Lelaki Ditahan Jual Cuti Sakit Palsu Hingga Raih Rm5 000 Sebulan


Seorang lelaki yang memperoleh keuntungan sehingga RM5,000 sebulan dengan menjual sijil cuti sakit palsu ditahan polis bersama-sama seorang ejennya dalam dua serbuan berasingan semalam, lapor AWANI.


Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT) ACP Noorzainy Mohd Noor yang mengesahkan penangkapan itu hari ini berkata lelaki berumur 34 tahun itu ditahan di Penaga kira-kira pukul 3.00 petang, sejam selepas ejennya, seorang mekanik, 30, diberkas.

Menurutnya penangkapan itu dibuat susulan laporan polis yang dibuat pengurus sumber manusia sebuah syarikat swasta di Sungai Puyu, semalam selepas mendapati sijil cuti sakit yang dikemukakan dua orang pekerja syarikat itu mencurigakan.

"Pengurus itu menerima dua sijil cuti sakit daripada dua pekerjanya yang dikeluarkan oleh sebuah hospital kerajaan dan turut mendapat pengesahan daripada pegawai perubatan namun syarikat tersebut mengesyaki ia adalah sijil sakit palsu," katanya di sini.

Beliau berkata pihak syarikat itu telah membuat pengesahan dengan pihak hospital dan mendapati bahawa nombor siri pada sijil cuti sakit tersebut adalah tidak wujud dan pegawai perubatan yang mengesahkan sijil cuti sakit tersebut juga tidak berkhidmat di hospital tersebut.

Noorzainy berkata siasatan awal polis telah membawa kepada penangkapan mekanik itu yang bekerja di syarikat berkenaan sebelum memperolehi maklumat lanjut dan menahan dalang utama kes itu di Penaga.

"Siasatan mendapati lelaki kedua yang menganggur itu merupakan dalang utama menjalankan kegiatan menjual sijil sakit palsu dan dia dipercayai mencetak sijil-sijil sakit tersebut daripada internet sebelum menjualnya kepada ejen-ejennya," katanya.

Suspek kedua ini juga dikatakan menjual setiap sijil sakit palsu berkenaan dengan harga RM10 kepada ejen-ejennya yang dipercayai bekerja di kilang-kilang sekitar Daerah SPU dan Seberang Perai Tengah dan ejen-ejen ini pula menjualnya kepada pekerja-pekerja lain pada harga di antara RM15 dan RM20 setiap satu.

"Siasatan juga mendapati dalang tersebut menjalankan kegiatan berkenaan sejak setahun lepas dan dia dipercayai mampu mengaut keuntungan sehingga RM5,000 setiap bulan," katanya.

Katanya kedua-dua lelaki itu kini direman selama empat hari bagi siasatan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu dan polis juga sedang mengesan ejen-ejen lain yang menjual sijil sakit palsu berkenaan.

Sumber : Astro Awani/BERNAMA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://gosipsocmed.blogspot.com/2019/07/lelaki-ditahan-jual-cuti-sakit-palsu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gadis Ini Dapat Gaji Rm18 000 Sebulan Jadi Jurukimpal Bawah Air

Gadis Ini Dapat Gaji Rm18 000 Sebulan Jadi Jurukimpal Bawah Air

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 270 hits
SEORANG gadis manis bernama Nurizzati Athirah menjadi perhatian apabila menerima pengiktirafan sebagai wanita pertama yang menjadi jurukimpal di Malaysia Gadis berusia 22 tahun dari Selama Perak itu memulakan kariernya sebagai jurukimpal pr...
Kepala Mata Mangsa Bengkak Sakit Dada Serta Muntah Darah 2 Suspek Belasah Remaja Ditahan

Kepala Mata Mangsa Bengkak Sakit Dada Serta Muntah Darah 2 Suspek Belasah Remaja Ditahan

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 448 hits
Polis memberkas dua lelaki bagi membantu siasatan berhubung kes pukul seorang remaja susulan video tular di media sosial yang berlaku di sebuah taman permainan di Taman Setia Indah di sini Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan Asisten Komi...
Tiga Lelaki Ditahan Polis Gara Gara Jual Arak Beracun

Tiga Lelaki Ditahan Polis Gara Gara Jual Arak Beracun

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 368 hits
KAJANG Polis menahan dua warga Myanmar dan seorang warga tempatan dipercayai menjual arak beracun dalam serbuan di sebuah kedai menjual minuman keras di Jalan Pasar Baru Semenyih pada Jumaat lepas Ketua Polis Daerah Kajang ACP Ahmad Dzaffir...
Ku Nan Dahulukan Wang Sendiri Hingga Rm300k Sebulan Untuk Kegunaan Umno Kata Saksi

Ku Nan Dahulukan Wang Sendiri Hingga Rm300k Sebulan Untuk Kegunaan Umno Kata Saksi

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 229 hits
KUALA LUMPUR Bekas Setiausaha Sulit Kanan kepada Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa bekas Menteri Wilayah Persekutuan itu sering mendahulukan wang miliknya hampir RM300 000 sebulan untu...
Didakwa Curi Ayam Dari Kedai Lain Jual Murah Di Kedai Sendiri 3 Suspek Ditahan Polis

Didakwa Curi Ayam Dari Kedai Lain Jual Murah Di Kedai Sendiri 3 Suspek Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 538 hits
Menjual ayam dengan harga yang sangat murah dan tidak masuk akal akhirnya tumpas gara gara menjual ayam hasil daripada mencuri Tindakan tiga orang pencuri itu akhirnya membawa padah apabila dua daripada mereka ditahan polis Kejadian yang be...
Laporan Media Di China Dakwa Ada Peniaga Jual Boba Palsu Buat Guna Tayar Dan Tapak Kasut Lama

Laporan Media Di China Dakwa Ada Peniaga Jual Boba Palsu Buat Guna Tayar Dan Tapak Kasut Lama

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 308 hits
Boba atau dikenali juga dengan nama lain seperti pearl dan bubble tea adalah antara minuman yang popular di seluruh dunia sejak 2012 lagi Namun tahun ini ia sekali lagi mencipta fenomena apabila muncul pelbagai kios dibawah pelbagai jenama ...
Cuti Sakit La Hari Ni

Cuti Sakit La Hari Ni

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 396 hits
Bila stress je Terus sakit tekak selesema batuk sakit kepala sakit kepala Tak tahu apa entah kaitannya Cuti lah hari ni rehat rehat Mama Yan pernah juga pergi klinik melayu yang lain Tapi tak serasi dengan ubat ubatan nya So kembalila denga...
Nekad Berhenti Kerja Empat Sahabat Raih Rm60 000 Tanam Cili Fertigasi

Nekad Berhenti Kerja Empat Sahabat Raih Rm60 000 Tanam Cili Fertigasi

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 579 hits
PADANG TERAP Empat rakan karib yang mempunyai kelulusan daripada pelbagai institusi pengajian tinggi dan institusi kemahiran tempatan nekad untuk mengusahakan sebidang tanah terbiar dengan menanam cili secara fertigasi di Kampung Musa Mukim...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api