Langkah Penting Dalam Belanjawan 2025




Belanjawan 2025 kerajaan Madani yang akan diumumkan pada 18 Oktober ini diharapkan terus memberi tumpuan kepada langkah-langkah dalam meningkatkan daya saing negara untuk menarik pelaburan. Ini termasuklah mempercepatkan reformasi fiskal yang menekankan peningkatan kutipan hasil, perbelanjaan berhemah, pengurangan subsidi, serta mengurangkan pinjaman bersih tahunan. Selain itu, ia juga perlu membaiki tatakelola dan mekanisme penyampaian awam, meningkatkan kualiti hidup rakyat, dan memastikan pengagihan kekayaan yang lebih adil. Agenda kelestarian untuk masa depan yang lebih baik juga seharusnya terus menjadi fokus.
TA Securities dalam ulasan mereka mengenai bajet yang akan datang, menekankan beberapa langkah penting yang boleh diambil oleh kerajaan untuk meningkatkan kutipan cukai dan mengawal perbelanjaan. Mereka berpendapat bahawa belanjawan ini perlu memberi tumpuan kepada penyusunan semula ekonomi dan meningkatkan daya saing. Contohnya, Malaysia perlu menarik lebih banyak pelaburan asing yang kini merosot kepada RM40.4 bilion pada 2023 berbanding RM75.4 bilion pada 2024. Apatah lagi, negara kita telah jatuh tujuh anak tangga ke kedudukan ke-34 dalam Ranking Daya Saing Dunia IMD 2024, lebih rendah berbanding jiran-jiran seperti Thailand (ke-25) dan Indonesia (ke-27).
Langkah-langkah yang sesuai sangat penting untuk memacu pelaburan, termasuk meningkatkan produktiviti, memudahkan urusan perniagaan, dan mempromosikan ketelusan dalam pemberian kontrak kerajaan. Contohnya, pengenalan insentif untuk memajukan inisiatif pembangunan lestari dan penggunaan teknologi digital juga sangat diperlukan. Selain itu, tumpuan perlu diberikan kepada pembangunan sumber manusia, menarik dan mengekalkan bakat, serta meningkatkan penglibatan wanita dalam tenaga kerja dan kepimpinan. Sistem pendidikan juga perlu diubahsuai untuk memenuhi keperluan sektor swasta yang sentiasa berubah.
Dalam belanjawan ini, kita juga mengharapkan lebih banyak perincian mengenai pemacu pertumbuhan baru seperti pembuatan semikonduktor lanjutan selaras dengan Strategi Semikonduktor Negara (NSS), serta inisiatif hijau seperti taman industri hijau dan pelaburan dalam kecerdasan buatan (AI). Kita sudah mendengar tentang Rancangan Ekonomi Khas Johor-Singapura, Lembah Hi-Tech Automotif Tanjung Malim, dan Taman Perindustrian Hijau Kerian yang bakal diwujudkan. NSS ini melibatkan pelan jangka panjang dengan tiga fasa berbeza di mana kerajaan telah komited untuk menyediakan sekurang-kurangnya RM25 bilion untuk menyokong pelaksanaannya dan menarik RM500 bilion pelaburan untuk Fasa 1.
Pelaburan juga akan difokuskan kepada pembuatan dan peralatan semikonduktor. TA berpendapat bahawa kita mungkin akan melihat insentif yang tepat dalam bajet ini untuk menarik pelaburan ke sektor-sektor yang bernilai tinggi. Syarikat pelaburan kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan dijangka akan memainkan peranan penting dalam menjana dana dan meningkatkan pelaburan domestik.
Belanjawan ini juga dijangka akan terus menyokong usaha peralihan tenaga selaras dengan Rangka Tindakan Peralihan Tenaga Nasional (NETR) yang mensasarkan 40% dari campuran tenaga utama Malaysia untuk berasal dari sumber tenaga boleh diperbaharui menjelang 2035. Dengan itu, banyak pelaburan diperlukan untuk meningkatkan kapasiti tenaga negara dan membuka peluang bagi pusat data yang semakin mendapat perhatian. Teknologi baru seperti hidrogen hijau dan penyimpanan tenaga besar juga sedang dipertimbangkan.
Pada masa yang sama, Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dijangka akan terus menerima insentif dan pembiayaan dari kerajaan agar dapat bergerak ke atas dalam rantaian nilai. Kerajaan juga dijangka akan memperkenalkan lebih banyak insentif untuk meningkatkan penyertaan wanita dalam tenaga kerja serta mempromosikan pendidikan TVET.
Walaupun fokus kepada pelaburan yang berisiko tinggi dan tinggi nilai, perbelanjaan untuk projek infrastruktur juga akan diteruskan, terutama yang berkaitan dengan pengangkutan rel. Misalnya, projek MRT 3 yang tertangguh dijangka akan dimulakan tahun depan. Rancangan LRT Penang juga dijangka akan diumumkan dalam belanjawan ini, dengan siap operasional pada tahun 2030.
Kita juga mungkin melihat pengenalan Transit Kereta Api Autonomi (ART) di Kuala Lumpur, mengikuti langkah Johor dan Sarawak. Gala-gala untuk pengangkutan bas luar bandar yang lebih efisien juga mungkin mendapatkan peruntukan dalam belanjawan ini. Selain itu, kita mungkin akan melihat insentif untuk Rancangan Ekonomi Khas Johor-Singapura yang sedang dalam peringkat akhir perundingan.
Untuk sektor hartanah, perkembangan ini akan memberi manfaat kepada permintaan perumahan di kawasan sekitar. Kerajaan dijangka akan mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan pemilikan rumah bagi kumpulan pendapatan rendah hingga sederhana dan juga memberi insentif bagi pembangunan hijau.
TA juga meramalkan bahawa gaji minimum akan meningkat dari RM1,500 kepada antara RM1,700 dan RM1,800 dalam belanjawan ini serentak dengan kenaikan gaji kakitangan awam. Ada juga kemungkinan peningkatan dalam peruntukan untuk program “Sumbangan Tunai Rahmah”, e-wallet, serta perbelanjaan isi rumah. Ini bukan sahaja akan memberi manfaat kepada bilangan rakyat, tetapi juga menyokong pertumbuhan pemulihan daripada peningkatan kedatangan pelancong.
Bagi golongan B40 dan yang berpendapatan rendah, TA mencadangkan kerajaan perlu membantu 1.3 juta pembayar cukai yang kebanyakannya berpendapatan bulanan, untuk menghadapi kos sara hidup yang tinggi. Mengingat harga barang dan perkhidmatan yang telah meningkat dalam sedekad, adalah penting untuk mengurangkan cukai pendapatan seperti pengurangan peribadi, anak, dan premium insurans perubatan.


Source link
The post Langkah Penting Dalam Belanjawan 2025 appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/langkah-penting-dalam-belanjawan-2025/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belajar Public Speaking Langkah Penting Menuju Komunikasi Efektif

Belajar Public Speaking Langkah Penting Menuju Komunikasi Efektif

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 101 hits
BloggerBorneo com Public speaking atau berbicara di depan umum bukanlah sekadar kemampuan untuk menyampaikan ide Ini adalah seni mengomunikasikan pesan dengan cara yang jelas efektif dan memukau audiens Dalam dunia yang semakin terhubung se...
Yg Entertainment Umum Blackpink Bakal Comeback Jalani Konsert Jelajah Dunia Pada 2025

Yg Entertainment Umum Blackpink Bakal Comeback Jalani Konsert Jelajah Dunia Pada 2025

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 56 hits
BLACKPINK akan membuat comeback penuh sebagai satu kumpulan dan mengadakan jelajah dunia pada tahun 2025 Artikel Berkaitan Dalam kenyataan yang dikongsi oleh YG Entertainment mereka telah mengesahkan mengenai berita berkenaan Pada tahun 202...
Malam Amal Kempen Tabung Pahlawan 2024 2025 Dan Pelancaran Kad Veteran Digital

Malam Amal Kempen Tabung Pahlawan 2024 2025 Dan Pelancaran Kad Veteran Digital

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 163 hits
Hi Korang YABhg Dato Seri Dr Wan Azizah Dr Wan Ismail Penaung Kempen Tabung Pahlawan telah menyempurnakan Majlis Malam Amal Tabung Pahlawan 2024 2025 bertempat di Dewan Perkasa Wisma Perwira Angkatan Tentera Malaysia Beliau turut diiringi Y...
Ringgit Mampu Cecah Rm4 00 Sedolar Akhir 2024 Rm3 55 Akhir 2025 Bmi

Ringgit Mampu Cecah Rm4 00 Sedolar Akhir 2024 Rm3 55 Akhir 2025 Bmi

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 67 hits
BernamaKUALA LUMPUR BMI Country Risk amp Industry Research unit Fitch Solutions menyemak naik unjuran ringgit bagi akhir 2024 kepada RM4 00 berbanding dolar Amerika Syarikat daripada RM4 55 sebelum ini Perkembangan itu turut memaparkan pres...
Lantak Dia Tak Penting

Lantak Dia Tak Penting

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 56 hits
RMS No problem LSS ni bukanlah penting pun cuma dia hentam kerajaan PHBN sebab
Sambut Ulang Tahun Debut Ke 10 Gfriend Akan Reunion Pada Januari 2025 Dengan Projek Baru

Sambut Ulang Tahun Debut Ke 10 Gfriend Akan Reunion Pada Januari 2025 Dengan Projek Baru

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 68 hits
Setelah lama menanti GFRIEND nampaknya akan menemui peminat sebagai satu kumpulan tak lama lagi Artikel Berkaitan Pada 24 September orang dalam industri muzik berkongsi bahawa GFRIEND akan kembali reunion pada Januari tahun depan sempena ul...
Legoland Tarikan Tempat Penginapan Berdekatan Tiket Masuk Tips Penting

Legoland Tarikan Tempat Penginapan Berdekatan Tiket Masuk Tips Penting

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 102 hits
LEGOLAND adalah merupakan salah satu taman tema yang cukup popular di Malaysia Semua tarikan disini berkonsepkan LEGO termasuklah reka bentuk bangunannya Serba serbi LEGO la pokoknya Jom baca lebih lanjut mengenai tarikan utama di LEGOLAND ...
The Interim Payment Of Rm600 For 2025 To Sabah

The Interim Payment Of Rm600 For 2025 To Sabah

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 92 hits
From year 1974 to 2023 inclusive it is 50 years It can be deduced that the amount due to Sabah by the end of 2023 is RM341 86 billion Dr Chong Eng Leong The interim payment for 2025 of the 40 shared revenue as stipulated in Article 112C of ...
First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 129 hits
One of our favorite modern classics has just received a major update for 2025 Triumph has refreshed its popular Speed Twin 1200 but the news that has us giddy is the addition of the new higher spec Triumph Speed Twin 1200 RS to the range Th...
Gejala Kekurangan Vitamin D

Battle Of Time Exists X Masdo Bakal Cetus Gelombang Kugiran Dua Era

Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

Bagi Akmal Wira Perlu Jadi Kasar Dan Biadab Ahli Akademik

Sambal Paru Dan Kentang

Nursery

Anwar Farhash Among Kelantan Award Recipients

Saya Nak Teruja Dengan Apple Intelligence Tapi Ini Buat Susah


echo '';
Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024


Mixue Keluarkan Ice Cream Toffee Hazelnut Latte Sedap Sangat

Birthday Lunch Kat Tea Garden Taman Kota Masai

Kanak Kanak Lelaki Maut Kereta Dipandu Ibu Jatuh Gaung

9 Perkara Yang Anda Boleh Buat Dalam Kereta Ketika Menunggu Lampu Isyarat Bertukar Ke Hijau

Panic Di Pesta Pizza Five Nights At Freddy S Into The Pit Kini Tersedia Di Konsol

Mls4 Lawak Kumpulan Sarkas Menjadi Dinobatkan Sebagai Gempak Superstar Of The Week Minggu Kedua