Langsing Dan Sihat Dengan Kawal Nafsu Makan



Keadaan badan yang langsing dan sihat memang menjadi impian setiap individu, terutama di kalangan wanita. Golongan wanita amat takut jika keadaan badan agak berisi, biarpun hakikatnya belum lagi dikategorikan sebagai gemuk.

Lantaran itu, golongan wanita sanggup berbelanja besar semata-mata untuk kelihatan langsing. Pengambilan pil pelangsing badan menjadi pilihan memandangkan ia digambarkan melalui iklan sebagai mudah dan senang untuk mencapai apa yang diimpikan.

Satu fenomena yang jelas di mana-mana; lelaki memburu bomoh atau ubat tenaga batin, sedangkan wanita berusaha keras mencari kaedah dan ubat-ubatan melangsingkan badan.

Gemuk atau tidak sepatutnya berdasarkan kepada standard yang ditetapkan oleh pakar kesihatan mengikut skala Body Mass Index (BMI) yang dikira berdasarkan berat dibahagi dengan tinggi kali tinggi (dalam kiraan meter). 

Tetapi, disebabkan terlalu percaya bahawa langsing itu menawan, banyak wanita yang terlalu kurus sehingga kelihatan seperti sakit. Mereka terus ingin mengamalkan diet dan mengambil pil pelangsing biarpun diberitahu dirinya sudah langsing. 

Individu yang BMI kurang dari 18 dianggap terlalu kurus. Keadaannya sudah tidak ceria lagi. Satu keadaan yang sudah pasti ialah tahap kesihatannya tidak terjamin. 

Keadaan mereka tidak ubah seperti pesakit batuk kering atau penagih dadah yang tidak bermaya. Mereka hilang seri dan tidak lagi seksi yang sudah pasti tidak lagi menarik perhatian lelaki.

Menyedari resiko tahap kesihatan yang tidak terjamin jika mempunyai mempunyai tahap BMI kurang dari 18, beberapa buah negara di Eropah kini telah mengharamkan model yang terlalu kurus dalam pertunjukjkan fesyen di negara tersebut.

Ini kerana, gambaran umum masyarakat, khususnya wanita ingin memiliki tubuh badan seperti model. Biarpun model kelihatan terlalu kurus, mereka juga ingin kelihatan sedemikian tanpa memikirkan kesan buruknya. 

Untuk mengelak pengaruh buruk dari model yang terlalu kurus, maka tindakan mengharamkan mereka terlibat dalam pertunjukan fesyen adalah langkah bijak. Diharapkan langkah yang sama dilakukan di negara kita. 

Jika tidak ada lagi model terlalu kurus memperagakan fesyen, dan kemudian lebih banyak model yang agak berisi menjadi lebih terkenal, takrif langsing untuk kelihatan cantik akan berubah. Ia dapat membantu wanita yang mempunyai psikologi untuk terus kurus biarpun keadaan diri sudah terlalu kurus, agar sudar bahawa apa yang dilakukan itu sebenarnya salah.

Mengambil diet pelangsing berasaskan bahan kimia memang membahayakan kesihatan, biarpun ia mudah mencapai apa yang diimpikan. Mengapa perlu membahayakan diri sedangkan perkara itu tidak sepatutnya dilakukan semata-mata ingin kelihatan langsing. 

Kita kena kembali kepada asas. Kegemukan adalah berpunca cara pemakanan. Jadi, perkara yang perlu difikirkan untuk melangsingkan badan ialah melalui kaedah ini. 

Makan dan minum adalah keperluan hidup seharian. Kita perlu makan dan minum untuk mendapat tenaga, kesihatan dan menikmati rasa makanan. Untuk menikmati kehidupan yang sihat, seseorang perlu mengambil makanan seimbang.

Bagaimanapun, kita tidak perlu makan banyak untuk mendapat tenaga yang lebih. Sebaliknya, makan banyak mendatangkan masalah kepada kesihatan. Nikmat dan kepuasan makan juga berkurangan apabila makan terlalu banyak. 

Dalam al-Quran dijelaskan tentang sederhana dalam soal makan dan minum. Ia satu panduan yang mesti dipatuhi untuk mendapat kebaikan. Firman Allah bermaksud: “Makanlah dan minumlah serta jangan berlebih-lebihan.” (Surah al-Araf, ayat 31). 

Jumlah makanan yang perlu diambil hanya mengikut keperluan untuk meneruskan kehidupan dalam keadaan sihat dan bertenaga. Setiap individu mempunyai pola pemakanan yang berbeza bergantung kepada umur, jantina, jenis pekerjaan dan keadaan kesihatan.

Tenaga dan kesihatan yang baik diperlukan untuk menjalani kehidupan yang baik. Untuk mencapai kebaikan optimun, Islam menetapkan aturan makan secara bersederhana. Orang mukmin makan apabila rasa lapar dan berhenti makan sebelum rasa kenyang.     

Menjaga perut daripada diisi dengan makanan mendatangkan mudarat adalah cara penjagaan kesihatan paling berkesan. Individu berdisiplin menjaga makan dan tidak gelojoh memakan apa saja diingini. 

Konsep berpuasa atau menahan daripada mengambil makanan tertentu dijadikan cara rawatan paling berkesan. Banyak cara rawatan penyakit bahaya adalah dengan cara mengawal pengawalan makanan.  

Amalan makan tidak mementingkan kesan kepada kesihatan menyebabkan banyak penyakit berbahaya seperti kecing manis, darah tinggi, barah, lemah tenaga dan masalah jantung. Pengidapnya terpaksa menahan diri daripada mengambil makanan secara sesuka hati.

Adalah lebih baik mencegah daripada merawat. Hargai keadaan sihat yang dinikmati sekarang. Jika sudah mengidap penyakit, biasanya patang larang adalah berkaitan dengan pemakanan.

Paling penting, kita tidak mengambil makanan yang mendatangkan kesan buruk. Jika kita telah mengenal pasti jenis makanan yang mendatangkan alahan kepada diri, adalah ditegah kita daripada memakannya.  

Kesan serta merta makan berlebihan ialah menyebabkan badan menjadi lemah. Pada masa kekenyangan, rasa malas dan mengantuk akan menguasai diri. Fikiran pula menjadi buntu dan ingin berehat berterusan.  

Justeru, individu yang mementingkan produktiviti perlu mengawal makan. Kuantiti dan jenis makanan yang dimakan perlu diberi perhatian bagi menjaga kesihatan dan kecergasan fizikal dan mental. Dapatkan nasihat daripada pakar pemakanan untuk mengetahui cara pemakanan baik.

Makan terlalu banyak memberi kesan tidak baik kepada sistem penghadaman dalam badan. Makanan tidak diproses dengan sempurna dan menyebabkan penyerapan zat dan pencernaan makanan tidak berlaku sepenuhnya. Itu satu kerugian kerana tidak memperoleh zat yang sepatutnya.

Untuk memberi keselesaan dan kesempurnaan proses penghadaman makanan, ketika makan hendaklah dilakukan dengan sabar dan perlahan-lahan. Makanan perlu dikunyah dengan sempurna sebelum ditelan. Jangan makan terlalu banyak dan gelojoh.  

Makan melebihi apa yang diperlukan oleh badan menunjukkan sifat boros. Islam menegah sifat boros kerana mendatangkan banyak keburukan. Kita menanggung kerugian kewangan dan mengurangkan tahap kesihatan.

Jika peraturan berkaitan pemakanan ini dipatuhi, sudah pasti masalah kegemukan dan penyakit berkaitan dengannya dapat diatasi. Kita bukan sahaja tidak perlu menghabiskan banyak wang untuk membeli pil pelangsing, tetapi jimat tidak perlu banyak membeli makanan yang tidak diperlukan.

Dapatkan badan yang langsing dan pada masa yang sama tahap kesihatan yang baik. Jangan mudah terpengaruh dengan teori langsing yang disogokkan melalui iklan pusat-pusat yang menawarkan program melangsingkan badan atau pil-pil pelangsing badan. 

Tidak ada cara mudah untuk langsing, melainkan disiplin diri yang tinggi. Jaga pemakanan dan tingkatkan kekerapan bersenam. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/10/jud.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makan Buah Untuk Diet Harian Yang Sihat

Makan Buah Untuk Diet Harian Yang Sihat

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 511 hits
Kenapa kebanyakan daripada kita TIDAK suka buah buahan Malas membeli dan jarang sekali menu buah buahan ada dalam hidangan di rumah Kadang kadang tu buah buahan pun hanya disentuh ketika dijamu orang lain atau ketika menikmati hidangan bufe...
Kawal Makan Kesihatan Terjamin

Kawal Makan Kesihatan Terjamin

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 221 hits
Bilangan individu yang dikategori obesiti semakin banyak Lantas itu banyak individu berusaha untuk kelihatan langsing dengan cara mengambil kapsul atau ubat ubatan kurus Cara itu banyak resikonya Terdapat kes kematian disebabkan mengambil k...
Makansutra Juadah Makan Malam Di Persantaian Golf Pulai Spring

Makansutra Juadah Makan Malam Di Persantaian Golf Pulai Spring

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 255 hits
Assalammualaikum dan Selamat Malam EA ingin kongsikan hidangan juadah yang disajikan semasa Majlis Makan Malam Hari Penghargaan 2017 Ea merasa semua makanan utama yang disajikan seperti spageti kambing masala udang goreng telur dan ikan kre...
Terlajak Makan

Terlajak Makan

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 306 hits
Assalamualaikum semua Saya doakan anda kaya dan berjaya Hari ni saya nak berkongsi kenapa ramai orang selalu terlajak makan setiap hari Kerana sebab itu perut pun terlajak naik atau timbangan pun terlajak tinggi Bila perut dan timbangan meb...
Potret Kenangan Makan Malam De Pulai Spring Golf Resort

Potret Kenangan Makan Malam De Pulai Spring Golf Resort

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 208 hits
Assalammualaikum dan Selamat Berhujung Minggu Beberapa gambar makan malam Hari Penghargaan 2017 di Persantaian Golf Pulai Spring ingin EA kongsikan Tema malam ini Biru Hitam Wajah Wajah kegembiraan
Ibu Ingat Breastfeeding Makan Madu Cukup Untuk Melindungi Tanpa Vaksin Anak Meninggal Kerana Difteria

Ibu Ingat Breastfeeding Makan Madu Cukup Untuk Melindungi Tanpa Vaksin Anak Meninggal Kerana Difteria

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 276 hits
Difteria adalah jangkitan akut yang menjejaskan sistem pernafasan Penyusuan susu ibu dan makan madu tidak cukup untuk mengelakkan jangkitannya Ikuti kisah benar ibu mangsa difteria yang diceritakan oleh Difteria disebabkan oleh Corynebacter...
Rasuah Dalam Pemilihan Keadilan 2018 Antara Makan Di Hotel Dan Kupon Makan Di Bawah Khemah

Rasuah Dalam Pemilihan Keadilan 2018 Antara Makan Di Hotel Dan Kupon Makan Di Bawah Khemah

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 1158 hits
Tak perlu terbitkan kupon makan untuk buat jamuan berkempen ratusan RM untuk VVIP dan untuk macai pendedak RM75 satu kepala Dari mana datangnya wang sebanyak itu untuk adakan jamuan di Dewan Perdana Felda pada 2 September lalu hanya Allah d...
Resepi Sira Labu Kelantan Senang Buat Sedap Makan

Resepi Sira Labu Kelantan Senang Buat Sedap Makan

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 635 hits
Assalamualaikum korang suka makan labu tak Kalau ya kita geng Dan kalau korang nak tahu labu ni juga adalah salah satu makanan kegemaran Rasullulah SAW kerana kat labu ni ada bermacam khasiat Anas bin Malik sahabat dekat Rasulullah mengatak...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja