Langsung Hari Pendakwaan Najib Irwan Hasanah


Wartawan Malaysiakini  |  25 Okt 2018     LANGSUNG | Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini kembali ke mahkamah dan akan didakwa bersama beka ketua perbendaharaan Tan Sri Irwan Serigar Abdullah.

Kedua-dua mereka dijangka didakwa berhubung bayaran 1MDB kepada firma pelaburan Abu Dhabi-based International Petroleum Investment Company (IPIC) yang dikatakan mempunyai kaitan dengan dana persaraan dan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Sementara itu, bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (MEIO) Datuk Hasanah Abdul Hamid dibawa ke mahkamah hari ini bagi berdepan tuduhan pecah amanah.
Malaysiakini melaporkan secara langsung dari kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.

LAPORAN LANGSUNG9.35am: Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman tiba bersendirian. Ketika disapa wartawan, Tajuddin berkata beliau hadir untuk memberi sokongan moral kepada kawannya.
"Saya hadir sendiri. Bekas orang atasan saya, kawan saya. Jika kawan anda ada masalah, apa yang anda akan buat? Saya tak pasti apa budaya orang lain, tapi budaya saya seperti itu. Kita hargai persahabatan. Kita perlu tunjuk simpati dalam apa jua keadaan," katanya.
9.20am: Shafee memohon sidang mahkamah ditangguhkan 30 minit untuk membolehkan beliau mengkaji pertuduhan sebelum memberi nasihat kepada anak guamnya.Shafee menjelaskan bahawa beliau hanya diberikan salinan pertuduhan pada 8.55 pagi ini walaupun sudah memohon sejak semalam

"Keenam-enam kertas pertuduhan sepintas lalu ditunjukkan kepada anak guam saya Najib semasa disoal siasat di SPRM semalam.

"Saya hairan kenapa boleh ditunjukkan tapi tak boleh diberi senaskhah (kepada pasukan peguam bela)," kata Shafee.
Ketua pendakwaan, Datuk Seri Gopal Sri Ram tidak membantah
Hakim Mahkamah Sesyen Azman Ahmad membenarkan sidang ditangguhkan

9.18am: Mahkamah mula bersidang.
9.10am: Zahid dan anak Najib, Ashman masuk ke mahkamah dan mengambil tempat di galeri awam.
Ashman memakai sut berwarna hitam dan dilihat tenang.
9.01am: Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tiba di mahkamah menaiki Vellfire hitam, lengkap berkemeja biru dan sut biru gelap.Bekas timbalan perdana itu yang dilihat hadir bersendirian sempat  tersenyum dan melambai kepada wartawan.

Menjawab solaan wartawan yang bertanyakan adakah dia datang untuk memberi sokongan kepada Najib, Zahid menjawab: “Sudah tentu. Saya datang untuk memberikan sokongan moral.”
8.37am: Bekas ketua pengarah MEIO, Datuk Hasanah Abdul hamid tiba dan dibawa ke mahkamah melalui pintu masuk lain daripada yang dilalui Najib dan Irwan.

8.22am: Najib tiba di pekarangan mahkamah menaiki kereta Proton Perdana TN50 dengan memakai sut kelabu. Beliau sempat senyum dan melambai kepada media yang menunggu tanpa sebarang pertukaran kata.
8.15am: Irwan tiba dengan memakai sut hitam.
Beliau dibawa ke mahkamah dari lokap SPRM dengan menggunakan van Hyundai Starex hitam.Sementara itu, Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam dan kira-kira 10 yang lain dilihat di lobi mahkamah.
Terdahulu, beliau memaklumkan melalui mesej teks bahawa beliau tidak menjangkakan ramai penyokong hadir ini kerana sudah mengadakan himpunan semalam.7.55am: Najib, Irwan, and Hasanah dijangka didakwa di Mahkamah Sesyen yang sama.
Sementara itu, tidak seperti pendakwaan Najib sebelum ini, tiada penyokong bekas perdana menteri itu dilihat di mahkamah setakat ini.
Kira-kira 20 polis ditempatkan di bahagian pekarangan mahkamah, sementara wartawan berbaris sejak awal pagi tadi untuk masuk ke mahkamah.

Pasukan peguam Najib diketuai Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, sementara pasukan peguam Irwan dibarisi oleh K Kumaraendran, Dev Kumaraendran, Lavinia Kumaraendran, Geethan Ram Vincent dan Revin Kumar.
Pasukan peguam Hasanah pula terdiri daripada Shaharudin Ali, Mohd Khairul Azam and Imran Khairi Osman.

Pihak media masih beratur di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur bagi mendapatkan pas. Petugas media dibenarkan masuk melalui pagar sejak pukul 6.50 pagi.
7.50am: Hari ini merupakan kali keempat Najib tampil di mahkamah selepas dikenakan 32 pertuduhan sebelum ini.
Najib semalam dibenarkan berada di rumahnya sementara Irwan ditahan di lokap SPRM.
Pertuduhan kedua-dua mereka dijangka berhubung urusan 1MDB dengan firma pelaburan IPIC, terutamanya bayaran yang dibuat 1MDB pada 2017 berjumlah AS$1.2 bilion.
Ia selepas IPIC menarik diri daripada perjanjian pada 2015 untuk menjamin 1MDB yang ketika itu menghadapi kesukaran membayar pinjaman bank.Penyiasat sebelum ini dikatakan meneliti bagaimana pentadbiran kerajaan yang ketika itu di bawah Najib membuat bayaran berkenaan menggunakan duit cukai tanpa kebenaran kabinet.Sementara itu, Hasanah pula dijangka didakwa berhubung AS$12 juta dana kerajaan.
Malaysiakini sebelum ini melaporkan beberapa pegawai risikan yang dikaitkan dengan jabatan yang diterajui Hasanah dikatakan menerima AS$12 juta daripada sumber asing melalui negara Timur Tengah menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14.
Mereka didakwa menyalahgunakan kuasa untuk membawa masuk wang tunai ke Malaysia melalui lapangan terbang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://idahsalam.blogspot.com/2018/10/langsung-hari-pendakwaan-najib-irwan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Pertuduhan Rm6 6 Billion 1 Pertuduhan Usd12 1 Juta Akan Didakwa Keatas Najib Irwan Serigar Hasanah

6 Pertuduhan Rm6 6 Billion 1 Pertuduhan Usd12 1 Juta Akan Didakwa Keatas Najib Irwan Serigar Hasanah

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 262 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah dijangka didakwa dengan 6 pertuduhan pecah amanah melibatkan wang milik kerajaan Malaysia berjumlah RM6 6 bili...
Najib Beri Keterangan Berhubung Pembayaran Hutang Dana Pelaburan 1mdb Hari Ini

Najib Beri Keterangan Berhubung Pembayaran Hutang Dana Pelaburan 1mdb Hari Ini

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 220 hits
PUTRAJAYA Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dipanggil sekali lagi memberikan keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini Loading Menurut sumber Najib dipanggil untuk memberi keterangan berhubung pembayaran h...
Wang Gst Dirompak Selesai Irwan Najib Pula Selepas Ini

Wang Gst Dirompak Selesai Irwan Najib Pula Selepas Ini

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 216 hits
Published on October 23 2018in by KUALA LUMPUR Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara menyatakan mereka telah selesai menjalankan lanjutan prosiding bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Irwan Serigar Abdullah membabitkan tuntutan tungg...
Setiap Hari Rakyat Dihina Najib Razak

Setiap Hari Rakyat Dihina Najib Razak

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 417 hits
SUBSIDI BUAT RAKYAT TAK MAMPU BERFIKIR DAN BERDIKARI Baru semalam dalam FB Live saya cakap mengenai perlunya Kerajaan hari ini fikirkan masalah yang dihadapi rakyat dan tingkatkan usaha beri bantuan Hari ini keluar kenyataan bahawa Kerajaan...
Najib Irwan Di Tuduh Kes Pecah Amanah Di Mahkamah Esok

Najib Irwan Di Tuduh Kes Pecah Amanah Di Mahkamah Esok

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 266 hits
PUTRAJAYA Pejabat Peguam Negara hari ini membenarkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia melakukan pendakwaan ke atas bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdul...
Irwan Serigar Mungkin Ditahan Sprm Najib Dipanggil Semula Kes Ipic

Irwan Serigar Mungkin Ditahan Sprm Najib Dipanggil Semula Kes Ipic

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 338 hits
Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Irwan Serigar yang pernah mencadangkan penerima BR1M membeli kereta untuk dijadikan teksi atau Uber bakal ditahan SPRM Foto Sinar Harian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mungkin akan menahan bekas...
Gopal Mohon Najib Irwan Diikat Jamin Rm3j Seorang

Gopal Mohon Najib Irwan Diikat Jamin Rm3j Seorang

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 224 hits
Peguam kanan Datuk Seri Gopal Sri Ram yang mengetuai pasukan pendawaan ke atas Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar meminta mahkamah menetapkan ikat jamin RM3 juta seorang ke atas kedua dua tertuduh Bagaimanapun peguam b...
Sprm Panggil Najib Irwan Khamis Ini Ke Mahkamah

Sprm Panggil Najib Irwan Khamis Ini Ke Mahkamah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 249 hits
KUALA LUMPUR 23 Okt Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan bekas ketua setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Irwan Siregar Abdullah diminta hadir untuk memberi keterangan di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Putrajaya...
Najib Irwan Dipanggil Hadir Di Sprm Esok

Najib Irwan Dipanggil Hadir Di Sprm Esok

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 252 hits
Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan bekas ketua setiausaha perbendaharaan Tan Sri Irwan Siregar Abdullah dipanggil hadir di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia esok kata sumber Sumber yang rapat dengan penyiasata...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi