Latheefa Koya Tidak Setuju Pesalah H1na Rasulullah Dipenjara 10 Tahun Ini Komen Balas Netizen Memang Win


Peguam Latheefa Koya menggesa dilakukan semakan semula terhadap hukuman penjara 10 tahun yang disabitkan terhadap pemilik akaun media sosial hari ini kerana mengh1na Islam dan rasulullah.
Beliau berkata hukuman itu yang diputuskan Mahkamah Sesyen Kuching, Sarawak hari ini ‘tidak seimbang dengan kesalahan’ dan boleh ditanggapi sebagai melanggar kedaulatan undang-undang.
” Shocking & unprecedented that d crt passed sentence of 10 yrs jail over an offence like this. He hs pleaded guilty, whch shld hv bn taken into acct.10yrs consecutively is disproportionate & must b reviewed. This breaches d rule of law #ruleoflawnotmobrule”, tweet beliau

” Terkejut dan tidak pernah terjadi mahkamah menjatuhkan hukuman sepuluh tahun penjara terhadap kesalahan sebegini.
” Dia (yang disabitkan pertuduhan itu) telah mengaku bersalah, (suatu hal) yang perlu diambil kita. Sepuluh tahun berturut-turut tidak seimbang dan perlu disemak semula.
” Ini melanggar kedaulatan undang-undang,” kata pengarah eksekutif Lawyers for Liberty itu pada ciapan di Twitter hari ini.
Latheefa mengulas kenyataan yang dikeluarkan Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun hari ini yang memaklumkan mengenai sabitan hukuman berkenaan.
Fuzi berkata pertuduhan terhadap empat individu terbabit yang dibuat semalam kerana memuat naik komen-komen berbentuk pengh1naan itu adalah di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan (KK), Seksyen 505(c) KK dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKMM) 1998.
” Pemilik akaun Facebook AYEA YEA dituduh di Mahkamah Sesyen Kuching, Sarawak di bawah Seksyen 298A KK dan Seksyen 233 AKMM.
” Tertuduh mengaku salah terhadap 10 pertuduhan dan telah dijatuhi hukuman 10 tahun 10 bulan penjara, yang berjalan secara berasingan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Komen netizen memang win Sementara itu, tweet Latheefa telah mendapat reaksi balas dari netizen pelbagai kaum. Apa yang menarik komen-komen netizen memang ‘win’ .
” Kalau zaman Rasulullah saw dah lama kena pancung. 10 tahun tu kira ringan sangat Kalau h1na agama Islam dan Nab1..”
” Sepatutnya gant0ng terus..nasib la duk malaysia..( sambil membandingkan hukuman yang dilaksanakan di Arab Saudi)..”
” Not to forget Mak Minah during the May 13th, 1969…”
” You want to rewrite the history book, start by adding the May 13th incident…”
” Betul. Kalau tempat lain dah hukum bun0h. Ini pengajaran. Agama, rasulullah AlQuran jangan dipersenda. Melayu dih1na ok lagi. Sabar…”
” Agree. He should been given 20 yrs instead..”
Apa yang mencuri tumpuan juga adalah netizen berbangsa India turut bersikap terbuka dengan menyatakan sokongan terhadap hukuman penjara 10 tahun tersebut yang disifatkan setimpal demi membasmi suasana tidak harmoni di antara semua kaum.
Sebab suasana tak harmoni Menurutnya turut difailkan pertuduhan ialah pemilik akaun Twitter @ ALVINCHOW333 yang dituduh di Mahkamah Sesyen Jenayah, Kompleks Mahkamah Jalan Duta di Kuala Lumpur di bawah Seksyen 298A KK, Seksyen 505(c) KK dah Seksyen 233 AKMM.
“ Tertuduh tidak mengaku salah bagi lapan pertuduhan yang dibaca. Tiada jaminan ditawarkan dan sebutan semula kes ditetapkan pada 5 April 2019,” katanya.
Beliau berkata pemilik akaun Facebook ‘Danny A’antonio Jr’ pula dituduh di Mahkamah Sesyen Jenayah, Kompleks Mahkamah Jalan Duta di bawah Seksyen 298A KK dan Seksyen 233 AKMM serta mengaku tidak bersalah bagi dua pertuduhan dengan sebutan semula kes ditetapkan pada 5 April.
Dalam pada itu, katanya pemilik akaun Facebook ‘YAZID KONG’ yang dituduh di mahkamah sama mengaku salah dan pendengaran fakta kes serta hukuman akan ditentukan pada 11 Mac ini.
Seksyen 298A KK merupakan kesalahan yang menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan atau permusuhan, benci-membenci atau niat jahat atau memudaratkan pemeliharaan keadaan harmoni atau perpaduan, atas alasan agama.
Seksyen 505(c) KK pula berkaitan kenyataan dengan niat mengapikan mana-mana golongan atau kaum melakukan kesalahan terhadap golongan atau kaum lain manakala Seksyen 233 AKMM melibatkan penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian, dan lain-lain.
Unit pemantau Jakim Terdahulu, pada 7 Mac lalu, Menteri Hal Ehwal Agama Mujahid Yusof Rawa mengumumkan pembentukan unit khas untuk memantau kes-kes pengh1naan terhadap rasulullah dan Islam.
Katanya penubuhan unit itu diselia Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang mengawasi semua media termasuk media sosial.
“ Saya juga sudah meminta unit pemantau ini menerima sebarang aduan berkaitan pengh1naan rasulullah dan agama Islam, seterusnya dengan segera membuat laporan polis serta kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).
“ Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat atau aduan, sila WhatsApp segera ke talian hotline 010-3005260 atau e-mel kepada [email protected],” katanya.
Penubuhan unit khas itu selepas penangkapan suspek mengh1na Islam di dalam talian dengan polis membuka kertas siasatan terhadap 16 kes daripada 929 laporan polis yang dibuat di seluruh negara.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber : malaysiakini
The post Latheefa Koya Tidak Setuju Pesalah H1na Rasulullah Dipenjara 10 Tahun. Ini Komen Balas Netizen, Memang WIN appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/latheefa-koya-tidak-setuju-pesalah-h1na-rasulullah-dipenjara-10-tahun-ini-komen-balas-netizen-memang-win/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bapa Simbah Anak Dengan Air Panas Kerana Habiskan Makanan Dipenjara 2 Tahun 2 Sebatan

Bapa Simbah Anak Dengan Air Panas Kerana Habiskan Makanan Dipenjara 2 Tahun 2 Sebatan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 318 hits
Akibat berang dengan perbuatan anak dan menyimbahnya dengan air panas seorang bapa Eddy Noramin Ramli 41 hari ini terpaksa meringkuk di dalam penjara selama dua tahun dan dikenakan dua sebatan Majistret Rosnee Mohd Radzuan menjatuhkan hukum...
Bakal Guru Liwat Murid Dipenjara 14 Tahun 6 Sebatan

Bakal Guru Liwat Murid Dipenjara 14 Tahun 6 Sebatan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 344 hits
Seorang bakal guru dijatuhkan hukuman penjara selama 14 tahun dan enam sebatan selepas didapati bersalah kerana meliwat murid tahun enam lapor Hakim Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu Azman Mustapha menjatuhkan hukuman itu selepas pihak penda...
Jadi Korban Tabrak Lari Tukang Becak Dipenjara 1 5 Tahun Karena Dianggap Lalai

Jadi Korban Tabrak Lari Tukang Becak Dipenjara 1 5 Tahun Karena Dianggap Lalai

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 296 hits
Hidup keluarga seorang pengayuh becak di Ambon Rasilu semakin terpuruk setelah Rasilu mendekam di penjara Tiga anaknya terancam putus sekolah karena tak ada lagi pemasukan bagi keluarganya Seperti diketahui Rasilu divonis bersalah dalam kas...
Hina Islam Nabi Individu Dipenjara 10 Tahun 10 Bulan

Hina Islam Nabi Individu Dipenjara 10 Tahun 10 Bulan

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 256 hits
Diterbitkan Hari ini 10 22 pagiPolis Diraja Malaysia telah menfailkan pertuduhan terhadap empat pemilik akaun media sosial kerana menghina Islam dan Nabi Muhammad dengan seorang daripada mereka telah dijatuhi hukuman penjara Ketua Polis Neg...
Video She Bring Her Cat To The Class Ini Memang Rare Keletah Pensyarah Wanita Mendukung Kucingnya Mencuit Hati Netizen

Video She Bring Her Cat To The Class Ini Memang Rare Keletah Pensyarah Wanita Mendukung Kucingnya Mencuit Hati Netizen

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 459 hits
She Bring Her Cat To The class Ini memang rare Keletah Pensyarah Wanita Mendukung Kucingnya Mencuit Hati Netizen Keletah seorang pensyarah wanita mengajar sambil mendukung seekor kucing berjaya mencuit hati netizen Rata rata kagum dengan ka...
26 Tahun Berlalu Wajah Terbaru Pelakon Cilik Cili Padi Memang Tidak Sangka

26 Tahun Berlalu Wajah Terbaru Pelakon Cilik Cili Padi Memang Tidak Sangka

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 934 hits
Kalau korang budak budak 90 an mesti ingat lagi drama bersiri remaja Cili Padi yang disiarkan sekitar tahun 1993 Satu ketika dulu rancangan hit ini sangat diminati kerana merupakan satu satunya drama yang menonjolkan kanak kanak sebagai pel...
Isu Metana Cuba Politikkan Isu Netizen Serang Laman Hingga Harakahdaily Tutup Komen

Isu Metana Cuba Politikkan Isu Netizen Serang Laman Hingga Harakahdaily Tutup Komen

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 312 hits
KES keracunan gas kimia di Taman Pasir Putih Pasir Gudang sejak Khamis lalu membuka mata semua pihak bahawa pencemaran dari pembuangan sisa toksik bukan hanya boleh menjejaskan alam sekitar bahkan berbahaya kepada manusia Hanya dalam tempoh...
Kisah Lelaki Ini Yang Kehilangan Isteri Di Ruang Komen Bella Astillah Dapat Perhatian Netizen

Kisah Lelaki Ini Yang Kehilangan Isteri Di Ruang Komen Bella Astillah Dapat Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 429 hits
Dalam kemaskini terbaru menerusi Instagram Bella Astillah meluahkan rasa kesal dengan tindakan terbaru suaminya Aliff Aziz yang sekali lagi dilihat curang bersama seorang pelakon perempuan Bella Astillah mendedahkan beberapa perbualan bersa...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami