Langkah Kerajaan Yang Wajar Dan Tepat




Berikutan kekacauan dan hampir tercetusnya rusuhan di sebuah kuil di Subang Jaya yang pada asasnya berpunca daripada soal berkaitan tanah, Tun Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan peraturan baru bagi pembinaan rumah ibadat pada masa depan.


Peraturan baru yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri ialah pembinaan rumah ibadat mesti mendapat kebenaran pihak berkuasa tempatan atau PBT dan tidak boleh lagi dibina di atas tanah yang bukan milik mereka.


Sebagaimana janji Tun Mahathir dua hari lalu yang memberi jaminan insiden seperti di Subang Jaya tidak akan berulang lagi pada masa akan datang, peraturan baru ini bukan saja tepat dan wajar, malah mampu memenuhi janjinya itu.


Banyak isu berkaitan rumah ibadah khususnya kuil ialah kerana ia selalunya dibina sesuka hati di merata-tempat, meskipun tidak dinafikan terdapat juga yang dibina di tanah persendirian dan mematuhi semua peraturan yang diperlukan.


Dalam kebanyakan kes, bukan saja kelulusan PBT jarang diambil kira, siapa pemilik tanah untuk mendirikan kuil juga kerapkali tidak dipedulikan.


Asal saja ada tanah kosong yang berdekatan dengan penempatan mereka, selalunya di situlah dibina kuil bagi tujuan untuk beribadah.


Memang tujuan beribadah itu baik, tapi apabila tidak mengikut saluran undang-undang, bahkan dibina di tanah orang atau pihak lain, di akhirnya nanti ia pasti akan menimbulkan masalah apabila pemilik sebenar mahu menggunakan tanah tersebut.


Dalam hal ini, rumah ibadat orang Islam seperti surau dan masjid pun selalu memenuhi peraturan undang-undang seperti memperolehi kebenaran PBT dan pejabat agama terlebih dahulu, malah hampir tidak pernah ia dibina di atas tanah yang tidak ketahuan siapa pemiliknya.


Selalunya masjid dan surau sama ada akan dibina di atas tanah kerajaan dengan mengemukakan permohonan terlebih dahulu atau di atas tanah yang diwakafkan.


Sebab itu, isu perebutan atau pergaduhan berkaitan tanah hampir tidak pernah berlaku melibatkan pembinaan masjid atau surau.


Makanya, jika masjid dan surau pun boleh mematuhi peraturan dan pembinaannya sedaya upaya cuba dilakukan dengan memenuhi semua peruntukan undang-undang, tiada sebab penganut agama lain tidak boleh turut sama melakukannya.


Jika peraturan dan undang-undang sentiasa dipatuhi, pasti tidak akan timbul apa-apa masalah di kemudian hari nanti. (ShahbudinHusin 29/11/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/11/langkah-kerajaan-yang-wajar-dan-tepat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Besar Pahang Tolak Icerd Tindakan Tepat Kerajaan

Menteri Besar Pahang Tolak Icerd Tindakan Tepat Kerajaan

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 392 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang menyifatkan keputusan kerajaan Pusat untuk tidak meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum adalah tindakan tepat Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata ternyata bantaha...
Langkah Tepat Memperbaiki Klakson Mobil

Langkah Tepat Memperbaiki Klakson Mobil

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 165 hits
Apabila klakson Mobil tidak berfungsi dengan normal memang akan amat menganggu walaupun tak menimbulkan kecelakaan Karena salah satu fungsi klakson adalah sebagai pemberitahu bila sobat ingin mendahului kendaraan lainnya yang berada di depa...
Langkah Mayat Orang Umno Dulu Jika Kerajaan Mahu Ratifikasikan Icerd Ahmad Zahid

Langkah Mayat Orang Umno Dulu Jika Kerajaan Mahu Ratifikasikan Icerd Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 307 hits
KUANTAN 17 Nov Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan langkah mayat orang UMNO dulu sebelum kerajaan mahu melaksanakan agenda kesamarataan yang akan menidakkan perkara perkara yang termaktub di dalam Perlembagaan seperti ...
Kerajaan Pas Terengganu Lebih Teruk Dari Zionist

Kerajaan Pas Terengganu Lebih Teruk Dari Zionist

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 421 hits
PAS masih belum buang perangainya yang rakus diamalkan apabila berkuasa dibumi Terengganu Seramai ramai yang pimpinan PAS di Terengganu yang berserban dan berkopiah tidak mampu untuk berbicara dengan seorang rakyat Bila berbicara dengan kap...
Isu Icerd Pas Umno Akan Bentuk Kerajaan Campuran Di Masa Depan

Isu Icerd Pas Umno Akan Bentuk Kerajaan Campuran Di Masa Depan

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 315 hits
Isu ICERD Pas Umno akan bentuk kerajaan campuran di masa depan Posted By on November 22 2018Pelbagai isu melingkari Pas sejak Perhimpunan Perpaduan Ummah bersama Umno di Pasir Salak Perak menentang Konvemsyen Antarabangsa Mengenai Penghapus...
Pemimpin Umno Enggan Ulas Najib Dakwa Kerajaan Ditipu Jho Low

Pemimpin Umno Enggan Ulas Najib Dakwa Kerajaan Ditipu Jho Low

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 277 hits
November 22 2018 6 13 PM Ismail Sabri Yaakob Noh Omar dan Nazri Aziz KUALA LUMPUR Tiga pemimpin Umno enggan mengulas lanjut berhubung kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang mengaku kerajaan pimpinannya ditipu ahli perniagaan Low Taek Jho ata...
Tak Sempat Sampai 100 Ke Golongan Sasar Di Kerajaan Sebelum 10 Mei 2018 8699

Tak Sempat Sampai 100 Ke Golongan Sasar Di Kerajaan Sebelum 10 Mei 2018 8699

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 217 hits
ketuanan melayu yg dlaung umno utk melindungi perasuah negara Takde maknanya kami nak lindungi perasuah Kalau nak lindungi perasuah kami tak sokong ph la sebelum ni yg salah kamu hukum la Semua nya ada masuuukkkk poket sndri Ngamuk buat apa...
Lagi Laporan Polis Di Seluruh Negara Kerajaan Ph Di Gesa Bertindak

Lagi Laporan Polis Di Seluruh Negara Kerajaan Ph Di Gesa Bertindak

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 211 hits
KUALA LUMPUR 23 Nov Gesaan terhadap Kerajaan Pakatan Harapan untuk menuntut tindakan memecat Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator P Waytha Moorthy terus dibuat yang membabitkan laporan polis di seluruh negara Hari ini Pergerakan Wanit...
Kerajaan Akan Terus Pertahankan Perlembagaan Persekutuan

Kerajaan Akan Terus Pertahankan Perlembagaan Persekutuan

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 187 hits
KUALA LUMPUR Berikut adalah kenyataan akhbar dari Pejabat Perdana Menteri berhubung isu Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum Kenyataan itu disiarkan melalui pelbagai akaun media sosial Perdana Menteri Tun Dr Mahathi...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking

Perkampungan Sunnah Ke 9 Kangar Perlis