Lebih Setengah Juta Jawatan Kosong Diiklankan Tahun Lepas



SHAH ALAM – Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) memberitahu bahawa kekosongan jawatan yang diiklankan dalam talian meningkat lebih daripada dua kali ganda pada suku keempat tahun 2021 iaitu sebanyak 190,436, berbanding suku sama tahun sebelumnya.
Peningkatan jumlah tersebut diperoleh hasil Analisis Data Raya Job Market Insights dan My Job Profile: Lanskap Penawaran Pekerjaan di Malaysia bagi suku ketiga dan keempat 2021.
Ketua Perangkawan, Datuk Seri Mohd Uzir Mahidin berkata, bagaimanapun pada suku tahunan, jumlah tersebut menurun sedikit daripada 192,480 jawatan yang diiklankan pada suku ketiga 2021.
“Pada asas bulanan, bilangan jawatan kosong dalam talian yang diiklankan adalah tertinggi di bulan Disember pada 76,193, manakala Oktober dan November masing-masing berjumlah 73,230 dan 41,013,” katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.
Mengulas lanjut beliau berkata, jumlah pekerjaan yang diiklankan dalam talian sepanjang tahun 2021 turut meningkat lebih dua kali ganda daripada 221,384 pada 2020 kepada 536,636 pada 2021.
Menurutnya, kebanyakan pekerjaan yang ditawarkan pada suku keempat 2021 adalah pekerja kategori profesional (43.1 peratus), diikuti juruteknik dan profesional bersekutu (18.4 peratus) serta pengurus (12.6 peratus).
“Mengikut susunan, lima pekerjaan paling popular yang ditawarkan semasa tempoh rujukan ialah profesional pengiklanan dan pemasaran, profesional bersekutu pentadbiran, pengarah urusan dan ketua eksekutif, akauntan serta juruaudit dan pembangun perisian,” katanya.
Dari perspektif sektor ekonomi pula, Mohd Uzir berkata, perkhidmatan dan pembuatan merupakan sektor yang paling banyak menawarkan pekerjaan pada suku keempat 2021.
“Tiga subsektor perkhidmatan tertinggi yang mengiklankan jawatan kosong tersebut ialah aktiviti perdagangan borong dan runcit, pembaikan kenderaan bermotor, profesional, sainstifik dan teknikal serta kewangan dan insurans atau takaful,” katanya.
Tambah beliau, lima pekerjaan paling hangat berkaitan STEM (Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik) yang diperlukan oleh majikan ialah juruteknik, pereka grafik, jurutera perisian, pengurus projek dan penyelia tapak.
“Dari segi kategori teknikal, pendidikan vokasional dan latihan (TVET), profesional pengiklanan dan pemasaran, profesional bersekutu pentadbiran, pembangun perisian, profesional pentadbiran dan kerani am pejabat adalah lima pekerjaan tertinggi yang ditawarkan pada suku keempat 2021,” katanya.
Berdasarkan geografi, hampir tiga perempat daripada jumlah iklan pekerjaan dalam talian tertumpu di Kuala Lumpur sebanyak 80,478, diikuti Selangor (34,050), Johor (14,470), Pulau Pinang (8,221) dan Melaka (3,668).
Sehubungan itu, Mohd Uzir merumuskan, peningkatan kekosongan jawatan yang diiklankan dalam talian pada suku ketiga dan keempat 2021 terutama perkhidmatan dan pembuatan memberi gambaran yang positif dalam perkembangan ekonomi negara mula bergerak dengan lebih cepat.
“Ini digambarkan oleh usaha syarikat-syarikat untuk menambah pekerja mereka bagi memenuhi permintaan pasaran terhadap barangan dan perkhidmatan yang semakin berkembang.
“Perkembangan permintaan terhadap tenaga kerja ini juga adalah selaras dengan Pelan Pemulihan Negara yang bertujuan mengurangkan impak pandemik, sekali gus memulihkan ekonomi negara,” katanya.
Lebih setengah juta jawatan kosong diiklankan tahun lepas
Lebih setengah juta jawatan kosong diiklankan tahun lepas
Baca Artikel Menarik:
PRN Johor: BN dilihat lebih terkehadapan – Penganalisis Hampir 400 Pelancong Terkandas Di Pulau Perhentian Ekoran Cuaca Buruk [VIDEO] BN Tidak Amal Politik Balas Dendam, ‘Kita Bukan Jenis Balas Dendam’ Calon MUDA adalah calon kitar semula Pakatan Harapan Anwar kecewa dan kesal kerana mempercayai MUDA Tiada seorang anak saya ditawar kerja dengan Goldman Sachs – Najib Leissner sogok suami Zeti Pengerusi EAIC tak tahu bagaimana sistem polis berfungsi – Hamid Saya tak ada kroni – Mahathir Mahkamah tolak rayuan Anwar kembalikan semula saman kes liwat Isu aqidah anak-anak Islam, bukan Islam sepatutnya jangan bermain api Shashic minta Shuk turunkan ilmu curang M’sian Penthouse Adult Model Releases A Song & Netizens Are Amazed By The MV And Her Voice Gempar! Babi Hutan Pecah Masuk Rumah, Selamba Lepak Atas Sofa Sumpah laknat: Zahid beritahu Muhyiddin ‘berani kerana benar, tidak perlu takut’ Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

#PRNJohor: Pengundi Cina Mula Tinggalkan DAP

The post Lebih setengah juta jawatan kosong diiklankan tahun lepas appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/28/lebih-setengah-juta-jawatan-kosong-diiklankan-tahun-lepas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Lahir Anak Pada Usia 24 25 Tahun Hidup Lebih Lama

Wanita Lahir Anak Pada Usia 24 25 Tahun Hidup Lebih Lama

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 134 hits
SEOUL Satu kajian baharu mendapati bahawa wanita yang melahirkan anak ketika berusia 24 atau 25 tahun cenderung untuk hidup lebih lama lapor portal berita MailOnline semalam Kajian dijalankan pasukan penyelidik dari Universiti Seoul itu dil...
Jawatan Kosong Terkini Kerani Pelbagai Syarikat Jabatan Di Sabah Februari 2022 Gaji Rm1 200 Hingga Rm3 500

Jawatan Kosong Terkini Kerani Pelbagai Syarikat Jabatan Di Sabah Februari 2022 Gaji Rm1 200 Hingga Rm3 500

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 199 hits
Pengambilan Besar Besaran Kerani Pelbagai Syarikat Jabatan di Sabah GAJI RM1 200 hingga RM3 500 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat ...
Had Tempoh Jawatan Pm Kurang 10 Tahun Akan Dibentang Di Parlimen

Had Tempoh Jawatan Pm Kurang 10 Tahun Akan Dibentang Di Parlimen

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 192 hits
Pindaan perlembagaan bagi memasukkan peruntukan mengehadkan tempoh jawatan Perdana Menteri tidak melebihi 10 tahun akan dibentang dalam sesi Parlimen bulan ini kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wan Junaidi Tuanku Jaafar Dalam jawapan ...
Kanak Kanak Diculik Ditemui Lepas 2 Tahun Dibawah Tangga

Kanak Kanak Diculik Ditemui Lepas 2 Tahun Dibawah Tangga

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 114 hits
Kanak kanak diculik ditemui lepas 2 tahun dibawah tangga Selepas dua tahun hilang seorang kanak kanak perempuan berusia enam tahun ditemui dalam keadaan sihat dalam sebuah bilik diubah suai di bawah tangga di New York Amerika Syarikat Pihak...
Jabatan Perikanan Negeri Pahang Lepaskan Lebih 13 4 Juta Benih Ikan Dan Udang Galah

Jabatan Perikanan Negeri Pahang Lepaskan Lebih 13 4 Juta Benih Ikan Dan Udang Galah

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 179 hits
KUANTAN Jabatan Perikanan Pahang melepaskan lebih 13 4 juta benih pelbagai spesies ikan dan udang galah ke perairan umum negeri ini dalam tempoh 12 tahun sejak 2010 Pengarahnya Abdullah Jaafar berkata selain beberapa sungai utama seperti Su...
Penduduk Pekan Awah Rayu Kerajaan Mencari Jalan Selesaikan Masalah Air Lebih 20 Tahun

Penduduk Pekan Awah Rayu Kerajaan Mencari Jalan Selesaikan Masalah Air Lebih 20 Tahun

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 136 hits
MARAN Penduduk dan peniaga di pusat perniagaan Pekan Awah dekat sini merayu kerajaan negeri dan Persekutuan mencari jalan penyelesaian segera masalah bekalan air dihadapi mereka sejak lebih 20 tahun lalu Mereka mendakwa sejak kawasan pernia...
Ekspresi Jerinx Sid Saat Divonis Satu Tahun Penjara Dan Denda Rp25 Juta

Ekspresi Jerinx Sid Saat Divonis Satu Tahun Penjara Dan Denda Rp25 Juta

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 149 hits
Ekspresi Jerinx SID Saat Divonis Satu Tahun Penjara dan Denda Rp25 Juta Majelis Hakim Pengadilan Negeri Jakarta Pusat menjatuhkan vonis satu tahun penjara dan denda Rp25 juta subsider satu bulan kurungan terhadap terdakwa I Gede Aryastina a...
Biaya Haji 2022 Rp45 Juta Pks Harusnya Lebih Rasional Dan Terjangkau

Biaya Haji 2022 Rp45 Juta Pks Harusnya Lebih Rasional Dan Terjangkau

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 182 hits
Komisi VIII akan melakukan pendalaman lebih lanjut biaya haji tahun 2022 dalam rapat kerja dengan Kementerian Agama dalam waktu dekat
Tak Stres Berpantang Lebih Bertenaga Ibu Lepas Bersalin Patut Buat Tip Ini

Tak Stres Berpantang Lebih Bertenaga Ibu Lepas Bersalin Patut Buat Tip Ini

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 118 hits
Bersalin normal atau secara czer semua ibu wajib berpantang Ini kerana dalam tempoh berpantanglah tubuh ibu dalam proses nak pulih untuk sihat semula setelah 9 bulan hamil dan melalui fasa kelahiran Bila sebut soal berpantang ini ada sesete...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb