Laporan Jabatan Perdagangan As Menyokong Model Ai Terbuka




Hari ini, Jabatan Perdagangan AS mengeluarkan laporan menyokong model AI generatif “open-weight” seperti Llama 3.1 milik Meta, tetapi mengesyorkan kerajaan membangunkan “keupayaan baru” untuk memantau model-model ini bagi mengenal pasti risiko yang mungkin timbul.
Laporan itu, yang dikarang oleh Pentadbiran Telekomunikasi dan Maklumat Kebangsaan Jabatan Perdagangan (NTIA), mendapati bahawa model-model berbuka berat meluaskan ketersediaan AI generatif kepada syarikat kecil, penyelidik, pertubuhan bukan untung dan pembangun individu. Dengan sebab itu, laporan tersebut mencadangkan agar pemerintah tidak meletakkan sekatan ke atas akses kepada model-model terbuka, sekurang-kurangnya sebelum menyiasat sama ada sekatan tersebut akan merosakkan pasaran.
Sentimen itu sama dengan komen terkini dari pengerusi Komisyen FTC Lina Khan, yang percaya bahawa model-model terbuka dapat membolehkan pemain kecil membawa idea mereka ke pasaran dan, dengan berbuat demikian, mempromosikan persaingan yang sihat.
“Keterbukaan sistem AI terbesar dan paling berkuasa akan mempengaruhi persaingan, inovasi, dan risiko dalam alat-alat revolusioner ini,” tambah Alan Davidson, setiausaha pembantu Pentadbiran Perhubungan dan Maklumat Jabatan Perdagangan dan pentadbir NTIA, dalam satu kenyataan. “Laporan NTIA mengiktiraf kepentingan sistem AI terbuka dan menyeru agar pemantauan risiko daripada ketersediaan berat model untuk model-model AI terbesar menjadi lebih aktif. Kerajaan memainkan peranan penting dalam menyokong pembangunan AI sambil membina kapasiti untuk memahami dan mengendalikan risiko baharu.”
Laporan itu muncul ketika pihak berkuasa di dalam dan di luar negara sedang menimbang peraturan yang boleh menyekat atau memberikan keperluan baru kepada syarikat yang ingin melepaskan model-model berbuka berat.
California hampir meluluskan SB 1047, yang akan memerintahkan agar mana-mana syarikat yang melatih model menggunakan lebih daripada 1026 FLOP kuasa kiraan meningkatkan keselamatan sibernya dan membangunkan cara untuk “mematikan” salinan model dalam kawalannya. Di luar negara, EU baru-baru ini menetapkan tarikh kepatuhan untuk syarikat di bawah Akta AI-nya, yang memberlakukan peraturan baru sekitar hak cipta, ketelusan dan aplikasi AI.
Meta telah mengatakan bahawa dasar AI EU akan menghalangnya daripada melepaskan beberapa model terbuka pada masa depan. Dan sejumlah syarikat baru dan syarikat teknologi besar telah menentang undang-undang California, yang mereka dakwa terlalu membebankannya.
Falsafah pentadbiran model NTIA tidak sepenuhnya laissez-faire.
Dalam laporannya, NTIA menyeru kerajaan untuk membangunkan program berterusan untuk mengumpul bukti mengenai risiko dan faedah model-model terbuka, menilai bukti tersebut dan bertindak atas penilaian tersebut, termasuk mengenakan sekatan tertentu terhadap ketersediaan model jika diperlukan. Khususnya, laporan itu mencadangkan agar kerajaan menyelidiki keselamatan pelbagai model AI, menyokong penyelidikan mengenai pengurangan risiko dan membangunkan ambang batas indikator “berisiko-khusus” untuk menandakan bahawa perubahan dalam dasar mungkin diperlukan.
Langkah-langkah ini dan langkah-langkah lain akan sejajar dengan perintah eksekutif Presiden Joe Biden mengenai AI, catat Gina Raimondo, Menteri Perdagangan AS, yang menyeru kepada agensi kerajaan dan syarikat untuk menetapkan piawaian baru sekitar penciptaan, pengekalan, dan penggunaan AI.
“Pentadbiran Biden-Harris sedang mengambil tindakan maksimum untuk maksimumkan janji AI sambil meminimumkan risikonya,” kata Raimondo dalam satu kenyataan akhbar. “Laporan hari ini memberikan panduan untuk inovasi AI yang bertanggungjawab dan kepimpinan Amerika dengan menerima kebukaan dan mengesyorkan bagaimana kerajaan AS boleh bersedia dan menyesuaikan diri dengan cabaran yang mungkin akan timbul.”


Source link
The post Laporan Jabatan Perdagangan AS menyokong model AI terbuka appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/laporan-jabatan-perdagangan-as-menyokong-model-ai-terbuka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengkritik Madani Bukan Bermakna Menyokong Pn

Mengkritik Madani Bukan Bermakna Menyokong Pn

papar berkaitan - pada 21/7/2024 - jumlah : 125 hits
Setiap kali apabila Ketua Pemuda UMNO Dr Akmal Saleh melontarkan kenyataan yang berbeza dengan pendirian kerajaan madani setiap kali itu jugalah beliau akan dituduh sebagai sudah menjadi penyokong PN oleh pentaksub pentaksub PH Lebih lebih ...
Reka Bentuk Kotak Ayam Goreng Yang Menyokong Konsep Restoran Anda

Reka Bentuk Kotak Ayam Goreng Yang Menyokong Konsep Restoran Anda

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 150 hits
Dalam industri makanan yang kompetitif pembungkusan bukan sekadar alat untuk melindungi produk tetapi juga menjadi komponen penting dalam penjenamaan dan pemasaran Kotak ayam goreng yang direka dengan baik boleh memainkan peranan besar dala...
Nefab Dari Sweden Buka Kilang Di Penang Untuk Menyokong Industri Semikon

Nefab Dari Sweden Buka Kilang Di Penang Untuk Menyokong Industri Semikon

papar berkaitan - pada 21/7/2024 - jumlah : 162 hits
Nefab sebuah syarikat berasaskan Sweden dan merupakan pemimpin global dalam penyelesaian pembungkusan dan logistik mampan telah mengumumkan pembukaan kilang pembungkusan baru di Batu Kawan Malaysia bagi menyokong industri peralatan semikond...
Kembali Ke Dunia Perdagangan Zaman Trump

Kembali Ke Dunia Perdagangan Zaman Trump

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 86 hits
Adakah kita kembali ke dunia Trump trade Pilihan raya Presiden AS masih empat bulan lagi tetapi peristiwa yang agak dramatik dalam minggu lalu menyebabkan pasaran menilai peluang kemenangan Trump tinggi Bagi pelabur ini bermakna menyeimbang...
Foto Momen Sudaryono Resmi Terima Jabatan Sebagai Wakil Menteri Pertanian

Foto Momen Sudaryono Resmi Terima Jabatan Sebagai Wakil Menteri Pertanian

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 93 hits
Sudaryono menggantikan Wamentan sebelumnya yaitu Harvick Hasnul Qolbi yang kini telah resmi dibebastugaskan
Ternyata Ini Penyebab Perempuan Dan Anak Rentan Jadi Korban Perdagangan Orang

Ternyata Ini Penyebab Perempuan Dan Anak Rentan Jadi Korban Perdagangan Orang

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 85 hits
Kementerian PPPA mengungkap penyebab perempuan dan anak rentan menjadi korban perdagangan orang di Indonesia
Filem Reeza Gtr

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je

Zus Coffee With Ceo Latte


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Cengkih Rempah Berharga Dengan Manfaat Kesihatan

Novendy Chen Sosok Anak Siantan Pontianak Yang Menjadi Co Founder Olsera

How Precision Mold Components Improve Manufacturing Accuracy In The Electronics Industry

Dua Anggota Polis Digantung Kerja Berkaitan Kes Ketum Dadah

Ni Namanya Hate Stalking

Pendakwaan Sangat Bergantung Pada Keterangan Dengar Cakap Kata Peguam Najib