Seleweng Hutang Utar Rm83juta Pmx Dap Mca


 
1. Kenapa hutang UTAR RM83 juta dikecualikan cukai?
KUALA LUMPUR: Kerajaan Madani memberikan pengecualian cukai kepada Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang berhutang RM83 juta dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), menimbulkan persoalan mengenai keadilan dalam pengurusan kewangan negara.

Penganalisis politik, Nurul Islam Mohamed Yusoff berkata, senario ‘pelik’ itu berlaku setelah kerajaan menarik pelbagai subsidi dan skim pencen dengan alasan kekurangan dana. 
Beliau mendakwa, tindakan itu menunjukkan sikap tidak konsisten dalam dasar kewangan kerajaan, terutama bagi peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang berisiko didakwa.
“Mesti kita masih ingat, baru-baru ini Kerajaan Madani kata akan dakwa di mahkamah peminjam PTPTN yang gagal bayar balik pinjaman. 
“Sejak Kerajaan Madani mentadbir negara, pelbagai subsidi ditarik dengan alasan kerajaan tak ada duit. 
“Kerajaan Madani juga hapuskan skim pencen dengan alasan kerajaan tak ada duit nak tanggung bayaran pencen.
“Tiba-tiba muncul isu Kolej UTAR yang mewah, kaya, kampus besar, pelajar ramai, tapi berhutang dengan LHDN cukai dan denda RM83 juta, eh boleh pula diberi pengecualian cukai. 
“Banyak pula duit kerajaan?” soal beliau.
(Selanjutnya sila lihat 'Kenapa hutang UTAR RM83 juta dikecualikan cukai?'  –HARAKAHDAILY 10/10/2024)



2. Laporan: PM hapus tunggak cukai denda RM83juta UTAR. Diterbitkan:  Oct 8, 2024 9:21 PM Dikemaskini: 9:23 PM   

Perdana Menteri Anwar Ibrahim hari ini dilaporkan memutuskan untuk melepaskan Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar) daripada pertikaian cukai dan dendanya.
Laporan Sin Chew Daily memetik sumber yang menyatakan tunggakan cukai dan denda berjumlah RM83 juta yang dituntu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) ke atas Utar akan dihapus kira.
Menurut laporan itu, Setiausaha Agung DAP Anthony Loke ketika ditanya berkenaan perkara itu berkata, Anwar yang juga Menteri Kewangan telah mengarahkan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Johan Mahmood Merican untuk menghantar surat kepada Yayasan Pendidikan Utar (Utaref) untuk memaklumkan perkara itu.
Loke berkata surat itu akan dihantar tidak lama lagi.
Pada minggu lalu, Timbalan Menteri Kewangan Lim Hui Ying berkata menurut LHDN, Utar tidak diberikan status pengecualian cukai, tidak seperti Utaref yang mendapat pengecualian itu pada 1 Julai 2003 mengikut Seksyen 44(6) Akta Cukai Pendapatan 1967.
Sehari kemudian, Presiden MCA Wee Ka Siong berkata Utar dan Utaref sepatutnya diiktiraf sebagai entiti tunggal, dan tidak bersetuju dengan pengkelasannya sebagai badan berasingan pada masa ini.
Yayasan itu bertanggungjawab menguruskan Utar.
Sementara itu, laporan itu memetik sumber sebagai berkata, LHDN baru-baru ini mengaudit semula Utaref untuk enam tahun terakhir, dan secara rasmi menghantar surat pada Jun lalu berkenaan cukai yang tidak dibayar serta denda.

Selepas menerima surat itu, Utaref menghantar surat kepada Anwar. Yayasan itu juga tidak perlu membayar cukai dan denda yang dikenakan. (IH)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: 'Seleweng hutang UTAR RM83juta.. PMX, DAP, MCA?' Sedang terbongar lagi. Soalnya, jika kolej swasta lain minta kecuali cukai, adakah PMX akan memberikan kelulusan khas yang sama? Jika 430,000 peminjam PTPTN yang akan didakwa membuat rayuan kepada PMX, adakah mereka akan diberikan pengecualian? 
Sebab apa Anthony Loke pula yang isytihar kerajaan akan hapuskan tunggakan cukai dan denda tu? Seolah-oleh kerajaan takde power ke? Disebutkan juga walaupun MCA menguasai Lembaga Pengarah UTAR, DAP ambil kesempatan menunjukkan kepada masyarakat Cina bahawa mereka mampu selesaikan masalah UTAR. 
Ertinya ada persaingan politik antara MCA dan DAP. Tapi penjaga kunci kementerian kewangan hanya dilihat sebagai pihak yang terpaksa mengikut arahan. Jom kita lihat komen-komen seterusnya.
(i) Cukai UTAR RM83 juta, elok gunakan untuk subsidi pendidikan. 
Di KL, Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM) meneliti naratif terbaharu media yang memaparkan mengenai subsidi pendidikan yang ditanggung oleh kerajaan turut dinikmati golongan kaya.

a. Naib Ketuanya, Ustazah Salamiah Mohd Nor berkata, DMPM khuatir bahawa taktik memainkan sentimen golongan kaya itu hanya justifikasi untuk menarik subsidi pendidikan sepertimana yang telah rakyat hadapi dalam isu penghapusan subsidi diesel. 
b. Universiti Awam adalah institusi pendidikan untuk rakyat kebanyakan dan ‘pelaburan’ jangka masa panjang untuk kerajaan. Apabila ramai rakyat berpendidikan tinggi, maka manfaatnya akan dinikmati oleh negara.
(ii)Kehadiran tentera China: PAS desak siasatan, penjelasan. 
Di KL, PAS memandang serius kehadiran kapal tentera laut China di Pulau Pinang baru-baru ini, terutama dalam konteks kedaulatan dan keselamatan negara.
a. Ketua Penerangannya, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari berkata, perkembangan itu menimbulkan kebimbangan yang wajar dalam kalangan rakyat, lebih-lebih lagi apabila melibatkan kehadiran ketenteraan asing di perairan negara. 
b. Sebagai negara berdaulat, Malaysia mesti sentiasa memastikan bahawa sebarang bentuk interaksi dengan pihak asing, terutamanya dalam hal ketenteraan, dilakukan dengan telus dan mengikut peraturan serta undang-undang antarabangsa.  Kehadiran armada tentera laut China ini perlu dijelaskan secara menyeluruh kepada rakyat untuk mengelakkan sebarang kekeliruan atau ketidaktentuan mengenai keselamatan negara. 
c. PAS menggesa agar satu siasatan khusus dijalankan secara bersama oleh Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Pertahanan. Siasatan perlu menjelaskan tujuan kehadiran armada tentera laut China di Pulau Pinang dan sama ada kebenaran rasmi telah diberikan. Ia juga harus menilai impak keselamatan negara dari aktiviti ketenteraan asing di perairan Malaysia. 
d. Penting untuk meneliti bagaimana hal itu mempengaruhi persepsi antarabangsa terhadap kemampuan Malaysia menjaga kedaulatannya dan ia menjadi lebih kritikal dengan ketegangan yang meningkat di rantau Asia Tenggara. PAS menegaskan bahawa keputusan strategik dan keselamatan negara mesti dibuat dengan teliti dan telus demi kepentingan rakyat dan kedaulatan Malaysia. 
e. PAS menyeru pihak kerajaan untuk segera memberikan penjelasan kepada rakyat dan memastikan insiden ini tidak berulang tanpa kawalan yang jelas. PAS akan terus memantau situasi ini dan menantikan hasil siasatan yang bakal dijalankan.  Keselamatan negara dan kedaulatan wilayah adalah perkara yang tidak boleh dipandang enteng, dan kita harus memastikan bahawa Malaysia kekal dihormati di mata dunia.
Insya Allah, al-hamdulillah.
...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/10/seleweng-hutang-utar-rm83juta-pmx-dap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Stop Making Divisive Statements Pahang Dap Chief Tells Nur Jazlan

Stop Making Divisive Statements Pahang Dap Chief Tells Nur Jazlan

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 149 hits
Pahang DAP chairman Lee Chin Chen said unity and mutual support are essential for the stability and long term interests of the government and the country PETALING JAYA Pahang DAP chairman Lee Chin Chen has urged Umno Supreme Council member ...
Mahkota Win Doesn T Mean Dap Umno Have Buried Hatchet Says Analyst

Mahkota Win Doesn T Mean Dap Umno Have Buried Hatchet Says Analyst

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 190 hits
James Chin of the University of Tasmania says one swallow does not make a summer and that animosity has neither increased not decreased An analyst has played down the impact of the unity government s landslide win at the recent Mahkota by e...
Peningkatan Ketara Jenayah Wanita X Sekongkol Dap Pap

Peningkatan Ketara Jenayah Wanita X Sekongkol Dap Pap

papar berkaitan - pada 3/10/2024 - jumlah : 144 hits
1 Isu jenayah dan keselamatan wanita era MadaniALOR SETAR Tahun 2024 menyaksikan peningkatan ketara dalam kes jenayah terhadap wanita di Malaysia termasuk beberapa tragedi pembunuhan kejam ke atas golongan berkenaan demikian ulas Pegawai Pe...
Learn From Mahkota Voters Dap Leader Tells Dungu Politicians

Learn From Mahkota Voters Dap Leader Tells Dungu Politicians

papar berkaitan - pada 3/10/2024 - jumlah : 127 hits
A DAP leader called for an end to clashes between Pakatan Harapan and BN stressing that politicians should learn from voters who support their cooperation Taking to Facebook Johor DAP vice chief Sheikh Umar Bagharib Ali said voters were con...
Pergeseran Umno Dengan Dap Boleh Membawa Padah

Pergeseran Umno Dengan Dap Boleh Membawa Padah

papar berkaitan - pada 3/10/2024 - jumlah : 142 hits
Pergeseran UMNO Dengan DAP Boleh Membawa Padah Sememangnya dari mula kita sudah menjangkakan kerjasama antara UMNO dan DAP tidak akan mendapat jalan yang mudah Berdekad lamanya pemimpin dan akar umbi UMNO diindoktrinasikan oleh Dr Mahathir ...
Is The Dap Too Mesmerized By Power To See The Writing On The Wall

Is The Dap Too Mesmerized By Power To See The Writing On The Wall

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 71 hits
It is one of the reasons why UMNO leaders do not rein in the likes of Akmal Saleh when he goes on the offensive against the DAP or seeks to show up how impotent the DAP is they know that that is always a winning strategy Dennis Ignatius 1 J...
Kenyataan Berbaur Hasutan Presiden Lebai Pas Sasarkan Dap Fitnah Keraj

Kenyataan Berbaur Hasutan Presiden Lebai Pas Sasarkan Dap Fitnah Keraj

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 70 hits
Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang selamba memfitnah kerajaan Madani kononnya sedang menuju ke arah penghapusan Islam Fitnah itu dilemparkannya semasa berucap dalam Ceramah Perdana Karnival Sambutan Satu Tahun Pemerintahan Pas Terengganu...
Henti Polemik Kerajaan Perpaduan Di Johor Dap

Henti Polemik Kerajaan Perpaduan Di Johor Dap

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 86 hits
October 2024 DAP tidak pernah meminta penubuhan Kerajaan Perpaduan di Johor apatah lagi mengemis sebarang jawatan dalam kerajaan negeri itu Setiausaha Agungnya Anthony Loke berkata DAP menjunjung titah Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar S...
P Pg Hanyut Diseret Arus Dap Umno Hilang

P Pg Hanyut Diseret Arus Dap Umno Hilang

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 106 hits
1 Keadaan jalan raya di Pulau Pinang tanda mutu kerja teruk CAPPULAU PINANG Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa Kerajaan Negeri Pulau Pinang supaya mengkaji semula piawaian pembinaan dan penyelenggaraan jalan raya memandangkan banyak j...
Ouch Secures Rm5 Million Amid Extended Bnm Sandbox Approval

Bursa Jyprx Meluncurkan Sistem Keuangan Digital Menciptakan Pengalaman Trading Yang Unik

Pulut Kuning

Masjid Tertua Di China Masjid Huaisheng Guangzhou

Gambar Anggota Polis Merokok Di Restoran Tular

Siapa Ajar Cuti Jumaat Dasar Islam

Sultan Selangor Titah Segera Bentuk Jawatankuasa Pemulihan Kanak Kanak Gisbh

11 000 Tentara Terluka Israel Persenjatai 120 000 Warga


echo '';
5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First

Resepi Cheese Tart Paling Gebu dan Kemas Senang Dimakan Bila Separuh Montok

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Calar Cinta Slot Samarinda TV3

ABPBH 2024 Tarikh Kategori Calon Undian Hadiah Persembahan Penyampai Trofi Tiket Dan Segala Info Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36


Doa Berlindung Dari Kemalasan Dan Hutang

Seleweng Hutang Utar Rm83juta Pmx Dap Mca

15 Halloween Decor Ideas To Create A Terrifyingly Trendy Atmosphere

Fiscal Responsibility Is The Key In Budget 2025

Defending Champ Zii Jia Cruises Into Arctic Open Quarter Final

Mufti Bill Will Give Religious Authorities Unchecked Power Sis