Laporan Mindef Dapati Land Swap Juga Berlaku Di Bawah Dr M


MALAYSIAKINI     Rumusan laporan akhir jawatankuasa siasatan Kementerian Pertahanan berhubung projek 'land swap' menunjukkan berlakunya "pertimbangan politik melebihi kepentingan kerajaan," termasuk ketika penggal pertama Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri.

Ketika membentangkan laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan & Kewangan Kerajaan di Dewan Negara pada Khamis lalu - ulang tahun tahun pertama PH berkuasa - Menteri Pertahanan Mohamad Sabu menegaskan bahwa kepentingan politik berlaku dalam 13 dari 16 transaksi pertukaran tanah yang berlaku sejak 1997.

Walaupun tidak menyebutkan nama secara spesifik, Mohamad berkata perdana menteri dan menteri pertahanan dalam pentadbiran sebelum ini turut terlibat dalam urusan berkenaan.

Bagaimanapun, dalam sidang akhbar susulan pada hari sama, Mohamad menafikan penglibatan Mahathir dalam kes-kes berkenaan.

Penelitian ke atas rumusan lapran setebal 59 muka surat yang dimuat naik di laman web Kementerian Pertahanan, bagaimanapun, mendapati empat daripada 13 perjanjian pertukaran tanah berlaku semasa penggal pertama Mahathir menjadi perdana menteri.

Empat kes pertukaran tanah itu adalah:
Pembangunan Semula Kem Transit dan Kem Rejimen 502 Askar Wataniah di Jalan Ampang yang bernilai RM66 juta. Ia diluluskan pada peringkat dasar oleh kabinet pada Oktober 1995 melalui tender terbuka. Syed Hamid Albar adalah menteri pertahanan ketika itu. Ia hanya siap pada September 2008.
Pembangunan Markas 7 Bridged Skudai di Lot 2967,2763 dan 2764 Mukim Pulai, Johor, sebagai ganti tanah seluas 154.6 hektar di Plentong, Tebrau, bernilai RM256 juta. Ia diluluskan pada peringkat dasar oleh kabinet pada Februari 1997, tetapi merupakan projek yang gagal. Syed Hamid adalah menteri pertahanan ketika itu.
Pembinaan Kompleks 1 Div & Kem 4 RRD, Muara Tuang, Kota Samarahan, Sarawak dan Pembinaan Akademi Tentera Malaysia (ATMA) Pakej IV di Sungai Besi, sebagai ganti 284.9 hektar tanah di Kapar dan Kuching melalui rundingan terus. Ia diluluskan pada peringkat dasar oleh kabinet pada Mei 1996. Syed Hamid adalah menteri pertahanan pada masa itu. Perjanjian itu hanya ditandatangani satu dekad kemudian, di bawah pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi. Ia siap pada Ogos 2011.
Pembinaan kemudahan sukan di Kem Sungai Besi dan menaik taraf enam buah rumah keluarga angkatan tentera (RKAT) untuk batalion Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) di Kedah, dan empat batalion RAMD di Tapah, sebagai ganti kepada 1.6ha tanah ibu pejabat tentera di Jalan Kuching. Ia diluluskan pada peringkat dasar oleh kabinet pada Februari 1997. Syed Hamid adalah menteri pertahanan ketika itu. Sehingga hari ini, perjanjian itu belum ditandatangani.Malaysiakini sudah menghubungi Mohamad untuk mendapatkan penjelasan.

Dua kontrak diberikan kepada satu pemaju sama

Nama syarikat pemaju yang dikaitkan dengan urusan tukar tanah disunting dalam laporan itu.
Bagaimanapun, dua projek yang disenaraikan di atas - pembinaan Kem Rejimen

502 Askar Wataniah di Kuala Lumpur dan Markas 7 Briged Skudai di Pulai - diberikan kepada kontraktor sama yang tidak berkelayakan.

Walaupun gagal menyelesaikan projek Kem Rejimen 502 Askar Wataniah pada masa yang ditetapkan, kontraktor itu dianugerahkan projek Markas 7 Briged Skudai, yang bernilai empat kali ganda kos yang projek yang pertama.

Nasihat audit diabaikan

Kegagalan menyiapkan Kem Rejimen 502 Askar Wataniah dibangkitkan dalam laporan audit pada 2002, yang mencadangkan agar kerajaan menamatkan kontrak untuk mengelakkan risiko kerugian.
Namun, kata laporan itu, kontrak masih diteruskan dan disiapkan pada tahun 2008.

"Syarikat didapati tidak dapat menyelesaikan menyiapkan kecacatan dan pembaikan. Kos penambahbaikan selepas Perakuan Siap Kerja (CPC) adalah dianggarkan sebanyak RM15.9 juta (kos projek RM66 juta).

"Bon penyelenggaraan gagal dicairkan oleh KEMENTAH kerana entiti yang mengeluarkan bon tidak lagi beroperasi dan bukan didaftarkan di bawah Kementerian Kewangan," kata rumusan laporan itu.

Bon penyelenggaraan yang dikeluarkan bagi projek itu gagal dikeluarkan, kerana kedua-dua piha terlibat tidak didaftarkan di bawah Kementerian Kewangan. Kedua-dua syarikat itu telah berhenti beroperasi.

Walaupun keputusan kerajaan hanya memberi tanah pajakan selama 99 tahun kepada pemaju swasta yang terlibat dalam perjanjian pertukaran tanah, pemaju untuk projek Kem Rejimen 502 Askar Wataniah menerima 4ha tanah pegangan bebas di Jalan Ampang.

Projek itu dikatakan mengandungi pelbagai kelemahan - termasuk kekurangan usaha wajar yang dijalankan, seperti kontrak yang ditandatangani sebelum skop terperinci projek dimuktamadkan.

Gagal melengkapkan bangunan politeknik

Menurut laporan itu lagi, kegagalan Menteri Pertahanan untuk mengeluarkan sijil ketidakpatuhan kerja (CNC) memburukkan keadaan.

Tanpa sijil itu, kerajaan tidak dapat mengenakan ganti rugi yang telah dipersetujui untuk projek berkenaan.

Anak syarikat pemaju projek itu juga telah dianugerahkan projek pembinaan Politeknik Muadzam Shah di Pekan, yang juga gagal diselesaikan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/laporan-mindef-dapati-land-swap-juga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Reclaim Rm1 48bil From Failed Land Swap Deal Hisham Tells Mindef

Reclaim Rm1 48bil From Failed Land Swap Deal Hisham Tells Mindef

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 289 hits
Former defence minister Hishammuddin Hussein supports move by Mindef to ask MACC to probe 16 land swap deals PETALING JAYA Former defence minister Hishammuddin Hussein today urged Putrajaya to reclaim RM1 48 billion lost in the failed land ...
Hisham Says Will Submit Report Over 16 Land Swap Deals To Macc

Hisham Says Will Submit Report Over 16 Land Swap Deals To Macc

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 383 hits
PUTRAJAYA Former defence minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein says he will submit a report to the anti graft agency to ensure that the questionable 16 land swap deals can be thoroughly investigated Whatever information that we have we w...
Skandal Land Swap Mengejutkan Gesaan Siasat Kemenangan Zahid Hamidi Ada Asasnya

Skandal Land Swap Mengejutkan Gesaan Siasat Kemenangan Zahid Hamidi Ada Asasnya

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 367 hits
Pendedahan berkenaan skandal land swap yang melibatkan Kementerian Pertahanan ternyata amat mengejutkan sekali Skandal yang melibatkan pembinaan kem tentera melalui pertukaran tanah itu bukan saja menyebabkan kerajaan kerugian berjuta juta ...
Report Finds Mindef Land Swaps Also Occurred During Mahathir S Time

Report Finds Mindef Land Swaps Also Occurred During Mahathir S Time

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 472 hits
KTemoc Konsiders The summary report on Defence Ministry land swaps shows political considerations outweighing government interests even during Dr Mahathir Mohamad s first term as prime minister When tabling the Governance Procurement and Fi...
Land Swap Pm Pun Boleh Kena Siasat

Land Swap Pm Pun Boleh Kena Siasat

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 339 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad diiringi Ketua Setiausaha Negara Dr Ismail Bakar Pengarah Pusat Governans Integriti dan Anti Rasuah Tan Sri Abu kassim dan Ketua Pengarah MAMPU Datuk Dr Mazlan Yusoff melancarkan buku My Portfolio pad...
Land Swap Sesiapa Boleh Disiasat Termasuk Perdana Menteri

Land Swap Sesiapa Boleh Disiasat Termasuk Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 315 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pihak berkuasa boleh menyiasat sesiapa sahaja termasuk Perdana Menteri berhubung projek pertukaran tanah Kementerian Pertahanan Beliau berkata tiada sesiapa di negara ini yang berada di atas undang undang ter...
Prosecute Ex Ministers Involved In Land Swap Deals Gov T Urged

Prosecute Ex Ministers Involved In Land Swap Deals Gov T Urged

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 283 hits
Swift action should be taken to prosecute former ministers involved in land swap deals of the Defence Ministry s real estate said Setiawangsa MP Nik Nazmi Nik Ahmad In a statement he said the deals had an impact on national security as they...
Buktikan Saya Terima Keuntungan Projek Land Swap Hishammuddin

Buktikan Saya Terima Keuntungan Projek Land Swap Hishammuddin

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 420 hits
Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mencabar Menteri Pertahanan Mohamad Sabu serta Timbalannya Liew Chin Tong mengemukakan bukti bahawa beliau menerima keuntungan daripada projek pertukaran tanah ketika memimpin Kementerian Pertahanan sebel...
Najib Slams Ph S Silence On 1990s Land Swap Deals

Najib Slams Ph S Silence On 1990s Land Swap Deals

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 244 hits
Former prime minister Najib Razak wonders why the defence ministry has removed the report on the land swaps from its website after uploading it not long after news portals reported that these cases happened during Mahathir s time PETALING J...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions