Larian 367km Sebulan Berbasikan 1300km Seminggu Lelaki Ini Berdepan Risiko Kematian Dibedah Betulkan Usus Jatuh


Wanita Ingat bersukan, nak cycling pun jangan berlebihan. Lelaki ini mengalami indirect hernia dan berdepan risiko kematian sebab terlalu aktif bersukan.
Bersukan untuk sihat, namun bila berlebihan dan tidak dikawal dengan betul, risikonya mempengaruhi kesihatan seperti yang terjadi kepada Nazirul Anwar Rahmat.

Berkongsi di ruang Facebook, jelas Nazirul, dia terpaksa menjalani pembedahan yang merisikokan nyawa akibat bersukan secara berlebihan. Menurut doktor, dia mengalami indirect hernia, usus menekan dinding perut yang lemah.


Jelasnya, sebelum dinasihatkan berehat sehingga enam bulan oleh doktor, dia seorang yang sangat aktif dan masa lapangnya dihabiskan dengan berlari dan berbasikal. Walaupun penyakit yang dihidapi bukan 100 peratus berpunca daripada bersukan, namun ia menjadi bertambah kronik disebabkan itu.

Ikuti perkongsiannya. “Terobek Last Run & Last Ride sebelum Operation. Lepas ni cuti panjang, tiada sudah aktiviti pagi dan petang. Doktor dah nasihatkan 3-6 bulan jangan buat sebarang aktiviti lasak termasuk angkat berat dan bersukan.

Ingat ya kawan-kawan, bersukan untuk kesihatan bukan kesakitan. Cukuplah sehari sekali atau seminggu 5 kali buat aktiviti. Elok-elok sihat jadi sakit pun susah juga.


Baru-baru ini saya kena operation, buat saya sedar jangan overtrain. Penyakit saya bukan 100% daripada bersukan, tetapi dia menjadi bertambah kronik disebabkan saya bersukan tak ingat dunia. Mentang-mentang anak bini jauh, duduk sorang-sorang, habis pagi petang dihantam. Sekarang menyusahkan anak bini sudah, bikin dorang risau ja.


Dalam dua tiga bulan ni kerja gila saya pernah buat running 367 km dalam masa sebulan. Cycling 1300km dalam masa seminggu. Bodohkan tuan puan? Macam mana tak sakit.


Ramai yang tanya sakit apa? Macam mana boleh jadi? Tiba-tiba sakit, sampai di kecemasan doktor bilang kena operation sebab ada risiko kematian. Uinaaa tanjat boboi.

Katanya indirect hernia, usus menekan dinding perut yang lemah. So doctor tanya ada buat kerja berat? Tiada. Merokok? Tiada. Batuk kering? Tiada. Selalu angkat berat? pun tiada.


TAPI saya selalu amalkan set up, push up and tekan tubi setiap pagi dan petang. Dan saya kebiasaannya akan berbasikal waktu pagi, running waktu petang. Ada kemungkinan cara saya yang berlebihan atau tidak betul mengakibatkan tekanan yang melampau kepada otot perut.


So jalannya operation, tolak balik lemak dan usus yang jatuh, tampalkan jaring dinding yang baru kemudian jahit semula. Jadi apa ko rasa? Allahu sakitnya jangan cakap macam orang bersalin operation kali. Paling sakit masa berjalan, bersin dan batuk. Setiap kali salah step, macam kena hiris daging dengan kertas A4 double A 70gsm. Kesimpulannya, kalau bukan atlit jangan la trainning macam dato jijol. Ingatlah orang tersayang. Sukan untuk sihat bukan untuk sakit. Ukur baju badan sendiri, buat sesuatu ikut kemampuan ya.”


Sumber : Nazirul Anwar Rahmat

Kongsikan artikel ini:

***Jangan lupa langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/larian-367km-sebulan-berbasikan-1300km.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Sumbangan 6 Pusat Tahfiz Di Pasir Puteh Berdepan Risiko Ditutup

Tiada Sumbangan 6 Pusat Tahfiz Di Pasir Puteh Berdepan Risiko Ditutup

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 319 hits
Lebih 500 pelajar anak golongan asnaf mungkin hilang tempat belajar PASIR PUTEH Lebih 500 pelajar di enam pusat pengajian tahfiz al Quran di kawasan Semerak di sini berdepan risiko kehilangan tempat belajar berikutan institusi tersebut berd...
Sekitar 4 8 Juta Pencarum Kwsp Berdepan Risiko Simpanan Persaraan Baki Akaun 1 Dan 2 Hampir Kosong

Sekitar 4 8 Juta Pencarum Kwsp Berdepan Risiko Simpanan Persaraan Baki Akaun 1 Dan 2 Hampir Kosong

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 269 hits
Rentetan kehilangan pekerjaan dan mengalami pengurangan pendapatan rata rata pencarum kini memilih untuk menggunakan wang simpanan serta mengeluarkan wang persaraan mereka demi kelangsungan hidup Situasi sukar ini jelas didepani sekitar 15 ...
Sabah Rekodkan 324 Kematian Covid Hanya Dalam Seminggu

Sabah Rekodkan 324 Kematian Covid Hanya Dalam Seminggu

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 188 hits
Foto fail menunjukkan pekerja kesihatan bersiap untuk dikebumikan Foto Bernama Sandakan Catat Kematian Tertinggi Akibat COVID 19 Di Sabah KOTA KINABALU Sabah mencatatkan lebih daripada 300 kematian Covid 19 dalam jangka masa lebih dari 1 mi...
Lelaki Jalani Operation Tolak Usus Jatuh Akibat Sukan Yang Berlebihan

Lelaki Jalani Operation Tolak Usus Jatuh Akibat Sukan Yang Berlebihan

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 126 hits
Berbasikal semakin menjadi pilihan ramai sebagai salah satu aktiviti bersukan dan menyihatkan badan Namun mana mana sukan tidak sepatutnya dilakukan secara berlebihan kerana ia boleh membawa kepada kemudaratan tubuh badan kita Sukar untuk d...
Fasha Sandha Berselfie Di Majlis Tahlil Kematian Anak Linda Rafar

Fasha Sandha Berselfie Di Majlis Tahlil Kematian Anak Linda Rafar

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 146 hits
Fasha Sandha berselfie di majlis tahlil kematian anak Linda Rafar Akibat mengupload sekeping gambar selfie di majlis tahlil kematian anak lelaki kedua Linda Rafar Fasha Sandha menerima kritikan hebat dari peminat di laman Instagram miliknya...
Sabah Catat Kematian Covid 19 Tertinggi 41 Kes

Sabah Catat Kematian Covid 19 Tertinggi 41 Kes

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 191 hits
Oleh SURAIDAH ROSLAN MASIDI MANJUNKOTA KINABALU Sabah hari in mencatatkan 41 kes kematian iaitu paling banyak direkodkan sejak pandemik Covid 19 melanda negara Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun berkata kematia...
46 Kes Kematian Akibat Covid 19 Hari Ini Tertinggi Di Tawau Kk Sandakan

46 Kes Kematian Akibat Covid 19 Hari Ini Tertinggi Di Tawau Kk Sandakan

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 203 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun KOTA KINABALU Sebanyak 46 kes kematian dilaporkan pada hari ini iaitu 11 kes di Tawau 10 kes di Kota Kinabalu sembilan kes di Sandakan dan tiga kes masing masing di Tuaran dan...
Selangor Tertinggi Kematian 69 Kes Bid Meninggal Di Rumah

Selangor Tertinggi Kematian 69 Kes Bid Meninggal Di Rumah

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 160 hits
Trend kes BID membimbangkan PUTRAJAYA Selangor kembali menjadi penyumbang kematian Covid 19 tertinggi iaitu 105 kes daripada jumlah hari ini iaitu 265 kes selepas diatasi Johor selama dua hari berturut turut Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri...
25 Anatomi Pokemon Apabila Dibedah Sehingga Menampakkan Organ Dalaman

25 Anatomi Pokemon Apabila Dibedah Sehingga Menampakkan Organ Dalaman

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 274 hits
Seorang seniman bernama Christopher Stoll berhasil ciptakan anatomi bagi watak watak pokemon siri pertama yang comel ini Siri ini dinamakan PokeNatomy beberapa Pokemon terkenal telah dibedah satu persatu untuk memperlihatkan organ dalamnya ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran