Laporan 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia Persepsi Umum Dan Penilaian Awam



KHAMIS lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob membentangkan laporan 100 hari Aspirasi Keluarga Malaysia (AKM) kepada umum.
Di sebalik ketidakstabilan politik, ekonomi dan sosial yang dihadapi negara ketika pandemik, beliau mengumumkan AKM berjaya memperlihatkan kejayaan dengan mencatat 90 peratus kadar keberhasilan daripada kesemua kementerian.
Kesemua keberhasilan itu dipamerkan menerusi Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia sehingga esok. Ia diperoleh menerusi undian, tinjauan dan pandangan orang awam terhadap 31 menteri dan 26 kementerian selepas pembentukan kabinet Ogos lalu menerusi laman web MyTinjauanAKM.
Di sebalik AKM sebagai suatu pernyataan komitmen kerajaan bagi mengutamakan budaya kerja berprestasi tinggi yang menekankan keberhasilan, satu aspek yang menjadikan AKM lebih istimewa adalah mekanisme penilaiannya.
Penilaian AKM dilihat lebih holistik dan inklusif berbanding sebelumnya yang dilihat bersifat linear dan sehala. AKM bersifat sedemikian kerana instrumen penilaiannya melibatkan penilaian awam dan mengambil kira persepsi umum.
Berbeza sebelum ini yang jarang atau tidak memasukkan langsung instrumen sebegitu. Justeru, laporan pencapaian prestasi kerajaan sering dilihat ‘syok sendiri’ dan tidak mencerminkan keberhasilan sebenar daripada perspektif umum terutama rakyat sebagai pihak berkepentingan sebenar.
Aspek inilah harus diperhatikan. Apabila AKM diluncurkan, aspek itu ditekankan sebagai indeks prestasi utama (KPI) bersandarkan hasil kebahagiaan utama (KHO). Dilihat KHO menjadi pelengkap kepada KPI.
KHO menjadi instrumen mengenal pasti dan memantau kepuasan serta suara rakyat terhadap prestasi dan pencapaian kerajaan. Ia juga medan mengutip input dan data melalui penilaian semasa serta persepsi umum bagi meningkatkan prestasi pelaksanaan dasar dan sistem penyampaian kerajaan kepada rakyat.
Walaupun ada kegusaran ketepatan input dan data dikutip menerusi persepsi umum yang dilihat tidak saintifik, sekurang-kurangnya ia bersifat deskriptif, terbuka serta tidak numerikal.
Hal-hal itu menjadikan penghuraian terhadap proses dan makna terhadap penilaian awam serta persepsi umum akan dilakukan lebih kerap dan mendalam. Ia akan mewujudkan keseimbangan antara fakta dan persepsi umum dalam proses membuat dasar awam. Akhirnya, keputusan kerajaan dilihat lebih menyeluruh dan ia lebih cepat dirasai rakyat.
Benar, penilaian tepat hanya boleh dibuat berdasarkan fakta, bukannya persepsi. Namun, pengurusan persepsi adalah sangat penting dalam konteks masyarakat yang semakin terbuka dan terdedah dengan maklumat.
Pembentukan persepsi dalam pelbagai cara jika gagal diurus dengan baik akan meningkatkan risiko serangan persepsi negatif. Natijahnya, akan timbul kekeliruan umum dan segala usaha membetulkannya akan memburukkan keadaan.
Faktanya, kecenderungan rakyat untuk menilai keberkesanan berdasarkan persepsi berbanding realiti memperlihatkan bahawa keyakinan serta kepercayaan mereka bukan mudah untuk diperoleh. Jadi, penilaian awam dan persepsi umum perlu menjadi instrumen terpenting kerajaan dalam memantau suara rakyat.
Mereka hanya akan meyakini keberkesanan dan keberhasilan kerajaan apabila mereka benar-benar percaya dengan kewibawaan menerusi persepsi serta pandangan umum terhadap kepimpinan.
Ia juga mampu membentuk mekanisme ‘semak dan imbang’ bagi membolehkan kerajaan memberi respons pantas dalam menguruskan persepsi umum dan menangkis serangan negatif.
Mengambil kira bagaimana kerajaan terdahulu tumbang kerana gagal mengurus persepsi umum dan mengambil ringan penilaian awam terhadap pentadbirannya, itu sudah cukup untuk memberitahu pentingnya aspek tersebut dalam setiap perancangan dan tindakan kerajaan.
* Mujibu Abd Muis ialah Pensyarah Kanan Sains Politik Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi Universiti Teknologi MARA (UiTM)
Laporan 100 hari Aspirasi Keluarga Malaysia, persepsi umum dan penilaian awam
Baca Artikel Menarik:
Kongsi suara suami lafaz cerai buat ramai sebak Armada dibawah Wan Fayhsal gagal – Armada Bersatu SPRM lucut hak RM540,000, 8 keping emas milik bekas KSU Saya akan terus membela diri dan menegakkan kebenaran di mahkamah dunia – Najib Netizen geram lihat pelajar jadikan rakan ‘punching bag’ PrnSarawak: Ali Biju tidak boleh tarik diri Ambil kira siasatan ‘pemain utama’ skandal 1MDB Ebit Lew bergambar dengan samseng jalanan Rio De Janeiro Jejaka Sarawak kahwin dua wanita serentak Menteri Kewangan perlu bertaubatlah, banyak kes bunuh, jenayah akibat arak Rider ditindas: Mana SUHAKAM? Malulah ada agensi sebegini Layari Laman Facebook MYKMU.NET
JPJ lanjut tempoh diskaun saman sehingga Rabu

The post Laporan 100 hari Aspirasi Keluarga Malaysia, persepsi umum dan penilaian awam appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/11/laporan-100-hari-aspirasi-keluarga-malaysia-persepsi-umum-dan-penilaian-awam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gagal Patuh Sop Kkm Kompaun Penganjur Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia Rm1 000 Jer

Gagal Patuh Sop Kkm Kompaun Penganjur Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia Rm1 000 Jer

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 262 hits
Disebabkan gagal memastikan pematuhan penjarakan fizikal dan beberapa lagi peraturan SOP yang lain penganjur Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dikompaun RM1 000 mengikut Akta Pencegah...
Pdrm Kutip Rm13 67 Juta Saman Tawaran Diskaun 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia

Pdrm Kutip Rm13 67 Juta Saman Tawaran Diskaun 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 416 hits
Oleh Bayaran saman trafik yang menawarkan diskaun 80 peratus sempena 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia boleh dilakukan secara online atau ke kaunter trafik IPD di seluruh negara Gambar FB KDN POLIS Diraja Malaysia mengutip kompaun sebanya...
Meneliti Prestasi Kerajaan 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia

Meneliti Prestasi Kerajaan 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 224 hits
Meneliti prestasi kerajaan 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia SEBAIK sahaja dilantik sebagai Perdana Menteri Kesembilan penghujung Ogos lalu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak menunggu lama memperkenal penggunaan frasa Keluarga Malaysia ...
People Can Study Govt S Achievements In 100 Day Keluarga Malaysia Do Pm

People Can Study Govt S Achievements In 100 Day Keluarga Malaysia Do Pm

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 166 hits
The rakyat can study the government s achievements through the 100 Day Aspirasi Keluarga Malaysia or AKM Programme which is being held for four days since last Thursday Prime Minister Ismail Sabri Yaakob said the people should take the oppo...
100 Hari Ismail Sabri Tak Ubah Macam Malaysia Tiada Perdana Menteri

100 Hari Ismail Sabri Tak Ubah Macam Malaysia Tiada Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 246 hits
Hari ini genap 100 hari Ismail Sabri Yaakob memegang jawatan Perdana Menteri sejak mengangkat sumpah jawatan pada 21 Ogos lalu Dalam penegasan kepada barisan kabinetnya beberapa hari kemudian Ismail Sabri mahu para menterinya membuktikan pe...
Raptai 100 Hari Aspirasi Keluargamalaysia Berjalan Lancar

Raptai 100 Hari Aspirasi Keluargamalaysia Berjalan Lancar

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 168 hits
Oleh Pekerja kontraktor melakukan kerja kerja persiapan akhir bagi Program 100 Hari Aspirasi KeluargaMalaysia yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada 9 Disember 2021 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur GAM...
Amid Omicron Fears Govt Invites Crowds To Mark 100 Days Of Keluarga Malaysia

Amid Omicron Fears Govt Invites Crowds To Mark 100 Days Of Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 279 hits
The government has called for crowds to liven up a four day event next week to mark 100 days of Keluarga Malaysia at the Kuala Lumpur Convention Centre This is amid concerns that the Omicron variant will cause an upsurge of Covid 19 while t...
Karnival Kerjaya Aspirasi Keluarga Malaysia 24 300 Peluang Pekerjaan Ditawarkan

Karnival Kerjaya Aspirasi Keluarga Malaysia 24 300 Peluang Pekerjaan Ditawarkan

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 228 hits
Salam to all readers Karnival Kerjaya Aspirasi Keluarga Malaysia 24 300 Peluang Pekerjaan Ditawarkan Last week berlangsungnya Karnival Kerjaya di Program 100 Hari Aspirasi Keluarga Malaysia yang bertempatkan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Importance Of Drinking Water

The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar