Laporan Covid 19 Rakyat Malaysia Perlu Berhati Hati Dengan Kenaikan Kes Secara Mendadak



Covid-19 : Rakyat Malaysia Perlu Berhati-hati Dengan Kenaikan Kes Secara MENDADAK. Pada akhir tahun 2019 yang lalu dunia dilanda dengan wabak Covid-19 yang mengganas.
Begitu ramai yang dijangkiti dengan virus tersebut, ada yang kritikal dan tak kurang juga yang meninggal.
Ekonomi Lumpuh Ujian besar ini amat memberi kesan kepada umat manusia bukan sahaja dari segi kesihatan malah ekonomi juga amat terjejas. Sehingga seluruh ekonomi dunia lumpuh dan tidak ada pun yang dapat “survive”.
Berkuarantin Tsunami Covid yang menggila pada ketika itu sehinggakan seluruh dunia berkuarantin dan dipaksa untuk tidak keluar rumah kerana ingin mengekang penularan wabak tersebut.
Pelbagai bentuk inisiatif yang diperkenalkan oleh kerajaan agar rakyat Malaysia terus duduk dirumah dan tidak keluar kemana-mana jika tiada hal yang penting.
Wabak Merebak Ke Malaysia Setelah beberapa bulan mendengar kisah menngerikan tentang penyakit ini yang merebak di negara-negara luar yang bermula di China, akhirnya Covid-19 muncul di Malaysia pada awal tahun 2020.
Bermula sedikit-sedikit yang terjangkit akhirnya ia merebak dan semakin membarah sehingga Malaysia pun mengalami nasib yang sama dengan negara-negara lain.
Kes Paling Tinggi Malaysia pernah mencatat 28,825 kes menjadikan kes Covid-19 paling tinggi dalam sejarah negara. Setakat harini kes di Malaysia adalah sebanyak 259,00 kes.
Laporan Covid-19 : Rakyat Malaysia Perlu Berhati-hati Dengan Kenaikan Kes Secara MENDADAK Kes Terbaru Harini 866 kes baharu Covid-19 dicatatkan dengan satu daripadanya merupakan kes import.Berdasarkan data yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di portal KKMNow, sebanyak 10 kes kematian yang terbaru akibat Covid-19 direkodkan, daripada kesemua kes kematian, dua daripadanya adalah kematian melibatkan kes di luar fasiliti hospital atau brought-in-dead (BID). Oleh itu, jumlah kematian yang dicatatkan untuk waktu sekarang ini dalam negara adalah sebanyak 36,763 kes.Setakat hari ini, jumlah kes aktif Covid-19 pula merekodkan lebih kurang 18,721 kes, dengan 17,408. Berdasarkan jumlah tersebut, 93 peratus daripadanya merupakan kes yang dikuarantin di rumah. Sebanyak 1,235 pesakit Covid-19 dikuarantin di hospital.
Kira-kira 78 pesakit yang melibatkan Covid-19 dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU) dan sebahagian daripada itu iaitu, 50 pesakit perlu diberikan oksigen untuk bantuan pernafasan.
Sehingga hari ini, kes sembuh yang direkodkan pada Ahad ialah 1,313 kes ianya menjadikan jumlah keseluruhan kes sembuh wabak tersebut dalam negara kepada 4,955,150 kes.
Baca juga :
Makluman KWSP : Pengeluaran Dibenarkan Sebelum Pencen Berdasarkan Syarat | Ikuti Lebih Lanjut Terkini : Jawatan Kosong Pegawai Penerangan dan Penolong Pegawai Penyelidik Sosial N29 Di Kementerian Kerajaan in| Mohon Segera! Langkah Pencegahan Covid-19 Sentiasa Membasuh Tangan/sanitasi tangan – Walaupun Malaysia sudah hampir tiada kes yang kritikal akan tetapi adalah sangat wajar untuk kita menitik beratkan soal kebersihan. Ini bertujuan untuk mencegah daripada wabak ini menular semula.
Anda juga boleh membawa cecair sanitasi tangan untuk digunakan kemana-mana sahaja apabila diperlukan.
Amalkan Penjarakan Sosial – Kerajaan Melalui Kementerian Kesihatan Malaysia telah pun melonggarkan amalan Penjarakan Sosial. Walaubagaimanapun, anda tetap dinasihatkan untuk mengamalkannya agar kita boleh mengekang jangkitan wabak ini. Walaupun sudah banyak kawasan yang dilonggarkan amalan ini, namun terdapat beberapa sektor yang diwajibkan untuk membuat penjarakan sosial seperti hospital dan klinik.

Memakai Pelitup Muka – Sama juga dengan amalan-amalan lain, memakai “mask” juga sudah tidak diwajibkan oleh KKM untuk kebanyak sektor. Akan tetapi anda digalakkan memakainya jika anda mempunyai gejala. Sekiranya rasa tak sedap badan, demam tambah lagi jika batuk-batuk anda amat-amat digalakkan untuk mememakai pelitup muka. Ini bertujuan untuk mengelakkan orang lain dijangkiti.
Sejarah bermula wabak Covid-19 Pandemik Corona Virus yang sedang berlaku secara global berpunca daripada korona virus sindrom pernafasan akut (SARS-CoV-2). Penyakit ini pada asalnya mula  pada pertengahan bulan Disember 2019 di bandar raya Wuhan, Hubei, China, dan telah diiktiraf sebagai pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 11 Mac 2020. Sehingga , lebih daripada kes telah disahkan, dengan lebih daripada kematian disebabkan oleh COVID-19.
Virus ini majoritinya merebak antara seseorang dengan cara yang sama dengan influenza, melalui titisan pernafasan daripada batuk atau percikan bersin. Ia dianggap teramat mudah berjangkit apabila seseorang menerima simptom, walaupun penularannya mungkin walaupun sebelum gejala muncul.
Tempoh antara pendedahan dan permulaan gejala biasanya memakan masa lima hari, tetapi mungkin sekitar antara dua hingga empat belas hari. Gejala umum termasuk demam, batuk, dan sesak nafas. Kesannya mungkin termasuk terjadi radang paru-paru dan sindrom kesukaran pernafasan akut.
Sekarang ini kita sudah menemui vaksin untuk mencegah penyakit ini. Jika sebelum ada vaksin, usaha terdiri daripada pengurangan gejala dan terapi sokongan. Amalam-amalan pencegahan yang digalakkan termasuk mencuci/sanitasi tangan, memakai pelitup muka jika bergejala atau tidak, penjarakan sosial (terutamanya mereka yang tidak sihat), dan pemantauan dan kuarantin kendiri selama 14 hari untuk orang yang disyaki telah dijangkiti.
Langkah yang telah dilakukan untuk mencegah penyebaran termasuk sekatan perjalanan, kuarantin, pengurungan, penangguhan acara dan pembatalan, serta penutupan kemudahan. Ini termasuk kuarantin, kuarantin seluruh negara Itali, Sepanyol, Perancis, Republik Czech, dan Jerman, langkah-langkah pengurungan di China dan Korea Selatan, pelbagai penutupan sempadan atau sekatan penumpang yang masuk, saringan di lapangan terbang dan stesen kereta api, dan nasihat perjalanan mengenai kawasan dengan penghantaran komuniti.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/12/laporan-covid-19-rakyat-malaysia-perlu-berhati-hati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rasmi Menteri Pendidikan Baharu Yang Wajib Rakyat Malaysia Kenal Reformasi Pendidikan Negara

Rasmi Menteri Pendidikan Baharu Yang Wajib Rakyat Malaysia Kenal Reformasi Pendidikan Negara

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 146 hits
RASMI MENTERI PENDIDIKAN BAHARU YANG WAJIB RAKYAT MALAYSIA KENAL REFORMASI PENDIDIKAN NEGARA Semalam telah diumumkan mengenai kabinet kerajaan perpaduan yang akan memimpin kerajaan Malaysia Pengumuman itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datu...
Makanan Kegemaran Rakyat Malaysia

Makanan Kegemaran Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 251 hits
Hi Korang Dalam pelbagai cara kepelbagaian budaya Malaysia telah mempengaruhi rasa dan ramuan kulinari kita yang unik Menggabungkan rasa keenakan hidangan Cina India Melayu dan Borneo selera kita sentiasa dihidangkan dengan kekayaan variasi...
Awani Ringkas Ekonomi Malaysia Kembali Mengukuh Pasca Covid 19

Awani Ringkas Ekonomi Malaysia Kembali Mengukuh Pasca Covid 19

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 187 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com Astro AWANI LIV...
Subvarian Sumbang Hampir 70 Kes Baharu Covid 19

Subvarian Sumbang Hampir 70 Kes Baharu Covid 19

papar berkaitan - pada 10/12/2022 - jumlah : 72 hits
Subvarian sumbang hampir 70 kes baharu Covid 19 Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 10 Dec 2022 9 30PM
Kronologi Penularan Wabak Covid 19 Di Malaysia

Kronologi Penularan Wabak Covid 19 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 90 hits
KUALA LUMPUR Berikut adalah kronologi penularan wabak COVID 19 di Malaysia 23 JanuariKementerian Kesihatan melalui Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan terima laporan tiga kes disyaki dijangkiti coronavirus 2019 KKM sahkan...
Terkini Zahid Hamidi Sandang Jawatan Tpm Ramai Rakyat Tidak Berpuas Hati

Terkini Zahid Hamidi Sandang Jawatan Tpm Ramai Rakyat Tidak Berpuas Hati

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 242 hits
TERKINI ZAHID HAMIDI SANDANG JAWATAN TPM RAMAI RAKYAT TIDAK BERPUAS HATI Panas hari ini apabila pengumuman kabinet yang akan mentadbir negara Malaysia menerusi pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sebentar tadi Tular di media...
Makluman 11 Juta Data Whatsapp Bocor Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber Ikuti Langkah Langkah Keselamatan

Makluman 11 Juta Data Whatsapp Bocor Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber Ikuti Langkah Langkah Keselamatan

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 106 hits
MAKLUMAN 11 Juta Data Whatsapp Bocor Rakyat Malaysia Terdedah Dengan Ancaman Siber Ikuti Langkah langkah Keselamatan Dimaklumkan bahawa terdapat satu kebocoran data WhatsApp rakyat Malaysia sebanyak 11 juta yang didakwa tersebar di laman pl...
Landasan Kereta Api Sadao Dibom Tiada Rakyat Malaysia Terlibat

Landasan Kereta Api Sadao Dibom Tiada Rakyat Malaysia Terlibat

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 118 hits
BernamaKANGAR Tiada rakyat Malaysia yang terlibat dalam insiden bom landasan kereta api di Sadao Thailand petang tadi Exco Kemudahan dan Prasarana Pengangkutan Hubungan dan Kerjasama Sempadan Penyelarasan Penguatkuasaan Bersepadu dan Aduan ...
Berhati Hati Lelaki Ini Gemar Menyamar

Berhati Hati Lelaki Ini Gemar Menyamar

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 210 hits
Yang Berhormat Anthony Loke kembali dipilih sebagai Menteri Pengangkutan di bawah Kabinet Kerajaan Perpaduan yang diterajui Perdana Menteri Dato Seri Anwar Ibrahim Tetamu kehormat turut diraikan dalam satu majlis santapan pagi bersama DYMM ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang