Lebih Baik Beli Derian Bagi Anak Makan






1. Orang kita, nampak saja tong derma untuk tahfiz, atau sekolah agama, atau rumah anak yatim, hatta derma buat untuk kubah masjid pun, menderu-deram pakat derma.


2. Letak saja tong yang ada gambaq budak-budak pakai jubah ketayap, ada gambaq tiang atau tanah berlonggok, ada gambaq kubah, akan masuklah not merah, hijau, paling banyak biru dalam tong tu.


3. Letak saja tong macam tu di pasar malam, pasar tani, kedai makan, tepi bank, tangga surau atau pintu masjid. Sambil lalu, orang seluk poket, tarik not, masuk selalu. Orang tak selidik dah betul atau palsu.


4. Kalau di kedai makan, baki bayar harga makan seringgit dua, tak masuk poket dah. Terus masuk dalam tong tu. Yalah, makan 50 ringgit, takkan seringgit dua nak kira kan?


5. Itu cara klasik. Cara moden pula, buat akaun dalam medsos, letak gambaq muka ustaz ustazah selebriti, letak nombor akaun, letak QR code, menderulah pindahan duit berlaku ke akaun itu.


6. Ada yang dakwa nak bantu Palestin, nak bagi makan orang susah di Mekah, nak korek telaga di Afrika, nak buat rumah di Acheh, nak bina rumah anak yatim di Ghaza dan macam-macam lagi.


7. Orang kita tak persoal lagi betul atau tidak isi tong tadi, atau pindahan wang ke akaun tadi, betul-betul diguna untuk tujuan yang ditulis itu. Ikhlas orang kita amat luar biasa.


8. Last sekali, pemilik sekolah tahfiz atau sekolah agama pakai Vellfire. Ustaz uatazah selebriti naik kapal mewah di luar negara. Kita yang derma ni, nak tukar tayar motor pancit pun fikir empat kali.


9. Paling pelik, ada mak bapak yang ringan tangan masuk duit dalam tong tu di pasar malam. Bila anak minta nak makan sate, marah anak. Habaq pula, "Makan hat lain la, sate mahal!"


10. Tadi, hang masuk 5 ringgit dalam tong tahfiz tu, boleh pulak. Macam nilah orang kata, kera di hutan disusui, anak sendiri kempunan. Tak cerdik betul mak bapak macam tu.


11. Cukup-cukuplah. Sudah-sudahlah. Kita kena ada kesedaran bahawa kita ditipu oleh puak-puak penunggang agama itu. Depa tipu kita hidup-hidup.  Utamakan duit kita untuk keluarga kita.


12. "Eleh... Biaq pi lah kat depa. Aku derma ikhlas. Depa buat apa, tu depa jawab dengan Tuhanlah...!" Kata orang yang konon derma demi agama, demi tahfiz, demi orang miskin.


13. Tak boleh macam tu. Derma kita itulah sebenaqnya yang menjadikan penipu dan puak penjual agama terus menipu. Secara tak sedar kita menyokong depa untuk terus menipu.


14. Kalau kita pakat tak bagi, lama-lama depa akan berhentilah menipu dengan cara itu. Kita kena berhenti tolong kerja menipu depa. Tolong penipu adalah salah dan berdosa.


15. Pihak berkuasa pula, tolonglah pantau dan ambik tindakan. Penganjur pasar malam, jangan benarkan tong macam tu diletak di tapak pasar malam. Kedai makan, masjid, surau, jangan izinkan golongan ini beroperasi di premis milik kita.


16. Kita jangan sentimental sangat. "Biaq pi lah, depa nak minta sumbangan untuk agama..." Hoi, bukan sumbangan untuk agama, tapi sumbangan untuk poket depa. Sumbangan untuk depa berpoya-poya. Sumbangan untuk depa terus menipu.


17. Tolonglah... Kita kena berubah. Kita kena lawan penyangak penjual agama macam tu. Tak payah derma untuk depa, tapi pastikan betul-betul derma kita sampai ke sasaran.


18. Ramai lagi anak-anak kita di pusat pengajian tinggi yang tak cukup belanja makan dan belajar. Ambil nombor akaun depa, bagi duit kat depa. Dah sahih duit yang kita bagi depa guna untuk belajar.


19. Utamakan anak cucu dan saudara-mara kita sendiri. Tolong depa. Abaikanlah tong derma pusat tahfiz dan rayuan derma ustaz ustazah selebriti tu.


20. Biaqlah sekolah depa nak tutup. Kalau tak ada dana, sapa suruh buka?  Baik beli durian bagi anak kita makan daripada bagi duit kepada penjual agama macam tu.


Zola,
Jumaat
21 Jun 2024






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/06/lebih-baik-beli-derian-bagi-anak-makan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Kuat Merajuk Mak Ayah Patut Bersyukur Petanda Baik

Anak Kuat Merajuk Mak Ayah Patut Bersyukur Petanda Baik

papar berkaitan - pada 13/6/2024 - jumlah : 41 hits
Anak anak kecil kita terutama anak perempuan suka sangat merajuk Pantang nada suara tertinggi sikit saja anak terus merajuk Ini sebenarnya petanda yang baik Malah menurut perkongsian video Penulis Keibubapaan ia petanda bonding dengan anak ...
Tengah Makan Tulang Anak Palestin Tak Sensitif Sekumpulan Remaja Jadikan Peperangan Di Palestin Bahan Lawak

Tengah Makan Tulang Anak Palestin Tak Sensitif Sekumpulan Remaja Jadikan Peperangan Di Palestin Bahan Lawak

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 60 hits
Baru baru ini di platform X tular satu video yang membuatkan netizen marah apabila sekumpulan remaja berasal dari negara jiran Indonesia menjadikan peperangan di Palestin sebagai bahan jenaka Sekumpulan gadis tak sensitif Dalam video terseb...
Tip Macam Mana Nak Cari Pengasuh Yang Baik Untuk Anak

Tip Macam Mana Nak Cari Pengasuh Yang Baik Untuk Anak

papar berkaitan - pada 27/6/2024 - jumlah : 58 hits
Tip macam mana nak cari yang baik untuk anak Mencari yang tepat untuk anak anak anda adalah satu keputusan penting yang memerlukan pertimbangan yang teliti Tip Macam Mana Nak Cari Pengasuh Yang Baik Untuk Anak yang baik bukan sahaja dapat m...
Set Mini Kitchen Dambaan Anak Anak Baik Atau Tidak

Set Mini Kitchen Dambaan Anak Anak Baik Atau Tidak

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 103 hits
Assalamualaikum Selamat Petang Set Mini Kitchen Dambaan Anak Anak Baik Atau Tidak Anak Fiza yang bongsu tak sekolah lagi In Shaa Allah next year dia akan masuk prasekolah start umur 5 tahun Jadi agak sunyi jugaklah dia di rumah buat masa ni...
Maryam Durian Kimchi Kongsi Resipi Nasi Yang Selalu Rina Makan Mama Bolehlah Cuba Buat Untuk Anak

Maryam Durian Kimchi Kongsi Resipi Nasi Yang Selalu Rina Makan Mama Bolehlah Cuba Buat Untuk Anak

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 37 hits
Durian Kimchi kongsi resipi nasi yang selalu makan mama bolehlah cuba buat untuk anak Setiap kali selebriti media sosial Maryam You Narae atau lebih dikenali sebagai Maryam Durian Kimchi menghidangkan makanan untuk anaknya Rina ramai yang t...
Banyaknya Gula Dalam Minuman Favourite Anak Jangan Beli Selalu

Banyaknya Gula Dalam Minuman Favourite Anak Jangan Beli Selalu

papar berkaitan - pada 8/6/2024 - jumlah : 145 hits
Nak sihat tak boleh minum banyak air manis Itu yang sepatutnya kita beritahu pada anak anak kita Berapa banyak kandungan gula dalam air kesukaan anak kita itu yang kita perlu tahu Jom ikuti perkongsian Dr Mazliana Mazlan mengenai jenis jeni...
Anak Gurau Kasar Tak Pandai Makan Sendiri Pakai Baju Tanda Anak Malas Deria Sendi

Anak Gurau Kasar Tak Pandai Makan Sendiri Pakai Baju Tanda Anak Malas Deria Sendi

papar berkaitan - pada 19/6/2024 - jumlah : 59 hits
gurau kasar tak pandai sendiri dan pakai baju tanda anak malas deria sendi Anak susah nak belajar pakai baju dan seluar sendiri Anak bermain dan bergurau terlalu kasar Anak umur 6 tahun masih memegang pensil menggunakan 5 jari Anak tak mahu...
Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Dulu Kata Yifdin Baik Benarkan Keluar Kwsp Bila Habia Keriau Salahkan Orang

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Woiiii Kenduri Kahwin Lagi Ramai

Akaun Media Sosial Rasmi Pejabat Sultan Pahang Hanya Di Bawah Nama Kesultanan Pahang

Leadership Houston Nurturing Tomorrow S Community Leaders

Sarapan Di Perak Lunch Di Penang Dinner Di Kedah

Ulang Ulang Tengok Berbunga Hati Kita Bella Astillah Satu Frame Dengan Muaz Zabir Netizen Bagi Green Light



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro


Bela Talapia Depan Rumah Selesai Masalah Rakyat

Sentiasa Semak Ikhlas Kita

Pernah Dengar Keluhan Hutang

Sg Bakap Sanusi Pkr S Akmal Laud Mature Politics In Football Friendly

Bersatu 6 Now Independent Mps Bukit Gantang Rep Claims

Panduan Komprehensif Mengenai Reka Bentuk Dan Percetakan Kotak Makanan Untuk Meningkatkan Penjenamaan Produk Anda