Langkah Langkah Menjadi Pereka Grafik



1. Manfaat Proses Rekabentuk Grafik
Apabila mendapat projek design, kita perlulah mengetahui langkah-langkah reka bentuk. Hal ini kerana, dengan susunan dan rangka reka bentuk yang baik akan membuatkan anda mendapat keputusan yang terbaik.

Berhati-hati! jangan melompat terus ke arah program komputer dan cipta tanpa menjalankan apa-apa kajian tentang apa yang bakal anda buat.

muktamadkan  kandungan dan penyelidikan anda kepada beberapa kali sebelum bergerak kearah proses reka bentuk. (tekan sambung baca..)


   2. Kumpulkan Maklumat
Sebelum anda boleh memulakan projek, anda tentu perlu tahu apa yang pelanggan anda perlukan. Mengumpul maklumat adalah langkah pertama proses reka bentuk grafik. 

Apabila anda dihubungi untuk sesuatu projek yang baru, perjumpaan/mesyuarat perlu dibuat untuk membincangkan skop kerja dan mewujudkan pemahaman tentang kemahuan pelanggan anda. Pastikan untuk mengumpul seberapa banyak maklumat yang mungkin:

    Apa yang perlu Tanya Pelanggan?

Selain daripada produk klien anda perlu (seperti logo atau laman web), bertanya soalan seperti:
    Siapakah penonton?    Apakah mesej?    Berapa banyak halaman adalah sekeping?    Apakah dimensi?    Adakah terdapat bajet tertentu?    Adakah terdapat tarikh akhir untuk siap?    Pelanggan boleh memberikan contoh-contoh reka bentuk yang mereka suka?    Adakah terdapat satu jenama yang sedia ada korporat yang perlu dipadankan?Ambil nota terperinci, yang anda boleh gunakan kemudian untuk langkah seterusnya proses reka bentuk.


3. Buat Garis/Aliran Kerja.
 Menggunakan maklumat yang dikumpul dalam mesyuarat/perjumpaan anda dengan pelanggan, anda akan dapat untuk membangunkan menggariskan kandungan dan matlamat projek itu.

Anda perlu jumpa semula pelanggan anda untuk mendapatkan kelulusan sebelum prosiding. 

Untuk laman web, termasuk semua bahagian utama dan kandungan bagi setiap. Termasuk dimensi dan spesifikasi teknikal untuk kerja-kerja cetak atau laman web juga. 

 Perjumpaan anda juga bertujuan untuk menggariskan apa-apa yang pelanggan anda mahu tambah atau meminta apa-apa perubahan.

Apabila ini dimuktamadkan, anda perlu berada dalam perjanjian buatlah surat perjanjian hitam putih sekurang-kurangnya sekeping dan boleh kemudian teruskan ke langkah seterusnya proses reka bentuk grafik.

 *Bagaimana Buat Aliran Projek Rekabentuk Grafik

NOTA: Ia adalah pada masa dimana anda akan memberi cadangan kepada pelanggan anda, termasuk kos dan jangka masa untuk kerja-kerja, tetapi di sini kita memberi tumpuan kepada proses reka bentuk.


4. Memanfaatkan Kreativiti Anda!
Rekabentuk perlu kreatif! Sebelum beralih kepada reka bentuk sendiri (jangan bimbang, yang seterusnya) mengambil sedikit masa untuk anda berfikir tentang penyelesaian kreatif bagi projek itu.  

Anda boleh menggunakan contoh kerja kegemaran pelanggan anda sebagai garis panduan untuk mengetahui apa yang mereka suka dan tidak suka, tetapi matlamat anda adalah untuk tampil dengan sesuatu yang baru dan berbeza yang memisahkan karya anda dari yang lain (kecuali kalau mereka meminta untuk mengikut pada yang sedia ada). Cara-cara untuk mendapatkan idea kreatif:Brainstorming: Dapatkan bersama-sama dengan kumpulan dan membuang mana-mana dan semua idea

Melawat tapak/kawasan berkenaan: Dapatkan diilhamkan oleh asal

Baca buku: Sesuatu yang kecil sebagai warna atau bentuk dalam buku reka bentuk grafik boleh mencetuskan idea yang benar-benar asal.

Ambil berjalan kaki: Kadang-kadang yang terbaik untuk mendapatkan idea adalah dengan keluar dan melihat sekeliling dan dunia ... anda tidak tahu apa yang akan/bakal tercetus untuk imaginasi anda.

Lukiskan: Seorang artis kreatif perlu lakar beberapa idea pada halaman kosong. Sebaik sahaja anda mempunyai beberapa idea untuk projek sudah tiba masanya untuk mula membuat susun atur yang berstruktur/Terancang/Bertema.


5.Lakaran dan Wireframes 
sangat penting sebelum bergerak ke dalam program perisian seperti Illustrator atau InDesign, ia adalah berguna untuk membuat beberapa lakaran mudah susun atur sekeping.  

Dengan cara ini, anda boleh menunjukkan pelanggan anda beberapa idea tanpa membelanjakan terlalu banyak masa pada reka bentuk.  

Mengetahui jika anda sedang menuju ke arah yang betul dengan menyediakan lakaran cepat konsep logo, lukisan garisan susun atur  dengan menunjukkan di mana unsur-unsur yang akan diletakkan pada halaman lakaran atau menunjukkan versi cepat buatan tangan reka bentuk secara pakej(sekali tunjuk terus paham semua).

Bagi reka bentuk web, wireframes adalah cara terbaik untuk bermula dengan susun atur halaman anda. 

6. Rekabentuk dan Versi yang pelbagai  
menentukan bahawa anda telah melakukan penyelidikan anda, muktamadkan kandungan anda dan pastikan mendapat kelulusan pada beberapa lakaran anda oleh client supaya boleh bergerak ke fasa reka bentuk sebenar proses reka bentuk grafik.

Walaupun anda mungkin mengetuk keluar reka bentuk muktamad dalam satu pukulan, ia biasanya idea yang baik untuk dibentangkan kepada pelanggan anda dengan sekurang-kurangnya dua versi reka bentuk.  

Anda boleh bersetuju kepada berapa banyak versi yang unik termasuk dalam kerja dalam cadangan anda. Ini memberikan pelanggan beberapa pilihan dan membolehkan anda untuk menggabungkan elemen kegemaran mereka dari setiap. 

TIPs: Pastikan menyimpan versi atau idea bahawa anda TIDAK mahu pilih untuk ditunjukkan dan kononnya bahawa anda mungkin tidak suka pada masa itu, kerana anda tidak tahu bila idea itu akan berguna. 

7. Semak dan Pastikan  
dan biarkan pelanggan anda tahu bahawa anda menggalakkan "pergaulan dan sepadan" atau "boleh dan tidak boleh" reka bentuk yang anda berikan.  

Mereka mungkin suka warna latar belakang pada satu reka bentuk dan pilihan fon yang lain. Dari cadangan mereka, anda boleh hadir pusingan kedua reka bentuk. Jangan takut untuk memberi pendapat anda pada apa yang kelihatan terbaik... anda adalah designer! Selepas kedua ini, ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk mempunyai pasangan lebih perubahan sebelum mencapai reka bentuk akhir. 

8. Berpegang kepada Langkah 
Apabila mengikuti langkah-langkah ini, pastikan untuk menyelesaikan setiap satunya sebelum bergerak lebih ke depan. 

Jika anda menjalankan penyelidikan yang kuat, anda tahu anda boleh mewujudkan garis panduan yang tepat.  

Dengan garis panduan yang tepat, anda mempunyai maklumat yang perlu untuk mengeluar lakaran dan beberapa idea. Dengan kelulusan idea-idea ini, anda boleh bergerak untuk mewujudkan reka bentuk sebenar.



(Dari Eric Miller, About.com)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://akubudakseni.blogspot.com/2013/02/reka-grafik-langkah-demi-langkah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langkah Awal Untuk Menjadi Seorang Programmer

Langkah Awal Untuk Menjadi Seorang Programmer

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 135 hits
Langkah Awal Untuk Menjadi Seorang Programmer Seorang Programmer itu dapat dikatakan orang yang paling banyak sabarnya Kenapa Karena seorang programmer itu harus teliti dalam membuat sebuah programmnya Apabila ada satu kesalahan sedikit pun...
13 Grafik Clipart Balloon Comel Percuma

13 Grafik Clipart Balloon Comel Percuma

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 234 hits
Gambar clipart balloon ini tersedia dalam format Portable Graphics Format Dengan format PNG tidak perlu lagi bersusah payah untuk buang latar belakang putih pada setiap gambar message JOM SERTAI CHANNEL TELEGRAM CIKGUGRAFIK Cara muat turun ...
Percayakah Anda Maknyah Dibenarkan Menjadi Pramugari Di Thailand

Percayakah Anda Maknyah Dibenarkan Menjadi Pramugari Di Thailand

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 165 hits
BANGKOK Seramai empat mak nyah diambil bekerja sebagai pramugari PC Air dalam kempen pengambilan pekerja baharu syarikat penerbangan berkenaan di Thailand Saya suka kerja yang membolehkan saya menonjolkan kebolehan S suka memakai seragam ya...
Idea Kitar Semula Makanan 9 Pisang Terlalu Masak Menjadi Cekodok Pisang

Idea Kitar Semula Makanan 9 Pisang Terlalu Masak Menjadi Cekodok Pisang

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 167 hits
Pada minggu lepas suami saya telah membeli buah pisang berangan dalam kuantiti yang banyak Apabila disimpan hampir seminggu pisang ini telah terlalu masak dan lembik Hendak dibuang terasa sayang tapi hendak dimakan sudah terlalu lembik Saya...
Bagaimana Menjadi Blogger Yang Berjaya

Bagaimana Menjadi Blogger Yang Berjaya

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 91 hits
Ramai orang berfikir bahagian yang paling sukar untuk menjadi seorang penulis blog adalah bermula tetapi sebenarnya merupakan bahagian yang mudah Apa paling mustahak dalam menubuhkan blog adalah memastikan ia dikemas kini selalu Dalam post ...
Rayapickuplines Menjadi Trending Twitter

Rayapickuplines Menjadi Trending Twitter

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 103 hits
Semakin nak memasuki Syawal semakin banyak sambutan yang di tunjukkan rakyat di Twitter dengan trending terbaru iaitu RayaPickupLines Banyak yang lawak yang sempoi yang menarik yang comel dan sebagainya Itu bermakna rakyat Malaysia ni selai...
Video Proses Telur Menjadi Ayam

Video Proses Telur Menjadi Ayam

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 178 hits
Pernah tak korang terlintas nak tau macam mana proses dari telur menjadi ayam Aku pun tak pernah terlintas langsung di pikiran hotak aku ni until aku jumpa video ni dalam youtube Subhanallah Besar sungguh kebesaran Allah
Apabila Menjadi Takut Untuk Berkahwin

Apabila Menjadi Takut Untuk Berkahwin

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 99 hits
Pada hari ini banyak filem mahupun drama kita dihidangkan dengan kisah penceraian dan pergaduhan sesama suami isteri Hal itu menyebabkan ada terpengaruh dan menjadikan alasan tersebut takut untuk berkahwin Samalah seperti situasi di bawah i...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah