Gagal Dakwa Mp Pasir Salak Peguam Negara Amalkan Pendakwaan Terpilih


 




Pakatan Harapan (PH) meminta Peguam Negara menjelaskan apakah motif beliau tidak mendakwa seorang Ahli Parlimen yang juga pemimpin Umno selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan ahli politik itu pada Mei lalu.




Menurut Majlis Presiden PH, pendakwaan terpilih tidak wajar berlaku apatah lagi ketika Malaysia cuba memperbaiki imejnya selepas skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad.


"Majlis Presiden PH meneliti siri tindakan Peguam Negara berhubung isu pendakwaan dan kehakiman baru-baru ini, termasuk kes YB Pasir Salak, Tajuddin Abdul Rahman yang telah ditahan SPRM atas dakwaan salah guna kuasa.


"Namun, seperti yang semua sedia maklum, hingga ke hari ini beliau masih tidak dibawa ke mahkamah. Pada ketika itu, dilaporkan bahawa SPRM menunggu arahan Peguam Negara untuk mendakwa beliau," dakwa mereka.


Menurut Majlis Presiden lagi, kegagalan Peguam Negara mengambil tindakan dalam kes berkenaan selepas 6 bulan berlalu menimbulkan dakwaan bahawa beliau sendiri menyalahgunakan kuasa dengan melakukan pendakwaan berpilih yang bermotif politik.


Kata mereka, pemimpin tersebut yang didakwa bakal menjadi duta Malaysia ke Indonesia perlu mempunyai imej bersih dan tidak mewujudkan persepsi buruk terhadap negara.


"Adakah penghormatan tertinggi diberikan kepada sebuah negara jiran penting apabila Malaysia melantik seorang Duta Besar yang pernah ditahan Kerajaan atas dakwaan salah guna kuasa?


"Kami meneliti isu ini bersekali dengan siri tindakan Peguam Negara, termasuk dalam membatalkan rayuan terhadap pembebasan Ahli Parlimen Putrajaya, Tengku Adnan Mansor dari dakwaan rasuah melibatkan penerimaan RM2 juta dari seorang ahli perniagaan pada 2016.


"Ahli perniagaan tersebut telahpun mengaku bersalah dan didenda kerana memberi sogokan kepada Tengku Adnan. Majlis Presiden amat kesal bahawa sehingga hari ini, Peguam Negara masih belum lagi memberi sebarang penjelasan terhadap tindakan beliau itu," kata mereka.


Justeru, Majlis Presiden menggesa Peguam Negara segera memberi penjelasan mengapa Ahli Parlimen Pasir Salak tidak dihadapkan ke mahkamah. Sekiranya beliau gagal mendakwa pemimpin Umno itu, kata mereka, Peguam Negara tidak layak memegang jawatan penting berkenaan.


Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibtrahim, Presiden Amanah, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden UPKO Madius Tangau.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/gagal-dakwa-mp-pasir-salak-peguam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Negara Gagal Dakwa Mp Pasir Salak

Peguam Negara Gagal Dakwa Mp Pasir Salak

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 218 hits
Pakatan Harapan meminta Peguam Negara menjelaskan apakah motif beliau tidak mendakwa seorang Ahli Parlimen yang juga pemimpin Umno selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan ahli politik itu pada Mei lalu Menurut Majlis Presiden...
Hiburan Dakwa Dirinya Insan Terpilih Rita Rudaini Pertahan Pendapat Keburukan Vaksin Covid 19

Hiburan Dakwa Dirinya Insan Terpilih Rita Rudaini Pertahan Pendapat Keburukan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 260 hits
Belum tamat nampaknya pendapat pendapat peribadi mengenai vaksin diutarakan oleh aktres kita yang seorang ini Terbaru Rita Rudaini kembali lagi dalam drama vaksin di mana masih lagi menguar uarkan pendapatnya mengenai keburukan vaksin COVID...
Adalah Wajar Untuk Najib Dan Rosmah Menunjukan Bagaimana Lemahnya Undang Dan Peguam Negara

Adalah Wajar Untuk Najib Dan Rosmah Menunjukan Bagaimana Lemahnya Undang Dan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 308 hits
Rosmah dan Najib adalah netizen terbaik memberi gambaran setakat mana nilai status imej undang di Malaysia Kerajaan mahupun badan yang mewakili undang perlu cermin diri sendiri Itulah kamu Tidak wajar salahkan Najib dan Rosmah serta peguam ...
Idrus Sendiri Salah Guna Kuasa Tidak Layak Jadi Peguam Negara Ph

Idrus Sendiri Salah Guna Kuasa Tidak Layak Jadi Peguam Negara Ph

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 169 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan meneliti siri tindakan Peguam Negra berhubung isu pendakwaan dan kehakiman baru baru ini termasuk kes YB Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman yang telah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada Mei la...
Lantik Peguam Negara Ikut Bangsa Tentu La Ada Bezanya Zaman Mahathir Memang Banyak Orang Persoalkan

Lantik Peguam Negara Ikut Bangsa Tentu La Ada Bezanya Zaman Mahathir Memang Banyak Orang Persoalkan

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 207 hits
Apa kaitan bangsa dengan pelantikan Peguam Negara soal Thomas November 25 2021 Tommy Thomas berkata Dr Mahathir Mohamad telah memberikannya autonomi untuk melakukan apa yang dikehendaki namun enggan mendengar nasihatnya mengenai pengusiran ...
Mengapa Kedudukan Peguam Negara Dipertikai

Mengapa Kedudukan Peguam Negara Dipertikai

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 230 hits
Menjelaskan mengenai kedudukan Mou itu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato Sri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata perkara yang dipersetujui adalah bagi empat bidang iaitu Transformasi Pentadbiran Pembaharuan Parlimen
Batal Rayuan Bebas Ku Nan Cemar Kredibiliti Peguam Negara

Batal Rayuan Bebas Ku Nan Cemar Kredibiliti Peguam Negara

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 179 hits
Oleh MALAYSIA DATELINE November 22 2021Tindakan Peguam Negara membatalkan rayuan terhadap keputusan membebaskan Ahli Parlimen Putrajaya Tengku Adnan Mansor mewujudkan persepsi yang sangat buruk dan menghakis kepercayaan umum terhadap instit...
National Unity Action Plan Aims To Enhance Unity Based On Rukun Negara

National Unity Action Plan Aims To Enhance Unity Based On Rukun Negara

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 199 hits
National Unity Action Plan aims to enhance unity based on Rukun Negara The National Unity Action Plan 2021 2030 is the government s effort to restore the original aspiration of unity as enshrined in the Rukun Negara Prime Minister Datuk Ser...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis