Langgar Perlembagaan Dap Biadap Kit Siang Keluar


 

1. Cadangan Ong Kian Ming langgar asas perlembagaan  –UMMAH

Mohd Zai dan Ong Kian Ming
KUALA LUMPUR: “Ia adalah satu tindakan berkepentingan dan melanggar asas perlembagaan.”
Itu penegasan Pengerusi Gerakan Pembela Ummah (UMMAH), Mohd Zai Mustafa mengulas cadangan mempercepatkan persempadanan semula bahagian parlimen pilihan raya oleh bekas Ahli Parlimen DAP, Ong Kian Ming atas alasan untuk memberi peruntukan kerusi parlimen kepada rakan komponen kerajaan dengan […] (Rujuk HarakahDaily)


2. Kalau Kit Siang tak mahu hormat Perlembagaan Persekutuan keluar dari Malaysia – Rafique  (MalaysiaGazette 13 September 2024)
Ketua Penerangan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Muhammad Rafique Rashid Ali bercakap kepada media mengenai isu Tuntut Hormati Perlembagaan Negara selepas perjumpaan khas Pimpinan NGO-NGO di Anjung Melayu, Dewan DPMM, Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 13 SEPTEMBER 2024.
KUALA LUMPUR  – Veteran DAP, Tan Sri Lim Kit Siang diingatkan supaya menghormati Perlembagaan Persekutuan seperti yang sepatutnya rakyat Malaysia lakukan.
Ketua Penerangan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Muhammad Rafique Rashid Ali berkata, pangkat mahupun kedudukan tidak membenarkan sesiapa untuk menganggap perlembagaan sebagai perkara yang tidak wajib dipatuhi.
“Negara (kita) buat ketetapan negara ini berperlembagaan, (jadi) semua harus hormatinya. Tidak kira sama ada Tan Sri, tuan, encik atau ustaz.
“Kalau tidak mahu hormati perlembagaan atau ingin ajar anak-anak tidak terikat perlembagaan keluarlah daripada Malaysia, pulangkan kembali Tan Sri yang diberi penghormatan oleh negara kepada kamu tapi kamu langgar perlembagaan,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media bersama Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) & Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).
Kenyataan bersama itu dikeluarkan susulan seruan Kit Siang supaya ‘generasi muda’ tidak akur terhadap Perlembagaan Persekutuan, memandangkan ia bersifat berubah-ubah.
Kit Siang mendakwa, adalah penting untuk undang-undang dikemas kini untuk mencipta visi baru, selaras dengan perkembangan dan perubahan global.
Beliau dilaporkan berkata demikian demikian ketika hadir pada majlis anugerah biasiswa undang-undang Karpal Singh yang pertama di Theatre Impian pada 6 September lalu.
Terdahulu, kenyataan bersama NGO Islam yang dibacakan oleh Naib Presiden ISMA (Jabatan Dakwah), Muhammad Shahier Sa’min mengecam dan kecewa terhadap Kit Siang yang mengeluarkan kenyataan tersebut. 
(Selanjutnya sila 'Kalau Kit Siang tak mahu hormat Perlembagaan Persekutuan keluar dari Malaysia – Rafique'  -MalaysiaGazette 13 September 2024)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: 'Langgar Perlembagaan, DAP biaDAP?' Wajarkah diletakkan tajuk begini? Sekurang-kurangnya sebagai peringatan kepada puak-puak yang menghina 'Melayu-Islam keturunan pribumi asal negara ini (Persekutuan Tanah Melayu). Bukan keturunan pendatang yang menagih ehsan 'kerakyatan' dari penduduk asal negara ini. 
Samakah mereka seperti bangsa bangsat Israel yang asalnya tiada negara kini cuba menjajah dan memperkosa Tanah Arab milik orang Islam? 
(i) Roketkini.com menuduh 'Bentang hudud: PAS Kelantan tikam belakang Pakatan Rakyat' Posted on 18 March 2015. 

KUALA LUMPUR, 18 MAC – Tindakan Kerajaan Negeri PAS Kelantan membentangkan Enakmen Jenayah Syariah di Dewan Undangan Negeri hari ini diibaratkan menikam belakang Pakatan Rakyat dan bertujuan memecahkan perikatan politik tersebut.
“DAP menegaskan bahawa kami membantah sekeras-kerasnya tindakan PAS Kelantan yang mengingkari keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 12 Mac 2015 dan merupakan satu tindakan provokasi untuk memecahkan Pakatan Rakyat,” kata Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke.
Penegasan berkenaan dibuat dalam satu kenyataan yang mengulas pembentangan undang-undang hudud oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob hari ini.
a. DAP konsisten dengan pendirian bahawa pelaksanaan Enakmen Jenayah Syariah atau Hudud adalah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan tidak sesuai dalam konteks masyarakat majmuk Malaysia. DAP sentiasa menegaskan bahawa pelaksanaan hudud bukan dan tidak akan menjadi agenda bersama dalam Pakatan Rakyat. DAP komited untuk menjayakan misi Pakatan Rakyat sebagai kerajaan alternatif untuk menggantikan Barisan Nasional yang korup dan boros. 
b. Pimpinan tertinggi DAP akan mengadakan mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi pada hari Isnin, 23 Mac 2015, di Kuala Lumpur untuk membincang dan memutuskan halatuju DAP bersama Pakatan Rakyat selepas “ditikam dari belakang” oleh PAS Kelantan ini. 
(ii) Siasat kenyataan ‘Tan Sri’ yang boleh dipersoalkan.
Datuk Dr. Ahmad Marzuk Shaary

Di KL, Datuk Dr. Ahmad Marzuk Shaary (PN-Pengkalan Chepa) menerima berita yang meragukan daripada sebuah portal, melibatkan kenyataan seorang Tan Sri yang boleh dipersoalkan kesetiaannya kepada negara.

Kenyataan tersebut menurutnya menyebut bahawa kepentingan China harus diutamakan oleh semua parti politik Cina global termasuk parti DAP dan juga MCA.
a. Kerajaan digesa menyiasat kebenaran berita itu dan mengambil tindakan sewajarnya jika perlu. Tindakan tegas perlu diambil bagi memastikan kedaulatan negara dihormati dan tidak ada anasir yang menghina negara dibiarkan bebas. Perkara tersebut timbul semasa membahaskan Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 2024 di Dewan Rakyat, di sini hari ini. 
b. Satu akta atau peraturan perlu diwujudkan bagi menilai perilaku individu yang dianugerahkan kewarganegaraan, dengan pengawasan selepas pemberian kewarganegaraan sebagai mekanisme pemantauan. Tempoh percubaan perlu diperkenalkan untuk memastikan pemohon memperoleh warganegara dengan niat tulus, mengelakkan penyalahgunaan untuk tujuan yang salah. 
Permohonan warganegara perlu ada kawalan dan pemantauan yang ketat untuk memastikan kewarganegaraan tidak diberikan dengan mudah atau tanpa alasan yang kukuh. Ini kerana kewarganegaraan bukan hanya sekadar status undang-undang tetapi juga melibatkan hak-hak dan tanggungjawab yang besar terhadap negara. 
Kita tidak mahu selepas 10 tahun mereka menjadi warganegara Malaysia terdapat cubaan untuk membawa ideologi luar.
Ya, itu saja untuk kali ini. As-salamu 'alaikum dan salam sejahtera!
...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/10/langgar-perlembagaan-dap-biadap-kit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Keluar Je Orang Akan Lisa Bp Luah Perasaan Kongsi Kesukaran Selepas Makin Dikenali Ramai

Kalau Keluar Je Orang Akan Lisa Bp Luah Perasaan Kongsi Kesukaran Selepas Makin Dikenali Ramai

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 54 hits
Meskipun seronok mengecap populariti Lisa BLACKPINK pastinya mempunyai cabarannya sendiri menjadi seorang selebriti yang dikenali ramai Artikel Berkaitan Baru baru ini Lisa dan Tyla telah sertai Rolling Stone untuk satu sesi temu bual di ma...
Keluar Pagi Wangi Balik Sekolah Anak Bau Macam Macam Doktor Kongsikan Sebabnya

Keluar Pagi Wangi Balik Sekolah Anak Bau Macam Macam Doktor Kongsikan Sebabnya

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 47 hits
Keluar pagi wangi bila balik bau macam macam Agaknya apa sebabnya anak anak yang baru pulang dari sekolah pasti akan ada bau yang kurang menyenangkan di badan mereka Mak mak mulalah buntu memikirkan sebabnya malah tertanya tanya dengan kead...
Jika Tuhan Berkehendak Indahnya Pemergian Eng Kook Kit

Jika Tuhan Berkehendak Indahnya Pemergian Eng Kook Kit

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 103 hits
Noor Hidayah Tanzizihidayah tanzizi hmetro com myNUR Jannah bersama suami bapa dan ibunya FOTO Ihsan Nor Jannah EngShah Alam Alhamdulillah arwah papa melafazkan kalimah syahadah dengan kerelaan dirinya bulan lalu dan setiap kali saya baca a...
Is The Dap Too Mesmerized By Power To See The Writing On The Wall

Is The Dap Too Mesmerized By Power To See The Writing On The Wall

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 129 hits
It is one of the reasons why UMNO leaders do not rein in the likes of Akmal Saleh when he goes on the offensive against the DAP or seeks to show up how impotent the DAP is they know that that is always a winning strategy Dennis Ignatius 1 J...
Teo Becomes First Woman To Head Johor Dap

Teo Becomes First Woman To Head Johor Dap

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 88 hits
Teo Nie Ching took over today from Liew Chin Tong as head of Johor DAP PETALING JAYA Kulai MP Teo Nie Ching has been elected the new Johor DAP chief becoming the first woman to lead the state party Teo who is deputy communications minister ...
Kenyataan Berbaur Hasutan Presiden Lebai Pas Sasarkan Dap Fitnah Keraj

Kenyataan Berbaur Hasutan Presiden Lebai Pas Sasarkan Dap Fitnah Keraj

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 84 hits
Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang selamba memfitnah kerajaan Madani kononnya sedang menuju ke arah penghapusan Islam Fitnah itu dilemparkannya semasa berucap dalam Ceramah Perdana Karnival Sambutan Satu Tahun Pemerintahan Pas Terengganu...
Suspek Kes Bunuh Ditangkap Selepas Keluar Hutan Kerana Lapar

Suspek Kes Bunuh Ditangkap Selepas Keluar Hutan Kerana Lapar

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 58 hits
Juwan Riduanam hmetro com myKeningau Lelaki yang menetak jirannya hingga maut di Kampung Linkudau di sini 19 September lalu ditahan selepas dipercayai keluar dari lokasi persembunyiannya kerana lapar Suspek warga Filipina berusia 43 tahun d...
Walaun Ni Bab Matematik Jangan Lawan Nuh Masa Sok Ambik Spm Calon Keluar Paling Awal Depa La

Walaun Ni Bab Matematik Jangan Lawan Nuh Masa Sok Ambik Spm Calon Keluar Paling Awal Depa La

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 96 hits
Keluar lagi isu hutang ni Dah berapa kali jelaskan dah Aku pun dah pernah tulis Tapi takpe Aku tulis sekali lagi Ada dua istilah yang kena faham di sini 1 Ianya hutang yang baru diambil pada tahun tertentu untuk perbelanjaan 2 Ini pula huta...
Border Pass Ke Hatyai Cara Mohon Syarat Had Perjalanan

Kuala Lumpur Mengingat Pyanhabib

Hamas Mengesahkan Kematian Yahya Sinwar

Petronas Lubricants International S Success On The Fast Lane Continues To Inspire Malaysian Students

Hiburan Calon Temuduga Disangka Tak Hadir Gara Gara Foto Resume Terlebih Filter Lain Betul Mukanya

Tamashii Spot Pop Up X Ultra Heroes 2024 Kini Di Mytown Kuala Lumpur

Rupa Rupanya Bukan Jerung Paus Sebenar

Lg Announces Winners Of 2024 Webos Hackathon


echo '';
Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012


Ikan Cencaru Bakar

Gaji Guru Pasti Masih Rm600 Ke Kesian Gaji Minimum Sudah Rm 1 700 La

Usia Hanyalah Angka Sanah Helwah Buat Ayah Chik

Smes Worry Minimum Wage Hike To Rm1 700 Could Strain Businesses Despite Potential Benefits

Israel Dedah Rakaman Dron Operasi Pembunuhan Yahya Sinwar

Israel Terkecoh Ini Dampak Video Detik Detik Syahidnya Yahya Sinwar