Laksanakan Moratorium Pembalakan Dalam Tempoh Panjang



Kerajaan Persekutuan dinasihatkan agar melaksanakan moratorium pembalakan ke seluruh negara dalam tempoh panjang bagi mengembalikan kesuburan hutan.
Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (Peka), Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil berkata demikian dalam temubual eksklusif bersama Studio Keadilan, malam tadi.
Menurut beliau, hutan yang digondol untuk pembalakan menyebabkan berlakunya hakisan tanah ketika hujan dan berlakunya banjir. Oleh kerana itu hutan perlu disuburkan kembali.
“Malaysia terima hujan sepanjang tahun, bila kita tak cukup hutan menampung air maka berlakulah bencana (banjir).
“Kerajaan pusat kalau serius boleh kenakan moratoroium. Berhenti sementara sehingga hutan kita kembali hidup. Kita tidak boleh gondolkan bukit bukau.
“Bila hujan akan banjir, bila tak hujan kemarau. Satu lagi pokok boleh simpan air. Kita sepatutnya bersyukur kerana kita punyai segala galanya (hutan yang luas),” katanya.
Tambah beliau, untuk menumbuhkan pokok balak memerlukan puluhan tahun. Malah jenis kayu jati mungkin ratusan tahun. Oleh itu, pembukaan hutan untuk menanam Musang King, terutama di Pahang misalnya, tidak boleh dibiarkan berleluasa.
Peka juga, menurut Sabrina, mencadangkan hutan diletak di bawah Kerajaan Persekutuan yang lebih tegas dalam memantau pembalakan berbanding Kerajaan Negeri ketika ini.
“Peka dah hantar memorandum, hutan ini sepatutnya berada di bawah Persekutuan. Kalau di bawah negeri memang kita tidak akan selamatkan hutan kita. Kita akan musnahkan sumber air.
“Segala sungai yang mana ada pembalakan, sama ada untuk pembalak, pertanian atau pembangunan maka air sungai jadi kotor. Tetapi ada SOP pembalakan ini kalau kita ikut cara pembalakan betul. (Tetapi selalu diamalkan) ‘cucu mangkuk’, potong habis sampai pokok kecil pun habis. Itu yang lumpur masuk ke sungai. Kita tegok ke Telemong (Pahang) itu, kayu hanyut.
“Ada undang undang. Kalau sungai 10 meter maka lebar buffer zone 20 meter sepatutnya, tetapi mereka (pembalak) tepi sungai pun dipotong. Bila hujan lebat maka berlaku bencana alam,” katanya.
Sabrina juga memuji kecantikan hutan Malaysia yang disifatkannya tercantik di dunia. Beliau yang telah menjelajah kawasan hutan di Indonesia, Thailand, Vietnam malah ke Amazon di Brazil, dan tidak menemui hutan yang secantik di Malaysia.
“Malaysia cukup bertuah, semua ada, gunung ganang, bukit pulau. Tetapi apa yang saya nampak semenjak Peka ditubuh pada 2010, saya pergi ke merata tempat termasuk hutan Amazon, saya tidak pernah nampak hutan secantik hutan Malaysia, pelbagai bio-diversiti. Vietnam, Laos, Thailand hutan tidak secantik dimiliki Malaysia.
“Bila saya melihat kemusnahan hutan kita teruk sangat, bukan kita anti-pembangunan tetapi kalau kita sayangkan negara kita maka alam sekitar mesti dijaga,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33828

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tempoh Selang Masa 10 Hari Untuk Umrah Kedua

Tempoh Selang Masa 10 Hari Untuk Umrah Kedua

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 156 hits
RIYADH Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi menetapkan tempoh selang masa selama 10 hari untuk pengeluaran permit antara dua umrah melibatkan kesemua kumpulan umur jemaah Menerusi kenyataan di Twitter Saudi Gazette memetik kenyataan kement...
Kemaskini Pasaran Saham Harian Kes Omicron Turun Pembetulan Dalam Pasaran Sudah Melebihi Tempoh

Kemaskini Pasaran Saham Harian Kes Omicron Turun Pembetulan Dalam Pasaran Sudah Melebihi Tempoh

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 327 hits
S P 500Indeks AS berkemungkinan besar akan dibuka dengan penurunan pada minggu ini Mereka sudah turun pada hari dagangan terakhir 2021 tepat di bawah paras tertinggi tahunan Dan pagi ini S P 500 menunjukkan penurunan kira kira sebanyak 0 25...
Banjir Di Jempol Gemas Terburuk Dalam Tempoh 50 Tahun

Banjir Di Jempol Gemas Terburuk Dalam Tempoh 50 Tahun

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 155 hits
AGENDA DAILY Daerah Jempol dilanda banjir kilat susulan hujan lebat berterusan lebih lima jam sejak awal pagi ini Gambar kredit Harakah Daily Kedatangan 2022 membawa kepiluan buat lebih 100 penduduk Felda Palong Satu di sini apabila kediama...
Agensi Umrah Mohon Tempoh Sebulan Sebelum Tangguh

Agensi Umrah Mohon Tempoh Sebulan Sebelum Tangguh

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 176 hits
Oleh AHMAD FADHLULLAH ADNAN KERATAN laporan Utusan Online hari ini KUALA LUMPUR Agensi umrah meminta kerajaan memberi tempoh sekurang kurangnya sebulan sebelum menguatkuasakan penangguhan perjalanan umrah Presiden Persatuan Agensi Pelancong...
Bayi Terkecil Dan Paling Ringan Lahir Seberat 325g Dalam Tempoh 20 Tahun

Bayi Terkecil Dan Paling Ringan Lahir Seberat 325g Dalam Tempoh 20 Tahun

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 165 hits
Bayi Terkecil Dan Paling Ringan Lahir Seberat 325g Dalam Tempoh 20 tahun London Seorang remaja wanita di United Kingdom dilaporkan melahirkan bayi pramatang dipercayai terkecil dan paling ringan di negara itu dalam tempoh 20 tahun melaporka...
Makhluk Asing Akan Ditemui Dalam Tempoh 20 Tahun Lagi

Makhluk Asing Akan Ditemui Dalam Tempoh 20 Tahun Lagi

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 188 hits
Makhluk asing mungkin akan menyerang Bumi bagi mendapatkan sumber yang ada di planet ini LONDON Seorang ahli astrofizik Britain mendakwa bukti terdapat kehidupan di Planet Marikh akan diperoleh dalam tempoh kurang 20 tahun lagi lapor akhbar...
Berjaga Jaga Dalam Tempoh Dua Waktu Ini Kritikal Risiko Berlaku Serangan Jantung

Berjaga Jaga Dalam Tempoh Dua Waktu Ini Kritikal Risiko Berlaku Serangan Jantung

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 140 hits
Berjaga Jaga Dalam Tempoh Dua Waktu Ini Kritikal Risiko Berlaku Serangan Jantung SUATU ketika dahulu penyakit dan serangan jantung hanyalah kita anggap sebagai penyakit bagi mereka yang telah lanjut usia dan tua Namun dengan peredaran masa ...
Rupanya 120 Hotel Ditutup Sepanjang Tempoh Pkp

Rupanya 120 Hotel Ditutup Sepanjang Tempoh Pkp

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 147 hits
Rupanya 120 Hotel Ditutup Sepanjang Tempoh PKP Sektor pelanco ngan yang terjejas teruk sepanjang dua tahun pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan ekoran penularan Co vid 19 mengakibatkan lebih 120 hotel memberhentikan operasi Pada masa sam...
Taat Permintaan Suami Beri Tempoh Selama 2 Tahun Pelakon Ellie Suriaty Terbuka Hati Suntik Vaksin

Taat Permintaan Suami Beri Tempoh Selama 2 Tahun Pelakon Ellie Suriaty Terbuka Hati Suntik Vaksin

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 205 hits
Taat Permintaan Suami Beri Tempoh Selama 2 Tahun Pelakon Ellie Suriaty Terbuka Hati Suntik Vaksin MENOLAK tanggapan ramai sebagai seorang anti vaksin pelakon Ellie Suriaty yang dahulunya enggan menerima suntikan bahan pelali Covid 19 itu ki...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital