Langgar Perintah Pulang Dari Singapura Hakim Tegur Peguam Rosmah


Oleh UtusanTV Datin Seri Rosmah Mansor menunggu di luar perkarangan Mahkamah selepas tidak dibenarkan masuk berikutan aplikasi MySejahtera miliknya menunjukkan status kontak rapat kasual ketika hadir bagi perbicaraan kes projek solar hibrid di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, hari ini. GAMBAR: Abd Razak Aid PASUKAN pembelaan dalam perbicaraan kes rasuah Datin Seri Rosmah Mansor ditegur oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohamed Zaini Mazlan mengenai pelanggaran perintah yang dikeluarkan untuk perjalanannya ke Singapura.
Zaini membangkitkan perkara itu semasa prosiding hari ini dengan berkata bahawa beliau mengeluarkan arahan bertarikh 15 Okt memerintahkan Rosmah pulang dari Singapura sebelum 21 Nov.
Terdahulu, mahkamah membenarkan pelepasan sementara pasport Rosmah agar beliau dapat ke Singapura untuk melawat anak perempuannya yang bersalin, Nooryana Najwa Najib.
Pasportnya diserahkan kepada mahkamah sebagai sebahagian daripada syarat jaminan.
Isteri bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, itu sepatutnya memulangkan pasportnya sebelum 6 Dis.
Beliau kini dibicarakan atas tiga tuduhan rasuah kerana didakwa meminta RM187.5 juta daripada ahli perniagaan Saidi Abang Samsudin sebagai dorongan membantu syarikatnya Jepak Holdings Sdn Bhd mendapatkan projek solar untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak bernilai RM1.25 bilion, melalui rundingan terus dengan Kementerian Pendidikan.
Beliau turut dituduh menerima rasuah berjumlah RM6.5 juta daripada Saidi antara 2016 dan 2017.
“Apa yang saya baca menerusi media adalah beliau tidak kembali pada 21 Nov,” kata Zaini, memetik laporan prosiding Mahkamah Rayuan Khamis lepas, lapor portal Free Malaysia Today.
Mahkamah Rayuan diberitahu bahawa Rosmah tidak hadir ke mahkamah kerana masih berada di Singapura. Beliau hanya hadir ke mahkamah dua hari lepas.
Zaini meminta penjelasan daripada peguam Datuk Jagjit Singh mengapa Rosmah tidak pulang seperti disyaratkan.
Jagjit memohon maaf dengan berkata, terdapat kesilapan di pihaknya.
“Saya akur dengan perintah mahkamah pada 15 Okt. Apabila kami menetapkan tarikh untuk beliau kembali, masih ada keperluan kuarantin yang kami ambil kira. Bagaimanapun, perubahan dalam dasar kerajaan telah mengetepikan keperluan kuarantin bagi Singapura bawah VTL (Laluan Perjalanan Lengkap Vaksin),” katanya.
Zaini, yang tidak terkesan dengan penjelasan Jagjit, berkata, sebarang perintah mahkamah mesti dipatuhi.
“Perintah mahkamah mesti dihormati. Lanjutan mungkin dapat diberikan berdasarkan perubahan dasar kerajaan tetapi ia tidak mengubah hakikat bahawa perintah mahkamah mesti dihormati,” katanya kepada peguam itu.
Pendakwa raya ad hoc Gopal Sri Ram kemudian berkata, pihak pendakwaan membangkitkan isu yang sama di hadapan Mahkamah Rayuan minggu lepas semasa perbicaraan rayuan Rosmah untuk melucutkan kelayakannya sebagai ketua pendakwa raya.
Perbicaraan kes rasuah Rosmah diteruskan pada 10 Disember  selepas mahkamah mengarahkan penangguhan kerana beliau mempunyai kontak dengan pesakit Covid-19.
BERNAMA melaporkan Zaini turut melapangkan perbicaraan yang dijadualkan esok, selepas peguam Datuk Jagjit Singh memberitahu mahkamah bahawa status MySejahtera anak guamnya itu berwarna jingga.
“Anak guam saya hadir hari ini dan kami menyuruh beliau tunggu di dalam kereta sama ada  Yang Ariff  mahu meneruskan prosiding atau melapangkan perbicaraan. Status MySejahtera suami beliau (Datuk Seri Najib Tun Razak) adalah merah,” kata peguam itu.
Ketika ditanya  Zaini sama ada Najib positif Covid-19, Jagjit menjawab: “Saya tidak pasti, tetapi saya dimaklumkan status (MySejahtera) beliau berwarna merah.
Zaini berkata warna merah bermakna individu terlibat didapati positif Covid-19, namun peguam menjawab beliau tidak pasti.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/langgar-perintah-pulang-dari-singapura.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rosmah Gagal Pulang Mengikut Jadual

Rosmah Gagal Pulang Mengikut Jadual

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 181 hits
Kita bukan bercakap tentang kanak kanak kita bercakap tentang orang dewasa yang tahu apa tugas liabiliti dan tanggungjawab mereka Saya tidak mahu kedengaran sukar tetapi kita perlu berpandukan perintah mahkamah jika tidak ia tidak berbaloi ...
Adakah Rosmah Akan Pulang Hadiri Mahkamah Pada Isnin Soal Pemuda Bersatu

Adakah Rosmah Akan Pulang Hadiri Mahkamah Pada Isnin Soal Pemuda Bersatu

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 193 hits
December 4 2021 Pemuda Bersatu menggesa pihak berkuasa membatalkan pasport Rosmah Mansor dan membawanya pulang ke Malaysia kerana gagal hadir di Mahkamah Rayuan dua hari lalu kata Ketua Penerangan Mohd Ashraf Mohd Ashraf Mustaqim KUALA LUMP...
Adalah Wajar Untuk Najib Dan Rosmah Menunjukan Bagaimana Lemahnya Undang Dan Peguam Negara

Adalah Wajar Untuk Najib Dan Rosmah Menunjukan Bagaimana Lemahnya Undang Dan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 312 hits
Rosmah dan Najib adalah netizen terbaik memberi gambaran setakat mana nilai status imej undang di Malaysia Kerajaan mahupun badan yang mewakili undang perlu cermin diri sendiri Itulah kamu Tidak wajar salahkan Najib dan Rosmah serta peguam ...
Gagal Dakwa Mp Pasir Salak Peguam Negara Amalkan Pendakwaan Terpilih

Gagal Dakwa Mp Pasir Salak Peguam Negara Amalkan Pendakwaan Terpilih

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 185 hits
Pakatan Harapan meminta Peguam Negara menjelaskan apakah motif beliau tidak mendakwa seorang Ahli Parlimen yang juga pemimpin Umno selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan ahli politik itu pada Mei lalu Menurut Majlis Presiden...
Peguam Sedunia Kemukaka Bukti Jenayah Berkaitan Covid 19

Peguam Sedunia Kemukaka Bukti Jenayah Berkaitan Covid 19

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 128 hits
Peguam di seluruh dunia mengemukakan bukti baru ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa yang mendakwa Pemimpin Dunia Penasihat Ilmiah telah menggunakan Covid 19 Suntikan untuk melakukan Genosida dan Jenayah Terhadap Kemanusiaan DENGAN PENDEDAHAN H...
Kes Najib Peguam Mohon Tangguh Keputusan Rayuan Dalam Kes Src

Kes Najib Peguam Mohon Tangguh Keputusan Rayuan Dalam Kes Src

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 204 hits
Pasukan peguam bela Najib Razak memohon agar perbicaraan kes SRC International hari ini dan esok di Mahkamah Rayuan ditangguhkan selepas seorang ahlinya disahkan positif Covid 19 kata pihak pendakwaan Pasukan pendakwaan dalam kes SRC Intern...
Dihari Penentuan Buat Najib Peguam Mohon Tangguh Lagi

Dihari Penentuan Buat Najib Peguam Mohon Tangguh Lagi

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 271 hits
KUALA LUMPUR Pasukan pembelaan Datuk Seri Najib Razak kini sedang memohon pengangguhan pendengaran untuk mengemukakan bukti baharu dalam kes rayuan SRC International Sdn Bhd yang dijadual didengar hari ini Ini susulan salah seorang pasukan ...
Rayuan Kes Src Najib Peguam Senaraikan Kemungkinan Senario

Rayuan Kes Src Najib Peguam Senaraikan Kemungkinan Senario

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 154 hits
Haniff Khatri Malaysiakini Pada hari Rabu 1 Disember lalu Najib Razak telah dilaporkan oleh media bahawa dia telah failkan satu Permohonan untuk kebenaran menampilkan dan menerima keterangan baru bagi tujuan diambilkira dalam rayuannya berh...
Idrus Sendiri Salah Guna Kuasa Tidak Layak Jadi Peguam Negara Ph

Idrus Sendiri Salah Guna Kuasa Tidak Layak Jadi Peguam Negara Ph

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 172 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan meneliti siri tindakan Peguam Negra berhubung isu pendakwaan dan kehakiman baru baru ini termasuk kes YB Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman yang telah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada Mei la...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon