Langkah Songsang Pn Di Sabah Punca Covid 19 Merebak



Individu yang perlu bertanggungjawab terhadap tercetusnya gelombang ketiga Covid-19 ketika ini adalah bekas Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman.
Ahli Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata selama 15 tahun sebagai Ketua Menteri, Musa Aman telah meneruskan dasar yang menyebabkan Sabah, sebuah negeri yang terkaya dengan hasil sumber di Malaysia kekal sebagai negeri termiskin dalam negara.
Walhal kata Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu, Musa mempunyai lebih daripada cukup, masa untuk memenuhi janji Pilihan Raya Umum (PRU) 1994 yang dibuat oleh Umno Sabah untuk melahirkan Sabah Baharu.
“Pertamanya, Umno menjanjikan pada tahun 1994, untuk mengurangkan kadar kemiskinan di Sabah, daripada 33 peratus pada tahun itu kepada sifar menjelang tahun 2000.
“Tetapi selepas lebih daripada setengah abad, Sabah kekal sebagai di antara yang termiskin di Malaysia, berada dalam kalangan negeri seperti Kelantan. Inilah bukanlah kemajuan, tetapi kemunduran,” katanya dipetik.
Pada masa sama Kit Siang berkata, Umno juga berjanji untuk menghapuskan rasuah tetapi Sabah hari ini merupakan salah satu negeri dengan masalah rasuah yang amat serius di mana para pemimpin politik yang korup kelihatan seakan-akan kebal dari pendakwaan.
Sementara itu, beliau mempertikaikan tindakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengatakan bahawa pengekangan penularan Covid-19 di Sabah telah tertangguh akibat sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.
Justeru beliau mempersoalkan apa ‘sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan’ itu sehingga jumlah kes Covid-19 di Sabah daripada 426 kes dan lapan kematian pada 1 September, kepada 8,082 kes dan 64 kematian setakat semalam.
Menurutnya, ini adalah satu peningkatan jangkitan yang mengejutkan di Sabah iaitu peningkatan lebih daripada 19 kali ganda, dan kadar kematian lebih daripada lapan kali ganda dalam tempoh kurang daripada dua bulan.
“Adakah Musa bersetuju bahawa perkara ini adalah satu akibat tindakan politik tidak bertanggungjawab, yang menghampiri perbuatan kecuaian jenayah?
“Saya akan katakan, jika ada sesiapa di Sabah yang perlu bertanggungjawab terhadap gelombang ketiga wabak ini, orang tersebut adalah Musa Aman.
“Saya seru kerajaan Perikatan Nasional untuk berhenti bermain politik dan menumpukan tenaganya ke arah menyalurkan semua sumber yang ada bagi melawan wabak Covid-19 di Sabah,” katanya lagi.
Terdahulu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pernah menyalahkan Bersatu di atas gelombang ketiga yang berlaku kerana menolak cadangan kuarantin daripada Menteri Kesihatan daripada Umno.
Majlis Keselamatan Negara (MKN) juga dianggap sebagai lambat laksana kuarantin wajib ke atas mereka yang pulang daripada Sabah sebelum berlangsungnya pilihan raya negeri.
Najib turut menyalahkan Menteri Dalam Negeri Bersatu, Datuk Hamzah Zainudin kerana tidak mengasingkan banduan mengikut SOP yang menyebabkan berlakunya beberapa kluster jangkitan di pusat tahanan di Kedah, Perak, dan Pulau Pinang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30231

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Kluster Baru Merebak Lepas Ziarah Saudara Yang Baru Balik Dari Sabah

Covid 19 Kluster Baru Merebak Lepas Ziarah Saudara Yang Baru Balik Dari Sabah

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 257 hits
290 total views 290 views today Gara gara lawatan ziarah sanak saudara di rumah seorang individu yang sedang menjalani kuarantin di rumah kini satu kluster baru tercetus di Selangor dan Perak Menurut exco Selangor Ng Sze Han kluster Bah Puc...
Shafie Apdal Punca Kes Covid 19 Di Negara Meningkat Terutamanya Di Sabah Musa Aman

Shafie Apdal Punca Kes Covid 19 Di Negara Meningkat Terutamanya Di Sabah Musa Aman

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 184 hits
Bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman dalam surat terbukanya kepada rakyat Malaysia mendakwa punca peningkatan kes Covid 19 di Sabah adalah disebabkan Presiden Warisan Plus Datuk Seri Mohd Shafie Apdal WARISAN Plus wajar mengakui punc...
Lahad Datu Bank Islam Branch Temporarily Shut After Covid 19 Case

Lahad Datu Bank Islam Branch Temporarily Shut After Covid 19 Case

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 574 hits
The Bank Islam employee from the Lahad Datu branch is now being treated at a government hospital PETALING JAYA Bank Islam Malaysia Berhad has temporarily closed its Lahad Datu branch in Sabah including its self service terminals from today ...
As Cases Rise 76pct Covid 19 Hospital Beds In Sabah Filled Icu 70pct

As Cases Rise 76pct Covid 19 Hospital Beds In Sabah Filled Icu 70pct

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 310 hits
COVID 19 As the pandemic in Sabah is still not showing signs of subsiding hospital beds for Covid 19 patients are being quickly filled up by the day Just two days ago Health director general Dr Noor Hisham Abdullah announced that as of Tues...
Covid 19 New Record High Of 869 Cases 38 Deaths In Sabah Over 10 Days

Covid 19 New Record High Of 869 Cases 38 Deaths In Sabah Over 10 Days

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 285 hits
COVID 19 The country has recorded 869 new cases of Covid 19 as of noon today marking another record high All these cases were local infections with 224 linked to prison clusters Leading indicators in brief Active cases 6 886 Patients in int...
Sabah Cm Recovers From Covid 19

Sabah Cm Recovers From Covid 19

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 190 hits
The Sabah chief minister has been discharged from the hospital following his recovery from Covid 19 Hajiji Mohd Noor and his wife Julia Salag were discharged from Queen Elizabeth hospital in Kota Kinabalu this morning In a statement Hajiji ...
Sabah Cm Self Quarantines After Exposure To Covid 19 Patient

Sabah Cm Self Quarantines After Exposure To Covid 19 Patient

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 199 hits
COVID 19 Sabah Chief Minister Hajiji Noor will be undergoing self quarantine after being exposed to an individual who later tested positive for Covid 19 In a brief statement the state secretariat said Hajiji will be in quarantine for two we...
10 Hari 38 Orang Meninggal Di Sabah Akibat Covid 19

10 Hari 38 Orang Meninggal Di Sabah Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 301 hits
Malaysia mencatatkan 869 kes baru yang kesemuanya merupakan penularan tempatan Angka ini merupakan yang tertinggi pernah dicatatkan di Malaysia sejak wabak itu melanda negara Daripada jumlah itu 745 kes melibatkan warganegara malaysia Sabah...
We Re Now In Covid 19 Third Wave Expect More Cases From Sabah Health Dg

We Re Now In Covid 19 Third Wave Expect More Cases From Sabah Health Dg

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 272 hits
COVID 19 Malaysia is now facing the third wave of the Covid 19 outbreak said the Health director general today adding that more cases are expected in Sabah this coming week According to Dr Noor Hisham Abdullah health authorities with the co...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik