Langkah Awal Penjagaan Mata Anak Untuk Mengelak Mata Rosak Akibat Gajet


Anak-anak zaman sekarang banyak terdedah kepada teknologi seperti telefon pintar, tablet dan komputer riba. Memang tidak dinafikan  kesemua teknologi ini penting dalam kehidupan seharian mereka. Sejak wabak Covid19 melanda negara, anak-anak menjalani pembelajaran mereka dirumah sambil ditemani teknologi ini supaya tidak ketinggalan dalam pelajaran. Proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah ( PdPR) telah mendorong anak-anak untuk bijak menggunakan teknologi zaman sekarang.

kredit : akifimtiyaz.com
Apa yang menjadi kembimbangan sekarang, penggunaan gajet lebih kurang 3 jam sehari boleh mengakibatkan kerosakan mata kepada anak-anak kita. Itu tidak termasuk lagi penggunaan untuk diri sendiri seperti bermain permainan dalam telefon atau melayari laman web untuk mencari maklumat yang diperlukan oleh guru semasa PdPr.  Bila penggunaan gajet melebihi 3 jam sehari banyak risiko yang perlu ibubapa tahu. 
Apa Akan Jadi Pada Mata Anak Bila Terlebih Menggunakan Gajet?
1. Peningkatan kuasa pada spek
Anak yang sebelum ini tidak memakai spek akan mula memakai spek bila terdedah terlalu lama kepada gajet. Dari kuasa yang rendah sehingga bertambah kepada kuasa yang lebih tinggi. Pengembangan saraf mata berlaku dan boleh menyebabkan mata menjadi koyak.  Seandainya sraf belakang mata terkoyak mata anak anda boleh menjadi buta.
2. Otot fokus mata menjadi tidak stabil
Anda boleh bayangkan mata kita seperti kamera, bila terlalu lama atau kerap di gunakan ia akan menjadi hilang fokus dan seterusnya kabur.  Bila ini terjadi otot mata kita akan mengambil masa yang lama untuk pulih seperti sediakala semula.
3. Mata cepat penat
Bila kita terlalu fokus dan mata terarah ke satu tempat dalam jangka masa yang lama, mata akan cepat penat. Mata juga memerlukan rehat yang cukup supaya tidak hilang fokus bila melakukan aktiviti lain.

kredit : akifimtiyaz.com
4. Juling
Inilah perkara yang kita tidak mahu berlaku pada anak kita. Tetapi jikalau jika membiarkan mereka tertedah kepada gajet yang tempoh masa yang lama, anak kita akan alami masalah ini. Mesti semua ibu bapa tidak mahu ini terjadi kepada anak-anak mereka. Tempoh yang agak lama diperlukan untuk menyembuhkan dan mata kembali sihat seperti sediakala.
4. Susah tidur (insomia)
Anak-anak kalau tidak dipantau sebelum mereka tidur, mereka akan tetap mengunakan gajet walaupun mereka tahu masa tidur mereka telah tiba. Penggunaan gajet harus dihentikan 1 jam sebelum tidur kerana cahaya biru dari telefon pintar akan mengganggu penghasilan hormon yang menyebakan mereka susah untuk tidur.
Cara untuk menghindari anak-anak dari terlalu mengadap gajet

kredit : akifimtiyaz.com
1. Berehat seketika
Biasanya bila Pdpr bermula guru-guru akan mengajar mengikut jadual seperti dalam kelas biasa. Untuk mengelakkan mata anak anda terlalu terdedah kepada gajet terlalu lama, biasa mereka rehat sebentar diluar rumah sambil menikmati pemandangan hijau.

kredit : akifimtiyaz.com
2. Buat aktiviti diluar rumah
Anak-anak kalau tiada apa aktiviti diwaktu petang, mereka akan asyik mengadap gajet. Apakata kalau kita perkenalkan mereka dengan permainan kita zaman kecil dahulu. Tidaklah mereka asyik mengadap gajet yang boleh memudaratkan mata mereka.

kredit : akifimtiyaz.com

3. Kanta khas untuk gajet
Kita sendiri kalau terlalu lama mengadap gajet mata akan terasa sakit. Ini pula mata anak-anak yang masih baru dan memerlukan penjagaan rapi. Untuk anak-anak guna gajet kita seharusnya menggunakan kanta khas supaya tidak terlalu terdedah kepada cahaya gajet.

kredit : akifimtiyaz.com
4. Menggunakan kanta penapis berwarna biru
Penggunaan kanta penapis berwarna biru ini amat digalakkan bagi mereka yang mempunyai anak. Ini untuk mengelakkan supaya mata anak kita tidak terlalu terdedah kepada cahaya gajet yang boleh merosakkan mata. 
Apa patut kita buat bila mata anak bermasalah?
Kita sebagai ibu bapa seharusnya mengambil berat tehadap perubahan yang berlaku pada anak-anak kita terutama sekali yang masih bersekolah. Perubahan ini mungkin boleh menyebabkan kemerosotan prestasi pembelajaran mereka. Untuk mengelakkan ini berlaku, cepat-cepat lah kita membuat pemeriksaan agar sesuatu yang buruk tidak berlaku.
Bahagian mata yang paling penting untuk dititik beratkan kerana mata penting untuk kehidupan seharian mereka. Pemeriksaan awal mata boleh mencegah sesuatu yang buruk berlaku.  Kita hendaklah sentiasa memantau penggunaan gajet dan memberi lebih perhatian semasa mereka bersendirian didalam bilik supaya mereka tidak berlebihan menggunakan gajet.
Seandainya korang ada masa terluang dan berminat untuk menghadiri sesi perjumpaan bersama Doktor Mohd Hafidz Ithnin pada 11.12.2021, bolehlah menghubungi Optom Eyecare Bandar Baru Bangi ditalian 011-11479093 untuk maklumat lanjut.
Bagi korang yang baru kenal Optom Eyecare Bangi ini, mereka ada memperkenalkan satu perkhidmatan baru untuk kanak-kanak iaitu Kiddos Eyecare. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang perkhidmatan ini atau perkhidmatan lain yang disediakan oleh Optom Eyecare Bangi, jangan lupa layari :
Website : https://optom.com.my/
Instagram : www.instagram.com/optombangi
Fb: www.facebook.com/optombangi
atau boleh walk in terus di kedai mereka di alamat tertera;
Optom Eyecare BangiNo.37, Jalan 8/1, Bandar Baru Bangi,43650 Bangi, Selangor Darul Ehsan
(Berdekatan Marrybrown, Seksyen 8 Bandar Baru Bangi)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://norminieza.blogspot.com/2021/12/langkah-awal-penjagaan-mata-anak-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Penjagaan Mata Bagi Anak Yg Giler Gajet

Tips Penjagaan Mata Bagi Anak Yg Giler Gajet

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 285 hits
Assalammualaikum dan Salam SejahteraDunia makin hari makin maju boleh dikatakan semua dihujung jari Dari kerja hinggalah ke pembelajaran anak kebanyakan menggunakan peranti pintar mudah alih Secara tidak langsung mata kita makin hari makin ...
Bagaimana Nak Jaga Mata Anak Tanpa Meninggalkan Gajet

Bagaimana Nak Jaga Mata Anak Tanpa Meninggalkan Gajet

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 205 hits
Bagaimana Nak Jaga Mata Anak Tanpa Meninggalkan Gajet Alhamdulillah semalam KakYa berpeluang untuk join FREE TALK yang dikongsi oleh Doktor Mohd Hafidz Ithnin Pakar Mata di Optom Eyecare dan Pensyarah UIAM Kuantan dengan tajuk yang cukup ba...
Lahir Awal 4 Minggu Vivy Yusof Selamat Bersalin Anak Ke 4 Comel Idris Ali Shah

Lahir Awal 4 Minggu Vivy Yusof Selamat Bersalin Anak Ke 4 Comel Idris Ali Shah

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 347 hits
Usahawan selebriti terkenal Datin Vivy Yusof telah selamat melahirkan bayi lelaki pada 22 November 2021 beberapa minggu awal dari tarikh jangkaan yang sepatutnya pada bulan Disember Kehadiran bayi lelaki ini melengkapkan kehidupan keluarga ...
Suami Isteri Maut Kemalangan 2 Anak Yatim Piatu Sekelip Mata

Suami Isteri Maut Kemalangan 2 Anak Yatim Piatu Sekelip Mata

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 482 hits
Sepasang suami isteri dilaporkan maut dalam kemalangan di Kilometer 181 Lebuh Raya Utara Selatan dalam kejadian yang berlaku pada jam 3 20 petang Sabtu 11 Disember 2021 Mangsa yang juga anggota tentera Mohammad Anas Awang 32 dan isterinya S...
Tak Boleh Tak Ada Depan Mata Emma Baru Faham Macam Ni Rindunya Pada Anak

Tak Boleh Tak Ada Depan Mata Emma Baru Faham Macam Ni Rindunya Pada Anak

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 196 hits
Betullah orang kata bila dah bergelar ibu anak nombor satu Apa apa nak buat mesti fikirkan anak dulu Begitu juga dengan situasi Emma Maembong yang lebih selesa menjaga sendiri anaknya Shariq Gabriel yang kini berusia setahun daripada diting...
Tukarkan Gajet Kepada Mainan Cara Ibu Ini Buat Menjadi Anak Lebih Dengar Kata

Tukarkan Gajet Kepada Mainan Cara Ibu Ini Buat Menjadi Anak Lebih Dengar Kata

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 193 hits
Kebanyakan ibu bapa anggap gajet akan menarik perhatian anak yang tidak boleh duduk diam dan mudah bosan dengan keadaan sekeliling Disebabkan alasan itulah ibu bapa dengan mudahnya membenarkan anak anak mereka menggunakan gajet ketika waktu...
Jangan Pandang Surirumah Sebelah Mata Besar Jasa Mereka Besarkan Anak

Jangan Pandang Surirumah Sebelah Mata Besar Jasa Mereka Besarkan Anak

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 236 hits
Tekanan berada di rumah sepanjang waktu sememangnya cukup kuat tak sama dengan tekanan kita yang berada di tempat kerja Di rumah bukan hanya anak anak bahkan segala urusan walau sekecil kecil urusan terpaksa diuruskan ibu setiap masa Tanpa ...
Hiburan Sanggup Tahan Mata Belum Lancar Bercakap Tapi Dah Pandai Mengaji Niena Baharun Kongsi Perkembangan Anak Sulung

Hiburan Sanggup Tahan Mata Belum Lancar Bercakap Tapi Dah Pandai Mengaji Niena Baharun Kongsi Perkembangan Anak Sulung

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 229 hits
Keletah anak sulung kepada pelakon Adiel Mikael yang kini berusia tiga tahun telah mencuit hati netizen apabila si cilik itu dilihat gemar mengaji Al Quran pada lewat malam Perkara itu dikongsikan Niena atau nama sebenarnya Amaniena Baharun...
Lantunan Menaik Pasangan Mata Wang Gbp Chf 23 November 2021

Lantunan Menaik Pasangan Mata Wang Gbp Chf 23 November 2021

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 292 hits
Pasangan mata wang GBP CHF diniagakan dalam trend menaik dan ia berkemungkinan besar akan mengukuh dalam segi tiga Kami melihat potensi untuk pertumbuhan harga dari sokongan pertama kami yang terletak pada tahap 1 25191 selari dengan anjaka...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal