Kenapa Mahu Angkat Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker


agendaily.com7/9/2021
Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan yang berdepan dua pertuduhan di Mahkamah Tinggi disebut-sebut akan dilantik sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat.

Heboh diperkatakan Ahli Parlimen (MP) Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said bakal dilantik sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat setelah tidak menunjukkan minatnya apabila meletak jawatan Timbalan Speaker sebelum ini.

Hanya dengan mencadangkan usul untuk melakukan reformasi Parlimen, parti yang pernah menuduhnya pembohong, DAP, segera ‘menjilat ludah mereka’ memberi sokongan padu kepada cadangan melantik Azalina sebagai Speaker Parlimen.

DAP dan beberapa sekutu mereka menuduh speaker sekarang Datuk Azhar Azizan Harun – individu bukan MP – mengikut telunjuk kerajaan, tetapi mereka yakin MP Pengerang yang mewakili UMNO dan Barisan Nasional (BN) itu tidak akan mengikut telunjuk kerajaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, yang juga Naib Presiden UMNO.

Pada masa sama juga, muncul khabar angin bahawa Azhar akan kekal sebagai Speaker, tetapi parti gabungan Perikatan Nasional (PN) dan BN bersetuju melantik MP Pontian, Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai Timbalan Speaker mengisi kekosongan kerusi ditinggalkan Azalina.

Ada laporan mengatakan Azhar kekal seperti biasa, masih Speaker Dewan Rakyat. Jawatan Timbalan Speaker yang dikosongkan Azalina akan diisi Ahmad. Itu cadangan setakat ini, tetapi kita tidak tahu jika pembangkang ada hantar calon nama lain atau tidak.

Namun tidak pasti sama ada PN benar-benar memberi sokongan kepada Setiausaha Agung UMNO itu untuk menduduki kerusi Timbalan Speaker Parlimen.

Ini kerana Pengerusi PN yang juga bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memperingatkan bahawa sokongan diberikan kepada Ismail Sabri untuk menjadi Perdana Menteri ke-9, antara lainnya dengan syarat tidak memberi peluang ‘kluster mahkamah’ dalam jawatan menteri.

Memang Ahmad tidak dilantik sebagai menteri, hanya dicadangkan untuk jawatan Timbalan Speaker Parlimen, namun antara syarat lain diberikan PN kepada Ismail Sabri ialah:

“Kerajaan PN di bawah pimpinan beliau (Ismail Sabri) juga mestilah meneruskan amalan menghormati prinsip pengasingan kuasa, melindungi kebebasan badan kehakiman dan menjunjung konsep Raja Berperlembagaan.”

Ahmad diletakkan dalam Kluster Mahkamah setelah berdepan dua pertuduhan di Mahkamah Tinggi kerana gagal mengisytiharkan wang RM2 juta diterima daripada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan memberi pernyataan palsu.

Untuk rekod, Kluster Mahkamah adalah kelompok pemimpin UMNO yang kini berdepan tuduhan di mahkamah berkaitan kes-kes rasuah, penyelewengan kuasa, pecah amanah, penipuan dan pengubahan wang haram ketika parti itu mentadbir negara sejak merdeka hingga kalah pada Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 2018 lalu.

Antara yang berdepan puluhan pertuduhan jenayah itu ialah Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi; bekas Presiden UMNO, Najib, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Azeez Rahim, dan bekas MP UMNO, Tan Sri Shahrir Samad.

Sebelum ini, Ahmad mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada 21 Januari 2020 di atas semua pertuduhan tersebut.

Namun Mahkamah Tinggi pada 13 Julai lalu membenarkan permohonannya supaya kes tersebut dipindah dan dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

Mengikut pertuduhan pertama, Ahmad didakwa menerima wang RM2 juta daripada Najib yang dipercayai sebagai hasil aktiviti yang menyalahi undang-undang, melalui cek AmIslamic Bank Berhad bertarikh 27 November 2013, dan cek itu telah ditunaikan sendiri oleh Ahmad, pada hari yang sama.

Kesalahan itu didakwa dilakukan pada 30 April 2014 di Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Cawangan Duta, Kompleks Pejabat Kerajaan, Jalan Tuanku Abdul Halim di sini.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001, yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM5 juta atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan kedua, beliau dituduh memberi pernyataan palsu kepada SPRM ketika percakapannya dirakam oleh pegawai penyiasat iaitu Ketua Penolong Kanan Penguasa, Mohd Zairi Zainal antara jam 2.45 petang hingga 3.30 petang pada 4 Julai 2019, di bilik sidang media, Bangunan Parlimen, Jalan Parlimen, di sini berhubung cek tersebut.

Pertuduhan itu dibuat mengikut Seksyen 32(8)c) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001, yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM3 juta atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Ahmad Maslan tidak mengaku salah atas semua pertuduhan itu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/09/kenapa-mahu-angkat-kluster-mahkamah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Dap Gesa Jangan Undi Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker

Pemuda Dap Gesa Jangan Undi Kluster Mahkamah Jadi Timbalan Speaker

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 202 hits
agendadaily com11 9 2021Ketua Pemuda DAP Kebangsaan Howard Lee Pencalonan Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai calon Timbalan Speaker perlu ditolak semua Ahli ahli Parlimen yang akan bersidang pada Isnin ini gesa Pemuda DAP...
Parlimen Jadi Bahan Jenaka Jika Timbalan Speaker Dari Kluster Mahkamah

Parlimen Jadi Bahan Jenaka Jika Timbalan Speaker Dari Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 200 hits
Abdul Aziz BariIPOH Cadangan melantik Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat akan meninggalkan kesan kepada kemuliaan dan ketinggian Parlimen sebagai badan perundangan negara Ketua Pembangkang De...
Pas Tetap Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Kluster Mahkamah

Pas Tetap Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 221 hits
Pas memberikan sokongan kepada Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan untuk dilantik Timbalan Speaker Parlimen baharu pada persidangan Parlimen Isnin ini Naib Presiden Pas Senator Idris Ahmad berkata beliau yakin 18 ahli Parlimen dar...
Rentasan 964 Gempar Kini Kluster Mahkamah Dilantik Jadi Timbalan Sp

Rentasan 964 Gempar Kini Kluster Mahkamah Dilantik Jadi Timbalan Sp

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 172 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9641 KLUSTER MAHKAMAH JADI TIMBALAN SPEAKER PARLIMEN 2 ISU UNDI PERCAYA JANGAN SALAHGUNA NAMA YANG DI PERTUAN AGONG 3 DI MANAKAH SUARA MELAYU ISLAM DALAM KES 1BESTARINET 4 HUTAN SIMPAN KUALA LANGAT UTARA DIWARTAKAN SE...
Kabinet Lebih Kecil Kluster Mahkamah Tidak Dilibatkan

Kabinet Lebih Kecil Kluster Mahkamah Tidak Dilibatkan

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 294 hits
inforakyat netKabinet lebih kecil kluster mahkamah tidak dilibatkan Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa lantikan Kabinet baharu di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob perlu dibuat dalam jumlah...
Cadangan Lantik Timbalan Speaker Pembangkang Disambut Baik

Cadangan Lantik Timbalan Speaker Pembangkang Disambut Baik

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 117 hits
Pengasas Rasuah Busters Hussamuddin Yaacub turut menyeru agar semua Ahli Parlimen bersikap profesional dan menghentikan tabiat bertekak dan mengejek semasa perbahasan PETALING JAYA Kumpulan antirasuah mengalu alukan cadangan pelantikan Ahli...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite

In Kuala Kubu Baharu Support From The Other Side A Distant Dream For Pn Ph

Menu Tengahari Tomyam Bebola Seafood Sawi Goreng Sos Tiram

Understanding The Benefits Of Search As A Service For Business Leaders