Lantik Kluster Mahkamah Mou Pn Ph Akan Berakhir



Memorandum kerjasama yang ditandatangani oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH) tempoh hari mempunyai garis sempadan yang mesti dipatuhi.
Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, kebimbangan penyokong mengenai kemungkinan kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mungkin melantik kluster mahkamah ke jawatan tertentu yang bertentangan dengan semangat MoU tidak perlu terlalu dibimbangi
Menurut beliau, sekiranya hal yang terburuk terjadi maka memorandum tersebut mempunyai klausa keluar dan kerjasama akan terhenti.
“Apa red line? Antara komponen yang kita setujui bersama bila meterai persefahaman itu ialah prinsip kebebasan kehakiman. Itu sangat jelas. Jadi kalau nanti perkara itu tidak dihormati atau berlaku pelanggaran MoU, ini menyediakan exit clouse akibat tidak ditunaikan beberapa perkara yang dianggap sebagai kerangka persefahaman. Sama ada kerangka kewangan atau komitmen meluluskan apa-apa rang undang-undang dalam Parlimen.
“Apa-apa pelanggaran terhadap prinsip yang disepakati dalam MoU jelas dinyatakan tentang klausa keluar. Saya faham dan saya rasai sentimen itu dari rakyat biasa, netizen, penyokong parti yang menyampaikan kebimbangan
“Sebab itu apakah kluster mahkamah diberi tempat dan sebagainya, kita letakkan prinsip penting; yang boleh kita duduk (bersama PN) adalah ketika ada titik persamaan.
“Selain itu, kebimbangan soal yang bukan urusan kewangan juga semasa rundingan, kita nyatakan dengan terang, apakah sempadan yang menjadi garis di mana tidak ada tolak ansur, khususnya di pihak kita,” kata Saifuddin dalam forum maya “Norma Baharu Politik dan Persiapan PRU 15”, malam tadi.
Mengenai soalan netizen apakah kerajaan PN kelak yang akan mendapat kebaikan dari cadangan-cadangan yang diutarakan PH, terutama sebagai modal kempen Pilihan Raya Umum akan datang, Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu itu lebih menekankan strategi penerangan yang berkesan kepada rakyat.
Katanya, rakyat perlu diterangkan dengan jelas setiap tuntutan yang dibuat PH dan kemudian dilaksanakan oleh kerajaan. Tanpa MoU berkenaan tidak mungkin perkara itu terjadi.
“Ada yang bertanya, kebanyakan tuntutan kita diterima kerajaan Ismail, kalau nanti dilaksanakan tidakkah seperti “lembu punya susu sapi dapat nama?”
“Saya fikir elok kita balik kepada asal. Bagaimana kita merangka skrip penerangan untuk kita sampaikan ke bawah. Ini yang saya selalu tekankan dalam perbincangan.
“Saya antara yang paling kuat mendesak pimpinan parti untuk menulis, menerang dan menjelaskan kepada khalayak supaya kelak kebimbangan seperti itu, agenda yang sangat sinonim dengan kita, dilaksanakan oleh kerajaan semasa dan tak dapat pula kepada kita impak positifnya,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33100

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mou Kerajaan Pembangkang Akan Neutralkan Kluster Mahkamah Kata Penganalisis

Mou Kerajaan Pembangkang Akan Neutralkan Kluster Mahkamah Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 328 hits
A Pemerhati politik berkata sukar untuk golongan kleptokrat sabotaj kerajaan sedia ada sekiranya kerjasama dengan PH diteruskan dengan lancar Wakil dari blok kerajaan dan pembangkang menandatangani MoU persefahaman Isnin lalu dalam usaha tr...
Pemuda Dap Gesa Jangan Undi Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker

Pemuda Dap Gesa Jangan Undi Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 198 hits
agendadaily com11 9 2021Ketua Pemuda DAP Kebangsaan Howard Lee Pencalonan Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai calon Timbalan Speaker perlu ditolak semua Ahli ahli Parlimen yang akan bersidang pada Isnin ini gesa Pemuda DAP...
Pas Tetap Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Kluster Mahkamah

Pas Tetap Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 217 hits
Pas memberikan sokongan kepada Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan untuk dilantik Timbalan Speaker Parlimen baharu pada persidangan Parlimen Isnin ini Naib Presiden Pas Senator Idris Ahmad berkata beliau yakin 18 ahli Parlimen dar...
Rentasan 964 Gempar Kini Kluster Mahkamah Dilantik Jadi Timbalan Sp

Rentasan 964 Gempar Kini Kluster Mahkamah Dilantik Jadi Timbalan Sp

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 169 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9641 KLUSTER MAHKAMAH JADI TIMBALAN SPEAKER PARLIMEN 2 ISU UNDI PERCAYA JANGAN SALAHGUNA NAMA YANG DI PERTUAN AGONG 3 DI MANAKAH SUARA MELAYU ISLAM DALAM KES 1BESTARINET 4 HUTAN SIMPAN KUALA LANGAT UTARA DIWARTAKAN SE...
Kenapa Mahu Angkat Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker

Kenapa Mahu Angkat Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 301 hits
agendaily com7 9 2021Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan yang berdepan dua pertuduhan di Mahkamah Tinggi disebut sebut akan dilantik sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat Heboh diperkatakan Ahli Parlimen Pengerang Datuk Seri Azali...
Kluster Mahkamah Extremely Happy

Kluster Mahkamah Extremely Happy

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 207 hits
Story kat dan The truth is out there somewhere Tengku Amir dr tsThanks to our extraordinary athletes dr ts Attorney General Idrus Harun who said there is no need for Ismail to table a confidence vote in the Dewan Rakyat Idrus had said if Is...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Interview Q And A With Ji Chang Wook Asia S Noble Prince



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk

Natalia D Sulu Ngelebu Chord

Lobbyists Politicians Cronies A Noxious Mix

Ph Working With Bersatu Will Only Antagonise Umno Says Analyst

Govt S Agreement With Spanco Remains In Effect Says Finance Ministry