Langkah Terbaik Raja Raja Melayu Melarang Tempat Ibadat Mainkan Isu Politik











NORMAN RADZUAN

Tidak benarkan ahli politik berceramah di Masjid & Surau

RAJA2 MELAYU BERTINDAK BETUL DEMI KEHARMONIAN

Kenyataan beberapa Raja2 Melayu melarang ahli politik berucap, berceramah atau memberi kuliah di Masjid dan Surau2 adalah sgt tepat demi keharmonian negara. Ini kerana rumah Allah telah lama menjadi tempat ahli2 politik menabur fitnah kebencian antara kaum.

Apa yg saya dpt lihat selain melarang ahli2 politik berceramah di dlm masjid… Raja2 Melayu sering menasihati jgn memainkan sentimen perkauman.

Jelas Raja2 Melayu dpt melihat apabila ada parti2 politik akhir2 ini begitu ekstrim mencari pengaruh politik dgn menghasut dgn isu2 perkauman. Ia sgt tidak baik utk keharmonian negara yg demografinya dihuni oleh pelbagai kaum.

Semalam ramai yg terkejut apabila di Terengganu atas titah Sultan Mizan, tidak membenarkan ahli2 politik berceramah atau memberi kuliah di Masjid dan Surau2.

Sebenarnya sebelum ini Sultan Perak dan Sultan Selangor telah pun menitahkan tidak dibenarkan ahli2 politik berceramah di dlm masjid.

Pun begitu ada ahli politik yg tidak berpuashati. Ini kerana ‘modus operandi’ mereka sejak sekian lama menghasut rakyat dan ‘cari makan’ di masjid kita tifsk boelh berbuat demikian lagi. Akhirnya mereka fitnah mengatakan ia adalah sekatan politik dari kerajaan2 negeri yg memerintah.

Ia satu fitnah jahat utk menghasut rakyat sdgkan mereka tahu ia adalah perintah dari Raja yg menjadi ketua agama di negeri masing2. Saya tidak hairan kerana baru2 ini pemimpin mereka mendakwa titah perasmian istiadat Agong disediakan kerajaan dan akhirnya memohon maaf.

Selain Sultan2, Yang Dipertuan Agong juga bertitah, “Saya memang tidak membenarkan mana2 pihak berpolitik dlm rumah Allah, jadilah ini sebagai satu ingatan kpd kita semua, dan saya harap tidak ada yg mempertikaikan arahan ini. Ia utk kesejahteraan dan kebaikan bersama kita umat Islam dan Orang Melayu.

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Munawir bertitah, “Beta berharap supaya tiada lagi pemimpin yg membangkitkan isu perkauman atau agama dgn tujuan utk menghasut masyarakat.

Signifikan titah Raja2 Melayu mengenai perkara tersebut kerana sememangnya masjid2 telah menjadi medan utk menghasut pemikiran rakyat. Alhamdulillah dan terima kasih Raja2 Melayu yg bertindak tegas kpd isu2 seperti ini.

———————————————————————————-

Bagi saya kekuatan pihak parti2 pembangkang utk mendoktrin pemikiran org Melayu dgn menggunakan dua kaedah.

Pertama menggunakan cara konvesional iaitu melalui masjid2 di seluruh negara. Kedua menggunakan teknologi yg ada utk menabur fitnah.

Kerana kelebihan itulah mereka mendapat peluang lebih terbuka menghasut kebencian perkauman. Apatah dgn memperdagangkan agama dgn membaca beberapa ayat suci Al Quran.

Menggunakan hukum wajib, haram, sunat, makruh yg sudah menjadi sinonim dlm kehidupan bermasyarakat. Malangnya ia digunakan utk kepentingan politik yg boleh berubah rubah.

Satu lagi kelompok generasi muda yg menganggap apa sahaja informasi di telefon bimbit adalah benar dan disebarkan. Akhirnya org Melayu kerana terhasut dgn apa didengar tanpa mahu menilai dgn akal fikiran percaya hingga mereka lupa korupsi dan ketidakmampuan pemimpin mereka utk menguruskan negara.

Lihat sahaja isu2 yg dibawa di Parlimen atau di luar Parlimen. Apa yg dibahaskan langsung tidak membantu ekonomi negara yg sudah tenat dgn bebanan hutang melebihi 1 trillion.

Mereka dihasut dgn kerajaan 22 bulan yg telah disabotaj. Sdgkan mereka lupa kerajaan 33 bulan jauh lebih gagal. Mereka lupa kerajaan hampir 30 tahun sehingga sekarang tidak mampu memberikan air yg bersih, menguruskan negeri dgn baik hingga terpaksa bergantung sepenuhnya kpd kerajaan pusat.

Sewajarnya pembangkang patut menjadi ‘check and balance’ kpd kerajaan. Malangnya selepas ‘dididik’ menjatuhkan kerajaan tanpa demokrasi pada 2020 dahulu…mereka kini fokus utk menghasut pemimpin2 politik utk menjatuhkan kerajaan.

Akhirnya sampai bila2 ekonomi negara tidak akn stabil. Sangat memualkan dari mulut seorang pemimpin pembangkang berkata, “Orang tanya bila berlaku ini. Ini ramalan. Insya-Allah, (akan berlaku) dlm masa terdekat,".

Walaupun impian kemaruk kuasanya itu tidak lojik di akal… yg lebih penting dari itu utk apa dia cuba melakukan provokasi? Utk menghilangkan kepercayaan pelabur?

Ingin ajak berhujah secara akademik, saya pasti dia tidak mampu. Cuma ingin bertanya apakah dia tidak nampak pelaburan yg mula hadir? Pemimpin2 dunia mula mengunjungi PMX utk melabur berbillion ringgit.

Tanya saya bukan sahaja kuasa yg diinginkan mereka TETAPI pembangkang kepanasan dan semakin bimbang salah guna kuasa yg semakin hari semakin terbongkar.

 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/03/langkah-terbaik-raja-raja-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Negara Akan Dikuasai Bukan Islam Jika Melayu Tiada Kesedaran Politik

Negara Akan Dikuasai Bukan Islam Jika Melayu Tiada Kesedaran Politik

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 107 hits
malaysiakini comPresiden PAS Abdul Hadi Awang mengingatkan bahawa negara ini akan dikuasai oleh golongan bukan Islam sekiranya kaum Melayu tidak mempunyai kesedaran politik Bercakap pada program Dialog Ulama Negarawan bertajuk Mendepani Cab...
Orang Melayu Di Semenanjung Tak Puas Hati Dengan Kerajaan Menteri Dap Terbaik Kajian

Orang Melayu Di Semenanjung Tak Puas Hati Dengan Kerajaan Menteri Dap Terbaik Kajian

papar berkaitan - pada 26/2/2023 - jumlah : 156 hits
agendaily com26 02 2023Kabinet Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan mesyuarat Satu tinjauan mendapati sebanyak 71 peratus responden orang Melayu di Semenanjung tidak berpuas hati dengan kerajaan campuran dalam menunaikan janji manifesto Pili...
45 Tempat Menarik Di London Senarai Destinasi Terbaik Di Ibu Negeri Uk

45 Tempat Menarik Di London Senarai Destinasi Terbaik Di Ibu Negeri Uk

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 175 hits
Kota Sherlock Holmes Harry Potter William Shakespeare atau apa sahaja yang anda ingin panggil banyak perkara ikonik yang sinonim dengan kota London Siapa sahaja yang tidak meletakkan London sebagai salah satu impian untuk dilawati London se...
Pengkhianatan Terbesar Politik Melayu Bila Umno Dap Sekatil

Pengkhianatan Terbesar Politik Melayu Bila Umno Dap Sekatil

papar berkaitan - pada 12/3/2023 - jumlah : 215 hits
agendaily com11 03 2023Ketua Armada Bersatu Malaysia Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal Ketua Armada Bersatu Malaysia Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal melabelkan kerjasama antara Pakatan Harapan dan Barisan Nasional membentuk Kerajaan Perse...
Prn Tiada Kena Mengena Dengan Kerajaan Pusat Langkah Terbaik Ialah Buat Serentak 6 Negeri

Prn Tiada Kena Mengena Dengan Kerajaan Pusat Langkah Terbaik Ialah Buat Serentak 6 Negeri

papar berkaitan - pada 5/3/2023 - jumlah : 105 hits
PRN ni tiada kena mengena dengan Kerajaan Pusat Atas MB KM bila nak bubarkan DUN dan dengan perkenan Sultan maka SPR akan tentukan tempoh berkempen dan tarikh PRN Buktinya ketika PRU15 yang lalu walau parlimen dibubarkan cuma berapa negeri ...
Ppim Gesa Kerajaan Bekerjasama Dengan Ngo Tangani Isu Kebankrapan Dagangnews 28 02 2023

Ppim Gesa Kerajaan Bekerjasama Dengan Ngo Tangani Isu Kebankrapan Dagangnews 28 02 2023

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 97 hits
KUALA LUMPUR 28 Feb Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan bekerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan yang banyak membantu rakyat berdepan isu kebankrapan bagi mendapat maklumat dan data yang tepat Ketua Aktivis PPIM Datuk Na...
Pengimport Dari India Saman Presiden Mca Kerana Cakap Isu Telur

Pengimport Dari India Saman Presiden Mca Kerana Cakap Isu Telur

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 88 hits
Ahli Parlimen kerajaan PH BN Ayer Hitam Datuk Seri Dr Wee Ka Siong disaman pengimport telur dari India 195SharesAhli Parlimen Ayer Hitam Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mendedahkan beliau menerima surat saman daripada pengimport telur dari India...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Yuecheng Yanyuan Entrepreneurial Space By Jin Design In Hebei China

15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Volcanic Ash From Gunung Ruang To Enter Malaysian Skies Tonight

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal