merah jambu nbsp Doktor dari Hospital Rakyat Wuxi di Jiangsu China mengeluarkan organ itu selep...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Pertubuhan Generasi Digital Malaysia Menandatangani Mou Bersama Empat Rakan Sekutu Bangunkan Industri Digital

Siapkan Anak Ke Sekolah Okey Ke

Smiles Reimagined A Day In The Life Of Calgary S Premier Denture Centre

Beyond Dentures The Heart And Soul Of Calgary S Transformative Dental Haven

Ydp Agong Saya Bukan Patung Ikut Segala Kata Kehendak Menteri

Filem Damsel